[speaker]Raveland wel betrouwbaar en goed???

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Topicstarter
ik las op de site van natedog, dat hij een paar speakertjes in de aanbieding heeft staan.
Nu staat er op de site:

"Alle producten die op deze pagina's worden aangeboden zij 100% nieuw en nooit gebriukt als u ze thius onvangt en de verpaking is maar een beetje gescheurd of beschadig krijgt u het product gratis."

Kan dit wel, en hoe zit het met die "winkel" en met het merk Raveland???
Het zijn op zich wel mooie speakers, en ook nog voor een redelijke prijs.
Hieronder de speakers met links en specs:

Powerbox X 1538 van RAVELAND
Description:Belastbaarheid 150 W/sin · 400 W/ max · Frequentie 20 - 20.000 Hz · Impedantie 8 W · Geluidssterkte 1 W/1 m - 94 dB · Afm. (bxhxd) 465 x 720 x 270 mm
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/377716M1.jpg
fl300,-
---------------------------------------
RAVEMASTER FVX 1600
Description:Met 160 mm subwoofer en hogetonenluidspreker. 80/250 Watt, , 50 - 22.000 Hz, 90 dB. Afm. 230 x 350 x 240 mm.
80-250 Watt
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/367338M1.jpg
fl.(geen opgaaf)
RAVEMASTER FVX 2600
Description: Met: 2 x 160 mm subwoofer en hogetonenluidspreker. 150/500 Watt, 35 - 22.000 Hz, 92 dB. Afm. 275 x 500 x 280 mm.
150/500 Watt
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/367346M1.jpg
fl.(geen opgaaf)
3-weg RAVELAND BOX
Description: Volwaardige 3-weg box met robuuste viltbekleding, stalen beschermrooster, aan de zijkant basreflexopening en draaggreep. Voor machtig veel druk zorgt een 200 mm woofer in combinatie met een middentoner en een tweeter. Afm. 380 x 232 x 175 mm. Max. belastbaarheid 300 W!
300/100 watt
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/368881M1.jpg
fl.100,- per paar!!!
------------------------------------------
RAVEMASTER FVX 41000
Description:Belastbaarheid 150 W/sin · 400 W/ max · Frequentie 20 - 20.000 Hz · Impedantie 8 W · Geluidssterkte 1 W/1 m - 94 dB · Afm. (bxhxd) 465 x 720 x 270 mm
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/367362M1.jpg
fl600,-
-------------------------------------------
800 Watt Powerbox X 2148
Description:Krachtige box met relatief compacte afmetingen. De opbouw met 2 x 25 cm (10") woofers in combinatie met 2 tweeters zorgt voor een indrukwekkende power van 300 W sin/800 W max! Natuurlijk kan deze box ook in combinatie met aparte subwoofers worden gebruikt.
Technische spec.: Frequentie 25 - 20.000 Hz · Impedantie 4 W · Geluidssterkte 95 dB 1 W/1 m · Afm. (bxhxd) 720 x 410 x 250 mm.
800 watt
2-weg
Afbeeldingslocatie: http://goedkoop.homestead.com/files/2148.jpg
fl.300,-
Wat denken jullie ervan??????

edit:

er staan type-fouten op de site(zie begin)
die paar voor 100 piek zijn niet duur!!!
maar er staat wel een mailadres!!!
dat geeft de mens hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
[b]Op woensdag 20 juni 2001 19:21
er staan type-fouten op de site
zegt dit niet al genoeg? :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou ja dat weet ik niet, die speakers zien er wel supervet uit!!
Ik wil eigenlijk alleen even weten of iemand ervaring heeft met deze winkel c.q. Raveland speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

euhm wat is de site

maar volgens mij met dat beschadiging van de verpakking, volgens mij kunnen ze dat niet waarmaken?
of ze hebben het echt heel super ingepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Dit kan toch alleen rotzooi zijn?

Ok lawaaaaaaaaaai zal er wel uitkomen maar that's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ja dat paar van 100 piek ziet er idd aantrekkelijk uit
niet te groot en toch redelijk een vermogen

als je ze hebt besteld let us know hoe ze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

euhm ik vertrouw die site niet echt...

geocities?
ik was de 103ste bezoeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 20:40

ALH

Ze verkopen het ook bij de Conrad, echte rotzooi :)
Maar wacht maar tot Jag replied, hij weet er wel wat over te zeggen...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

volgens mij is het idd rotzooi
een van die speakers was al een keer behandelt op dit forum en werd ook alleen maar afgekraakt

dus ik zou het maar niet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:07
Ik had zelf deze in de auto liggen, direct aangesloten op mijn Pioneer autoradio (ja, dat kan, direct aansluiten):

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/320/G1/320803G1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/320/GX/320803G2.JPG

Dit beviel uitstekend, lekker een beetje bass in de auto, niet extreem veel. Qua geluid vond ik het voor het geld zeker niet slecht (dingetje kostte 79,95).

Helaas hield mijn Pioneer radio er wegens een montagefoutje van mij ermee op. Nu zit er een Sony in waar ik geen subwoofer direct op kan aansluiten :(

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7727

Die namen alleen al zouden me aan het twijfelen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die luidsprekers ken ik ook van de Conrad.
Zijn PA spul, dus voor feesten en partijen, maar gezien het rendement is die wel erg laag, lijkt mij niks. Ze komen ook nog uit Duitsland, dus ze geven veel bass en hoge tonen.
Je zult ze moeten beluisteren, wil je ze willen hebben, want het is wel riskant, denk ik.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5501

Heb Ravelands op m'n kamer staan nu..
de versie met 19" bas speakers erin,
en van die plastic tweeters/horns.
De bas in [wat wil je met 19" speakers] ongekend dreunend, maar de tweeters zijn gewoonweg zwaar klote. En het is niet zo dat ik zwaar frusted ben ofso omdat ik zelf super vette hi-fi ben ben. Maar ik zeg het gewoon omdat het zo is. Deze tweeters zijn slecht (merkloos btw) terwijl ik toen ik mijn andere PA boxjes open sloopte Moterola horns aantrof, welke een stuk betere geluid maken.. Oja, errug belangrijk is ook dat je wel een sterke versterker hebt, want anders klinkt t wel erg verrot :) en kort.
Overigens heb ik alle tweeters afgesloten in mijn boxen, tot ik me nieuwe 2x400watt rms versterker binnen heb, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 19:49

Jag

Ik denk dat dit wel de grootste rotzooi is die je kan kopen. Als je echt geinteresseerd bent in PA, dan zul je veel geld nodig hebben vrees ik.
Een echte goede PA speaker kost zo'n 5.000,- a 10.000,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 14:03

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik heb zelf alleen een subwoofer van Raveland ( 2x400 watt en 150 rms ). Ik heb hem al 3 jaar en hij hangt nu aan mijn dts versterker als actieve sub doorgeschakeld met een aparte versterker. Maar ik ben er zeker niet ontevreden over zeker niet voor het weinige geld. Tuurlijk het is geen topmerk en ik ken ook de slechte hoge tonen niet, maar de bass is super. En het vermogen van de sub ook !! Als ik heb voluit zet dan begint gewoon mijn zicht wazig te worden van de trillingen. echt leip. :)

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan zeggen jullie wel dat de tweeeter zo slecht is, maar over welke box gaat het dan???

o ja, sabelhout, zijn die speakers dan ook van Raveland???

en wat is de officiele site van Raveland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Dit begint toch nutteloos te worden, het is bewezen dat het k*t boxen zijn, en toch wil je ze, en iedereen die zegt hier dat ze slecht zijn en toch wil je dat iedereen je helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb bij de Conrad eens de Raveland Orbit gekocht als computerspeakers. Doen het prima. Best goedkoop (130 piek per stuk), maar de kast (nou ja.. kast) is volgens mij van karton :) . Ze lijken wel wat op die basspijpen van een plaatje hierboven. De speakerunits zijn voorzien van redelijk grote magneten. En voor die prijs vind ik ze echt super!

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/339/G1/339326G1.JPGEdit: plaatje erbij

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Betrouwbaar en waar voor je geld. Het is de nachtmerrie voor elke Hi-Fi liefhebber, maar de prijs is boterzacht.

Verwacht wel, dat je later die dingen hard loost voor het echte werk.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 18-07 12:07
Op donderdag 21 juni 2001 07:22 schreef mark_dabomb het volgende:
dan zeggen jullie wel dat de tweeeter zo slecht is, maar over welke box gaat het dan???

o ja, sabelhout, zijn die speakers dan ook van Raveland???

en wat is de officiele site van Raveland?
Die subwoofer die ik gepost heb is van Raveland ja, gekocht bij de Conrad. Officiele site is Raveland

edit:
't is geen speakers, 't is een subwoofer

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben net in contact gekomen met de verkoper van de speakers, hij kocht en verkocht ze weer zeg maar.
Er zit misschien garantie op(zou hij nog ff navragen) en ik kan ze 7 dagen op proef nemen.
Hij wil niet zeggen waarmee hij de speakers vervoert(PTT, TNT enz.), mar belooft dat als de verpakking stuk is ik de speakers voor niks krijg. Hij woont in adam en almere(ouders gescheiden).
Als ik de speakers na 7 dagen niet goed vindt, moet ik ze eerst terugsturen waarna ik mijn geld krijg.
Hij vond de kwaliteit van de speakers erg goed.
Wat denken jullie ervan, zal ik het doen of niet??

p.s. ik was NIET zijn eerste klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Natuurlijk stelt de kwaliteit van die dingen helemaal _niets_ voor. Conrad verkoopt ze, ze proberen flashy over te komen door allerlei kleurtjes, geven dubieuze specs (impendantie 8 W :P), etc etc. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Voor een paar honderd gulden heb je hier misschien best plezier van, als je vooral heel hard wilt kunnen, en niet veel waarde hecht aan mooi geluid. Ik zou dan ook vooral trance luisteren op deze speakers, gewoon omdat het weinig eissen stelt (en dat is _geen_ flame!). Ga er wel vanuit dat de bas wat troebel is, en de hoge tonen oorverscheurend schel, of juist veel te dof.

Onthoud:
-Je krijgt waarvoor je betaalt
-Hoe flashy-er ze over proberen te komen, hoe meer ze goed te maken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou 't voor el cheapo prijzen kopen, een fatsoenlijke goedkope tweater (hoorn of zo) bijmikken en alles in een identieke, alleen zelf gemaakte (dus veel sterkere) kast mikken.

