Inductieplaat aansluiten op een 2fase groep met maar 1N

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:56
Geachte tweakers.

Momenteel zit ik met het volgende probleem:

Ik heb een zanussi ZITS844K inductieplaat en die krijg ik maar niet aangesloten, want de stop vliegt er meteen uit als ik hem aanzet.

Na wat contact met de elektricien en wat googelen, klinkt het ook wel logisch waarom hij er meteen uitvliegt.

Het aansluitschema is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSJOk7E23gyinjbGF_iJFkHHTCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0iHw0O5eLrGveNyeP6oqWNm.jpg?f=fotoalbum_large

en mijn stopcontact is als volgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVeaMAfoIxx2RU1EjLljFgfHwtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw6JfkYkJgvYHfHfr27s936z.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat dus teveel stroom door date ene N draadje, en daardoor klapt de stop eruit.

Het probleem is dus dat dat de kookplaat maar 4 kabels heeft, en dus de N2 mist.

Ik zag op een ander forum dat dit een bekend fenomeen is, omdat wij in Nederland afwijken van de rest van de wereld op dit gebied.

Nu is dus mijn vraag wat de mogelijkheden zijn? Als haast elke plaat zo'n aansluiting heeft, dan schiet ik er niet veel mee op om bij de verkopende partij te vragen om een alternatief?

Ik zag nog op een ander forum dit als oplossing:

je zou voor dat vermogen idd een 2e nul moeten hebben. kwestie van een 5 aderige fornuiskabel eraan zetten, en de nul dan met een dubbele aderhuls op die ene klem zetten. nu kan er 30A over die ene nuldraad gaan lopen, en dat is veel te veel.

Maar is dit een fluitje van een cent, of neem ik hiermee risco op het gebied van brandveiligheid en eventuele aansprakelijkheid?

Hieronder heb ik nog even 2 foto's geplaatst van de huidige stekker en stoppenkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELQ4Q6F4dpEAmAHFErT70t_jgCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mzJDxEln1l0l4nvYx4461w3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MitvYYm48EPGYoLThKRPFGz3SR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrglpT9wsMunNoikNGVsgnyL.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt mijn mede tweakers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
Gewoon een andere stekker/kabel kopen met perilex en aansluiten zoals op het schema? En klaar is Mooraalkikker.
edit:
Ho, wacht dit is een inductieplaat zonder geisoleerde nullen, zie https://kookplaat.info/20...-aeg-inductie-kookplaten/

[ Voor 45% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-07-2023 21:14 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Puch-Maxi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:25:
Gewoon een andere stekker/kabel kopen met perilex en aansluiten zoals op het schema? En klaar is Mooraalkikker.
En welk schema dan?

De linker gaat uit van 2 fases zoals in een 3 fase systeem. Hier zijn de fases onderling verschoven waardoor de nul niet wordt overbelast.

De rechter gaat uit van enkele fase maar dan wel eentje die 32A vermogen kan leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 27-07-2023 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Illusion

(the art of)

Met deze gekoppelde alamat-kookgroep gaat een plaat zonder dubbele gescheiden nul never-nooit-niet werken, omdat de stroom door de elke nuldraad niet exact gelijk is aan die van de bijbehorende fase. Hierdoor zullen de alamats afslaan.

Heb je die alamats er zelf ingeprutst?
Laat eens een foto zien van de hele meterkast? Heb je mogelijkheid tot plaatsen van een krachtgroep? Of een normale b16 kookgroep?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 18:37
Misschien helpt de tekst bij deze link; https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003001/ LET OP; een fornuisgroep aardlekautomaat werkt uitsluitend met kookplaten die 2 gescheiden nullen hebben. De simpele oplossing zou zijn een "gewone" fornuisgroep te installeren en deze achter een normale aardlekautomaat te plaatsen. Een overzicht van de hele groepenkast geeft ons inzicht in de mogelijkheden om verder mee te kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Puch-Maxi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:25:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjcU_M3P5x832Jc06kljyLey3Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEeIODogdfEG0ejO4kBJFPk3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je het dan over zo'n kabel, maar dan met 5 snoeren eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Sethro schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:49:
[...]

