Houten constructievloer renoveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-07 22:10
Ik wil de oude houten planken die op de zolder vloer liggen, verwijderen en vervangen door underlayment of OSB.
Ik wil later vloerverwarming installeren met ingefreesd fermacell, ik heb wat vragen:

OSB is goedkoper, dus dat is mijn voorkeur, maar is het sterk genoeg? is 18 mm voldoende of moet ik er nog een laag bovenop doen? of direct underlayment ?

Montage:
moet het de buitenmuur raken of moet ik een iets laten en daarna met pur vullen?
moet ik de OSB-plaat lijmen om geluid te voorkomen?

*Jaren 60 huis, balken hoh 60cm

alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:20
Grote kans dat die planken doorlopen tot een punt waar jij er zonder het dak te verwijderen er niet meer goed bij kan. Daarnaast zullen ze goed vastgespijkerd zitten (als ik naar mijn zolder kijk tenminste) Dus zal dat echt slopen worden. Dus waarom niet een laag er direct bovenop? die kan dan ook wat minder dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
De planken lopen niet naar de begin van de dak maar tot the tweede balk.

De voordel van ze eruit halen is extra isolatie in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voor geluid of voor warmte?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Warmte , ik denk dat de ferma elk een goed geluid isolatie al geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:39
ramzero schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 01:24:
De planken lopen niet naar de begin van de dak maar tot the tweede balk.

De voordel van ze eruit halen is extra isolatie in de vloer
Extra isolatie in de vloer kan ook door een bedrijf dat te laten inblazen. dan boren ze alleen een paar gaten. Kan je fermacell er daarna overheen, zijn de gaten weer dicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:48
OSB 18mm is sterk genoeg als vloer voor een bergzolder. Gebruik wel de tand groef verbindingen en leg ze verspringend.
Ik zou voor OSB3 gaan, je hebt minimaal OSB2 nodig.

https://www.houtdatabase.nl/?q=node/238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
No Hands schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:28:
[...]

Extra isolatie in de vloer kan ook door een bedrijf dat te laten inblazen. dan boren ze alleen een paar gaten. Kan je fermacell er daarna overheen, zijn de gaten weer dicht.
Ik ben niet een fan van geblazen isolatie maar dat is ook een optie.
de feit is ook dat de planken zijn zwak en niet strak en nu heb ik tijd om alles uit te halen en goed doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramzero
Pejdref schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:10:
OSB 18mm is sterk genoeg als vloer voor een bergzolder. Gebruik wel de tand groef verbindingen en leg ze verspringend.
Ik zou voor OSB3 gaan, je hebt minimaal OSB2 nodig.

https://www.houtdatabase.nl/?q=node/238
Ik wist niets van de verschillende kwaliteiten van OSB, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:20
Die er in geblazen isolatie is ook alleen handig als je het plafond er onder er nooit meer uit gaat halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Mijn ervaring is dat zo'n oude houten planken vloer juist stijver is dan 18mm OSB of underlayment. Als het gaat om warmte isolatie kan je ook wol laten inblazen, dan hoeven er alleen enkele gaten gemaakt worden.

Hoe dik zijn je huidige planken?

[ Voor 41% gewijzigd door frennek op 26-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben hier ook naar aan het kijken, maar dan voornamelijk omdat de houten vloerdelen als een gek kraken en geluidsisolatie. Ik wilde Fermacel er gewoon opplaatsen maar ik wil niet extra de hoogte in wil door laag-op-laag te doen.

Ik houd dit in de gaten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:12
Prima plan hoor.

Huidige planken zullen waarschijnlijk 20mm zijn. En beetje veren op sommige plekken. Osb haar stijver zijn.
Hoe zijn je balken? Lengte, breedte, hoogte?
En wat is hoh afstand? (Hart op hart)
Huizen uit die tijd kunnen veel minder sterke balken hebben op zolder dan een verdieping lager. Misschien moeten we nog balken bij. Of huidige sterker maken.

