Advies gevraagd voor zonnepanelen op schuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-02-2024
Goedemorgen allemaal,

Na ruim een jaar bouwen aan de schuur ben ik zover dat ik mezelf kan oriënteren op zonnepanelen.
Het is de bedoeling deze zelf te plaatsen.

- Het dak ligt op het zuiden en heeft geen last van schaduw
- Wil een 3 fase omvormer
- Voorkeur merk omvormer SMA
- Ca. 10 panelen van 400W per stuk is voldoende (verbruik zelf 2500kWh per jaar)
- Voorkeur is om 2 stuks portrait onder elkaar te plaatsen, en als dit niet kan 1 rij portrait en daaronder landscape.
- Voor montage wil ik Esdec click fit gebruiken

Welk type omvormer met panelen zouden jullie adviseren? Dit dan in 1 of 2 strings leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTrY_GvoClH9Rc--P3qkgj7HGhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eKgSPLeDycAtm2gwbVQfSiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnjXDuHj6VMNLrdbj00wEzwfX6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLst6pfjTYqVkkzcCGPdMP0e.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-04 17:23
Klinkt als een leuk project, goed te doen zo te zien!

Maar als ik die foto's bekijk kun je toch véél meer dan 10 panelen kwijt op dat dak? Waarom zo weinig?

Verder, wat voor kabel ligt er naar de schuur of ga je die nog leggen?

Als je echt maar 10 paneeltjes legt is een 3f omvormer misschien overkill? Zit een beetje op de grens dan. Als je voor 3f kiest zal het sowieso op één string moeten, om de nodige spanning te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
mcDavid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:04:
Klinkt als een leuk project, goed te doen zo te zien!

Maar als ik die foto's bekijk kun je toch véél meer dan 10 panelen kwijt op dat dak? Waarom zo weinig?

Verder, wat voor kabel ligt er naar de schuur of ga je die nog leggen?

Als je echt maar 10 paneeltjes legt is een 3f omvormer misschien overkill? Zit een beetje op de grens dan. Als je voor 3f kiest zal het sowieso op één string moeten, om de nodige spanning te halen.
Er ligt een 10mm2 kabel naar de schuur. Laat ik het anders zeggen, wat is het minimale vermogen wat ik nodig heb voor een 3 fase omvormer?

Ik wil bewust het dak nog niet vol leggen daar het salderen niet meer genoeg oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Johan84 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Er ligt een 10mm2 kabel naar de schuur. Laat ik het anders zeggen, wat is het minimale vermogen wat ik nodig heb voor een 3 fase omvormer?

Ik wil bewust het dak nog niet vol leggen daar het salderen niet meer genoeg oplevert.
Dat kun je zelf toch wel uitzoeken?

Even opzoeken wat de kleinste 3F SMA omvormer is en welke spanning nodig is om efficiënt te werken. Dat delen door voltage per paneel.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 28-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
Sethro schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Dat kun je zelf toch wel uitzoeken?

Even opzoeken wat de kleinste 3F SMA omvormer is en welke spanning nodig is om efficiënt te werken. Dat delen door voltage per paneel.
Een 3f 3.0 zit tussen de de 140-800v. Dus als het tussen dit bereik zit is het altijd goed? Of wordt in de regel aangehouden dat je ergens in het midden moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-04 17:23
Johan84 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Een 3f 3.0 zit tussen de de 140-800v. Dus als het tussen dit bereik zit is het altijd goed? Of wordt in de regel aangehouden dat je ergens in het midden moet zitten?
In het midden hoeft niet perse, maar wat marge aanhouden is wel fijn. De spanning is namelijk temperatuur afhankelijk en als je schaduw zou hebben wil je ook nog wat cellen kunnen bypassen. Afhankelijk van de panelen die je kiest zou je met 5 stuks krap kunnen komen te zitten. Met ~4200Wp op Zuid, zou ik ook wel een 4kW omvormer aanraden (wordt het nòg krapper/onmogelijk).

Verder heeft een omvormer ook een optimale werkspanning en die is voor 3f omvormers meestal rond de 400V. Nu hoef je daar niet perse rekening mee te houden, maar in een dergelijke opstelling zou één lange string wmb dus een betere keuze zijn dan 2 korte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 10:57
Sinds dit voorjaar heb ik op mijn garage van ongeveer dezelfde hoogte (ook op zuid zonder schaduw) 14 stuks Jinko 415wp liggen.