En welk schema dan?

De linker gaat uit van 2 fases zoals in een 3 fase systeem. Hier zijn de fases onderling verschoven waardoor de nul niet wordt overbelast.

De rechter gaat uit van enkele fase maar dan wel eentje die 32A vermogen kan leveren.
Het gaat hierbij om om de linkerkant van het aansluitschema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Het gaat hierbij om om de linkerkant van het aansluitschema
Heb je een 1 of 3 fase huisaansluiting? En misschien overzichtsfoto van de meterkast?

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 27-07-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:11:
[...]
[Afbeelding]

Heb je het dan over zo'n kabel, maar dan met 5 snoeren eruit?
My bad, ik had niet gezien dat deze inductieplaat geen geïsoleerde nul heeft voor de twee fasen.
Zie: https://kookplaat.info/20...-aeg-inductie-kookplaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Illusion schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:54:
Met deze gekoppelde alamat-kookgroep gaat een plaat zonder dubbele gescheiden nul never-nooit-niet werken, omdat de stroom door de elke nuldraad niet exact gelijk is aan die van de bijbehorende fase. Hierdoor zullen de alamats afslaan.

Heb je die alamats er zelf ingeprutst?
Laat eens een foto zien van de hele meterkast? Heb je mogelijkheid tot plaatsen van een krachtgroep? Of een normale b16 kookgroep?
Ik heb zelf niks gedaan in de meterkast (Elektricien via werkspot). Dat zal namelijk leiden tot een pijnlijke dood van mijzelf, dus dat soort klusjes begin ik niet aan ;) . Hieronder een foto van de gehele meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksORwIjIOfHHa2HcPC08Ez7Gt6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVCY5zT214LH1pjdMJmhxkf4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Sethro schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:13:
[...]

Heb je een 1 of 3 fase huisaansluiting? En misschien overzichtsfoto van de meterkast?
Moet zeggen dat ik deze termen veel heb gelezen, maar voor mij het allemaal beetje abracadabra blijft. Heb wel iemand van Stedin (netwerkbeheerder hier) de meterkast laten verzwaren, dus neem aan dat ik dan 3 fase huisaansluiting heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Heb je ook een foto zonder de witte beschermkap?

Je lijkt een 3F aansluiting te hebben.

En in een 3F aansluiting heeft een kookgroep niets te zoeken. Dan heb je een 3F aardlekautomaat nodig en kun je de kookplaat aansluiten conform linker schema.

Waarom is die linker kast niet vervangen eigenlijk?

[ Voor 77% gewijzigd door Sethro op 27-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Sethro schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:20:

En in een 3F aansluiting heeft een kookgroep niets te zoeken. Dan heb je een 3F aardlekautomaat nodig en kun je de kookplaat aansluiten conform linker schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO8DrDyVXZmzoOtK2In5bVUfp0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxnGX3dIgrWaNWXW9IPXIoXg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLk_s3Uf8zKNtRlwlyaPUXROHF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS9cHFo7t77NafPVBkoxmaJh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OjjkpvTl5aNUx1HTvDNMMk3_FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG9M9nx6wKIfCYCiiFGsY0Xh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retro-PC
De kabel tussen het fornuis en de perilex contactdoos dient vervangen te worden door 1 met een ader extra, zodat ook N2 op de contactdoos wordt aangesloten.