Huidige planken haal je eruit met een spijker trekker.
https://www.toolnation.nl/bahco-spijkertrekker-38.html
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-195-mm-spijkertrekker
Ik zou beide types nemen. Die grote werkt snel, maar je komt niet overal bij.

Misschien zitten nog wat randen vast, los zagen met occilerende zaag.

Osb weer vast schroeven met juiste lengte houtschroef.
Osb werkt niet. Kan tegen de randen. Kieren kan je best met pur afdichten als je dat toch hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Wat word je uiteindelijke vloerafwerking?

Weet ook dat Fermacell platen enorm stijf zijn. Als er variatie in de balkhoogte zit en dus een glooiende vloer ontstaat, is Fermacell dat maar beperkt in staat om te volgen en er zwevende vloerdelen kunnen ontstaan. Als je alleen de platen gebruikt kan je deze eventueel vastschroeven op de ondervloer, maar ik vermoed dat je op een ontkoppelde voer uit bent met vilt oid eronder.

Ik zou dus even nameten met een simpele laser wat de situatie is en of dit meevalt. Als de planken eraf zijn kan je namelijk nog wel wat spelen in de vloerhoogte om het zo vlak mogelijk te krijgen voor een mooi eindresultaat. Als je dit niet doet en je hebt ergens een kuil in je vloer, krijg je daar een bewegende vloer als je eroverheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
frennek schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:10:

Weet ook dat Fermacell platen enorm stijf zijn. Als er variatie in de balkhoogte zit en dus een glooiende vloer ontstaat, is Fermacell dat maar beperkt in staat om te volgen en er zwevende vloerdelen kunnen ontstaan. Als je alleen de platen gebruikt kan je deze eventueel vastschroeven op de ondervloer, maar ik vermoed dat je op een ontkoppelde voer uit bent met vilt oid eronder.

Ik zou dus even nameten met een simpele laser wat de situatie is en of dit meevalt. Als de planken eraf zijn kan je namelijk nog wel wat spelen in de vloerhoogte om het zo vlak mogelijk te krijgen voor een mooi eindresultaat. Als je dit niet doet en je hebt ergens een kuil in je vloer, krijg je daar een bewegende vloer als je eroverheen loopt.
Fermacell heeft egalisatiekorrels die je er dan onder kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Kurma schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Fermacell heeft egalisatiekorrels die je er dan onder kan doen.
Zeker, maar dan moet je wel uitgaan van minstens 10mm extra hoogte bovenop het hoogste punt van je huidige vloer, want je kan niet tot nul egaliseren met dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:09:
Prima plan hoor.

Hoe zijn je balken? Lengte, breedte, hoogte?
En wat is hoh afstand? (Hart op hart)

Osb weer vast schroeven met juiste lengte houtschroef.
Osb werkt niet. Kan tegen de randen. Kieren kan je best met pur afdichten als je dat toch hebt staan.
Ik weet niet precies de afmeting van de balken, ik ga het straks controleren, de plank is 2 cm. de bonen moeten 60cm HoH zijn

Ik wil ook controleren of de vloer waterpas is en eventueel de balken verstevigen.
Ik denk om wat PIR of glaswol (eenvoudig te installeren) onder de osb te plaatsen om de vloer te isoleren.

Ik weet niet precies de afmeting van de bonen, ik zou het toch moeten controleren, de plank is 2 cm. de bonen moeten 60cm HoH zijn
Ik wil ook controleren of de vloer waterpas is en eventueel de balken verstevigen.
Ik denk erover om wat PIR of glaswol (eenvoudig te installeren) onder de osb te plaatsen om de vloer te isoleren

Leuk gereedschap, vooral de kleine, nuttig als je de spijker niet met de hamer of koevoet kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
frennek schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:10:

Ik ben nu aan het denken over deze structuur (van beneden naar boven): isolatie, osb, R Floorzz (platen voor vloerwervarming) + vulmassa, laminaat.