Na wat lezen en vragen hier op het forum ter bevestiging ben ik gegaan voor een 3 fase string omvormer. Het systeem draait probleemloos en de opbrengsten zijn prima.
Een buurman met 10 panelen dmv. Micro omvormers op 1 fase haalt relatief lagere opbrengsten omdat het bij hem aftopt. Mijn 6kw Growatt omvormer verdeeld over de 3 fasen kan ook alle pieken kwijt aan het net.
Het is een vrij simpele setup, maar zonder schaduw functioneert het zover prima.

Voor mijn verbruik zouden 10 panelen ook voldoende zijn. Maar heb liever nu het dak vol liggen dan dat ik er over een paar jaar er enkele bij wil en dit type paneel wellicht niet meer leverbaar is. Zeker met zo'n nette nieuwe bouw als bij jou zou voor mij ook het esthetische meetellen bij de keuze om wel of niet vol te leggen. Prima kwaliteit Jinko panelen kosten rond de 125 euro ps. op het moment.

Oh, ik heb alle 14 panelen op 1 string geplaatst trouwens. Ook een beetje met het idee dat er een mppt tracker over blijf om ook de noordkant nog te kunnen benutten mocht ik meer opbrengst willen in de toekomst.

Ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar dacht deel even hoe ik het gedaan hebt.

Success met het project!

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgeb op 24-08-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zonde inderdaad om het niet vol te leggen.

Als salderen ophoudt wil je eigenlijk op de slechtste dagen zoveel mogelijk opwek om je zelfvoorzienendheid op te krikken, zodat je geen dure stroom uit je dynamisch kontrakt hoeft te kopen.
Wil je niet terugleveren als de energieprijs negatief is, dan regel je de SMA via modbus tcp gewoon naar 0 opwek.
//glazen bol

Hier kan je er 24 van kwijt (15 portrait, 9 landscape 16,44 x 2,91)
https://blijmetzonnepanel...-black-th410pmb7-44scf-2/
Volgens mij best mooi paneel om te zien en een mooie rechthoek op je dak (paneel vergelijkbaar met hyundai, maar dan goedkoper)
(zelf je dak nog eens opmeten of het past)

Wellicht alvast kijken naar een hybride (gezien die beter voorradig zijn en mogelijkheid hebben tot toekomstige batterij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUbdISja0mp0njLPrai7fqB-HTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HJeh2f8cL70QrYLDMb6jTQl.jpg?f=fotoalbum_large

In de toekomst leg je er nog 15 of 9 in polystring bij op de noordkant (maar eigenlijk beter meteen doen ivm verkrijgbaarheid zelfde paneel)

Of indien de hoogte het toelaat:
https://blijmetzonnepanel...undai-hg-435w-hie-s435hg/
16 portrait en 9 landscape
17,54 x 3,0 mtr

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2023 10:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:43:
Zonde inderdaad om het niet vol te leggen.

Als salderen ophoudt wil je eigenlijk op de slechtste dagen zoveel mogelijk opwek om je zelfvoorzienendheid op te krikken, zodat je geen dure stroom uit je dynamisch kontrakt hoeft te kopen.
Wil je niet terugleveren als de energieprijs negatief is, dan regel je de SMA via modbus tcp gewoon naar 0 opwek.
//glazen bol

Hier kan je er 24 van kwijt (15 portrait, 9 landscape 16,44 x 2,91)
https://blijmetzonnepanel...-black-th410pmb7-44scf-2/
Volgens mij best mooi paneel om te zien en een mooie rechthoek op je dak (paneel vergelijkbaar met hyundai, maar dan goedkoper)
(zelf je dak nog eens opmeten of het past)

Wellicht alvast kijken naar een hybride (gezien die beter voorradig zijn en mogelijkheid hebben tot toekomstige batterij)

[Afbeelding]

In de toekomst leg je er nog 15 of 9 in polystring bij op de noordkant (maar eigenlijk beter meteen doen ivm verkrijgbaarheid zelfde paneel)

Of indien de hoogte het toelaat:
https://blijmetzonnepanel...undai-hg-435w-hie-s435hg/
16 portrait en 9 landscape
17,54 x 3,0 mtr
Dankje voor je antwoord. Ik zit zelf ook met een budget, en zat te denken om misschien toch voor een SMA 6.0 3f te gaan. Als ik deze gebruikt koop dan kan ik over enkele jaren nog altijd overstappen naar een hybride.

Maar in zonnepanelen zelf heb ik mezelf nog niet in verdiept. Zijn er panelen/merken welke je beter kunt vermijden? Ik zie veel Jinko panelen voor een gunstige prijs..maar is dit iets?