[ Voor 87% gewijzigd door Retro-PC op 27-07-2023 21:31 . Reden: foto geeft beter inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Retro-PC schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:26:
De lettertjes van de automaten zijn een beetje wazig, maar het lijkt op een 3 fase kast, hoofdschakelaar onder in het midden met 3 aardlekautomaten, 4 groepen (kunnen in principe op 1 aardlek) en een kookgroep met ingebouwde aardlek. Als je de kookgroep met ingebouwde aardlek (60 euro) laat vervangen door een standaard kookgroep (20 euro) en correct aansluit op de aanwezige aardlekschakelaars, dan zou het goed moeten komen.
Ok dus als ik het goed begrijp moet ik die Emat dingen laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retro-PC
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Ok dus als ik het goed begrijp moet ik die Emat dingen laten vervangen?
Daar leek het voor mij op, maar het kan dus veel eenvoudiger met een 5 aderige kabel van de kookplaat naar de Perilex steker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Retro-PC schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Daar leek het voor mij op, maar het kan dus veel eenvoudiger met een 5 aderige kabel van de kookplaat naar de Perilex steker.
https://kookplaat.info/20...-aeg-inductie-kookplaten/

maar als ik dit lees, dan is er iets met die Emat dingen en Zanussie (Aeg) inductieplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retro-PC
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:34:
[...]

https://kookplaat.info/20...-aeg-inductie-kookplaten/

maar als ik dit lees, dan is er iets met die Emat dingen en Zanussie (Aeg) inductieplaten
Je hebt gelijk, aan de kookplaatkant is dit niet op te lossen. Die komt er met een ader te weinig uit. Dan inderdaad de kookgroep met aardlek er uit en een standaard kookgroep er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker

Ow dat van die linker kast heb ik geen idee. Is dat handig om dat te laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Retro-PC schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:37:
[...]

Je hebt gelijk, aan de kookplaatkant is dit niet op te lossen. Die komt er met een ader te weinig uit. Dan inderdaad de kookgroep met aardlek er uit en een standaard kookgroep er in.
En dan is het niet erg dat het over 1 N draad gaat ipv 2? Aangezien die daar nu problemen mee heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Stop meteen even de buitenmantel van de kabel onder de trekontlasting van je Perilex stekker. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfopp-RuqSuBuGSi2IEYaRKGSyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqqeO0nVi5LgVwrIPD7uQR7F.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker

Ah en dan heb ik de L3 kabel over neem ik aan? Aangezien die niet op het schema staat

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Sorry dat ik het zeg, maar wat een bende zeg. :X

Zo'n Hager kast komt normaalgesproken met een buisinvoerstuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PoMBzLWRBjrxHKrxVr5CJuODMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ycbw6gW2mtD7mSNV9TsVtNu.png?f=user_large
Dat plaatsen was te veel werk blijkbaar?
Dus nu:
- Is de bovenkant van de kast gewoon open. Dat hoort niet, het hoort IP4X te zijn zodat stof en gruis niet in de kast komt.
- Heb je een hele kluwe met lasklemmen en kroonstenen in plaats van een aardrail. Lasklemmen e.d. los in de kast hoort ook niet.
- De kookgroep aangesloten op één van de fasen heeft nou ook niet echt de voorkeur: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm. Plus jouw fornuis heeft maar één nulklem dus is daar sowieso niet geschikt voor.
- Die draden van de kookgroep voor de DIN-rail langs is nu wel lekker makkelijk, degene die daar nog extra componenten wil plaatsen in de toekomst mag het maar netjes oplossen? :+
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Ow dat van die linker kast heb ik geen idee. Is dat handig om dat te laten vervangen?
Die aardlekautomaten van jou zijn net een generatie jonger dan de beruchte voorganger van Holec en volgens mij een stukje betrouwbaarder. Maar de groepenkast grotendeels vernieuwen en dan 25 jaar oud spul laten zitten zou niet mijn keuze zijn.

Het is niet direct onveilig aangenomen dat je de aardlekautomaten af en toe test.

