Zelf speakers maken...

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Toen ik vanmorgen wakker werd bedacht ik me dat ik wat meer lawaai wil als ik wakker wordt. Ik heb nu 2 Pioneer boxen (kweenie hoeveel watt, ohm enz.) waar een redelijk lawaai uitkomt maar ik wil meeeeerrr... :) Mijn idee was dus om zelf boxen te maken.
Men neme:
* 2 lage tonen speakers.
* 2 hoge tonen speakers.
* wat hout.
* weerstanden.

Aleen nu weet ik niet hoe ik kan berekenen hoe hoog m'n weerstanden moeten zijn voor de hoge tonen. Hoe kan ik de berekenen? is daar een formule voor? en als ik 2hoge tonen speakers wil aansluiten kan dat dan op 1 weerstand? zoja, is daar weer een andere formule voor?

btw ik weet niet in welke topic dit draadje moet duss.... als ie hier niet hoort, sorry.

edit:
er stond: "...dacht ik bedacht ik..." :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Hij hoort wel hier hoor. Alleen gaat hier college gegeven worden door lampje over speakerbouw, want je hebt geloof ik nog niet alles begrepen :).

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Als het zo makkelijk was....waarom bestaan er dan zoveel merken die speakers maken??? >:)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

euh, denk dat je gewoon een tekening op internet moet zoeken, d'r zijn er hier vast wel, die je wat kunnen geven. Maar ik dnek dat jij een kleine PA box wilt maken, dat kan heel goed en redelijk goedkoop, voor een dikke sound, maareuh je moet wel rekenen, dat je daarvoor ook een goede versterker nodig hebt. Verder kun je ook een gewone speaker maken, waarschijnlijk wel met meerdere speakers(woofers, mid, en tweeters) maar daar blaas je ook al redelijk mee. Licht eraan wat voor versterker je hebt. En hoeveel je d'r aan uit wilt geven.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Op maandag 03 september 2001 20:43 schreef hervaz het volgende:
Als het zo makkelijk was....waarom bestaan er dan zoveel merken die speakers maken??? >:)
euh een dikke PA speaker (voor huis gebruik) zet je zo in elkaar hoor. als je maar met hout kunt omgaan.

• Sabbath
jag: gaat die college hier gegeven worden als hier in dit draadje of als hier in deze forum?? en als het in het forum is waar dan?? :)

FFF: Ik zou niet weten wat voor een versterker ik heb.. een heeeeeeeeeeeele ouwe maar ik weet wel dat het een hele goeie is en dat ie heel wat aan kan.

edit:
hij is van Philips :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Op maandag 03 september 2001 20:50 schreef Sabbath het volgende:
jag: gaat die college hier gegeven worden als hier in dit draadje of als hier in deze forum?? en als het in het forum is waar dan?? :)

FFF: Ik zou niet weten wat voor een versterker ik heb.. een heeeeeeeeeeeele ouwe maar ik weet wel dat het een hele goeie is en dat ie heel wat aan kan.
Hier in de draad, maar dan moet Lampje wel komen :).

• Sabbath
zo moet ie worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
/-------------------------------------\
|           /--\             |
|           |  |             |
|           \--/             |
|         luchtgat         |
|     /-\          /-\    |
|     \-/   hoog     \-/      |
|                        |
|    /---\       /---\   |
|    | 0 |    midden   | 0 |     |
|    \---/       \---/   |
|     /-------\    /-------\     |
|     |  |     |     |     |
|     |  /-\  |  bas    |  /-\  |     |
|     |  \-/  |    |  \-/  |     |
|     |  |     |     |     |
|     \-------/    \-------/     |
\-------------------------------------/

en dat dan keer 2 he :)

[edit] blowhole vergeten :)

Verwijderd

Met alleen weerstanden kom je er niet, hoor. Je moet scheidingsfilters kopen die geschikt zijn voor de luidsprekersetjes, of filters maken van spoelen, condensatoren en eventueel weerstanden, maar dan zit je weer met formules en dan heb je toch weer gegevens van je luidsprekers nodig. Ook de afmetingen van je kasten kun je niet willekeurig kiezen, die moeten ook op je luidsprekers afgestemd zijn. Zo eenvoudig is het allemaal niet, tenminste als je prijs stelt op wat redelijk geluid.