Verder lees ik verhalen dat panelen 3 of wel 6 diodes hebben. Meer diodes is dus beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het maakt weinig uit welk paneel tegenwoordig
Maar het is allemaal 10'tjes werk per paneel, dus ik zou gaan voor een volledig zwarte (de shingled zijn volledig zwart volgens mij), als de looks belangrijk zijn.
https://blijmetzonnepanel...onnepanelen-zonnepanelen/

Jinko 430 Wp onlangs gelegd op een platdak.
Klein kleurverschilletje tussen de cellen, omdat je de cellen beter ziet, maar dan moet je er bovenop staan om het te zien onder verschillende hoeken. Maar eigenlijk zag het er prima uit.
Maar ze hebben weer een bredere maat dan de twsolars en hyundai's

Jasolar wil wel eens kleurverschillen geven (lees ik in de facebookgroep)

Diodes dienen om het paneel zelf te beschermen bij schaduw.
Anders zal een rij cellen te warm worden als er schaduw op valt. De stroom kan er dan niet langs en dat uit zich in warmte en mogelijk schade van de cellen.
Als je geen schaduw hebt, heb je ook weinig aan meer diodes.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
Ik merk dat ik twijfel wat nu het verstandigste is om te doen. Beetje achtergrond info over mijn huis. Jaren 50 huis welke ik verwarm met gas en hout (hout is meer voor de gezelligheid) geen vloerverwarming en of plaats om een warmtepomp te plaatsen. De bedoeling is om het huis over 5 jaar ofzo grondig aan te pakken (kan ook later zijn) en dan wel zoveel mogelijk elektrisch te doen.

Zolang je nog jaarlijks kunt salderen kan ik ervoor kiezen om het hele dak van de garage vol te leggen en dan eventueel in huis elektrisch te gaan verwarmen. Mocht het jaarlijks salderen eraf gaan, kan ik nog altijd kiezen voor een hybride omvormer met accu.

Elektrische auto heb ik ook niet (huidig contract loopt nog twee jaar en misschien wordt daarna elektrisch wel verplicht...

Al met al kost het hele dak volleggen niet zoveel meer als je alles zelf doet....maar de capaciteit die dat oplevert kan ik niet zelf verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:26

de Peer

under peer review

Johan84 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:39:

Zolang je nog jaarlijks kunt salderen kan ik ervoor kiezen om het hele dak van de garage vol te leggen en dan eventueel in huis elektrisch te gaan verwarmen. Mocht het jaarlijks salderen eraf gaan, kan ik nog altijd kiezen voor een hybride omvormer met accu.
Het klinkt dan alsof je koste wat kost elektrisch wilt verwarmen, zelfs een enorm dure accu daar voor aanschaffen.
Elektrisch verwarmen met een warmte-element (COP1) is eigenlijk nooit een goed idee, dus vervolgens ook nog eens blijven doorinvesteren (accu) maakt het eindresultaat alleen maar erger.

Misschien toch naar een grotere plaatje kijken en overwegen of een warmtepomp echt niet kan. Een airco bijvoorbeeld neemt niet zo veel plaats in en hoeft ook niet veel te kosten.
Maar op basis van je foto schat ik in dat je juist heel veel ruimte hebt, dus dan zou een grote lucht-water warmtepomp die het hele huis verwarmt prima kunnen. je lijkt veel buitenruimte te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 30-07-2023 18:31 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:25:
[...]

Het klinkt dan alsof je koste wat kost elektrisch wilt verwarmen, zelfs een enorm dure accu daar voor aanschaffen.
Elektrisch verwarmen met een warmte-element (COP1) is eigenlijk nooit een goed idee, dus vervolgens ook nog eens blijven doorinvesteren (accu) maakt het eindresultaat alleen maar erger.

Misschien toch naar een grotere plaatje kijken en overwegen of een warmtepomp echt niet kan. Een airco bijvoorbeeld neemt niet zo veel plaats in en hoeft ook niet veel te kosten.
Maar op basis van je foto schat ik in dat je juist heel veel ruimte hebt, dus dan zou een grote lucht-water warmtepomp die het hele huis verwarmt prima kunnen. je lijkt veel buitenruimte te hebben.
Buiten is plaats genoeg, maar binnen niet. Heb ook geen vloerverwarming, en mij is verteld dat een warmtepomp icm radiatoren niet goed werkt.

Heb nu redelijk wat info en zal eens kijken hoeveel panelen ik erop leg.

