Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zit in een verbouwing waarbij ik ook nieuwe waterleidingen wil aanleggen. Geen overbodige luxe, want vanaf de waterleiding lopen er loden leidingen naar onder de badkamervloer. Aanvoer van de waterleiding is 22mm uitwendig koper. De druk is niet enorm hoog op de 2e verdieping, maar op dit moment vind ik de flow eigenlijk al prima (kom van veel slechter).

Nu heb ik ooit eens een radiator aangelegd met stalen buizen en knelkoppelingen. Het boog niet zo makkelijk, maar vond het verder prima. Maar wat kan ik nu het beste doen, waarbij gelet wordt op budget, moeilijkheidsgraad en waterflow. Er wordt een warmtepompboiler op aangesloten, een bad en één of twee douches (waarvan iig één een regendouche), maar indien mogelijk ook een douche-wtw.

Ik overweeg zwaar om een flexibele meerlagenbuissysteem te gebruiken gezien dat veel gemakkelijker is met bochten, maar welk systeem dan? En welke dikte. Ik heb een hoop gegoogled. Van wat ik begreep (corrigeer me als ik het fout heb) is dat iedere meerlagenbuis met iedere koppeling werkt, als de maat maar klopt. Maar dat in dat geval er geen garanties wordt gegeven. Hoe werkt dit in de praktijk? En bij veel koppelingen kan ik niet bij komen, wat dien ik dan te gebruiken? De push-fittingen, of toch een perstang kopen van marktplaats? En alles gewoon bij de toolstation, of toch een ritje naar Duitsland?

Ik dacht eraan om van de koper 22mm naar 26mm meerlagenbuis te gaan als hoofdleiding, en van hieruit steeds aftakkingen te maken van 16mm tot het laatste tappunt. Wat vinden jullie van dat idee? En ligt het aan mij, of is het meerlagenbuissysteem veel meer versnipperd dan koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik ben zelf bezig met een grootschalige verbouwing aan mijn huis waarin ik zelf alle oude 15+12mm koperbuizen aan het vervangen ben.

Vanwege kostenoverweging ben ik eerst aan de slag gegaan met meerlaagse buis van de bouwmarkt. Had al eens voor de 15mm vervanging daar mooie knel koppelingen voor gezien dus vol vertouwen ook een 22mm variant gekocht voor de hoofdverdeling. buis erin, vervolgens fittingen nodig. Bleek vervolgens dat voor dat merk JG Speedfit voor die maat alleen insteekkoppelingen beschikbaar waren, met rubber afdichting en kleine weerhaakjes om de boel op de plaats te houden. Daar voelde ik me eerlijk gezegd toch niet zo confortabel bij gezien de druk die later op het systeem komt te staan.

vervolgens diverse winkels afgegaan, voor of iets wat erop past, of voor een volledig ander systeem. Warmteservice / en andere diverse lokale bedrijven afgereden, maar uiteindelijk niks gevonden wat mij een genoeg confomtabel gevoel gaf.

heb uiteindelijk alles teruggebracht en voor de old fashion koper buis gekozen, met solderingen op de niet bereikbare plekken en klel daar waar ik er later nog eens bij kan of moet kunnen. ja het is duur maar heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou voor drinkwater toch ook koper adviseren. Koper heeft nog wat hygiënische voordelen ten opzichte van (meerlaags) kunststof.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het hoeft niet perse een meerlaags systeem te zijn voor water (en soms verwarming).
Je hebt ook volledig kunststof systemen (PB of PP-R materialen).
Producten zoals Tersia (eerste woning), en Terrain SDP (tweede woning), in september ga ik naar mijn derde woning en ik twijfel tussen meerlaags systeem of Terrain SDP. Voordeel van Terrain SDP, makkelijker verwerkbaar dan een meerlaags systeem. Kostentechnisch nog geen vergelijk gedaan.