Maareh, die kookplaat gaat met deze groep iig nooit werken. Je hebt een 3P+N aardlekautomaat nodig. Of een normale kookgroep welke je achter een 4P aardlekschakelaar aansluit verdeeld over 2 fasen. Of je moet overwegen om geen aardlekbeveiliging toe te passen voor de kookplaat, zo te zien heb je een TN-stelsel en zou dit mogen, maar met aardlekbeveiliging is natuurlijk altijd veiliger. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Zo'n Hager kast komt normaalgesproken met een buisinvoerstuk:
[Afbeelding]
Dat plaatsen was te veel werk blijkbaar?
Dus nu:
- Is de bovenkant van de kast gewoon open. Dat hoort niet, het hoort IP4X te zijn zodat stof en gruis niet in de kast komt.
- Heb je een hele kluwe met lasklemmen en kroonstenen in plaats van een aardrail. Lasklemmen e.d. los in de kast hoort ook niet.
- De kookgroep aangesloten op één van de fasen heeft nou ook niet echt de voorkeur: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm. Plus jouw fornuis heeft maar één nulklem dus is daar sowieso niet geschikt voor.
- Die draden van de kookgroep voor de DIN-rail langs is nu wel lekker makkelijk, degene die daar nog extra componenten wil plaatsen in de toekomst mag het maar netjes oplossen? :+
[...]

Die aardlekautomaten van jou zijn net een generatie jonger dan de beruchte voorganger van Holec en volgens mij een stukje betrouwbaarder. Maar de groepenkast grotendeels vernieuwen en dan 25 jaar oud spul laten zitten zou niet mijn keuze zijn.

Het is niet direct onveilig aangenomen dat je de aardlekautomaten af en toe test.

Maareh, die kookplaat gaat met deze groep iig nooit werken. Je hebt een 3P+N aardlekautomaat nodig. Of een normale kookgroep welke je achter een 4P aardlekschakelaar aansluit verdeeld over 2 fasen. Of je moet overwegen om geen aardlekbeveiliging toe te passen voor de kookplaat, zo te zien heb je een TN-stelsel en zou dit mogen, maar met aardlekbeveiliging is natuurlijk altijd veiliger. :)
Ja heb dat ding zelf nooit gezien met kap eraf, maar dat het een bende is en niet bepaald professioneel zie ik ook als leek.

Maar de suggestie van de 3P+N is dus de L1+L2+L3+N1 variant zoals ik het al een paar keer voorbij heb zien komen? Waar ik nu de L1+L2+N1+N2 heb.

Nu is wel mijn vraag of de kabels die nu vanuit de huidige Emet dingen gaan naar de keuken gebruikt kunnen worden voor de 3P+N opstelling? Want de kabels gaan gedeeltelijk onder de vloer door het beton heen heen (die is na het aanleggen van de elektra gelegd) en dat zou wel zo makkelijk zijn.

Anders wordt het nieuwe kabels leggen door de huidige infrastructuur naar de keuken en als dat niet kan dan ben ik op zijn oud hollands gezegd dus gewoon de sjaak lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Nu is wel mijn vraag of de kabels die nu vanuit de huidige Emet dingen gaan naar de keuken gebruikt kunnen worden voor de 3P+N opstelling?
Jazeker, zo'n 5-aderige kabel met bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3), blauw (N) en groen/geel (PE) is daar zelfs voor bedoeld! :)

Natuurlijk wel de aansluiting in de contactdoos, stekker en kookplaat in de gaten houden en even heel zeker weten dat je geen fase op het nulcontact aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Eensch.. en om maar te zwijgen dat bij de kookgroep de kleurcodering ook nog eens niet klopt..

Blauw + Grijs?

Bruin + Zwart?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
SMSfreakie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Eensch.. en om maar te zwijgen dat bij de kookgroep de kleurcodering ook nog eens niet klopt..

Blauw + Grijs?

Bruin + Zwart?
Ja want dat sluit zo makkelijk aan als je zo'n lasdoosdeksel met voorbedraade Perilex contactdoos gebruikt! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSg4WtPoxqTVsP3tJVFPkJiaOYA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uMtfJvxdYtoi7rxb69wSnaiC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlx7Vi1rdslX9A5xWJY6yElr980=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjXBMZGK3SbcEoqrYCIpGMWR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ahja....