• Sabbath
Op maandag 03 september 2001 21:32 schreef exter het volgende:
Met alleen weerstanden kom je er niet, hoor. Je moet scheidingsfilters kopen die geschikt zijn voor de luidsprekersetjes, of filters maken van spoelen, condensatoren en eventueel weerstanden, maar dan zit je weer met formules en dan heb je toch weer gegevens van je luidsprekers nodig. Ook de afmetingen van je kasten kun je niet willekeurig kiezen, die moeten ook op je luidsprekers afgestemd zijn. Zo eenvoudig is het allemaal niet, tenminste als je prijs stelt op wat redelijk geluid.
in mijn huidige speakers zitten alleen condensatoren. en dat je de grote op je luidsprekers moet aanpassen weet ik. maar dat was stap 2 :)

Verwijderd

Zijn dan goedkope luidsprekers want een eenvoudiger filter voor het hoog is er niet. Een beetje filter bestaat toch echt uit spoelen (laagdoorlaat) en bipolaire condensatoren (hoogdoorlaat) en weerstanden worden eventueel gebruikt om het rendement van tweeters wat aan te passen.
Als je een beetje knappe luidspreker wilt, zul je op zoek moeten naar een ontwerp, anders is het projekt bij voorbaat gedoemd te mislukken. :'(

• Sabbath
hmmmm, maar het kan toch wel met een paar condensatortjes??? en hoe kom ik in godsnaam aan een ontwerp???

• hervaz
Waarom koop je geen speakers, 1 probleem minder.

Verwijderd

Kunt inderdaad beter kopen, zelfbouw is ook niet goedkoop, en anders zie je om 2dehands. :)

• Sabbath
Omdat het me
1. leuker lijkt om ze zelf te bouwen
2. Ik hem dan kan aanpassen naar m'n eigen wensen want als ik een koop die er zo uit ziet als ik wil dan ben ik een fortuin kwijt want dan moet ik hem speciaal zo laten maken.

• Sabbath
Als ik nou 2 dezelfde woofers koop als die ik nu heb en 2 dezelfde tweeters. en die in een kist bouw die 2x zo groot is als m'n huidige kist??? zou dat werken?? :)

Maar is er niemand die een formule heeft om te berekenen wat voor weerstanden/diodes ik moet hebben??

• hervaz
Naja je moet het zelf weten, volgens mij doe je het gewoon omdat je goedkoop uit wil zijn, "eigen wensen" nou nou... weet je wel hoeveel verschil er tussen speakers zit zeg?

Daar zit heus er wel een tussen die bij je past.

• Sabbath
Op maandag 03 september 2001 22:26 schreef hervaz het volgende:
Naja je moet het zelf weten, volgens mij doe je het gewoon omdat je goedkoop uit wil zijn, "eigen wensen" nou nou... weet je wel hoeveel verschil er tussen speakers zit zeg?

Daar zit heus er wel een tussen die bij je past.
Ik doe het in eerste instantie omdat ik het leuk vind.
Maar als je alleen komt om me af te zeiken daar heb ik niet veel aan.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als beginnende speakerbouwer kan je vast niet gelijk je ontwerp zomaar aanpassen hoor. Het ontwerp en de speakers die je gebruikt luisteren namelijk vrij nauw. Je kan wel 'zomaar' een speaker bouwen, maar dat gaat vast echt niet lekker klinken. :+

(dat 'ontwerp' ziet er wel eng uit, trouwens :o)

hier is wel een leuk topic om ook door te lezen:

[topic=124859/1/100]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hervaz
Have fun.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
Een vriend van mij heeft ook zelf speakers gebouwd. En ik moet zeggen dat is hem aardig gelukt. Maar ja hij zit ook in electro techniek. En kon van ze bedrijf professionele tekeningen krijgen met het complete ontwerp van kwalitatief de beste speakers die je maar kan bedenken.

Een soort van Replica dus... heb de tekeningen gezien het is echt niet te doen hoor zoals jij het graag wilt met wat weerstandjes en dergelijke fatsoenlijke speakers in elkaar te zetten.

En het gaat je behoorlijk wat tijd kosten aan berekeningen van de afmetingen van je kast... voor kwalitatief goed geluid. Het binnenwerk van een speakerkast is geen design maar pure kwaliteit en afgestemd om het geluid zo goed mogelijk te laten klinken.