EDIT
Even snelle scan van (oude) reclamefolder van Terrain SDP
Terrain SDP folder: verschil met PP-R PEX en alu PEX

[ Voor 34% gewijzigd door ollie1965 op 28-07-2023 15:01 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24
Grootste besparing is je spullen bestellen bij heima24 tov bouwmarkt.
Er bestaan inwendige en uitwendige buigveren voor meerlagenbuis. Daarmee kan je prima alles in de juiste vorm krijgen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
bartvl schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:14:
Ik zou voor drinkwater toch ook koper adviseren. Koper heeft nog wat hygiënische voordelen ten opzichte van (meerlaags) kunststof.
Het drinkwaterbedrijf gebruikt koper tot aan mijn deur. De bacteriën zullen dan al wel gedood zijn.
ollie1965 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:43:
Het hoeft niet perse een meerlaags systeem te zijn voor water (en soms verwarming).
Je hebt ook volledig kunststof systemen (PB of PP-R materialen).
Producten zoals Tersia (eerste woning), en Terrain SDP (tweede woning), in september ga ik naar mijn derde woning en ik twijfel tussen meerlaags systeem of Terrain SDP. Voordeel van Terrain SDP, makkelijker verwerkbaar dan een meerlaags systeem. Kostentechnisch nog geen vergelijk gedaan.

EDIT
Even snelle scan van (oude) reclamefolder van Terrain SDP
[Afbeelding: Terrain SDP folder: verschil met PP-R PEX en alu PEX]
Misschien een onderbuikgevoel, maar ik zal me niet comfortabel voelen (zeker niet met een legionellarun op de boiler) met kunstof leidingen die maximaal 70 graden aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The-Source schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:02:
Grootste besparing is je spullen bestellen bij heima24 tov bouwmarkt.
Er bestaan inwendige en uitwendige buigveren voor meerlagenbuis. Daarmee kan je prima alles in de juiste vorm krijgen.
Enige nadeel is dat het spul veelal niet KIWA gekeurd is wat voor drinkwaterinstallaties in Nederland verplicht is.

Natuurlijk moet iedereen het lekker zelf weten, maar wij hebben wel een van de hoogste drinkwater kwaliteit eisen van Europa.

Edit:
Niet aan de orde, zie reactie van @Pejdref

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 28-07-2023 22:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

TereZz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:36:

Misschien een onderbuikgevoel, maar ik zal me niet comfortabel voelen (zeker niet met een legionellarun op de boiler) met kunstof leidingen die maximaal 70 graden aan kan.
Voldoet aan alle keuringseisen die er gelden voor waterleidingen. Al gezien hoeveel bar het aankan bij 70-90 graden?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

TereZz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Het drinkwaterbedrijf gebruikt koper tot aan mijn deur. De bacteriën zullen dan al wel gedood zijn.

[...]
Op zich een goede gedachte 😄 alleen werkt het niet helemaal zo. Het koper dood de bacteriën niet zo zeer, maar zorgt ervoor dat aangroei aan het oppervlak (binnenkant) van de leiding voorkomen wordt. Waardoor (legionella)bacteriën minder makkelijk kunnen groeien. Kunststof heeft dat voordeel niet, waardoor er makkelijker een biofilm ontstaat.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bartvl schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Op zich een goede gedachte 😄 alleen werkt het niet helemaal zo. Het koper dood de bacteriën niet zo zeer, maar zorgt ervoor dat aangroei aan het oppervlak (binnenkant) van de leiding voorkomen wordt. Waardoor (legionella)bacteriën minder makkelijk kunnen groeien. Kunststof heeft dat voordeel niet, waardoor er makkelijker een biofilm ontstaat.
Ik ben meer benieuwd welk waterbedrijf water levert door koperen leidingen. (Mischien een klein stukje in huis maar verder?)
Meeste is gietijzer, asbest, lood, kunstof en tyleen wat er in de grond ligt.....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
@DutchWing Pipetec is ook gewoon KIWA gekeurd.

Wat betreft drukverliezen heb ik vandaag dit topic geopend, misschien heb je daar wat aan; Meerlagenbuis verschillende merken; drukverlies/Zeta waardes
Pagina: 1