Sowieso vind ik het in de gebruikte aansluiting het apart dat je een Nul geleider onder de L1 klem drukt.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Volgens mij is nu wel duidelijk wat er moet gebeuren met de kookplaat.

In de meterkast gaat erg veel mis; op meerdere plekken soepel draad zonder huls en ook meerdere draden in 1 aansluiting. Is ook niet helemaal hoe het hoort. Dan die kookgroep die niet klopt, aarde aansluiting die niet conform is en de buisinvoer die mist.

Daarmee is er zoveel mis met deze kast dat ik opnieuw zou beginnen met iemand die er meer verstand van heeft. Kun je meteen dat oude kastje links ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zie ik het nou goed dat ze de bruine VD hebben gebruikt voor de nul (rechtsboven). En het lijkt erop dat ze de voeding voor de kookgroep maar op één fase hebben aangesloten :?.
Zie ook: https://installo.nl/fornuisgroep-aardlekautomaat-aansluiten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even van BK >>> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is zo'n alamat kookgroep prima maar mja, met een standaard bedrade Perilex plaat kom je dan wel debiel uit met kleuren. Dan had ik N1 en N2 toch gewoon boven elkaar gedaan daar er toch geen (of juist tig) standaarden zijn :+

offtopic:
@Xander thanks voor het filmpje, hij is echt niet te vinden als je de link kwijt bent...

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 28-07-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Ik heb zelf niks gedaan in de meterkast (Elektricien via werkspot).
Wat heb je die beste man laten doen? Alleen aansluiting voor fornuis of de gehele kast?

En voor het fornuis, heb je hem de kookplaat getoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Septillion schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Wat heb je die beste man laten doen? Alleen aansluiting voor fornuis of de gehele kast?

En voor het fornuis, heb je hem de kookplaat getoond?
Alleen voor de kookplaat (die ik nog niet had) de aansluiting laten doen en de kabel naar de keuken laten leggen.

Ik ben zo a-technisch op het gebied van elektra, dat ik dacht dat je 1 type aansluiting hebt voor een kookplaat, maar blijkbaar heb je meerdere mogelijkheden en heb ik er niet 1 waar ik nu niks aan heb.

Concluderen van mijn kant is het volgens mij dus dat die Emet dingen die geplaatst zijn moeten worden vervangen voor dit

https://www.klusspullen.n...0KcAo9EAQYBiABEgL4i_D_BwE

Dan kunnen de kabels die nu in de Emet dingen zitten op een juiste manier worden aangesloten zodat ik een L1, L2, L3, N opstelling heb en daarmee de kookplaat kan aansluiten op de L1, L2 en N?

Moet de L3 dan eigenlijk wel worden aangesloten? Aangezien die niet nodig is lijkt mij?

Verder wat betreft mijn brakke meterkast. Zoals al eerder aangegeven heb ik er 0 verstand van, maar het komt op mij nu over alsof ik een tikkende tijdbom heb? Is dit echt het geval?

Woon hier nu een half jaar en ik ben voornemens om hier niet langer dan nog 3 jaar te wonen, dus in hoeverre is het dan noodzaak om ook nog eens heel mijn meterkast te vernieuwen wat denk ik zo richting de 1000 euro gaat lopen?

In iedergeval wil ik iedereen alvast bedanken voor de hulp en het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Mooraalkikker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:
Concluderen van mijn kant is het volgens mij dus dat die Emet dingen die geplaatst zijn moeten worden vervangen voor dit

Dan kunnen de kabels die nu in de Emet dingen zitten op een juiste manier worden aangesloten zodat ik een L1, L2, L3, N opstelling heb en daarmee de kookplaat kan aansluiten op de L1, L2 en N?

Moet de L3 dan eigenlijk wel worden aangesloten? Aangezien die niet nodig is lijkt mij?
Ik zou L3 wel gewoon aansluiten in de groepenkast en in de contactdoos, waar laat je die losse draad anders? ;) De aansluitingen zitten er toch.