In de garage komt misschien nog een houtkachel. De schoorsteen zal dan schaduw geven aan de zonnepanelen. Is een SMA icm string aansluiten van de panelen dan nog de juiste keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

België of Nederland?

Nederland: leg je schuur van rand tot rand vol.

Mooier
Je hebt overproductie voor de toekomst (WP/auto)
Bijleggen is lelijk (andere panelen en mogelijk maat)
Bijleggen is duur (omvormer)

Liever vol leggen met panelen en een te kleine omvormer (aftoppen, maar zodat je winters nog enige opbrengst hebt en vroeger en later voldoende productie voor eigen gebruik).

Wij hebben warmtepomp en elektrische auto (35.000km/jaar) en verbruiken 8-10 MWh / jaar. Dus leg een setup neer die ~10MWh / jaar opbrengt? Paneel of 24 bij 400Wp.

Zolang je niet in België zit waar je betaald voor hoge stromen, lekker doen. Ook na salderen in NL is dit zeer aantrekkelijk, zelfs zonder accu’s, je WP / autoladen laten draaien tijdens zonneopwek.

En het is mooier (grootste reden voor mij).

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 30-07-2023 19:45 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Johan84 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:25:
[...]

Buiten is plaats genoeg, maar binnen niet. Heb ook geen vloerverwarming, en mij is verteld dat een warmtepomp icm radiatoren niet goed werkt.

Heb nu redelijk wat info en zal eens kijken hoeveel panelen ik erop leg.

In de garage komt misschien nog een houtkachel. De schoorsteen zal dan schaduw geven aan de zonnepanelen. Is een SMA icm string aansluiten van de panelen dan nog de juiste keuze?
SMA Shadefix ™ lost dat prima op. Maar beter is natuurlijk de schoorsteen aan de andere kant.

Meet werkelijke hoogte en breedte van het dak, en dan kijken we wat past.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
AUijtdehaag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:46:
[...]

SMA Shadefix ™ lost dat prima op. Maar beter is natuurlijk de schoorsteen aan de andere kant.

Meet werkelijke hoogte en breedte van het dak, en dan kijken we wat past.
Heb even een schets gemaakt, dak is effectief 18*3.75 meter.
Ook heb er op twee plaatsen een schoorsteen ingetekend....maar als ik het zo kijk heeft de plaats tegen de gevel de voorkeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW_7WCFhPuO55jy38sVzsw1gVsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVtQuBkK2S8B1449eWecZynk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
_eLMo_ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:42:
België of Nederland?

Nederland: leg je schuur van rand tot rand vol.

Mooier
Je hebt overproductie voor de toekomst (WP/auto)
Bijleggen is lelijk (andere panelen en mogelijk maat)
Bijleggen is duur (omvormer)

Liever vol leggen met panelen en een te kleine omvormer (aftoppen, maar zodat je winters nog enige opbrengst hebt en vroeger en later voldoende productie voor eigen gebruik).

Wij hebben warmtepomp en elektrische auto (35.000km/jaar) en verbruiken 8-10 MWh / jaar. Dus leg een setup neer die ~10MWh / jaar opbrengt? Paneel of 24 bij 400Wp.

Zolang je niet in België zit waar je betaald voor hoge stromen, lekker doen. Ook na salderen in NL is dit zeer aantrekkelijk, zelfs zonder accu’s, je WP / autoladen laten draaien tijdens zonneopwek.

En het is mooier (grootste reden voor mij).
In Nederland. Als ik even snel reken is 10MWh inderdaad nog steeds rendabel met de afbouwende saldering regeling. (mits ik ze zelf leg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Johan84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
[...]

In Nederland. Als ik even snel reken is 10MWh inderdaad nog steeds rendabel met de afbouwende saldering regeling. (mits ik ze zelf leg)
Ondanks dat je autonomie er procentueel op achteruit gaat als je teveel legt, gaat hij er in absolute termen op vooruit, omdat je op slechte dagen meer bruikbare opbrengst hebt en vroeger/later nog opbrengst hebt.

En laat je nou net meer verbruiken op slechte (koude, donkere) dagen en ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat (voor en na werk).

Nobrainer imho. Gewoon vol leggen wat voor jou acceptabel is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:03
Johan84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Leg je noordkant ook vol, juist als je het zelf legt is het een no-brainer.

Eind oktober 2021 is mijn noorddak volgelegd á €0,73 per wp. Oktober 2023 heb ik deze investering terugverdiend.

Hoeveel panelen passen er eigenlijk op 1 dakvlak?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Johan84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Heb even een schets gemaakt, dak is effectief 18*3.75 meter.
Ook heb er op twee plaatsen een schoorsteen ingetekend....maar als ik het zo kijk heeft de plaats tegen de gevel de voorkeur.