Ik wil de planken uit om alles goed maken. ik vind het niet leuk als je een stuk werktijd bespaar maar later vindt dat de resultaat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-07 07:37
Ik zou zeker voor underlaymend 18mm gaan met messing en groef.
OSB gaat op den duur toch buigen. mocht je er een kast oid op zetten of ooit vocht krijgen door lekkage.

Volgens mij mag Fermacell ook niet zelf als dragend worden gezien en moet je eigenlijk nog dubbel underlayment kruislings verlijmen

[ Voor 28% gewijzigd door BlueSS50 op 26-07-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ramzero schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:22:
[...]Ik wil de planken uit om alles goed maken. ik vind het niet leuk als je een stuk werktijd bespaar maar later vindt dat de resultaat niet goed is.
Maar wat is er dan fout aan die planken?
Dat ze oud zijn wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn. En een complete houten planken vloer er uit slopen is meer werk dan je denkt, spijkers willen er (soms) niet uit, of breken af, moet je weer vlak slijpen, etc.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Yaksa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Maar wat is er dan fout aan die planken?
Dat ze oud zijn wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn. En een complete houten planken vloer er uit slopen is meer werk dan je denkt, spijkers willen er (soms) niet uit, of breken af, moet je weer vlak slijpen, etc.
de planken in veel punten zijn niet tegen elkaar en buigen, piepen.
de totale oppervlak is 25 m2 dus niet teveel en de planken zitten met spiekers , er zal ook wat werk in de planken steviger te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kijk ook eens in dit topic. Aangezien je vloerverwarming wil gaan leggen is het misschien wel belangrijker om eerst het dak te gaan isoleren (vooropgesteld dat er nog geen isolatie zit, maar dat verwacht ik eigenlijk niet bij een huis uit de 60er jaren).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
goed topic,
ik ga inderdaad de hellende dak isoleren met 14 cm PIR wat er is nu geen isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 05:38
Ik zal ze enige milimeter van de kant leggen in verband met krom trekken verder zonder isolatie heb je wel een isolatie laag nodig maar planken die al een isolatielaag hebben hoef je niet persee aparte isloatie te leggen.
Planken die dat niet hebben moet je wel een isolatie vloer leggen ivm geluid en leef geluiden. :)

[ Voor 18% gewijzigd door rjmno1 op 26-07-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:12
Isolatie tussen de balken: met hoh 60cm is pir erg veel zagen. Pir zou ik alleen nemen als je maximaal thermische isolatie wilt. Maar dus veel zaagwerk&veel pur om de kieren af te dichten.

Steenwol is veel logischer. Beter aan te brengen, ook rond buizen die al in t plafond lopen. Isoleert ook akoestisch veel beter wat wel prettig is in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
je hebt gelijk, glaswol/steenwol zijn veel makkelijker aan te brengen (met ook een dump folie er onder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 05:38
ramzero schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:13:
Ik wil de oude houten planken die op de zolder vloer liggen, verwijderen en vervangen door underlayment of OSB.
Ik wil later vloerverwarming installeren met ingefreesd fermacell, ik heb wat vragen:

OSB is goedkoper, dus dat is mijn voorkeur, maar is het sterk genoeg? is 18 mm voldoende of moet ik er nog een laag bovenop doen? of direct underlayment ?

Montage:
moet het de buitenmuur raken of moet ik een iets laten en daarna met pur vullen?
moet ik de OSB-plaat lijmen om geluid te voorkomen?

*Jaren 60 huis, balken hoh 60cm

alvast bedankt voor de hulp!
Je moer proberen altijd 2 a 3 mm van de kant te beginnen voordat je alles gaat verlijmen of dichtklap dat in verband met kromtrekken van de vloer, bovbendien heb je nog afstand bewaarders die je appart kunt kopen in de doe het zelf winkel en is makkelijker te leggen met die wiggen ertussen.

bovendien moet er nog geisoleert worden of waar leg je de vloer op?
Pagina: 1