Je laat dan in de stekker een pen vrij zoals op je eerdere foto's.
Verder wat betreft mijn brakke meterkast. Zoals al eerder aangegeven heb ik er 0 verstand van, maar het komt op mij nu over alsof ik een tikkende tijdbom heb? Is dit echt het geval?

Woon hier nu een half jaar en ik ben voornemens om hier niet langer dan nog 3 jaar te wonen, dus in hoeverre is het dan noodzaak om ook nog eens heel mijn meterkast te vernieuwen wat denk ik zo richting de 1000 euro gaat lopen?

In iedergeval wil ik iedereen alvast bedanken voor de hulp en het meedenken.
Tikkende tijdbom valt mee denk ik maar ik zou toch op zijn minst het buisinvoerstuk met aardrail plaatsen. Er gebeurt natuurlijk niet direct iets met zo'n grote gleuf aan de bovenkant van de groepenkast, maar dat kan wel voor problemen zorgen. Misschien kruipt er volgende maand wel een muis in de kast die aan de draden gaat knagen ofzo, je weet het niet. Maar het hoort natuurlijk niet voor niets dicht te zijn, anders kon je net zo goed de DIN-rail op de muur schroeven.

€1000 hoeft dit niet te kosten.

Verder is dit zeker iets om na te (laten) kijken:
Sethro schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:30:
In de meterkast gaat erg veel mis; op meerdere plekken soepel draad zonder huls en ook meerdere draden in 1 aansluiting. Is ook niet helemaal hoe het hoort.
Want als die verbindingen inderdaad niet goed zijn kan dat brandgevaarlijk zijn.

Ik durf dit op basis van de foto's alleen niet zo stellig te zeggen. Volgens mij zijn er ongeisoleerde adereindhulzen gebruikt, dat zie je alleen niet goed omdat dit in de klem verdwijnt. 2 identieke 6mm² draden mogen bij deze Hager componenten wel degelijk in dezelfde klem, zo komt een voorbedraade Vision kast uit de fabriek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Correct! Zou ik inderdaad ook gewoon voor een Hager gaan :)

Voor de kookplaat mag je dan gewoon kiezen of je hem op L1 en L2 aansluit of op L2 en L3 of L1 en L3, net wat je uit komt qua verdeling in huis. Zou bijvoorbeeld de fase waar je nu een oven aan hebt dan niet op de kookplaat doen.

En mja, dan valt de beste man alleen te verwijten dat hij een 2x16A kookgroep in een 3-fase kast heeft gedaan + wat slordig (incl bruin als N2...) Maar de oorspronkelijke installateur van die kast is een grotere prutser geweest.

En tikkende tijdbom, niet 100% maar de regels zijn er niet voor niets. Bovenkant oa dat er niet ooit iets in kan vallen dat sluiting maakt en lijkt me ook beter voor als er een keer brand zou zijn. Kasten zijn immers van brandvertragend materiaal.

Op zich is vernieuwen dus niet nodig, maar een boveninvoer plaatsen + dinrail verdeler is zo gedaan.

En was te laat zie ik, maar eens met @Xander over het draden verhaal, dat durf ik niet stellig te zeggen maar een keer nalopen is altijd veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Als ik deze kast opnieuw moest opbouwen dan kwam er deze kam in trouwens: https://hager.com/nl/cata...ail-vork-3pn-16-mm-12-mod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P51voRiWf60YZZBQG2skMbdNu_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5DOfZTCbX5eaV3Ajb5gDne0.jpg?f=fotoalbum_large

Op de linker 4 posities kan een 3P+N component worden geplaatst (de aardlekautomaat voor de kookplaat), daarnaast kunnen de bestaande 3x 1P+N aardlekautomaten en je houdt nog plek over voor een extra automaat (daar wel even de vorkjes veilig afschermen met https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming).

