Ervaring dakbedekking speelhuisje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 13:38
Dag medeTweakers,
Ik ben een huisje aan het bouwen voor mijn zoon met pakmbeet 4 m2 aan dak erop. Ik zoek een relatief goedkope manier om de platen die erop komen weerbestendig te maken. Heeft iemand hier tips voor?
Shingles lijken zo'n 50 euro te kosten voor het oppervlakte maar maken het huisje erg zwaar aan de bovenkant wat stabiliteitsproblemen kan geven.
Epdm zou ik kunnen vastlijmen maar ik heb hier geen ervaringen mee.

Hebben jullie tips?
Bram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 11:57

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als shingles stabiliteits problemen geven, wat gebeurd er dan als er een kind aan gaat hangen? kan je niet gewoon het ding verankeren in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-07 22:03
4m2 is bij uitstek mooi om te oefenen met EPDM, als het recht toe recht aan is, is het heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Iets dikkere (verankerde) balkjes gebruiken om het dak te ondersteunen? Dan kan je die shingles wel leggen en wordt het geheel ook wat steviger. Heb iets soortgelijks gedaan, als buitenren voor katten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
EPDM verwerkt relatief makkelijk, zolang je maar de volgende stappen volgt:

- maak het dakoppervlakte zooi en stofvrij
- rol EPDM volledig uit over het dak oppervlakte
- sla de rol voor de helft terug over het andere deel, steeds in lagen van ongeveer 30 cm
- TREK oude kleren en handschoenen aan (die lijm is echt goed)
- Smeer eerst de lijm over de volledige breedte in een strook van ongeveer 30 cm
- Smeer vervolgens de lijm op het epdm (ongeveer evenveel)
- Laat de epdm drogen totdat je er met je handschoenvinger aan kan zitten zonder dat je draden trekt
- Handen onder de EPDM plaatsen en vanuit het midden een wrijvende beweging maken om zo de epdm aan je dak te plakken. Dit is een gevoelsdingetje en kan wat oefening behoeven. Wees dan ook niet bang om epdm niet lekker uitgestreken is los te trekken en opnieuw te plakken (wel direct doen, want die lijm droogt behoorlijk snel)
- een belletje her en der is helemaal niet erg. Gebeurd bijna altijd om dat de lijm van de EPDM wat uitdampt, dus een klein stukje oneffen gaat al het gas heen. Ga dat nou niet lek prikken, want dan heb je een lek in je dak. Accepteer het, vergeet het, laat je kind lekker er in spelen.

Zoiets...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
twain4me schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:29:
als shingles stabiliteits problemen geven, wat gebeurd er dan als er een kind aan gaat hangen? kan je niet gewoon het ding verankeren in de grond?
Uitstekend punt. Ik verwacht wel dat de constructie het aan kan, maar ik wil het huisje niet te 'top heavy' maken. Voor de bodem heb ik vier van deze steunen gehaald die ik op stenen of gestort beton wil gaan plaatsen: https://www.toolstation.n...hoogte-verstelbaar/p69862.
Heb jij ervaring met het verankeren van palen? Kan ik (misschien heel dom) gewoon een emmer beton gieten, die ingraven en daarop de paalhouders boren?
Iets dikkere (verankerde) balkjes gebruiken om het dak te ondersteunen? Dan kan je die shingles wel leggen en wordt het geheel ook wat steviger. Heb iets soortgelijks gedaan, als buitenren voor katten.
Het dak is straks denk ik wel sterk genoeg, mijn zorg zit er in dat ik vooral hoopte het gewicht aan de onderkant te houden zodat de paalhouders nooit als functie hebben dat ze poten op de grond moeten houden maar altijd alleen als draagblok worden gebruikt.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@RoasteR87, bedankt! Als ik voor EPDM ga hou ik je thread ernaast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:49
2 dakpanprofiel platen erop spijkeren? https://www.wovar.nl/dakp..._content=Alle%20producten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
EPDM voor zichtwerk :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sowieso niet in het beton boren, maar een stuk draadeind instorten. Zie het PV betonschans topic :)

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[ Voor 27% gewijzigd door Thijsmans op 28-07-2023 08:32 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Doe niet zo moeilijk en neem gewoon shingles. Ziet er een stuk beter uit dan EPDM en qua gewicht niet veel meer dan dat je er epdm op legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Ik heb uiteindelijk idd besloten shingles te gaan gebruiken. De poten stort ik in beton, al zoek ik daar nog naar een handige manier van storten. Bedankt voor jullie meedenken, shingles zien er gewoon verreweg het mooist uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Bramtweakers schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:01:
De poten stort ik in beton, al zoek ik daar nog naar een handige manier van storten.
Ik zou de poten zelf niet in het beton storten, dan kunnen ze wegrotten. Overweeg een steun in het beton en monteer de poten zwevend. Misschien mede afhankelijk van hoe lang het huisje moet staan, ze groeien nogal snel die kids..

[ Voor 14% gewijzigd door JME op 31-07-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:42
Ik vond met 4 draadijzers in beton wel handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zoiets ja. Of die paalhouders die TS zelf al noemde. Maar ik zou niet de poten zelf in het beton storten, zoals in zijn laatste bericht. Vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Klopt, ik ga 4 staaldraden instorten en daar plaats ik deze poten https://www.toolstation.n...hoogte-verstelbaar/p69862 bovenop.
Even kijken hoe ik die mooi waterpas ga storten maar dat komt vast goed. Genoeg resthout hier om een mooi malletje te maken.
Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je schroefdraad gaat instorten heb je niet die hele paalhouders nodig. Dan heb je eerder deze nodig: https://houthandeltilburg...r-met-draaibare-moer-m16/ (misschien het plaatje aanpassen op het formaat poot wat je hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:51
JME schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Ik zou de poten zelf niet in het beton storten, dan kunnen ze wegrotten. [...]
Monteren op draadeinden die zijn gestort in het beton, maar hout in beton kan ook prima zolang je het eerst maar afdicht rondom met iets als rubber seal en dan ook zorgt dat het beton zelf iets boven de grond uitsteekt (zodat er geen water tegen het hout aan gaat staan).
Pagina: 1