Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:55

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Gister een verkoper/adviseur op bezoek gehad en daar kwam wat anders uit dan ik zelf bedacht had.
1 buitenunit en 3 binnen units zolder, slkvoor slkachter.
5,2kw? Natuurlijke onvochtiging, leidingen langs de plint 10 hoog en 7 breed past alles in geloof ik.
Dat gecombineerd met een hybrid wp voor de resterende ruimtes.
Woonkamer , keuken, gang nieuwe vloerverwarming en dus kruipruimte isolatie en nieuwe vloerbedekking.
Badcel onbekend, radiator laten zitten?
Kleinste kamertje de pc kamer gewoon een ir paneel en ARKO.
Woonkamer geen airco unit. (weet nog niet of er iets moet komen dat snel verwarming kan bieden zoals pelletkachel of electrische bijverwarming.)

Offerte moet nog binnenkomen dus die details heb ik nog niet.

Waar ik nu op kom is
1 wat zijn ongeveer de running kosten van een 1 plus 3 5kw spiltunit?
2 wat kost ongeveer het jaarlijkse onderhoud? Levensduur?
3 hij had het over 80mm doorsnede gaten voor de leidingen. Das best lomp door je gevel heen in mijn ogen.
En dus ook door de binnenvloeren/muren. Is dit normaal of meer een algemeenheid die misschien kleiner kan uitvallen?

In dit geval komt er een 2,3kw wp bij die nog ondersteund word door de CV voor warmwater en hulp bij extremere lage buiten temp.

Bestaande cv leidingen kunnen dan bijna volledig weg. 1 doorvoerleiding voor de verdeler in de trapkast.
1 voor de badcel en garage/bijkeuken.

Waar ik nog vraagtekens over heb is:

Is het niet slimmer om wel alvast vloerverwarming te plaatsen maar nog even te wachten met de hybrid wp en pas over een paar jaar full electric te gaan als de CV weg kan?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Goed de offerte is binnen. Best een klap geld voor 2 systemen.
Hybrid Atag m hybrid all 50 WP toevoeging naast de bestaande Atag.
En een 3x FTXP20N met 1 buiten unit daikin MXM52A9

Waar ik nog veel onduidelijkheid over heb is hoe slecht is het idee om op het bestaande CV leidingwerk
Jaga hybrid strada's te hangen, ja met die fanblocks er in, en als de Warmtepomp geplaatst word de koelfunctie ook te gebruiken.
Wat ik me afvraag is hoeveel graden je kan koelen als het 28 graden buiten en binnen is met zo'n jaga?

Kijk verwarmen is denk ik niet het probleem met alle verschillende systemen. Zelfs als ik de zelfde maat nieuwere t22 ophang als de oude G radiatoren zal ik een dikke over capaciteit hebben met gas en dus met een WP voor 90% voldoende warmte capaciteit hebben. Dus die convectie units als de jaga's zullen een stuk kleiner in oppervlak kunnen zijn om de zelfde verwarmingscapaciteit te leveren met een lagere watertemperatuur.

Is een LLWP oftewel een split airco systeem wel noodzakelijk als warmte/koeling?
Ok voordeel veel koel capaciteit , ieder zn eigen koelstand of eigen verwarmstand. Tegelijkertijd koelen en verwarmen kan niet.

Zal bijv. Sunscreens buiten en lichte koeling met die jaga's voldoende zijn bij warme dagen?
Dan heb ik maar 1 buiten unit aan de gevel namelijk voor de centrale warmtepomp.
En als t echt warm is kan je altijd nog even een ventilator aanzetten of een losse unit eventjes bij zetten als t echt niet te harden is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
Hoeveel wordt er gevraagd voor alleen het airco gedeelte? Kan uit ervaring vertellen dat hier serieus veel geld voor gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Voyage schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:25:
Hoeveel wordt er gevraagd voor alleen het airco gedeelte? Kan uit ervaring vertellen dat hier serieus veel geld voor gevraagd wordt.
7400 euro.

Edit:
Als ik dit lees zijn jaga's hybrids niet direct een top keuze.
Ervaringen met Jaga en andere convectoren

In hoeverre zijn standaard CV's met een fanblok er onder te gebruiken als koeling?
Ik begreep dat jaga speciale thermostaten had en dat die met heimeier gemaakt zijn zodat bij koelen de kraan open gaat.
Is dat systeem te kopieren?

[ Voor 42% gewijzigd door copykat op 26-07-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
Dat is wel wat goedkoper dan de offertes die ik tot nu toe heb ontvangen (9k en 10k). Lijkt me geen slechte deal.

Succes!