Overigens kan je voor die prijzen net zo goed een bere 13 cm woofer kopen (rond de 50 tienen voor iets, waarmee je wat kan) en een goedkope tweater en daarmee wat bouwen. Kan heel behoorlijk beuken en klinkt nog beter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik kan ze inderdaad wel kopen ja. Maar dan moet ik een tweeter kopen(evt. los in een andere kast). Maar ik heb maar 4 aansluitpoorten op me versterker, bestaan er ook splitters ofzo voor speakerdraden(rood/wit)???
Dan is het wel een goed alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Wat moet je toch in hemelsnaam met zulke krengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat dacht je van dit:

Ik heb net even op de site van Raveland(www.raveland.de) gekeken, en daar staan wel wat losse tweeters op, en ook wel wat middentoners. Nu wil ik i.pv. de standaardtweeters in de paar boxen van 100 piek(zie bovenaan) 2 losse speakers maken met een tweeter en evt. een middentoner.
Wat heb ik daar voor nodig? Ik dacht zelf aan
-een tweeter
-een middentoner
-een crossover
-bekabeling
-geluidempend materiaal
-hout(of een kast)
Kan iemand mij vertellen waar ik zon bouwplan kan krijgen, en of hij nog andere (goedkope) tweeters(evt. middentoners) heeft gezien, in de prijsklasse van zon 70 piek per 2???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb die 3-weg boxen van 100 piek hier naast mijn pc staan, is wel merkloos bij mij maar ze zien er net hetzelfde uit. Specs zijn ook hetzelfde.

Ik heb ze in Auchan gekocht (Franse winkel, ik woon in België en dat is 10km van mijn huis). Maar ik heb er maar 99 FFR =15 Euro :) voor betaald. Nu heb ik twee extra boxen voor heel weinig geld, dat is alles wat ik er van kan zeggen.

Ik heb ze ook even vanbinnen bekeken, er zit daar dus geen filter (cross-over) in :( Je kan ze kopen voor de onderdelen: handvat, aansluitingsklemmen, grill, vijzen, brandhout, tapijt... >:) >:)
Of ter vervanging van je computerboxen :9

Al bij al vind ik niet dat er slecht geluid uitkomt hoor, minstens even goed als de boxen die bij miniketens van onder de 350 Euro zitten.

Alleen vertrouw ik die site niet. Pas betalen bij levering hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
das wel een lekkere deal, maar ik wil eigenlijk speakers hebben voor normaal, kamergebruik. Nu wilde ik graag weten of iemand mij wat tips, een bouwtekening, prijzen en dat soort dingen kan geven(URL'S???) om dit te bewerkstelligen.
Mij lijkt het wel het beste om ze zelf te maken, want dan kan je het best op je persoonlijke voorkeuren afgaan, en bespaar je veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
De prijs oogt Marquant, buiten de gevoeligheid die wel een heel stuk beter is.
Maar max. belasting moet je niet naar kijken. Net als Marquant, je max. belansting 400Watt, magneet : 30 OZ, jah forget it.

Persoonlijk zou ik als een een betrouwbaar merk moet kiezen voor IMG Stageline gaan, maarjah, die zijn een krikkie duurder (scheelt niet zo veel overigens.) Dit merk lijkt mij niet zo vertrouwd, gezien er een hoop cheap ass Marquant like modellen bijzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op donderdag 21 juni 2001 21:11 schreef mark_dabomb het volgende:
das wel een lekkere deal, maar ik wil eigenlijk speakers hebben voor normaal, kamergebruik. Nu wilde ik graag weten of iemand mij wat tips, een bouwtekening, prijzen en dat soort dingen kan geven(URL'S???) om dit te bewerkstelligen.
Mij lijkt het wel het beste om ze zelf te maken, want dan kan je het best op je persoonlijke voorkeuren afgaan, en bespaar je veel geld
Ben je een prof in het maken van speakers ofzo?? Als het zo makkelijk was om zelf een ideale speaker te maken voor weinig geld waren er toch geen mensen die 10k of meer uitgeven voor boxen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die IMG Stageline, hoe duur zijn die?

En nee ik ben geen prof, alleen ik wil geen dikke subwoofer ofzo, gewoon een normale betaalbare speaker. Liefst zelfbouw dus, dat scheelt me weer wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Cheap speakers zijn makkelijk te vinden, je hebt vaak zaken die stunten, dan is den tijd rijp om nieuwe te kopen, belachelijke prijzen ala 299,- voor mission 702e en 375,- voor b&w 602!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dit slaat toch nergens op. Je opent een topic waarin je vraagt of Raveland speakers goed zijn. Vervolgens wordt je verteld dat het rotzooi is, maar je trekt je er niks van aan. Kortom, je opent die topic alleen maar om bevestiging te krijgen om die speakers te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Verlos ons dan en knikker deze onzin dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26261

Trust me, die dingen kunnen echt NIX hebben. Dat vermogen wat die opgeven is PIEKvermogen, en slaat dus nergens op.
Als je de bassen een beetje openzet op een acceptabel geluidsniveau, dan beginnen ze al te vervormen. Een vriend van me had zich er dus ook zo'n paar van gekocht. Nou nou, was dat ff de miskoop van de eeuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 21 juni 2001 22:41 schreef SunStorm het volgende:
Trust me, die dingen kunnen echt NIX hebben. Dat vermogen wat die opgeven is PIEKvermogen, en slaat dus nergens op.
Zie een paar posts eerder: ik heb van deze dingen staan. Ze zijn aangesloten op m'n oude versterker van 40Watt, en die versterker duikt eerder de vervorming in dan de speakers (180 Watt ofzo) hoor!!!

By the way, ik heb een paar zelfbouwers staan als mainspeakers (300 piek per stuk aan onderdelen), en die klinken natuurlijk wel wat netter, zijn ook stukken beter gebouwd. Als ik A-B vergelijkingen doe tussen de Ravelands, en de zelfbouwers dan klinken ze wel anders, maar het is niet zo dat ik zeg van o o o wat een k*tgeluid komt er uit die goedkopen krengen.

Ik heb een (brrr) marquant boombox achterin de auto liggen, en dat was voor de ravelands kwamen m'n computerspeaker. Nou die klonk dus echt WEL superbendebagger!!

Ik vind m'n ravelands hele nette speakers voor die prijs, en ik denk dat je er een goeie koop aan doet als je budget niet hoger toelaat.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zelfbouw is helemaal niet zo duur, daar heb je zelf de hand in.

Een beetje 13 cm woofer kost 50-70 pieken. Een tweeter met redelijke aspiraties kost 3 tienen, voor het betere werk ga je al gauw richting 150 piek. Scheidingsfilters kosten rond de 100 piek voor 2 stuks met redelijke componenten. Je kan ook gewoon alleen het tweatertje filteren en je woofer natuurlijk laten afvallen. Daarbij nog basbuizen en eventueel spanningsdelers, om je tweaters goed aan te laten sluiten op je woofers.

Even het gedrag van je woofer simuleren met een programma (simpele bassreflex of zo), kast bouwen (MDF kost niet zoveel) die bijzonder stevig is en klaar is klara.

Zo heb ik speakers gebouwd voor bij mijn computer. 350 piek voor 2, 11 liter, 13 cm Tonsil woofer en 3 tienen tweater. De tweater laat wel wat te wensen over, maar het is werkelijkwaar astounding om te horen wat daar aan bas uitkomt. Dikke 40 Hz rollen eruit, die menig feestje prima kunnen opluisteren.

Verder ook een projectje gedaan met een Visaton 13 cm (voor m'n vrouwecootje). 31 liter, bass reflex, rechtoe rechtaan. De zwoele low sweeps van Blackstreet knallen er prima uit. Daar zou een Food for Woofers cd zich niet voor schamen. 500 piek voor twee.

Zelf heb ik een 70 liter projectje in de kamer staan. 20 cm Tonsil (van 45 pieken destijds, absoluut budget maar leuk) en een 3 tienen tweater. Alleen tweater gefilterd en lekkere sound. De belastbaarheid is wat groter, maar de speakers van de vrouweco gaan ietsie lager in de Hertzen (20cm <-> 13cm :'( ). 40 Hz tik ik, maar dan valt ie ook megasnel af. 't zat eerst in een configuratie met een 15" woofer in een drieweg combo.. De ombouw zat er al aan te komen, want simulatie gaf al het duidelijke verschil aan, nu met 20cm kom ik domweg lager!

Volgende project wordt iets met een 17 cm Visaton. Waarschijnlijk met betonnen kasten, want de begunstigde is bouwkunde student en wil dat laten merken ook.. Allemaal nog theoretisch, maar de kans, dat het doorgaat is groot. Kep die 17'ers al proefgedraaid in bovenstaande 70 liter kast en dat ramt als een gek!

Moraal: ook met budget speakers (mits redelijk merk en met bekende gegevens van het chassis) kan je heel behoorlijk wat in elkaar zetten. Met 50-70 tientjes per woofer en een inbouw volgens het boekje kan je al heel wat behoorlijks in elkaar zetten. Wat dat betreft is het zonde, om geld te steken in een Raveland speaker. Je hebt echt geen supergrote Raveland woofers nodig voor een dikke bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Laatst online: 12:50

Muggie

8 pm

Beetje wazige site, zeker aangezien de contactpersoon een hotmailaccoutn heeft en niet een nette account op naam van de site ofzow.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 19-07 11:54
Zelf heb ik een 70 liter projectje in de kamer staan. 20 cm Tonsil (van 45 pieken destijds, absoluut budget maar leuk) en een 3 tienen tweater. Alleen tweater gefilterd en lekkere sound. De belastbaarheid is wat groter, maar de speakers van de vrouweco gaan ietsie lager in de Hertzen (20cm <-> 13cm ). 40 Hz tik ik, maar dan valt ie ook megasnel af.
Laat ze eens meten. Het zou heel goed kunnen dat je door het front van je kast last krijgt van baffle diffraction.
uitleg
Heb ik ook met mijn speakers. Is helemaal geen probleem. Je brengt gewoon met behulp van je filter de rest van de speaker op het niveau van het plateau in het laag. Dat gaat wel het makkelijkst als je ze laat meten. (kost maar 50 tientjes, kost eigenlijk meer tijd dan geld)
Wil je zelf aan het meten slaan: speaker workshop Maar als ik jou was zou ik daar niet voor die ene speaker aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Laatst online: 12:50

Muggie

8 pm

50 tientjes ???