[Afbeelding]
effectief dan iets van 17 mtr x 3,75

Neem dan 2x 15 panelen in portrait
https://blijmetzonnepanel...o-420wp-jkm420n-54hl4-bk/
Standaard maat tegenwoordig.

En eventueel nog 15 op de noordkant.
Een SMA 10.0 heeft een tweede ingang die dubbele stroom aan kan (polystring)

Keuze genoeg (alleen op je budget letten)

Vriend van me (metaalbewerker) heeft panelen op metalroof gelegd.
maar je hebt al dakpannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a-x8A8sRHAjv_kFfSYFtHuacYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK7Swe45USPceQ7UWdq8hki1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT86wVVI1Rs3ROJclL1UiaTlKPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuS7afBg9j0acPC78gjp1vsq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTQDYUGVIu4AMhJ3dQlx5jUavY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi2NyKqyu78NrklRZxCkvM4y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:44:
[...]

effectief dan iets van 17 mtr x 3,75

Neem dan 2x 15 panelen in portrait
https://blijmetzonnepanel...o-420wp-jkm420n-54hl4-bk/
Standaard maat tegenwoordig.

En eventueel nog 15 op de noordkant.
Een SMA 10.0 heeft een tweede ingang die dubbele stroom aan kan (polystring)

Keuze genoeg (alleen op je budget letten)

Vriend van me (metaalbewerker) heeft panelen op metalroof gelegd.
maar je hebt al dakpannen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
2 onder elkaar in portrait (1722mm lang) geeft een vrije ruimte van ca 14cm (boven en onder)...is dit genoeg? want ik lees dat dit minimaal 20-30cm moet zijn?

Stel dat ik de panelen zoals hieronder plaats met een SMA 10, en de omvormer hangt ter plaatse van de rode pijl. Dit in een 1 of 2 string setup plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan zelf even puzzelen
je kan sorteren op lengte en breedte\
Dmegc heeft een iets korter paneel van 1708

Ik zie nog geen plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:12:
Dan zelf even puzzelen
je kan sorteren op lengte en breedte\
Dmegc heeft een iets korter paneel van 1708

Ik zie nog geen plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHos-BDQJU12GEuSufU8f0iJbmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTGUxZ6vd6Y8dt0S65vIxfsj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
String van 15 en een string van 9 maken.

Of string van 14 en string van 10, net wat je het makkelijkst vindt

Je kan het ook even invoeren in sunnydesignweb
Het grote SMA topic (onder het kopje sunnydesignweb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 10:57
Johan84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:04:
[...]

2 onder elkaar in portrait (1722mm lang) geeft een vrije ruimte van ca 14cm (boven en onder)...is dit genoeg? want ik lees dat dit minimaal 20-30cm moet zijn?
De Clickfit EVO handleiding zegt 30cm onder en boven.
Ik heb me er aan gehouden voor mijn gemoedsrust bij storm (hoewel het lijkt dat veel installateurs hier niet veel waarde aan hechten als ik naar andere daken kijk).

[ Voor 42% gewijzigd door Jorgeb op 24-08-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-04 10:33
@Johan84 gezien je plaatje met pijl en je mogelijke schoorsteen:
14 panelen portrait i.p.v. 15 portrait, vind ik ook nog mooier staan.

Je omvormer kan wat kleiner dan het totaal aan WP van de panelen he? 80% van WP geeft meestal weinig verschil in opwek, zie bv: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
Weet iemand hoe je een gebruikte Sma 10 op werking kunt controleren wanneer deze niet is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch aansluiten op 3-fase en de logging bekijken in de omvormer.
Betreft het een nieuw model? Is het installateurs ww bekend?
Anders ga je veel moeite moeten doen, vrees ik , met SMA service.

Let op: ik heb eens meegemaakt dat een SMA tripower 5000 TL-20 het LEEK te doen, echter was er geen PV aangesloten bij aankoop.
Nadat er PV was aangesloten, viel hij in storing. Wat dus niet blijkt als hij enkel op 3-fase is aangesloten.
Die is naar Reewijk gestuurd voor reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 16:16
Johan84 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:04:
[...]

Waar staat deze schuur? Aan de kust of in het binnenland scheelt nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan84
Oilman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Waar staat deze schuur? Aan de kust of in het binnenland scheelt nogal veel.
Binnenland, in buurt van Eindhoven.
Pagina: 1