Warmtepomp boiler op Cv ketel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08
Aangezien ik een flink energie overschot met mijn zonnepanelen heb en om een stap te maken op besparen op de gas rekening wil ik een warmtepomp boiler plaatsen naast mijn Cv ketel.

Nou zit ik nog met een aantal vragen hierover wellicht kunnen jullie deze beantwoorden

- Warmtepomp boilers uit België zijn een stuk goedkoper , ik merk op dat er behoorlijk grote verschillen zitten in de prijs tussen NL en BL webshops die deze boilers aanbieden. Nou zit ik de vraag geldt de subsidie ook als je een wbp uit belgie haalt?
- Om de subsidie te claimen moet deze worden geïnstalleerd door een bedrijf. Zitten hier nog vereisten aan waar ik eventueel op moet letten bij het selecteren van het juiste bedrijf ? Of gaat er uiteindelijk om dat er een gewoon een factuur komt en je deze indient te samen met de factuur van de boiler ?

- Ik heb zelf een regendouche van van 9/10l water per minuut ( gemeten ) wat voor mij prima is. Maar zorgt een WPB ervoor dat de eventuele leiding druk minder word waardoor de 10l per minuur niet meer gehaald wordt ?
- Nu kan je de boiler koppelen aan je CV ketel , brengt dit voor - nadelen met zich mee? Of is het beter deze helemaal los aan te sluiten op het tapwater, en bij koppelen van aan mijn CV ketel ( remeha tzerra ace cw4) , moet je dan nog extra sensor meebestellen en andere dingen waar je op moet letten?

- mijn oog is gevallen op ATAG Energion Nuos EVO 150 liter warmtepompboiler, iemand nog ervaringen met dit type ?

- Wat zijn reele installatie kosten wat een bedrijf kan rekenen voor het installeren van deze boiler en deze aansluiten op mijn cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Subsidie geld ook op buitenlandse inkoop, mits door iemand aangesloten met de juiste KVK inschrijving.
Voor aansluiting op cv ketel moet je een aansluitset die geschikt is voor jou merk cv ketel, meestal is dat een naverwarmingsset zonneboiler of iets dergelijks, dit zorgt ervoor dat je ketel niet altijd aanspringt mocht er warm water doorstromen maar of dit goed werkt weet ik niet, een regendouche is altijd killing voor een Wpb vind ik.
Installatiekosten zul je van schrikken denk ik, zelf aansluiten zonder subsidie zal net zo duur zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
klump4u schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:47:
Subsidie geld ook op buitenlandse inkoop, mits door iemand aangesloten met de juiste KVK inschrijving.
Voor aansluiting op cv ketel moet je een aansluitset die geschikt is voor jou merk cv ketel, meestal is dat een naverwarmingsset zonneboiler of iets dergelijks, dit zorgt ervoor dat je ketel niet altijd aanspringt mocht er warm water doorstromen maar of dit goed werkt weet ik niet, een regendouche is altijd killing voor een Wpb vind ik.
Installatiekosten zul je van schrikken denk ik, zelf aansluiten zonder subsidie zal net zo duur zijn.
Hoe let ik op de juiste kvk inschrijving waarop moet ik letten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij moet het bedrijf (en de WPB) over de juiste code beschikken.
Je kan dus niet zomaar elk bedrijf om een factuur vragen. Als je even de subsidieregels checkt vind je alles.

https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

In Deel 1 van dit topic is er veel over geschreven :
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:21
In principe kan het maar vaak is het grootste gasverbruik verwarming en geen warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
Heb met een installateur gesproken mbt de manier van aansluiten van wpb op cv.
Het warme water uit wpb boiler stroom door de CV heen waardoor deze niet meer aan zou moeten springen (Zolang er warm water in het vat zit ) En mocht dit vat leeg zijn , dan neemt de CV ketel het weer over. hierdoor heb je eigenlijk ten alle tijden warm water. Zoals onderstaand schema

Welke vraag mij echter rest, dat de aanvoer temperatuur van de een wpb rond 55c is toch ?
Terwijl mijn Cv is ingesteld is op +65graden tapwater. springt de CV dan alsnog niet bij om dit water te verwarmen naar 65 graden >?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvNM9k-252GsfgIF5vME6-6LSqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KMj4LjwRbUP6FlkasdU3h1RG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

stefanv010 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:17:

Welke vraag mij echter rest, dat de aanvoer temperatuur van de een wpb rond 55c is toch ?
Terwijl mijn Cv is ingesteld is op +65graden tapwater. springt de CV dan alsnog niet bij om dit water te verwarmen naar 65 graden >?
je geeft zelf het antwoord al. als hij daarop ingesteld is zal hij aanspringen uiteraard.
En anders even vragen in het centrale topic: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:28
Die temperatuur kun je in de CV ketel dan weer aanpassen. Ik neem aan dat je niet met 60 graden gaat douchen ?

Overigens soortgelijke situatie hier, met verschil dat de warmtebron een pelletketel is.
Verder heb ik voor de CV een boilervat zodat je energie kunt opslaan wanneer er aanbod is. (pelletketel in mijn geval en lekker veel zon in jouw geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
MEN-O schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:25:
Die temperatuur kun je in de CV ketel dan weer aanpassen. Ik neem aan dat je niet met 60 graden gaat douchen ?

Overigens soortgelijke situatie hier, met verschil dat de warmtebron een pelletketel is.
Verder heb ik voor de CV een boilervat zodat je energie kunt opslaan wanneer er aanbod is. (pelletketel in mijn geval en lekker veel zon in jouw geval)
Normaal staat de cv minimaal op deze temp vanwege legionella bacterie. De douche kraan mengt het heette tapwater met koud water naar de 40c .

Wellicht zou ik dit kunnen tackelen door de cv tapwater naar 50c te brengen .
Of moet ik zoeken naar een andere configuratie
Pagina: 1