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Site van IMG Stageline :

http://www.img-stageline.de

Voor PA speakers: (zou minimaal voor de PAB-P serie gaan, de rest in gewoon goedkope shit echt van die bonk boxen zoals Marquant of jou merk, Raveland is net zoals als Marquant, van de specs klopt niets, en van begrenzers hoef je te spreken, want die zitten er niet in, en met mini spoelen die zo snel warm worden heb je met een zware versterker zo de woofer eruit, dat de spoel doorbrandt is ook niet uitgesloten, tenminste mijn neef (Bass freak met weinig geld, had met zijn versterker beide merken om zeep geholpen, bij de Marquant boxen waren de spoelen oververhit geraakt (puur amateur merk dus) en bij Raveland (via via uit duitsland gejat) was een deel van de ophanging stuk gegaan en was de stofkap doorgefikt doordat de spoel teveel warmte maakte, en die niet goed kwijtkon.) Nu heeft hij de woofers vervangen door Us Blaster, ook niet bepaald een goed merk, maar ze gaan wel een stuk langer mee dan zijn voorgaande troep.

Weer eens ongelooflijk kromme zinnen, maar ik denk dat je het wel enigszinds begrijpt... Mijn excuus.

http://www.img-stageline.de/c147.html

Voor actieve PA systemen (ingebouwde versterker):

http://www.img-stageline.de/c278.html

En voor Cerwin Vega:

http://www.img-stageline.de/c399.html

(dit is al een beetje een
"professioneel merk". Althans, hier in de Schouwburg hebben ze er een PA set van staan in de kleine zaal, klinkt gewoon heel zuiver, en geen lack aan midrange (zoals wel het geval bij Marquant of Raveland).

Bij de lokale Tierolf verkopen ze WharfedalePro speakers, en daar heb je voor weinig geld (vanaf F500,-) al 12" Pa speakers van met begrenzer, en fatsoenlijke spreekspoel-koeling dus kans op opblazen is dan bijna uitgesloten, verder ken ik geen goedkopere merken die dat hebben.

Bij Peavy boxen wordt opblazen (slecht woord trouwens, ik noem het liever beschadiging) al helemaal moeilijk en die leveren nog eens een hoog dat al "netjes /niet schel klinkt" , en dat ben ik nog niet zo vaak tegengekomen met die Piezo Hoorn Tweeters, al je spreekt over low-end PA speakertjes. Die dan al buiten je budget vallen.

Ik zou of GOEDE pa speakers kopen en anders gewoon een Hifi setje van speakers. Om het nog betaalbaar te houden en om aardig te beuken wordt vaak de JBL mk1000 aangeraden, maar nog steeds gene link.

Impendantie: 4W. daar snap ik al helemaal niets van. Impendantie lijkt mij gewoon in Ohm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb natuurlijk 2 maal een 70 liter kassie staan, ik wil namelijk wel stereo hebben...

Dat afvallen onder 40 Hz is gewoon het resultaat van een bas reflex behuizing. Het -3 dB punt wordt door toepassing van een baspijp "gerekt" tot lagere regionen, maar valt dan onder de resonantiewaarde van deze pijp dan ook resoluut af. Geen verrassing dus, dit kwam al naar voren bij de simulatie op de computer. Die 17 cm Visatons zouden theoretisch zelfs tot 30 Hz moeten gaan in een juiste bas reflex behuizing.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
50 tientjes ???
*kuch*
ik bedoelde 50 piek, of 5 tientjes. Heb het een beetje op een verkeerde manier samengetrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nu het een en ander uitgezocht bij Visaton:

Tweeter:
CT 25 4 OHM
http://www.visaton.com/cgi/VisatonFramed.asp?Artikel_ID=153&Sprache=english
Middentoner:
W 130 SC 4 OHM
http://www.visaton.com/cgi/VisatonFramed.asp?Artikel_ID=453&Sprache=english
Woofer:
W 200 NG 4 OHM
http://www.visaton.com/english/artikel/art_463.htm
-------------------------------------------
Kan iemand mij vertellen wat dit gaat kosten?
En kan iemand ook een bouwplan maken met Speaker Workshop, want daar begrijp ik geen ene reet van.
Tevens wil ik graag weten welke cross-overs en filterss benodigd zijn, en hoeveel die gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hoi,
Volgens mij kan je beter ff een slagje grotere woofer pakken. De w250s of de w300 lijkt me wat meer geschikt. Kijk ff bij speakerland wat het gaat kosten.

Daarna pak je winisd, of lspcad lite en gaat een beetje simuleren met die woofer. Je krijgt dan een volume. Je ontwerpt een kast met dat volume, dat is voor de woofer. De tweeter en middentoner maak je in een eigen "kastje in een kast". Zorg er natuurlijk wel voor dat je het volume voor de wooferkast op het berekende houdt. BAspoort kan je ook met bovengenoemde progsels uitrekenen.
Daarna laat je je kast ff meten. ff een middagje stoeien met een crossover programma (kan je wel van mij kopen) en je hebt je filter voor elkaar.

It's as simple as that >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben echt een newbie, dus kan je het misschien wat makkelijker uitleggen, en waar staan die proggie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat die 20 cm groot zat is, tenzij je echt wat groots wil bouwen.

Ik kan in het weekend wel even snel een simulatietje draaien, zodat je een idee hebt, wat 't kan gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan je bijv niet iets van een stappenplan maken, of bestaan die al???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmmm, die WS 130 heeft wel wat minder rendement als de rest. Dat gaat niet echt goed, want een woofer kan je moeilijk gaan dempen, dat wordt niks...

Wil je persé 3 weg hebben en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
www.diysubwoofers.org

Persoonlijk 1 van mijn favorieten voor startersinfo

Wekkel: Die ws130 kan een groot gebied bestrijken. Als je daar een wat grotere woofer onder hangt, gaat je bas iets dieper, Scheelt maar een paar tientjes, leek me wel een goeie investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Leuk en aardig, maar alles heeft een rendement van 90 dB, alleen die WS130 87 dB.

Iets verzwakken is geen probleem, zolang het maar niet de woofer is. Verder is meer dan 20 niet nodig voor dieper laag. Grotere membramen kunnen wel hardere klappen geven, maar dan gaat mijn voorkeur meer uit naar een dubbel 20 cm chassis.

Daarom weer de vraag: waarom een 3 weg en moet 't groots worden? (Wekkel geniet nog steeds van zijn 11 liter kassies naast zijn pc op een hele oude Kenwood versterker van Cash Convertors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ik ben echt een newbie, dus kan je het misschien wat makkelijker uitleggen, en waar staan die proggie's
speaker workshop
WinISD
lspCAD lite

Speaker workshop schijnt erg goed en uitgebreid te zijn. Maar daarvoor moet je wel eerst goed die site doorlezen, want het progsel is zonder die info niet te snappen.

Stappenplan:
-Maak een keuze voor drivers. (Als je niet al te veel budget hebt, kan je hier ook voor kiezen: cost effective Prima spul voor het geld)
-Bereken de inhoud die de kast voor de woofer nodig heeft. Dat doe je met 1 van bovenstaande progsels.
-bouw kast
-crossover: Het moeilijkste. Je kan je speaker laten meten en aan de hand van gegevens een xo berekenen. Je kan ook een standaard xo kopen/maken. Geeft lang niet zo'n mooi resultaat, maar is wel makkelijker.

Genieten maar.
Het is makkelijk om een redelijk goed klinkende box te maken. Het is ontzettend moeilijk om een heel goed klinkende speaker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 18-07 23:05
Heel goedkoop, heel veel herrie, maar net eigenlijk nix. De ene type heeft veel bas en geen hoge en midden tonen, de ander is super schel en is de bas weer krakerig..

Zou net die paar geeltjes meer uit geven en dan een paar Berlin's kopen ofzo. Volgens een adudiofiel zijn die een stuk beter. Zien er niet zo patserig uit ook.

zie www.conrad.nl voor hele berg goedkope speakers (oa Berlin's, Raveland's en Eltax).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zoek eigenlijk een paar zelfbouw speakers van 100 watt constant, met een mooi geluid.
De prijs mag maximaal 400 piek bedragen, nu leek het me beter om ze zelf te bouwen, want dat scheelt weer geld, alleen ik heb geen idee hoe dat moet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nu speaker unit 1.51 alleen begrijp ik er geen ene hol van, misschien wordt het duidelijker als ik de afkortingen weet:
sd in cm^2
vas in I
Cms in M/n
Cas in m^5/n
Qms
Qes
Qts
Pmax in W
Re in Ohm
Le in Mh
Mmd in g
Mms in g
Rms in Ns/m
fs in Hz
BI in N/A(ik denk not available maar goed)
Xmax in mm
Airgap height in mm
Voicecoil height in mm
crosscalc
double voice

Ik tik de "mid-range" optie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 18-07 10:08

Sick Nick

Drop the top!

Nog even over die speakers aan het begin van de topic.
Die site is vaaaaag, je kan na de bestelling wel fluiten naar je speaker denk ik.
Alle producten die op deze pagina's worden aangeboden zij 100% nieuw en nooit gebriukt als u ze thius onvangt en de verpaking is maar een beetje gescheurd of beschadig krijgt u het product gratis
En dat thius is niet mijn typfout, zo staat het op die site.
Kom allemaal weer zeeeer professioneel over hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
he mark:
bekijk je eigen link nog eens

Daar staan al die waarden wel. Persoonlijk vind ik winisd en lspcadlite de wat betere progjes voor simulaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Voor 400 pieken kan je al best wat aardigs bouwen..

Ik zal later eens een voorzetje voor je maken.. even geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
400 piek per box, of per twee?
ZO, dit heb ik ff gecopypaste uit een andere thread hier op GoT. Aangezien ik het zelf heb getiept, mag ik dat
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Voor f225,- koop je niet zo heel veel. Maar het kan op zich wel, koop dan niet een 3 weg config, maar 2weg. Dan kan je per component iets mee uitgeven en wanneer je maar 225 piek wil besteden krijg je een betere box.
Voor wanneer je per sé voor een 3weg wilt gaan:
http://www.speakerland.nl/Gradient-U.htm
Voor 2 weg:
http://www.speakerland.nl/Vifa-u.htm
http://www.speakerland.nl/peer-u.htm
(De wa 10 tweetert is een leuke)

Wanneer je een toch een 3weg wilt van merkcomponenten:
alles vifa:
17-wp200
mp-130
HT 275/2
Je komt dan op f335,- Een dikke 100 piek meer dan dat je wilde, maar eigenlijk kan je in 3weg niet goedkoper gaan zitten!
(evt, als je iets maar bas wilt: geen 17-wp200, maar een 21-wp250. Kam je wel 35 piek duurder uit)
Als je Vifa of peerless 2weg neemt, kom je met f225,- wel uit en krijg je een beter geluid dan gradient 3weg!