4 draden tussen de hoofdaardrail en die kamrail en de hele rechter kast is alvast aangesloten, zonder dubbele draden in een klem of wat dan ook.

Voor 3 jaar misschien niet al te veel aandacht schenken aan de linker kast, mits dit een beetje fatsoenlijk is aangesloten en de aardlekautomaten nog goed functioneren (testen dus!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sowieso is het huur of koop woning?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Mooraalkikker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Ah en dan heb ik de L3 kabel over neem ik aan? Aangezien die niet op het schema staat
Correct, deze word dan simpelweg niet gebruikt.

In het kader van de faseverdeling is het vaak handig om te checken op welke fase de oven zit en deze fase bij de kookplaat niet te gebruiken. Bij gelijktijdig gebruik van de oven en kookplaat heb heb je niet het probleem dat je mogelijk je hoofdzekering zwaar/over belast.

Voor de kookplaat maakt het namelijk niet uit welke fase waar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:47:
sowieso is het huur of koop woning?
Het is een koopwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik Googlede nog even op een het A19361810 nummer..

kom ik nog wel tegen dat bij een normale kookgroep ( dus niet zo als jij hebt een kookgroep / aardlekautomaat combinatie..) de 2 nul draden onder de zelfde klem gezet worden..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Mooraalkikker De monteur via Werkspot nog een keer uitnodigen en hem de oplossing van @Puch-Maxi voorleggen. Die heeft het namelijk bij het juiste eind.

In het kort: de aardlekautomaten verwisselen door een normale fornuisgroep, zonder aardlekfunctie. Daarna een aardlekschakelaar plaatsen waar de kookgroep op wordt gemonteerd. Zo zit de kookplaat achter een aardlekschakelaar én klapt die er niet zomaar uit.

Het heeft er mee te maken dat een aardlekschakelaar niks anders doet dan een uitgaande stroom vergelijken met een binnenkomende stroom. Wanneer dat verschil groter wordt dan 30mA (doorgaans) dan zal die afschakelen. In jouw geval gebeurt dat dus ook. Door het op te lossen zoals ik hierboven schets wordt dat voorkomen omdat de stromen van beide groepen door dezelfde aardlekschakelaar gaan, waardoor er als het goed is geen stroomverschil is en dus ook geen afslaande aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
sypie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:39:
@Mooraalkikker De monteur via Werkspot nog een keer uitnodigen en hem de oplossing van @Puch-Maxi voorleggen. Die heeft het namelijk bij het juiste eind.

In het kort: de aardlekautomaten verwisselen door een normale fornuisgroep, zonder aardlekfunctie. Daarna een aardlekschakelaar plaatsen waar de kookgroep op wordt gemonteerd. Zo zit de kookplaat achter een aardlekschakelaar én klapt die er niet zomaar uit.

Het heeft er mee te maken dat een aardlekschakelaar niks anders doet dan een uitgaande stroom vergelijken met een binnenkomende stroom. Wanneer dat verschil groter wordt dan 30mA (doorgaans) dan zal die afschakelen. In jouw geval gebeurt dat dus ook. Door het op te lossen zoals ik hierboven schets wordt dat voorkomen omdat de stromen van beide groepen door dezelfde aardlekschakelaar gaan, waardoor er als het goed is geen stroomverschil is en dus ook geen afslaande aardlekschakelaar.
En wat is daaraan het voordeel itt het plaatsen van een 3 fase automaat? Of zijn de opties allebei mogelijk?

In ieder geval bedankt voor het meedenken💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:39:
In het kort: de aardlekautomaten verwisselen door een normale fornuisgroep, zonder aardlekfunctie. Daarna een aardlekschakelaar plaatsen waar de kookgroep op wordt gemonteerd.
Maar waarom dan niet gewoon die 3P+N aardlekautomaat plaatsen? Die oplossing ligt toch veel meer voor de hand aangezien er ook al een 3-fasen aansluiting aanwezig is.