Weet waar je aan begint... zou het knap vinden als het je zou lukken. Maar heb grote twijfels. Ik zou zeggen begin er pas aan als je zeker weet waar je aan begint anders kom je nog voor een teleurstelling te staan.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
Op maandag 03 september 2001 20:39 schreef Jag het volgende:
Hij hoort wel hier hoor. Alleen gaat hier college gegeven worden door lampje over speakerbouw, want je hebt geloof ik nog niet alles begrepen :).
Hier in de draad, maar dan moet Lampje wel komen
Druk geweest vandaag en moest nog lap tekst in koptelefoon draadje produceren :)

maar hier ben ik dan. (en terwijl ik dit aan het typen ben begint mijn icq te knipperen, is dat toevel of wat >:) )

[search=lampje speaker] >:)

twee van de leukste zijn toch wel:
nummer 1
Tentamentijd, je moet dan toch iets zinnigs doen!

Flippit's sub
Niet van mezelf, maar geen diy-speakertopic is compleet zonder een link naar deze thread :)

Nederlandse diy-speaker zaken:
www.remo.nl
www.speakerland.nl
www.speakerenco.nl

Korte, maar oh zo "ware" tip: als je geen zin hebt om je echt te verdiepen in de theorie achter speaker bouwen (wat ik me prima kan voorstellen), koop dan gewoon een kit!
Je weet dan zeker dat je met de juiste inspanning een goed klinkend resultaat krijgt, het is niks duurder en je kan vooraf luisteren naar de speaker. Je kan zelfs het houtpakket kopen, waardoor het ook nog eens vlot te doen is en een goed resultaat bijna gegarandeerd is.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

He Sabbath jij denkt er wel heel makelijk over.

Ik heb zelf ook al een aantal keer speakers zelf gebouwd ( paar keer voor mijn zelf en voor vrienden).

Er zijn tijdschriften waar allerlei schema's en ontwerpen instaan. Ik heb via de tijdschiften van Electuur "speciaal" gebouwd met de naam HiFi-luidsprekers. Ik heb de delen 5,7,8,9,10&11 en daarna heb ik ze nooit meer gezien dus als iemand nr.12 heeft of hoger wil ik die graag zien.

Ga ook eens langs speaker & co , ze zitten in Rotterdam, haarlem & groningen.

Ik zal je mijn motivatie geven en een paar redenen:

1 - Inderdaad goedkoper, integenstelling wat ik hier heb gelezen dat het duur zou zijn.

2 - Klank naar eigen wens

3 - Model van de speaker kan naar eigen inzicht bepaald worden, hetgeen alleen inhoud dat dat samen hangt met het geluid en met name de lage tonen (deze hebben kast volume nodig).

4 - Leuk en interresant om het zelf te doen.

5 - je kan ze in je eigen kleur verven of spuiten.

Paar tips waar je op moet letten als je zelf speakers gaat bouwen:

1 - bekijk de ruimte waar je ze neer gaat zetten en bepaal dan welke speakers er geschikt voor zijn.

2 - Bepaal zelf wat je mooi vind klinken.

3 - Eerst een paar ontwerpen zelf thuis proberen en dan pas gaan bouwen.

4 - Overal gewoon de beste spullen van nemen, dat geeft het beste resultaat.

5 - Zorg voor een goeie werkplek, neem de ruimte en zeker de tijd.

Ik kan zo gauw even niets verzinnen, als het me binnen schiet dan zet ik het erop.

succes :7

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Krasse taal van Lampje. Doe er je voordeel mee. *D

• Sabbath
thx voor de tips fireman. En dat het niet zo makkelijk is als ik in eerste instantie dacht ben ik al achter gekomen. :) Ik denk dat ik alleen wel een poging ga doen binnenkort. Weet iemand ook nog waar ik bladen kan vinden over speakerbouw? (eventueel met bouwtekeningen/voorbeelden?)

• Raymond
  • Laatst online: 03-04 11:15
Weet iemand ook nog waar ik bladen kan vinden over speakerbouw? (eventueel met bouwtekeningen/voorbeelden?)
klang&ton
Hobby hifi

Beide duits en verkrijbaar in de betere tijdschriftenhandel
audioxpress Amerikaans blad. Ik ben het nog nooit tegengekomen in de tijdschriftenhandel. Ik ben er op geabonneerd, de hoeveelheid speaker info is drastisch verminderd na het samenvoegen van de drie voorlopers.