Vergeet het filter niet, per box kom je ook zo op een paar tientjes uit aan componenten (waarbij 2weg een beduidend goedkoper filter nodig heeft dan een 3weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb even de gegevens ingevoerd in Speaker Unit 1.51 dan komt er een 0.05% efficiency uit en 79.2db/1w/1m.

Is dit goed?

En dat voorzetje zou helemaal top zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

79 dB is behoorlijk weinig..

Ik zal net als Lampie eens een opzetje verzorgen. Nu ronken, want vannacht 3 uurtjes geslapen en de hele dag weer in de BV's en NV's gezeten.... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, perfect. ik wacht met smart(vol verwachting klopt mijn hart) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
net effe wat gelezen, ga toch maar voor de 2-weg, is veel goedkoper, en er komt ook nog eens mooi geluid uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vandaag helaas helemaal volgepland... Morgen eens een dik verhaal tikken in Word... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
perfect, wederom wacht ik met smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een kleine beschouwing over een rechtoe rechtaan speakerbouw projectje.

Het uitgangspunt is een setje speakers van rond de 400 gulden. De gemiddelde huiskamer is de voorgenomen luisterruimte voor alledaagse muziek. Dus geen feesttent van 20 bij 20 met hardcore house muziek.

Zeker de helft van bovengenoemd bedrag gaat in de aanschaf van speakerunits en filters zitten. Als voorbeeld neem ik de W 130 S van Visaton, welke rond de 50-60 kost per unit. Voor dat geld heb je een aardige budgetwoofer, waarmee wel iets leuks te bouwen is. Als tweeter zoek je iets uit van rond de 3 tientjes met 8 Ohm. Verstandiger is het om keihard te investeren in juist de tweater, omdat deze naar mijn mening kritischer is in de aanschaf dan een woofer. 150 piek per tweater ligt dan ook meer in de rede, maar past niet in het budget. Daarom wat goedkopers, mijdt in ieder geval alles wat een hoorn is, papieren conus heeft of propyleen membraan. Kort door de bocht zijn dit vaak niet echt ideale tweaters.. Zoek een dometweater met iets van aluminium of ander metaal als membraan van rond de 3 tienen. Let wel op de geluidsdruk. Deze moet gelijk of iets hoger liggen, dan die van je woofer. De Visaton woofer heeft een geluidsdruk van 87 dB. Je tweater mag daar dus over heen gaan, want dat kan later wel aangepast worden. De geluidsdruk van je tweater moet niet lager zijn dan je woofer, want een woofer verzwakken is verre van ideaal.

Nu de componenten bekend zijn, waar voor wat de kast betreft de woofer Het leidend voorwerp is, kunnen we eens naar de kast kijken. Het is belangrijk dat je eerst je componenten kiest, voordat je eens aan een kast gaat denken. De speakerunit bepaald de kast en niet andersom. Ik ga uit van een basreflex behuizing, omdat daarmee op simpele wijze een goed klinkend systeem mee bereikt kan worden. Een gesloten behuizing klinkt strakker, maar levert wat in op het superdiepe basbereik. Met een basreflex behuizing maak je je behuizing lek, zodat je speaker vrij heen en weer kan bewegen. Op een gegeven moment gaat je speaker minder bas weergeven naarmate je lagere tonen krijgt. De frequentiecurve blijft echter nog even recht richting lage tonen gaan door het truukje van de baspijp. Waar je speakerunit wat minder aan lage tonen gaat geven, gaat je baspijp steeds meer meeresoneren, wat opgeteld een niveau oplevert als daarvoor. Op een gegeven moment zit je baspijp bij een bepaalde frequentie op zijn top. Alle frequenties daaronder levert een al snel een stuk minder resonerende baspijp op. Omdat je speaker dan al lang en breed veel minder toon geeft, valt de curve snel af. Een en ander kan je goed zien in het grafiekje, dat ik gestuurd heb. Je speaker (blauw) gaat wat verliezen en de baspijp poetst dit weer bij. Als de resonantiefrequentie van de baspijp bereikt is, zie je de rode lijn op zijn top. Daarna van alles snel af. Dit is het principe van een basreflex kast. Je zal wel begrijpen, dat kastinhoud en baspijp gegevens niet lukraak gekozen kunnen worden, maar goed berekend moeten worden.

Na het invoeren van de speakerunit gegevens ben ik op een bepaalde kastmaat gekomen en een bepaalde basbuis doorsnee en lengte. Ik ben uitgekomen op ongeveer 30 liter (28.2) kastinhoud en een baspijp met doorsnede van 4.5 cm en een lengte van 6 cm. Daarmee zou je dan theoretisch de curve krijgen, die in de grafiek staat. 3 dB ligt dan bij 40 Hz, wat een prima waarde oplevert.

De vorm van de kast is in principe vrij. Er bestaan wel gouden regels voor de verhouding van lengte, breedte en hoogte, maar je kan ook gewoon de maten kiezen, die je wil. De gouden verhouding is 0.6x1x1.6 geloof ik. Met dergelijke verhoudingen is de resonantie van je kast minimaal. Als je een zuil gaat maken, zal je dus eerder resonantie krijgen, dan als je deze gouden verhoudingen gebruikt. Wat in ieder geval handig is, om elke rib (l, b en h) een andere grootte te geven, dus niet een vierkant grondvlak nemen. Hou bij het berekenen van kastmaten rekening met de dikte van het bouwmateriaal en de eventuele interne verstevigingen. Je inhoud moet rond die 28 liter uitkomen. Een voorbeeld is l=25 b=20 h=56 voor de binnenmaten, waarbij 59 even wat beter is voor de hoogte, zodat je de ruimte van verstevigingen in je kast kan absorberen. Buitenmaten zijn afhankelijk van de dikte van je bouwmateriaal. Je kan uiteraard ook proberen geen enkel vlak parallel te laten lopen ten opzichte van een ander vlak, door bijvoorbeeld in een rechthoekige kast extra schuin staande wanden te zetten. Dat dit extra gewicht betekent en extra rekenwerk spreekt voor zich.

Als bouwmateriaal kan je het beste gewoon MDF gebruiken. MDF is prima te bewerken, het is hard en goed betaalbaar. Als dikte neem je maar een gangbare 18mm of zo. Als bevestiging gebruik je schroeven en houtlijm allebei. De kast moet zo strak mogelijk worden. Daarbij zijn interne verstevigingen een must. Elke trilling die je kast maakt bij een bastoon betekent impulsverlies van je speaker. Je speakerunit moet trillen, niet je kast. Als je kast gaat trillen, geeft dat alleen maar storend bij geluid. Een simpele maar effectieve versteviging kan zijn het plaatsen van stroken MDF van onder naar boven langs de zijwanden. Je vormt een soort kruis in je kast, die niet helemaal sluit in het midden. In ons voorbeeld dus MDF stroken van 5 cm bij 59 cm, die je van onder naar boven in je kast klemt en schroeft, waarmee je de zijvlakken verstevigd. Alle versteviging die je maar kan bedenken is welkom. Het kost nauwelijks extra (MDF kost niet veel), alleen tijd en inspanning. Hiermee kan je scoren ten opzichte van een goedkoop kant en klaar systeem, waarbij dit meestal geen extra aandacht krijgt.

De kast maak je bijna helemaal af. De frontplaat, waar de speakers in komen laat je als enigste er af. Zo kan je keurig het binnenwerk en de verstevigingen verzorgen, alsmede de demping. Omdat bij een standaard rechthoekige kast elk vlak een buurman parallel tegenover zich heeft, is goed demping hier helemaal een must. De speakerunit moet als enige trillen en geluid geven. Daarom moet je kast van binnen zo dood mogelijk zijn. Ik gebruik daar de noppenschuimmatjes voor, die gewoon bij de Bigg Boss en zo te halen zijn. Die plak je op elk vlak aan de binnenkant. Zorg en dan wel voor, dat je aansluitingen en filters al gemonteerd zijn of hou er ruimte voor. Haal speakeraansluitingen, zodat je straks mooie klemmen hebt, om je kabels op aan te sluiten, zonder een lek in je kast te hebben. Zorg dat de interne draden goed geleid worden, zodat je niet verrast wordt door een tegen het hout meetrillende draad, waar je met in elkaar gezette boxen niet goed meer bijkomt.

Als filtering ga je de makkelijkste weg. Je woofer laat je ongefilterd, die valt vanzelf af. Je tweater filter je met een 12 dB filter high pass. Daarmee hou je de bastonen weg van de tweater, die absoluut niet tegen bastonen kan. Het te kiezen kantelpunt is benaderbaar vanaf twee kanten: afhankelijk van je tweater en in mindere mate je woofer. Als vuistregel neem je de resonantiefrequentie van je tweater maal twee. Als je rond de 3000-4000 gaat zitten, gaat het over het algemeen prima. Voor de woofer geldt 6000 als maximum bereik. Daarbij geldt dit gedeeld door twee het ideale kantelpunt, 3000 Hz dus, wat mooi aansluit bij de andere benadering. Aangezien de woofer ongefilterd blijft, spaar je componenten uit, wat in je budgetbenadering past. Qua componenten kies je MKP condensatoren. Die zijn ietsje duurder dan gewone bipolaire condensatoren, maar een stuk beter. Het type luchtspoelen is wat minder interessant bij tweaterfiltering, geloof ik. Je tweater kan je in dit geval waarschijnlijk het beste plus bij plus aansluiten, omdat je woofer niet gefilterd is. Als tweater en woofer beide gefilterd zouden zijn met 12 dB is het vaak verstandig de woofer plus bij plus aan te sluiten en de tweater omgepoold. Dit in verband met het feit, dat de 12 dB filtering een 180 fase draaing geeft.

Dit is ook het moment om eventuele oneffenheden tussen tweater en woofer op te lossen. Je wil bereiken, dat als hetzelfde vermogen in de beide units gaat, er ook evenveel geluid uit komt. Dat niet je tweater veel harder klink, dat je woofer om het even kort te zeggen. De geluidsdruk moet dus op elkaar aansluiten. Een tweater met een te hoge geluidsdruk kan aangepast cq verzwakt worden door middel van een spanningsdeler. Bij een zelfbouw speakerwinkel kunnen ze je daar prima bij helpen. Met een aantal weerstandjes in een bepaalde configuratie kan je hiermee je tweater wat verzwakken tot het rendementsniveau van je woofer. Hier kan je ook je filters laten berekenen en eventueel in elkaar laten zetten.

