Zand in stalen kozijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.845 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-06 07:20
Hallo,

Ik heb in mijn woning stalen deurkozijnen van polynorm. Bij 1 kozijn klemt de opdek deur (201,5 x 83 cm). Nameten leert dat het kozijnen precies 83 cm uit elkaar staan ipv van 84 cm. (De deur is niet uitgezet)

Dus ik wil het kozijn opnieuw vastzetten cq verplaatsen.

Ik begrijp dat de kozijnen met inbus bouten vast in de muur ( cellen beton) zitten.

Ik heb twee afdek kapjes er af gehaald om bij de inbusbout te komen.

Bij het afhalen van het kapje kwam er pak em beet 3 tot 4 kg zilverzand uit het kozijn stromen 😕 zie fotos

Wie weet wat dit is? Moet er weer nieuw zand in?

Bedankt!

MarcelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXj0n_HXqLZNnKcIY8Mz-B5tSJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Px8Sb8KT5LTZP7aA69YTJoTT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyrnISN4b9caLSolmeZ86vrieKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObYVVuimUaWbRleu0eN8VCwu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:05

XallaX

Meow

Het hoeft er niet in maar wordt gedaan als geluidsisolatie/demping,

Even uitproberen of het er weer in moet, waarschijnlijk gaat de deur nu met meer lawaai dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelista
Ok dank je wel. Dat wist ik niet. Ik dacht schade aan de gasbetonblokken maar dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Travelista schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:31:
Ok dank je wel. Dat wist ik niet. Ik dacht schade aan de gasbetonblokken maar dat valt mee.
Nee, dat zou er anders uit zien. enige wat daarvan kapot kan gaan is het opgelijmde.
(dat zijn lossen stroken die op het eind(zijkant) van de wand worden gelijmd) wit van kleur, net als de wand(Ytong cellenbeton)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
Duidelijk! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-06 21:11
Toch wel benieuwd of het vullen van de stalen kozijnen met zilverzand, naar jouw idee TS (of andere Tweakers), geholpen heeft qua geluidsisolatie/demping?

Op internet is er namelijk erg weinig te vinden over het vullen van stalen kozijnen, terwijl half Nederland standaard is uitgerust met Berkvens kozijnen. Zelf vind ik het vullen van de kozijnen ook een goede (lees: betaalbare) optie naast het nemen van nieuwe deuren, maar zou graag wel even wat ervaringen van anderen willen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Inderdaad. Dat is de vraag. En het schiet niet echt op dat het er meteen uitvalt als je een afdekdopje van de bout eruit haalt... Vreemde "constructie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
Ik heb het huis 3 jaar geleden gekocht maar ik zou niet durven zeggen of het vullen van kozijnen met zand heeft geholpen bij geluidsisolatie. Ik hoor deuren niet meer of minder hard dicht gaan in vergelijking tot mijn vorige huis met stalen kozijnen.

En inderdaad op internet is niks te vinden over het vullen van stalen kozijnen met zand.

Het is een vreemde constructie. Bij het afzagen van een klein stukje plint in de woonkamer naast het kozijn om een overzetplint te plaatsen liep een ander kozijn ook al leeg ☹️ Het kozijn werd “lek” zeg maar.

Ik ga ze niet opnieuw vullen met zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Travelista schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:49:
Bij het afhalen van het kapje kwam er pak em beet 3 tot 4 kg zilverzand uit het kozijn stromen 😕 zie fotos
Volgens mij is dit geen zilverzand maar schelpenzand. Bodembedekking voor onder andere vogelkooien :) Lijkt me dat de vorige bewoner zijn kozijnen hiermee gevuld heeft om geluid te dempen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
redfoxert schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:18:
[...]

Volgens mij is dit geen zilverzand maar schelpenzand. Bodembedekking voor onder andere vogelkooien :) Lijkt me dat de vorige bewoner zijn kozijnen hiermee gevuld heeft om geluid te dempen.
Inderdaad daar kon je wel eens gelijk in hebben! Dus niet door de fabrikant / aannemer aangebracht maar door de vorige bewoner... klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaproos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Wat kan er gedaan worden om het lawaai van stalen kozijnen minder door het huis te laten klinken. Het huis het lijkt wel een klankkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Travelista schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:28:
[...]

Inderdaad daar kon je wel eens gelijk in hebben! Dus niet door de fabrikant / aannemer aangebracht maar door de vorige bewoner... klinkt plausibel.
met zandvullen heb ikzelf nog nooit van gehoord. wat ik wel eens heb moeten doen van een adviseur is de leegte van het kozijn opvullen i.v.m. geluidsisolatie. maar dit werdt toen met gips gedaan zodat het er niet uitloopt.

al is meestal opvullen iets dat te maken heeft met brandwerendheid, als het om 1 woning gaat is dit meestal niet aan de orde omdat je brandwerendheid aan de buitenschil ligt en niet intern.

verder gezien de waardes die je kunt behalen met kierdichting en een andere deurvulling lijkt mij dit ook inderdaad iets dat niet door een aannemer is gedaan. of het moet echt popie-jopie ex btw zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welkom op Tweakers, maar hier hoeven we oude topics niet voor omhoog te schoppen. Deze gaat dan op slot.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 20-11-2022 15:21 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.