Met een kookgroep achter een 2P aardlekschakelaar sluit je de plaat aan op een manier die eigenlijk niet bedoeld is (de plaat heeft geen aparte nulklemmen) en sluit je een toestel van theoretisch 32A aan achter één 25A hoofdzekering.

Met een kookgroep achter een 4P aardlekschakelaar wordt het er niet overzichtelijker van. Plus je bent dan net zoveel geld en méér ruimte kwijt dan vergeleken met de 3P+N aardlekautomaat.

@Mooraalkikker zat naar mijn idee al op het beste spoor:
Mooraalkikker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooraalkikker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:46:
[...]
En wat is daaraan het voordeel itt het plaatsen van een 3 fase automaat? Of zijn de opties allebei mogelijk?
Je hoeft dan in ieder geval niet je perilex te updaten door de teksten te verwijderen en opnieuw er bij te schrijven. En... je hoeft de bedrading ook niet opnieuw te trekken, wat je met een 3PN wel moet doen omdat de kleuren niet correct zijn. (je mag niet zomaar de draadkleuren een andere functie geven)

Maar goed, had ik had de 3 fasen discussie even gemist, niet alle berichten doorgelezen tot het einde van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
sypie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Je hoeft dan in ieder geval niet je perilex te updaten door de teksten te verwijderen en opnieuw er bij te schrijven. En... je hoeft de bedrading ook niet opnieuw te trekken, wat je met een 3PN wel moet doen omdat de kleuren niet correct zijn. (je mag niet zomaar de draadkleuren een andere functie geven)

Maar goed, had ik had de 3 fasen discussie even gemist, niet alle berichten doorgelezen tot het einde van het topic.
Maar als er een 3 fasen automaat in komt, dan moeten de draden toch weer opnieuw worden toegewezen aan de 3 fasen automaat? En dan kan dit op de juiste manier? Of zit ik nu helemaal mis?

Want al ik de stekker losmaak en de emets loskoppelt, heb ik toch in theorie 4 losse kabels (ex de aarde) die nergens op aangesloten zijn aan allebei de kanten?

Want welke kleuren kloppen dan niet? Heb nu een blauwe, grijze, zwarte, bruine en groengele kabbel naar de keuken lopen

[ Voor 7% gewijzigd door Mooraalkikker op 28-07-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Je hoeft dan in ieder geval niet je perilex te updaten door de teksten te verwijderen en opnieuw er bij te schrijven.
Tja, even een beetje schoonmaakalcohol erbij en je poetst die stift er zo vanaf. "N2" wordt "L1" en "L1" wordt "L3". Ik zou me daar niet door laten tegenhouden.
En... je hoeft de bedrading ook niet opnieuw te trekken, wat je met een 3PN wel moet doen omdat de kleuren niet correct zijn. (je mag niet zomaar de draadkleuren een andere functie geven)
De draadkleuren zijn perfect voor een 3-fasen groep! Juist met een kookgroep moet je smokkelen met de draadkleuren.
Misschien dat je voortaan toch beter even leest voordat je reageert, dan kom je o.a. deze tegen:
Xander schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Jazeker, zo'n 5-aderige kabel met bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3), blauw (N) en groen/geel (PE) is daar zelfs voor bedoeld! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Nog even een update van mijn kant.

De plaat werkt inmiddels. De Emet dingen zijn eruit gehaald, en daarvoor in de plaats is een kracht aardlekautomaat geplaatst.

Iedereen bedankt voor de hulp en wellicht tot horens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zie dat er twee keer aarde binnenkomt in de groepenkast. Één keer rechts via vertind draad en onderin ook nog. Zoals al eerder voorgesteld door @Xander, is het veel netter om het daarvoor bestemde invoerstuk te gebruiken. Daar zit zelfs een doorgang naar het aardeblok.
De huidige situatie zal een minimale lus veroorzaken. Netjes is het niet, maar geen idee of het wel is toegestaan.
We zien graag nog een foto van het resultaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1