De plaatsing van je units op je frontplaat is redelijk vrij. Zet je woofer in ieder geval niet in het midden van de hoogte van je frontplaat. Verder is het redelijk vrij. Je baspoort zet je liefts dicht bij de grond en liefst ook aan de voorkant. Vlak de randen en hoeken van je frontplaat wat af, wat beter is voor de afstraling. Een trillende kast geeft namelijk een storende hoekgolf af van de randen, die vervelender is, als je hoeken en randen voor scherp zijn.

Als je op deze manier de boxen in elkaar zet, kan je in principe in een weekendje de boel in elkaar krijgen. Dat betekent dus niet moeilijk doen met verven, gewoon zwart spuiten of een keer lakken en zo. Extra wensen betekent ook meer tijd.

Met bovenstaand idee heb ik in ieder geval ervaring. Klinkt prima, al zit er nog net even wat teveel resonantie in de speaker. Misschien volgende keer wat maken met schuine wanden of zo. De R&B en Hardcore rap sweeps knallen er in ieder geval goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Kijk als je dan boxen wilt bouwen die niet al te veel hoeven te kosten maar toch goed zijn en een hoog rendement (100/101 db spl) moeten hebben kun je altijd nog losse Beyma units kopen,

www.beyma.com

Trouwens deze topic is wel weer om van te kotsen vind ik. Het gaat echt helemaal nergens over, alsof dat soort "raveland" shit zoiezo goed zou kunnen zijn. 90db spl? das ook wel te verklaren met een lichte alluminium behuizing achter de woofer met een magneet van wel 15cm in doorsnee zonder luchtgat... dammit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het verhaal van het bouwen van de speakers bouwen goed begrepen, alleen het werken met filteres en dat soort dingen begrijp ik nog niet zo goed. Dat lijkt me ook het moeilijkste gedeelte. En hoeveel kost dat spul waar je die speakers mee maakt ongeveer per m2?
Ik ben nu een stuk wijzer geworden over de behuizing en het soort speaker, alleen het filter gedeelte enzo begrijp ik nog niet zo veel van. Zou iemand me daar misschien bij verder kunnen helpen?
Trouwens, het is tweeter en geen tweater..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, het is zondag eeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De werking van bass reflex leg je niet helemaal goed uit volgens mij. De woofer kan volgens mij alleen maar vrij bewegen onder de resonantie frequentie van de poort, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat ik wel zeker weet, is dat de reden van de snelle afval onder de poort resonantie frequentie is dat er akoustische kortsluiting optreedt: de geluidsgolf voor de speaker wordt opgeheven door de geluidsgolf achter de luidspreker (die logischerwijs uit 180 graden fase zijn).
En de reden dat een bass reflex systeem rendabeler is, is omdat je ook het geluid dat uit de achterkant van de conus komt benut.

En als je geen low pass voor de woofer zet, dan betekent dat wel dat speakerimpedantie boven de high pass van de tweeter een stuk lager is (ongeveer 4 Ohm). Vermogen weggooien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij gaat dat wel meevallen, want de impendantie op die hogere frequenties is al lang geen 8 Ohm meer, maar veel hoger.

Verder lekkere aanvulling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 24 juni 2001 22:17 schreef Wekkel het volgende:
Volgens mij gaat dat wel meevallen, want de impendantie op die hogere frequenties is al lang geen 8 Ohm meer, maar veel hoger.

Verder lekkere aanvulling..
Dat is idd waar. Maar toch wel zonde :)

Heb je trouwens geen last van de response van de woofer, hoe snel valt ie af boven de 3K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat ik wel zeker weet, is dat de reden van de snelle afval onder de poort resonantie frequentie is dat er akoustische kortsluiting optreedt: de geluidsgolf voor de speaker wordt opgeheven door de geluidsgolf achter de luidspreker (die logischerwijs uit 180 graden fase zijn)
Helaas, dat is niet waar. De reden dat er zo'n snelle afval is, is eigenlijk precies wat Wekkel zegt: De woofer valt uit zichzelf al af. De poort is getuned op een bepaalde frequentie. Dat wil zeggen: De hoeveelheid lucht in de poort raakt bij een bepaalde frequentie in resonantie. Dat heft het afvallen van de woofer redelijk op. onder die frequentie doet de poort niks meer en de woofer ook nog maar weinig. Daarom valt een bassreflex met 24dB/octaaf af onder de tuningfrequentie en een gesloten systeem met de helft daarvan (12dB/octaaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 25 juni 2001 00:31 schreef Lampje het volgende:

[..]

Helaas, dat is niet waar. De reden dat er zo'n snelle afval is, is eigenlijk precies wat Wekkel zegt: De woofer valt uit zichzelf al af. De poort is getuned op een bepaalde frequentie. Dat wil zeggen: De hoeveelheid lucht in de poort raakt bij een bepaalde frequentie in resonantie. Dat heft het afvallen van de woofer redelijk op. onder die frequentie doet de poort niks meer en de woofer ook nog maar weinig. Daarom valt een bassreflex met 24dB/octaaf af onder de tuningfrequentie en een gesloten systeem met de helft daarvan (12dB/octaaf)
Niet echt logisch. Als het waar is wat je zegt, dan zou je verwachten dat na de bobbel van de bass reflex, de woofer heel snel zou afvallen, om daarna met 12 dB/octaaf verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De woofer valt pas een stuk later echt weg, maar ik zie daar niet zoveel bezwaar in. Het blijft per slot van rekening een projectje van 400 pieken totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik vind het verhaal echt steengoed, alleen er is 1 maar. Ik ben geen electricien en snap dan ook niet veel van je verhaal over de weerstandjes, filters enz. Kun je me misschien iets vertellen over weerstandjes, en waar ik het betreffende filter kan kopen. Kan je er evt. een boutekening ofzo bij zetten. Hartstikke top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik weet daar ook niets (meer) van. Gewoon naar een speciaal shoppie gaan en zeggen wat je wil hebben. Rekenen ze daar wel uit wat je moet hebben en prikken een en ander soldeerklaar voor je in een printplaat. Even solderen thuis en klaar is klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
veel van je verhaal over de weerstandjes, filters enz. Kun je me misschien iets vertellen over weerstandjes, en waar ik het betreffende filter kan kopen.
Een filter dient om het inkomende geluidsignaal te "splitsen" in een hoog en laag signaal. Laag gaat naar de woofer, hoog naar de tweeter. Er zijn heel veel verschillende manieren om dat te doen. In principe werkt het allemaal met spoelen (hogere weerstand bij hogere frequentie), condensatoren (lagere weerstand bij hogere frequentie) en weerstanden (constante weerstand).

Een spoel in serie met een woofer, zorgt ervoor dat de woofer alleen maar lagere tonen krijgt toegespeeld. Een condensator in serie met een tweeter, levert op dat de tweeter alleen maar hogere tonen krijgt.
Het werkt echter niet heel scherp. Het is niet zo dat een spoel in serie met een woofer automatisch inhoudt dat die woofer dan helemaal geen signaal meer boven een bepaalde frequentie krijgt. Het loopt geleidelijk af.
Een tweeter moet je beschermen voor de lage tonen. Voor lage tonen is een grote uitslag nodig en in lage tonen zit veel energie. Beide slopen een tweeter. Over het algemeen is één condensator in serie met een tweeter onvoldoende. (of je moet een heel hoog kantulpunt kiezen, maar meestal komt de woofer niet zo hoog). Vandaar dat een "tweede-orde filter" meestal als minimum voor de tweeter wordt aangehouden. Dat houdt in: een condensator in serie en een spoel parallel aan de tweeter. Omdat een spoel makkelijk lage tonen doorlaat, vangt de spoel deze dus als het ware af voor de tweeter, waardoor deze ze niet hoeft af te spelen.
Wekkel zegt dat een woofer uit zichzelf wel afvalt, dat is waar. Maar veel woofers hebben een resonantie in de respons.

uitleg met de w200ng van visaton:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/frequenz/gross/w200ng_fs.gif

Dit grafiekje geeft simpel gezegd aan hoe hard de woofer een bepaalde frequentie afspeeld, als je er 1 watt aan vermogen injaagt.
Je kan zien dat bij 2KHz de woofer een output van ongeveer 90dB geeft. Bij 2500Hz, zie je dat dat veel meer is. Dat betekend dat die toon harder wordt afgespeeld. Wanneer je nou deze woofer affilterd en een kantelpunt rond de 1800 hz kiest, heb je van die "bult" geen last. Als je die ongefilterd laat, betekend dat je uiteindelijke speaker niet een mooie vlakke respons geeft. Als je weet waar je op moet letten bij het luisteren, kan je dat heel duidelijk horen.
Lees daarover mijn opmerking in deze thread ff:
[topic=166376]

Je kan met behulp van theoretische formules, al een redelijk filter uitrekenen. Je gebruikt daarvoor de waarden zoals je die zelf hierboven al hebt genoemd. (die waarvan je de betekenis niet weet). Je krijgt dan al een redelijk goeie respons, zonder al te veel moeite.

Het mooiste is natuurlijk, zoals ik altijd al roep: Laat je speaker meten. Je krijgt dan een stel grafiekjes mee. Die laad je in een crossover modelleer programma. Dan sla je aan het simuleren en ontwikkel je een filter dat de mooiste respons geeft.
Het lijkt me voor speakertjes van 400 piek wat overkill. Maar je kan met het filter HEEL veel bijsturen aan je speaker. Je kan een prima speaker er mee om zeep helpen en je kan een middelmatig speakertje er een heel eind mee optakelen.

Laatste vraag ff beantwoorden: Weerstanden worden hoofdzakelijk gebruikt om de tweeter iets af te zwakken. Meestal spelen tweeters met dezelfde hoeveelheid electrische energie harder dan woofers. Je krijgt dat teveel hoge tonen, dat klinkt niet goed. door er een weerstandje in serie en parallel aan te zetten (constante impedantie!) zwak je de tweeter iets af. Daardoor komt het mooi overeen met de woofer.

Dat is nog niet alles wat er over filters valt te weten, maar is wel het minste wat je moet weten.

Je hebt ook nog notch-filters, zobelnetwerken en conjugate netwerken, contour networks en nog het een en ander. Allemaal bedacht om specifieke problemen aan te pakken. Die zijn niet nodig voor een speaker van 400 piek. Simpelweg omdat de kosten van het filter een te groot deel uit gaan maken van je totale budget. Wanneer je speakers gaat maken van een paar duizend piek, dan wordt dat wel interessant om je eens in te verdiepen.

