Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Intergas Xtreme: buitentemp sensor bij OT thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 08:40
Wj denken over te gaan op een nieuwe Intergas Xtreme ketel omdat die naar lekker laag kan moduleren en ze een standaard oplossing hebben voor een HT/LT systeem (hoge aanvoertemperatuur voor de radiatoren boven, lage temperatuur voor de vloerverwarming beneden, elke zone een aparte modulerende OT thermostaat).

Echter bij nadere beschouwing blijkt dat er bij zo’n HT/LT configuratie geen buitentemperatuur-sensor op de ketel aangesloten kan worden omdat die aansluiting wordt gebruikt voor de aanlegsensor van het HT/LT systeem.
Dus kunnen de OT thermostaten geen buitentemperatuur aan de ketel vragen en de buitentemperatuur niet meenemen in de regeling.

Vraag: is dat erg vanuit oogpunt van zuiniger stoken? Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door pkrpkr op 27-07-2023 10:02 . Reden: typefout ]

Alle reacties

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:28

Dat verwacht ik niet in de meeste situaties. Je ketel doet niets met de buitentemperatuur tenzij je een weersafhankelijke regeling gaat instellen.

Met een HT/LT verdeling zijn de belangrijkste parameters:
-Max aanvoertemp HT zone
-Max aanvoertemp LT zone
-Schakeltijd tussen HT en LT zone indien beide warmtevraag hebben.

Verder moduleert de ketel zelf op basis van de temperatuur van het CV water.

Is de vraag temperatuur van de thermostaat voor de LT zone 35 graden dan zal de ketel deze proberen te bereiken en terug gaan moduleren naargelang de tijd.

Ondertussen vraagt de HT zone ook om warmte. Standaard staat de schakeltijd op 5 minuten. Na 5 minuten schakelt deze naar de HT zone en probeert de ketel de aanvoertemperatuur van deze thermostaat te bereiken. Bijvoorbeeld 70 graden.

Daarom ook het advies om modulatie van de thermostaat uit te schakelen en te werken met een aan/uit regeling. Anders krijg je namelijk niet snel genoeg de juiste warmte door de leiding wanneer dit heel geleidelijk wordt opgebouwd bij een OT regeling. En vervolgens de ketel alweer overschakelt na 5 minuten naar de LT zone.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:15
pkrpkr schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:01:
Wj denken over te gaan op een nieuwe Intergas Xtreme ketel omdat die naar lekker laag kan moduleren en ze een standaard oplossing hebben voor een HT/LT systeem (hoge aanvoertemperatuur voor de radiatoren boven, lage temperatuur voor de vloerverwarming beneden, elke zone een aparte modulerende OT thermostaat).

Echter bij nadere beschouwing blijkt dat er bij zo’n HT/LT configuratie geen buitentemperatuur-sensor op de ketel aangesloten kan worden omdat die aansluiting wordt gebruikt voor de aanlegsensor van het HT/LT systeem.
Dus kunnen de OT thermostaten geen buitentemperatuur aan de ketel vragen en de buitentemperatuur niet meenemen in de regeling.

Bij ht/lt Heb je 1 modulerende en 1 niet modulerende thermostaat. En je hebt de gate way dan ook nodig.

De aan/uit thermostaat is aangesloten voor de ht zone.

En je kan in de gateway alleen de lt zone zien en besturen (op afstand).

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 27-07-2023 15:18 ]

• tcw82
Hier is ook nog wat informatie te vinden:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111048

• pkrpkr
Bedankt voor de reacties, stof tot nadenken.

Het komt vermoedelijk neer op de vraag of de huidige generatie OT thermostaten überhaupt buitentemperatuur in hun regel-algorithme kunnen meenemen. En zo ja, of dat wat scheelt om zuiniger te stoken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Onze Honeywell T4M thermostaat doet er in ieder geval niks mee, mede omdat de (oude) Intergas ketel dat niet doorgeeft via het OT protocol.

Als buitentemperatuur in een OT regeling wèl effect kan hebben op energieverbruik dan zou de Intergas Xtreme met HT/LT configuratie misschien niet de beste keuze zijn.

• tcw82
Beetje buiten je vraag, maar...
Hier hangt een Atag wp naast de Intergas Xtreme 36.
De Atag werkt met een buitensensor. De buitensensor bepaald voor de wp hoe heftig hij moet reageren op een warmte vraag van de kamer thermostaat. De wp bepaalt ook of de gasketel bij moet springen, die wordt dan weer met een aan/uit sturing gestuurd uit de wp.

Volgens mij is dat dan ook wat een buiten sensor zou moeten doen, de reactie op de warmte vraag bepalen.

Ik denk dat de vraag of dat zuiniger is, erg afhankelijk is van andere omstandigheden.

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:28
Mijn mening:
Ik zie de meerwaarde niet van regeling op basis van de buitentemperatuur. Een zogenaamde WAR regeling. Weersafhankelijke regeling.

Tenzij je in een oude school of bedrijfspand woont. Dan draait de pomp constant door met een watertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. En kan je dus in ieder lokaal/ruimte een radiator open draaien wanneer er gebruik van gemaakt wordt.

In jouw situatie:
De benedenverdieping vloerverwarming? Verdeler zonder pomp/bijmenging retourwater? Dan is een aanvoertemperatuur tussen de 25 en 35 graden meer dan genoeg. Hoeft de thermostaat dus echt niet bij te regelen met de aanvoertemperatuur. Gewoon gefixeerd zetten op de laagste temperatuur cv water instellen waarbij je het nog warm krijgt bij laten we zeggen -5⁰C?

En de HT zone boven:
Thermostaat zo centraal mogelijk. Kan bij de Intergas Xtreme ook een modulerende zijn.

Ga je boven zitten geef je die thermostaat een slinger. In het begin even zoeken naar de beste aanvoertemperatuur.

Kies wel voor een 3-weg klep. Met een 2-weg doet je bovenverdieping ook mee met de LT zone. Als je dan boven niet aanwezig bent is dit zonde van de energie.

Maar nogmaals. Mijn mening.

• pkrpkr
mrmartinuz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:46:
Mijn mening:
Ik zie de meerwaarde niet van regeling op basis van de buitentemperatuur. Een zogenaamde WAR regeling. Weersafhankelijke regeling.
Ik vroeg me dat ook af, vandaar de vraag of iemand ervaring heeft, dwz eraan gemeten. Aan de andere kant is het misschien een onzinnige vraag omdat je zo'n meting alleen subjectief kan beoordelen als je meet in een lab omgeving vanwege de andere factoren die van invloed kunnen zijn (bv windsnelheid).

Inderdaad kwam ik zelf ook op een systeem zoals je voorstelt. Sterker nog we hebben al zoiets maar met een oude Intergas ketel die niet ver terug kan moduleren. We hebben ten opzichte van een vroegere configuratie met WAR weliswaar veel energie bespaard. Dat was een WAR zoals je beschrijft met watertemperatuur bepaald door stooklijn en dag of nacht tijdstip.

Ik kan me voorstellen dat een OT thermostaat wel iets kan met een buitentemperatuur om een target Ta te berekenen, maar je kunt ook redeneren dat het weinig uit zal maken voor energieverbruik. Vooralsnog hebben we dezelfde mening maar het blijft een mening en die zal misschien nooit onderbouwd worden door objectieve metingen. Bedankt voor je input!
Pagina: 1