Ben aan het kijken voor een upgrade en heb tweedehands een pc aangeboden gekregen die grotendeels overeenkomt met mijn wensen. Heeft echter wel een buitenlandse oorsprong heeft wat terug te zien is in een aantal componenten (behuizing staat bijvoorbeeld niet in de pricewatch). Nu ben ik in twijfel tussen deze en een nieuwe, grofweg gebaseerd op de BBG van maart. Zien jullie mogelijkheden de nieuwe aantrekkelijker te maken? Om er geen verkapt taxatietopic van te maken zal ik de prijs van de tweedehandse pc niet noemen. Huidige PC is een i5 6402p, GTX1060, 8GB medion prebuilt die krap bemeten begint te worden, maar zeker nog voldoet op wat lagere settings. Wil deze aanhouden voor de vriendin.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gamen (van een potje AoE2 of Minecraft tot Horizon Zero Dawn, the Witcher etc. via een steamlink/moonlight op de TV in de woonkamer), algemene thuiswerktaken en hobbydevelopment (RAM is een pré, werk af en toe met neural networks en VMs). Linux compatibility mooi meegenomen. Zo af en toe wat grote simulaties, dus minimaal 32 GB RAM.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil onder de 1000 blijven voor de PC. De tweedehands optie zit daar substantieel onder, maar betreft uiteraard een geleefde PC.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (1080p), toetsenbord en muis neem ik voorlopig mee, op termijn wil ik wel omhoog in resolutie. Vermoed dat 1440p haalbaarder is dan 4K.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een zwaardere processor voor het algemene rekenwerk (ben ingenieur) staat op het verlanglijstje, maar dat is niet waar ik deze PC nu voor heb. Mocht het erin zitten is het wel mooi meegenomen, maar mocht ik dat voor mezelf uitbreiden komt er wel een keer een fatsoenlijk zakelijk workstation. RGB is grappig, maar onder het bureau zie ik er niets van, heb er €25 euro voor over voor de WAF (zij houdt daar meer van dan ik).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zit qua drivers in dubio. Nvidia en linux is geen beste combi, maar de 1060 is rock steady geweest in de afgelopen jaren en een verademing t.o.v de AMD (ATI) die ik daarvoor had. Moonlight werkt nu goed. Geen ervaring met AMD kaarten en drivers in de afgelopen tijd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een degelijke kwaliteit voeding en wat uitbreidmogelijkheden op het mobo.
Eén van de meerwaardes die het nieuwe systeem t.o.v. de tweedehands optie moet hebben is de uitbreidbaarheid voor de komende jaren. Liever 2x16 GB met optie voor 64 GB dan 4x 8GB dus.
Ga je overklokken?
Aan het einde van de levensduur wellicht, de eerste 2 a 3 jaar niet.
Wat verwacht je van ons?
Zien jullie hiaten en/of verbeterpunten?
Nieuwe optie:
Tweedehands optie:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gamen (van een potje AoE2 of Minecraft tot Horizon Zero Dawn, the Witcher etc. via een steamlink/moonlight op de TV in de woonkamer), algemene thuiswerktaken en hobbydevelopment (RAM is een pré, werk af en toe met neural networks en VMs). Linux compatibility mooi meegenomen. Zo af en toe wat grote simulaties, dus minimaal 32 GB RAM.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil onder de 1000 blijven voor de PC. De tweedehands optie zit daar substantieel onder, maar betreft uiteraard een geleefde PC.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (1080p), toetsenbord en muis neem ik voorlopig mee, op termijn wil ik wel omhoog in resolutie. Vermoed dat 1440p haalbaarder is dan 4K.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een zwaardere processor voor het algemene rekenwerk (ben ingenieur) staat op het verlanglijstje, maar dat is niet waar ik deze PC nu voor heb. Mocht het erin zitten is het wel mooi meegenomen, maar mocht ik dat voor mezelf uitbreiden komt er wel een keer een fatsoenlijk zakelijk workstation. RGB is grappig, maar onder het bureau zie ik er niets van, heb er €25 euro voor over voor de WAF (zij houdt daar meer van dan ik).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zit qua drivers in dubio. Nvidia en linux is geen beste combi, maar de 1060 is rock steady geweest in de afgelopen jaren en een verademing t.o.v de AMD (ATI) die ik daarvoor had. Moonlight werkt nu goed. Geen ervaring met AMD kaarten en drivers in de afgelopen tijd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een degelijke kwaliteit voeding en wat uitbreidmogelijkheden op het mobo.
Eén van de meerwaardes die het nieuwe systeem t.o.v. de tweedehands optie moet hebben is de uitbreidbaarheid voor de komende jaren. Liever 2x16 GB met optie voor 64 GB dan 4x 8GB dus.
Ga je overklokken?
Aan het einde van de levensduur wellicht, de eerste 2 a 3 jaar niet.
Wat verwacht je van ons?
Zien jullie hiaten en/of verbeterpunten?
Nieuwe optie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Tray | € 156,54 | € 156,54 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 85,55 | € 85,55 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT | € 469,- | € 469,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,35 | € 31,35 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 53,90 | € 53,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 750W FM | € 118,99 | € 118,99 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 41,54 | € 41,54 |
| Totaal | € 1.031,77 | |||
Tweedehands optie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Tray | € 100,61 | € 100,61 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte H510M K | € 67,- | € 67,- |
| 1 | Videokaarten | Palit GeForce RTX 3070 Ti GamingPro | € 549,- | € 549,- |
| 1 | Processorkoeling | DeepCool Gammaxx GTE V2 RGB Zwart | € 27,88 | € 27,88 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF426C16BB/32 | € 71,87 | € 71,87 |
| 1 | Voedingen | Chieftec Chieftronic PowerPlay 750W | € 113,68 | € 113,68 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV1 500GB | € 27,35 | € 27,35 |
| 1 | Solid state drives | Kingston SSDNow V300 240GB | € 48,18 | € 48,18 |
| Totaal | € 1.005,57 | |||