Laat maar weer weten als je nog vragen hebt. Mocht je zo geinteresserd raken in de theorie (net als ik...) dat je er meer over wilt lezen heb ik nog wel wat tips voor je:
In de bieb te lenen:
Het luidspreker bouwboek met de betere boxen 9070160846 Eigenlijk net iets te oud, maar wel een leuke inleiding.

Luidsprekerkasten ontwerpen. Uitgave 5: 9053810617 6e editie: 9053811370 Dit zijn door elektuur vertaalde uitgaves van the loudspeaker design cookbook van Vance Dickason. Door velen als de bijbel voor luidsprekers ontwerpen beschoud. Ik persoonlijk vind het ook een goed boek, maar te moeilijk als eerste boek.

Engelse boeken:
Advanced speaker desings for hobbyist and technician. 0790610701 Eenvoudig, duidelijk en goed. Om speakers te maken zoals jij nu doet, zo'n beetje het meest geschikte boek dat er is. Het verteld genoeg om redelijke speakers te maken en om je nieuwsgierig te maken naar wat er nog meer is. Maar het is beknopt genoeg om lekker te lezen en goed te snappen.

Wil je meer en ook meer uitleg: designing, building and testing your own speaker system. 007069429 De eerste keer dat ik het las, had ik er spijt van dat ik het had gekocht. Nu ik meer weet over het bouwen van speakers ontdek ik er steeds meer in! Jammere vind ik nu dat het eigenlijk net niet ver genoeg theoretisch is onderbouwd. Heel veel "rules of thumb", weinig concrete en volledige uitleg over een onderwerp. Op zich heeft de scrijver gelijk: De uiteindelijek test is je gehoor. Maar ik vind persoonlijk dat hij te weinig stof aandraagt om tot zo'n resultaat te komen. Een heel goed boek om erbij te hebben, niet als enige, daarvoor biedt het te weinig houvast.

Mijn advies:
advanced speaker designs.

En wanneer je meer wilt: luidspreker kasten ontwerpen, eventueel aangevuld met dsigning, building and testing your own speakersystem.

Dat andere boek heb ik alleen ff getipt omdat je die veel in de bieb aantreft. Biedt ook een aardige inleiding voor het loudspeaker cookbook.
NOOIT beginnen met het loudspeaker cookbook. Daarvoor is het veel te diepgaand. Ontmoedigt alleen maar! Ik studeer aan een universiteit en ook ik ben simpelweg na 20 bladzijden gestopt omdat het gewoon teveel is om goed te kunnen verwerken. JE moet eerst ff wat feeling krijgen door een wat minder uitgebreid boek te lezen. En wanneer je echt meer wilt weten pas daarmee verder gaan.

Waar kan je mijn favo inleidend boekje krijgen:
vergelijk

Het is jammergenoeg iets duurder geworden in NL, ik heb het zelf een maandje of 5 geleden voor 50 tientjes bij proxis kunnen kopen. Nu ben je bijna 60 kwijt. Maar wel heel de moeite waard. Als je dat boekje hebt gelezen, kan je wat wekkel en ik je nu lopen te vertellen zelf opzoeken en begrijpen!

Ik stop, heb kramp >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanx voor ze information. Ik zal ff in de bieb kijken.

Ik zocht net ff wat op internet en kwam op deze site:www.nieuwerth.nl.
Daar verkopen ze volgens mij ook wel redelijk wat, en niet zo duur, die Visaton die W 130s voor maar 46 piek ofzo, bij speakerland is ie ene tientje duurder ofzo.
Nu heb ik een lijst met filters alleen welke moet ik nemen:?
150404001 HW2/70NG/8 Luidsprekerfilter 2_weg 29.90 / 13.57
150404002 HW2/70NG/4 Luidsprekerfilter 2_weg 29.90 / 13.57
150404003 HW3/120NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 59.90 / 27.18
150404004 HW3/120NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 59.90 / 27.18
150404005 HW3/130NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 75.90 / 34.44
150404006 HW3/130NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 75.90 / 34.44
150404007 HW3/220NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 73.20 / 33.22
150404008 HW3/200NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 76.90 / 34.90
150404009 HW3/80NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 38.70 / 17.56
150404010 HW4/200NG/8 Luidsprekerfilter 4_weg 159.00 / 72.15
150404011 LW2/80NG/8 Luidsprekerfilter 2_weg 22.90 / 10.39
150404012 LW2/80NG/4 Luidsprekerfilter 2_weg 22.90 / 10.39
150404013 LW3/100NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 28.90 / 13.11
150404014 LW3/100NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 28.90 / 13.11
150404015 UP35/2 filterprint universeel 2_weg 13.30 / 6.04
150404016 UP35/3 filterprint universeel 2/3_weg 18.70 / 8.49
150404017 UP70/3 filterprint universeel 2/3/4_weg 32.00 / 14.52
-----------------------------------------
Tevens zijn er condensatoren te koop, moet ik die nemen en welke heb ik nodig?:

150406001 Bipolaire elco 1uF/35V 2.00 / 0.91
150406002 Bipolaire elco 1.5uF/35V 2.00 / 0.91
150406003 Bipolaire elco 2.2uF/35V 2.50 / 1.13
150406004 Bipolaire elco 3.3uF/35V 2.50 / 1.13
150406005 Bipolaire elco 4.7uF/35V 2.95 / 1.34
150406006 Bipolaire elco 6.8uF/35V 3.40 / 1.54
150406007 Bipolaire elco 8.2uF/35V 3.90 / 1.77
150406008 Bipolaire elco 10uF/35V 4.20 / 1.91
150406009 Bipolaire elco 15uF/35V 4.95 / 2.25
150406010 Bipolaire elco 22uF/35V 6.60 / 2.99
150406011 Bipolaire elco 33uF/35V 8.40 / 3.81
150406012 Bipolaire elco 33uF/63V 3.90 / 1.77
150406013 Bipolaire elco 47uF/35V 9.90 / 4.49
150406014 Bipolaire elco 47uF/63V 3.90 / 1.77
150406015 Bipolaire elco 68uF/35V 9.90 / 4.49
150406016 Bipolaire elco 68uF/63V 4.70 / 2.13
150406017 Bipolaire elco 82uF/35V 11.90 / 5.40
150406018 Bipolaire elco 100uF/35V 12.90 / 5.85
150406019 Bipolaire elco 100uF/63V 6.50 / 2.95
150406020 Bipolaire elco 220uF/63V 5.80 / 2.63
150406021 Bipolaire elco 330uF/63V 6.80 / 3.09
150406022 Bipolaire elco 470uF/63V 7.90 / 3.58
150406023 Bipolaire elco 680uF/63V 8.50 / 3.86
150406024 Bipolaire elco 820uF/63V 10.90 / 4.95
150406025 MKT Foliecondensator 1uF/250V 3.80 / 1.72
150406026 MKT Foliecondensator 1.5uF/250V 3.95 / 1.79
150406027 MKT Foliecondensator 2.2uF/250V 4.50 / 2.04
150406028 MKT Foliecondensator 3.3uF/250V 5.30 / 2.41
150406029 MKT Foliecondensator 4.7uF/250V 6.40 / 2.90
150406030 MKT Foliecondensator 6.8uF/250V 7.60 / 3.45
150406031 MKT Foliecondensator 8.2uF/250V 9.00 / 4.08
150406032 MKT Foliecondensator 10uF/250V 10.70 / 4.86
150406033 MKT Foliecondensator 15uF/250V 15.30 / 6.94
150406034 MKT Foliecondensator 22uF/250V 18.70 / 8.49
150406035 MKT Foliecondensator 33uF/250V 25.80 / 11.71
150406036 MKT Foliecondensator 47uF/250V 36.90 / 16.74
150406037 MKT Foliecondensator 68uF/250V 49.90 / 22.64
-----------------------------------------
hier de w 130 S:
W130S/8 Visaton 13cm Woofer 8 Ohm 45.90 / 20.83

Hier de DT 94:
DT94/4 Visaton Dome tweeter 4 Ohm 39.90 / 18.11

dat beiden maal 2=totaal 171,60 pieken!
Bij Speakerland is dit maar liefst 213 pieken.

Willen jullie(Wekkel en Lampje) misschien ff een lijst maken met de spullen die ik nodig heb, dan kan ik ze straks gaan bestellen :P

Hier nog wat acesoires(kutwoord zeg, zal wel weer fout zijn), ik dacht zelf aan wat logo's aansluitklemmen, een bassreflexbuis(en de rest weet ik ook al weer niet!)

[edit] de eerste prijs is in guldens, de tweede in euro's :?

Zal ik hier ook nog wat van nodig hebben?:

150405001 Luchtspoel 0.1mH 6.90 / 3.13
150405016 Luchtspoel 0.15mH 6.90 / 3.13
150405017 Luchtspoel 0.2mH 7.50 / 3.40
150405018 Luchtspoel 0.3mH 7.50 / 3.40
150405019 Luchtspoel 0.4mH 8.25 / 3.74
150405020 Luchtspoel 0.6mH 8.80 / 3.99
150405021 Luchtspoel 1.0mH 6.90 / 3.13
150405022 Luchtspoel 1.0mH 15.90 / 7.22
150405023 Luchtspoel 1.8mH 11.90 / 5.40
150405024 Luchtspoel 2.2mH 7.50 / 3.40
150405025 Luchtspoel 2.2mH 12.90 / 5.85
150405026 Luchtspoel 2.2mH 34.90 / 15.84
150405027 Luchtspoel 2.6mH 12.95 / 5.88
150405028 Luchtspoel 2.6mH 23.90 / 10.85
150405029 Luchtspoel 3.0mH 13.90 / 6.31
150405012 Ferrietspoel 1.5mH 29.40 / 13.34
150405002 Ferrietspoel 3.3mH 18.80 / 8.53
150405012 Ferrietspoel 3.3mH 32.90 / 14.93
150405003 Ferrietspoel 3.9mH 18.80 / 8.53
150405012 Ferrietspoel 3.9mH 35.90 / 16.29
150405004 Ferrietspoel 4.7mH 19.90 / 9.03
150405013 Ferrietspoel 4.7mH 36.60 / 16.61
150405005 Ferrietspoel 6.8mH 19.90 / 9.03
150405014 Ferrietspoel 6.8mH 37.40 / 16.97
150405006 Ferrietspoel 8.2mH 22.90 / 10.39
150405007 Ferrietspoel 10.0mH 22.90 / 10.39
150405015 Ferrietspoel 10.0mH 38.50 / 17.47
150405016 Ferrietspoel 15.0mH 39.90 / 18.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmmm, de benodigde tabellen heb ik niet meer bij de hand. Zoek overigens gewoon een 8 Ohm tweeter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ik heb nog ff gekeken naar die w130. Dat is een gruwelijk ding, met een ontzettend lastige frequentierespons. De w200s bijvoorbeeld is al een stuk vriendelijker!
Nu je toch eigenlijk al zo'n beetje hebt besloten om voor visaton te gaan, waarom ga je dan niet voor een complete kit?
bijvoorbeeld:
alto 1 voor 329 dmark
alto 2 voor 340 dmark