Ga ook eens in de bieb kijken. in 1 van de vorige threads staan wel een aantal boeken genoemd die je daar kan lenen en die de moeite waard zijn.
Maar nogmaals: Het kost enkele weken studie om je eerste speaker te kunnen ontwerpen en vele jaren (ik ben nog maar een 9 maand bezig) om goede speakers te kunnen ontwikkelen. Als het een eenmalig project is en je weet dat het toch niet je hobby gaat worden, kan je het beste een kit kopen. (of idd een ontwerp uit een blad nabouwen, wat alweer een stuk lastiger is)

strassacher Deze mensen hebben veel ontwerpen uit klang&ton als kit in de verkoop. Deze luidsprekers hebben over het algemeen een wat "duitse" klank, dwz een wat sterk aanwezig laag. (Ik heb zelf nog nooit zo'n speaker gehoord, ik heb deze info van mensen die ik vertrouw dat ze het kunnen weten)

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

is niet echt supermoeilijk, maar je moet wel wat dingen berekenen enzo

mijn broer is momenteel van plan om bi-wire speakers te maken

hij heb alles al klaar liggen,

MDF platen
ontwerp
voetjes
woofers
laag midden
hoog midden
hoog
filters
steenwol

en nog wat andere zut, hij heb alleen geen tijd

de eerste speakers zullen je waarschijnlijk aanzetten om he tnog een keer over te doen maar dan beter en groter :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Fireman

Fireman

Op dinsdag 04 september 2001 12:51 schreef Sabbath het volgende:
thx voor de tips fireman. En dat het niet zo makkelijk is als ik in eerste instantie dacht ben ik al achter gekomen. :) Ik denk dat ik alleen wel een poging ga doen binnenkort. Weet iemand ook nog waar ik bladen kan vinden over speakerbouw? (eventueel met bouwtekeningen/voorbeelden?)
Speakers & co pe of de betere elektronikazaak die zullen het ook wel hebben.

Nog een tip Sabbath; De merken die er goed tot zeer goed uitspringen zijn Dynaudio(wordt helaas niet officieel meer geleverd, misschien heeft iemand nog wat op de plank liggen), Vifa(vivace 94 zeer goed en een diepe bas), Scan-speak.

Maar je eigen gehoor zal het beste merk zijn.

Je zult al gauw zo'n 50% besparen op de aanschaf van een stel high-end speakers.

Voorbeeld:

Ik heb de Dynaudio "Nuance" gemaakt, totaale kosten ca. fl.1750,- ga ik deze speakers bij multifoon kopen hier in Rotterdam dan ben ik gauw fl. 5000,- á fl. 6000,- kwijt.
De "Nuance" is vergelijk baar met de "Forest" van totem, check de site van joenit die zijn importeur voor de benelux => "www.joenit.com/NL/index.htm"

Dus het is zeker de moeite waard. Waar je dan ook op moet letten is; heeft het wel nut omdat ik misschien een wat mindere versterker heb of heb ik een goeie versterker.

Ik heb 'm dan ook in combinatie met een rega set

BTW wat voor een versterker heb je en hoe groot is de ruimte waar je de muziek wilt gaan luisteren?

Even opsommen wat je allemaal nodig zal hebben:

-Houtpakket
-Houtlijm
-Soldeerbout
-Soldeertin
-Dempings materiaal
-Teflon binnenbekabeling
-Aansluitterminal (kabels van versterker naar speaker)
-Condensatoren, weerstanden & spoelen
-Woofers, Midden toners & tweeters
-Schoefjes + schroevendraaier( voor woofers enzo vast te zetten)
-Boormachine (voorboren voor de schroef gaten)
-Grondlak
-Verf om af te werken

en er zal vast en zeker nog wel iets zijn dat ik ben vergeten.
------------------------------------------------------------
Bokkie schreef:

bi-wired construeren wil niets anders zeggen dan het filter gescheiden houden voor elke driver(woofer of tweeter). Dus hij hoeft er niet specaal een andere speaker voor te bouwen.

;)

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Veel cd's na het bouwen.. :P

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op dinsdag 04 september 2001 13:48 schreef firemen het volgende:
Bokkie schreef:

bi-wired construeren wil niets anders zeggen dan het filter gescheiden houden voor elke driver(woofer of tweeter). Dus hij hoeft er niet specaal een andere speaker voor te bouwen.

;)
hij moet wel want hij heeft zijn vorige zelfgebouwde speakers al aan onze ouders verkocht :+ hij heb dus nu geen speakers :)

• Fireman

Fireman

you got me!

leuk weer een paar speakers bouwen.

succes ermee.

Zien we ze hier nog eens.

BTW wat voor speakers zijn het?

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op dinsdag 04 september 2001 17:16 schreef firemen het volgende:
you got me!

leuk weer een paar speakers bouwen.

succes ermee.

Zien we ze hier nog eens.

BTW wat voor speakers zijn het?
ik kan wel een keer foto's maken van zijn speakers, wat voor het zijn weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik zal van het weekend kijken of ik wat foto's kan maken :)

Pagina: 1