Of probeer iets op basis van de w200s. Die kost iets van 100 piek. Valt nog steeds ruim binnen je budget. Die kan je eigenlijk zonder problemen zonder filter af laten vallen. Je zet dan je tweeter vanaf zo'n 3500Hz in. Eigenlijk maak je dan een alto 2, maar dan met een w200s ipv een w170s

Hetgene wat jij wilt, hoeven wekkel en ik eigenlijk niet te verzinnen. De alto serie van visaton doet eigenlijk al precies wat je wilt. Je kan gewoon de alto 2 namaken. Je hebt dan voor 400 piek en leuke speakerset!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik denk de alto 1 dan, die is wat minder hoog, maar bedankt, ik laat jullie wel wat horen als ik hulp nodig heb, of als ie af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
volgens mij zijn ze bij de conrad goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan natuurlijk ook gewoon die W130S low pass filteren, zodat je geen last hebt van de grillige respons bovenin. Overigens kreeg ik alleen maar rare resultaten met simulatie met die W200...
Ik zal 't nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hierbij nog ff een verhaaltje over dit topic.
Ik ben nu van plan om een 2-weg speaker te bouwen, met tweeters en woofers van Visaton.
De woofer wordt een: W170S/8 Visaton 20cm Woofer 8 Ohm a 57.75 pieken, dus 115.5 per twee
De tweeter wordt een: DT94/4 Visaton Dome tweeter 4 Ohm a 39.9 pieken, dus 79.8 per twee
Dan nog de door wekkel geadviseerde basbuis: de BR 6.8 a 8.9 pieken.
Dan nog wat logotjes, zak van tien, tientje ofzo
Wat dempingmateriaal(welk materiaal raden jullie aan???)

Dan kom ik op de kwestie van de filters enzo, ik weet nog steeds niet echt welk filter ik moet nemen, ik weet nu dat ik de tweeter met een 12dB high pass moet filteren. Alleen waar moet ik die kopen, volgens mij staat hier nl. nix bij:

150404001 HW2/70NG/8 Luidsprekerfilter 2_weg 29.90 / 13.57
150404002 HW2/70NG/4 Luidsprekerfilter 2_weg 29.90 / 13.57
150404003 HW3/120NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg59.90 / 27.18
150404004 HW3/120NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 59.90 / 27.18
150404005 HW3/130NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 75.90 / 34.44
150404006 HW3/130NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 75.90 / 34.44
150404007 HW3/220NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg73.20 / 33.22
150404008 HW3/200NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 76.90 / 34.90
150404009 HW3/80NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 38.70 / 17.56
150404010 HW4/200NG/8 Luidsprekerfilter 4_weg 159.00 / 72.15
150404011 LW2/80NG/8 Luidsprekerfilter 2_weg 22.90 / 10.39
150404012 LW2/80NG/4 Luidsprekerfilter 2_weg 22.90 / 10.39
150404013 LW3/100NG/8 Luidsprekerfilter 3_weg 28.90 / 13.11
150404014 LW3/100NG/4 Luidsprekerfilter 3_weg 28.90 / 13.11
150404015 UP35/2 filterprint universeel 2_weg 13.30 / 6.04
150404016 UP35/3 filterprint universeel 2/3_weg 18.70 / 8.49
150404017 UP70/3 filterprint universeel 2/3/4_weg 32.00 / 14.52

Als jullie hem wel zien, geef dan ff aan?
Tevens zit er op de Alto 1 een crossover, daar heb ik nog niks over gehoord.
Heb ik die nodig(ik denk het niet, aangezien ik ook al een filter heb, maar toch)

Tevens heb ik stuff nodig die de tweeter afzwakt(qua volume), daar zijn me MKT condensatoren voor aanbeveelt(misschien niet daarvoor alleen ik geloof wel dat ze nodig zijn). Hieronder weer een lijst:

150406025 MKT Foliecondensator 1uF/250V 3.80 / 1.72
150406026 MKT Foliecondensator 1.5uF/250V 3.95 / 1.79
150406027 MKT Foliecondensator 2.2uF/250V 4.50 / 2.04
150406028 MKT Foliecondensator 3.3uF/250V 5.30 / 2.41
150406029 MKT Foliecondensator 4.7uF/250V 6.40 / 2.90
150406030 MKT Foliecondensator 6.8uF/250V 7.60 / 3.45
150406031 MKT Foliecondensator 8.2uF/250V 9.00 / 4.08
150406032 MKT Foliecondensator 10uF/250V 10.70 / 4.86
150406033 MKT Foliecondensator 15uF/250V 15.30 / 6.94
150406034 MKT Foliecondensator 22uF/250V 18.70 / 8.49
150406035 MKT Foliecondensator 33uF/250V 25.80 / 11.71
150406036 MKT Foliecondensator 47uF/250V 36.90 / 16.74
150406037 MKT Foliecondensator 68uF/250V 49.90 / 22.64

Dan nog de baspijp, degene die ik heb uitgezocht leek is door Wekkel aangeraden, alleen ik zal de kastgrootte nog wel moeten veranderen(grotere woofer) maar dat reken ik zo wel ff uit.

Luchtspoelen zijn volgens Wekkel wat minder belangrijk, ik moet hierbij de tweeter, + bij + aansluiten. Omdat de woofer ongefilterd is. Hieronder de verschillende luchtspoelen:

150405001 Luchtspoel 0.1mH 6.90 / 3.13
150405016 Luchtspoel 0.15mH 6.90 / 3.13
150405017 Luchtspoel 0.2mH 7.50 / 3.40
150405018 Luchtspoel 0.3mH 7.50 / 3.40
150405019 Luchtspoel 0.4mH 8.25 / 3.74
150405020 Luchtspoel 0.6mH 8.80 / 3.99
150405021 Luchtspoel 1.0mH 6.90 / 3.13
150405022 Luchtspoel 1.0mH 15.90 / 7.22
150405023 Luchtspoel 1.8mH 11.90 / 5.40
150405024 Luchtspoel 2.2mH 7.50 / 3.40
150405025 Luchtspoel 2.2mH 12.90 / 5.85
150405026 Luchtspoel 2.2mH 34.90 / 15.84
150405027 Luchtspoel 2.6mH 12.95 / 5.88
150405028 Luchtspoel 2.6mH 23.90 / 10.85
150405029 Luchtspoel 3.0mH 13.90 / 6.31

Ik maak de behuizing van MDF, en zaag de gaten denk ik met een freeszaag(of hoe heet zon ding waarbij het zaagje verticaal staat?)

Verstevigingen worden van de linkerbovenhoek naar rechtsonder aangebracht en van rechtsboven naar linksonder, zonder dat deze(tevens MDF) platen elkaar raken.

Demping wordt waarschijnlijk schapenwol a 17.95 per zak voor 20 liter.

Nog even over de baspijp, hoe en waar moet ik die precies aanbrengen? Ze moeten neem ik aan door gaten aan de voorkant???

Ik hou de kast gewoon zwart(wat is trouwens de basiskleur van MDF?) met een dikte van 18 mm.

Ik moet ook nog een schema hebben hoe ik het tweetervolume kan laten verminderen, heeft iemand hier misschien een schemaatje voor liggen?

Dat is ongeveer mijn plan, ben nu bezig met tekeningen, die laten zien hoe het er uit komt te zien. Tevens ga ik zo ff berekenen hoe groot de nieuwe kast moet zijn.
Moet je trouwens de benodigde inhoud van de tweeter en de woofer optellen???

Nogmaals hartstikke bedankt voor de info en adviezen, ik hoop dat jullie me met dit laatste stuk(hoop ik) nog even kunnen assisteren???

Berekeningen komen met en edit

W 170 S ohm geeft een efficiency van 0.23% met een 85.6 dB/1w/1m

edit:
nu alleen ff de woofer aangepast, de W200 NG kwam toch iets hoger uit dan de tweeter, geen geld om de woofer te filteren :9~, nu ook ff de w200 gedaan, kwam uit op efficiency van 5 % en 96 dB ofzo, is niet echt geod gemeten.Tevens de W 170s erbij gezet, komt wel goed denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ben ff voor je aan simuleren geslagen:

w200ng niet gebruiken. Dat is een rotding.

de w130s gebruiken zoals wekkel aangeeft geeft voor hetzelfde geld een betere speaker.

w170s in een bassreflex van 30 liter geeft een leuke speaker.

Persoonlijk vind ik de w200s in een gesloten box van 24 liter ook erg mooi. Dat gaat een heel mooi geluidje geven. De bas gaat niet zo diep als bij de w170 of de w130, maar het geluidje is wel erg strak! Bovendien kan je deze simpel affilteren. Alleen ff een spoeltje in serie (ik zal nog ff uitreken welke waarde) en je kan hem vlekkeloos over laten lopen in de tweeter de je hebt uitgezocht.

De w200ng doet alleen iets in een 150 liter grote box en dan nog is het niet wat.

De w200s staat niet op nieuwerth elektronica, maar kost hooguit een 100 piek. eerder een of twee tientjes minder.

Wat heb je nog meer nodig: Schroeven om je spul vast te zetten. Twee mogelijkheden: Houtscroeven. Goedkoop, maar slechts 1 keer te gebruiken. Daarna is je schroefgat stuk. Beter is het om inschroef/inslagmoeren te halen. Die raai of sla je in het mdf. En daar kan je dan een boutje indraaien. Die kan je dus eindeloos in en uitdraaien.

Kit of tochtband is nodig om de woofers/aansluitterminal/baspijp luchtdicht op het mdf aan te laten sluiten.

MDF is van zichzelf bruin. Het is nu in de aanbieding bij de gamma. Een grote plaat kost ong 50 tientjes. Maar dat is meer dan je nodig hebt. Je kan ook een kwart plaat halen(60*125), daar heb je ook genoeg aan.

Het is geen freeszaag, maar een decoupeerzaag. Als je je drivers niet wilt verzinken kan je die prima gebruiken: Omdat er een stukje overlap is, hoef je niet precies rond te zagen. Je klemt de twee frontplaten strak op elkaar. Je tekent de woofer en de tweeter af en zagen maar (door beide platen heen, daardoor krijg je 2 dezelfde platen). Zorg ervoor dat je in 1 keer de juiste maat zaagt. Het gat iets groter zagen is een rotklus.

Wanneer je het echt goed wilt doen, frees je de gaten. Dat heb ik ook gedaan (met mijn eigen bovenfrees :9 pats-info hier ) Dat gaat net zo snel en verzonken units ziet er erg profi uit :9~

Je kan ook berkenmixmultiplex gebruiken. Het is wat duurder, maar ook iets beter en je hoeft alleen maar ff te beitsen in een houtkleurtje en je hebt je box mooi afgewerkt. Als je een diepzwarte box wilt, moet je gewoon mdf pakken.

Je bhebt ook een aansluiterminal nodig. Neem er 1 met klemaansluitingen. Werkt fijner. Kosten 5 tot 10 piek per stuk.

Geen MKT gebruiken. mkp is maar iets duurder en is een stuk beter.

ff rekenen:
2x tweeter 80
2x woofer ws200s 200
2x filter 40
2x terminal 15
MDF 25
tochtstrip 10
verf 30
lijm 15
schroeven 15
demping 15

Prijzen zijn ruwe en ruime schatttingen. Moet ook, want er duiken altijd wat onverwachte kosten op. Maar je blijft redelijk bij je 400 piek budget. (470).

Het voordeel van een gesloten speaker als eerste projectje is dat het veel minder gevoelig is voor foutjes. Als je speaker maar goed luchtdich ist, zit je al goed. Een paar liter inhoud verschil , wat geknoei met je filter, het maakt allemaal niet zoveel uit. Bassreflex is wat dat betreft veel minder vriendelijk. (lelijke resonanties, boemerige bass enz.)

Laat maar ff weten wat je nu uiteindelijk wilt gaan maken. Wanneer je dat besloten hebt, kan ik wel ff kijken wat je aan filter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 20 juni 2001 20:10 schreef Sabelhout het volgende:
Ik had zelf deze in de auto liggen, direct aangesloten op mijn Pioneer autoradio (ja, dat kan, direct aansluiten):

[afbeelding]
[afbeelding]

Dit beviel uitstekend, lekker een beetje bass in de auto, niet extreem veel. Qua geluid vond ik het voor het geld zeker niet slecht (dingetje kostte 79,95).

Helaas hield mijn Pioneer radio er wegens een montagefoutje van mij ermee op. Nu zit er een Sony in waar ik geen subwoofer direct op kan aansluiten :(
als een baspijp in je auto past is hij te klein! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 20 juni 2001 23:01 schreef Jag het volgende:
Ik denk dat dit wel de grootste rotzooi is die je kan kopen. Als je echt geinteresseerd bent in PA, dan zul je veel geld nodig hebben vrees ik.
Een echte goede PA speaker kost zo'n 5.000,- a 10.000,- per stuk.
jag je hebt wel gelijk, maar dit gaat om mensen die en groter dan normaal volume willen hebben en dan is dit een leuke oplossing, nou is raveland misschien wel goedkoop maar er komt toch lekker geluidje uit hoor. Al is het niks vergeleken met EAW of Dynacord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, een W170S heb ik eens proefgedraaid in 70 liter, waarbij ie echt zwaar gaat rammen. :) Je kan wel 30 nemen, maar ik ga altijd voor geluid nummer 1, volume nummer 2. Maximaal basbereik uit je speaker halen dus. Dit levert wel een kleine neiging tot licht "boomen" op bij muziek met veel lage bas, maar daar hou ik nou eenmaal van. Als je wat audiofieler bent, kan je beter niet op maximaal gaan zitten qua berekend volume voor je kast. Persoonlijk zou ik dus zeggen, in 70 liter gooien, die W170S!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dan ga ik denk ik toch voor de w130s, die is niet zo duur, maar wel goed, en om nou een 70 liter te nemen, hoe groot moet de kast dan wel niet worden???
Samen dus met de tweeter die al eerder genoemd is,de DT 94 dus.
Het enige wat ik dus nog nodig heb zijn de afmetingen van de kast en het soort filter.
En het zou ook handig zijn om te weten hoe ik de pijp aan moet sluiten, en hoe de bedrading moet lopen en aangesloten??

ZOuden jullie dus even de precieze producten willen noemen, dus geen:"je hebt een filter nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
70 liter? Dat is wel erg groot. De w170 is getest in de vorige klang und ton. Ze vonden hem erg goed en het meest geschikt in een gesloten kast. Ik heb het nog een keer gesimuleerd, zowel in lspcad ite en winisd beta. De group delay van die w170 in zo'n grote box loopt enorm op. Dat betekend inderdaad een hele boemerige bas. Dat is niet leuk. De w170 doet het leukst in een gesloten box van 15 liter, of een reflex box van 30 of 45 liter. De 45 liter variant heeft meer en boemerige bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen. Ik weet nu wel welke speakers ik neem(w130/dt94), alleen weet ik niet welke filters en dat soort dingen daarbij moeten.
Ik weet dus de kastinhoud, materialen, speakers enz..
maar filters, weerstanden, condensatoren, aansluitklemmen weet ik niet zo veel van.
Zouden jullie daar wat meer uitleg over willen geven, en dan vooral, wat ik moet kopen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat ik al zei, ik heb de tabellen daarvoor niet meer. Ik zal eens gaan snuffelen voor de benodigde info..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ok, je gaat dus voor de w130. Persoonlijk was ik voor een iets grotere woofer gegaan, maar ieder zijn keuze.

Wat je dan krijgt is een leuke monitor. Dat geeft een mooi geluid, erg gedetailleerd en weinig bas. Uiteraard zit er wel wat bas in, maar verwacht geen trillende theekopjes.

Mocht je op termijn meer bas willen, kan je de poort luchtdicht afsluiten en daardoor een gesloten kast creeëren. Je vult hem dan aan met 1 of 2 subwoofers. Je laat die dan op 120Hz in elkaar overlopen.

Ok, genoeg achtergrond. Je wilt gedetailleerde info. Hier is het. Doe me alleen 1 plezier, ga niet lopen klagen dat het bij speakerland 3 tientjes duurder is. De adviezen en hulp van Ruud zijn dat meer dan waard.

2xw130s 115
2xdt94 100
2xaansluitterminal met schroefklem 10
2xbr50 (baspijp) 8
MDF (18mm 60x125) 25
tochtstrip* 10
1/4 kilo wol 10
1 plaat pritex 20
lijm* 10
Schroeven 5
filter 27.5
2xCC 215(kabel) 5
Totaal: 350,-
Niet meegerekend: verf en verbruiksmateriaal (kwast, schuurpapier, zaagjes, lijmklemmen, zaagkosten bij houtzagerij enz)

Filter.
voor de woofer(per box!!):
luchtspoel LU32/039/071 3,80

Voor de tweeter(per box!!):
KPQS/3.3/400 5.25
HQR32/082/71 4.65

Niveau regeling is niet nodig. Gevoeligheid is even groot. Je zou voor de woofer nog een impedantiecorrectie toe kunnen passen, maar dat is niet echt nodig.

Tekening:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/mark.gif

wmf downloaden

Maten in mm, 18mm mdf

Spiegel links en rechts! En voor de gaten: alleen de gaten die met dikke lijnen zijn getekend uitzagen! De dunne lijnen dienen om je een idee te geven hoe goot de woofer/tweeter is. Als je die uitzaagt, passen die daar dus precies in: niet goed!

Pritex doe je bovenin, "aan de andere kant van de baspijp" (in dit plaatje dus links) en achterin. Op die manier heb je tegenover elkaar staande wanden 1 keer gedempt. Mocht je genoeg hebben om alle wanden te bekleden: mooi zo, Doen! De wol dient ervoor om wat resonanties te dempen. Lichtjes erin hangen.

Crossover:
De spoel voor de woofer in serie met de woofer. De condensator in serie met de tweeter, de spoel parallel. De onderdelen zijn klein genoeg om achterop de speakerterminal te solderen (binnenin)

*
-koop de E-vorm tessa bij de gamma. Is rubberachtig spul, werkt top
-Koop constructielijm. Die vult beter. Gewoon van Bison. Lijm die uit naden komt zetten pas na drogen wegsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En? Onder de indruk?

Eigenlijk een verkapte: Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/up.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Even een applausje voor Lampje voor de moeite die hij ervoor doet *applaus* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Thank you..

Het wordt wel een klein kastje zo... Zoals boven aangegeven heb ik 'm in 30 liter kasten gestopt, wat een prima resultaat geeft. Als je tegen wat grotere kasten kan (30 liter) zou ik toch overwegen die wat grotere kast te bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Even een applausje voor Lampje voor de moeite die hij ervoor doet *applaus*
Thank you, thank you, thank you very much;)
Er wordt weleens gezegd dat je het meest leert, door het iemand anders uit te leggen. Daar ben ik nu dus mee bezig :) Je loopt toch zo weer tegen dingen aan waarvan je ff moet opzoeken hoe het ook alweer zat..
Het wordt wel een klein kastje zo... Zoals boven aangegeven heb ik 'm in 30 liter kasten gestopt, wat een prima resultaat geeft. Als je tegen wat grotere kasten kan (30 liter) zou ik toch overwegen die wat grotere kast te bouwen..
Dat is om de basweergave flink op te rekken. Wanneer je daarvan houdt, moet je dast doen. Uit de simulaties die ik heb gedaan, kwam een 16 liter kastje als meest geschikt naar voren. De meeste bas, met toch nog een strakke weergave. Een 13cm is gewoon te klein om voor echte bas te kunnen zorgen. Daarvoor zul je toch een sub moeten toevoegen. Spijkerbroekflapperende bas uit een speaker als dit is een illusie.
Je kan dan beter voor een wat strakkere weergave gaan en wanneer je daar het geld voor over hebt een sub toevoeg. Het voordeel van deze kast is, is wanneer je de baspoort afsluit (dat kan mooi onzichtbaar aan het einde van de poort, met een rond schijfje en wat kit), de kast heel mooi in "subwooferovergangsgebied" begint af te vallen. Dan hoef je verder niks meer te doen aan het filter oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hartstikke tof dat je dat allemaal hebt gedaan, maar hoe moet ik de condensatoren aansluiten? heppie daar ook een schema'tje voor liggen?
Enneh, die filters:

Filter.
voor de woofer(per box!!):
luchtspoel LU32/039/071 3,80

Voor de tweeter(per box!!):
KPQS/3.3/400 5.25
HQR32/082/71 4.65

Hoe moet je die aansluiten, en waar zijn ze te koop??

Verder helemaal top!!!
Pagina: 1 2 Laatste