Hoe krijg ik internet op mijn PC via glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-06 20:31
Ik krijg binnenkort een glasvezel aansluiting.
De nieuwe aansluiting zit waarschijnlijk in de meterkast beneden terwijl boven mijn pc staat.
Ik kan helaas geen kabel doortrekken naar boven.
En in de oude situatie kwam mijn DSL internet gewoon een paar meter verderop uit de muur.

Wat is nu de beste oplossing?
Ik heb een Unifi AC Lite, maar volgens mij heb ik daar niet zoveel aan gezien die ook bekabeld moet zijn.
Ik heb ook een AC750 wifi Extender, die is volgens mij wel bruikbaar maar las dat de snelheid werd gehalveerd (nog niet getest in praktijk).

En mijn PC heeft geen WiFi aansluting dus ik zou daar een WIFI adapter voor kunnen kopen maar al die dingen lijken verouderd en heb liefst gewoon via de kabel internet.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:58

D4NG3R

kiwi

:)

WiFi extenders (repeaters) halveren inderdaad de snelheid en verdubbelen veelal ook nog eens de latency. Er zal ergens bekabeld (vanaf het glasvezelmodem) iets moeten worden aangesloten ja.

Het kortste en beste antwoord is kabels trekken, is het niet mogelijk om de bestaande DLS kabel bijvoorbeeld te vervangen door generiek UTP?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

timovd

Voorsprong door techniek

Een Unifi AC wat?
Kun je de AC750 verbinden met je PC middels een ethernetkabel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Freddy22 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:19:
En in de oude situatie kwam mijn DSL internet gewoon een paar meter verderop uit de muur.
Leg dit eens wat beter uit?
Waar precies? En wat precies?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Freddy22 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:19:
.
en waar stond de modem? ook daar?

waarom kan je geen kabel naar boven krijgen?
Wat houd je tegen? niet mogelijk, of te veel werk, of geen zin in?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-06 20:31
Dank voor de zeer snelle reacties!

Het is een huurhuis dus ik mag hier niet zomaar wijzigingen in aanbrengen.
Er zijn helaas ook geen lege kabelgoten waar ik een kabel in kan leggen.
Ik kan uiteraard simpelweg een kabel langs de trap naar boven trekken en m op de vloer vast tapen maar dat is ook niet ideaal.

Mijn internet/telefoonaansluiting voor DSL zit boven. Modem staat daar inderdaad nu naast.
Maar de glasvezel komt uit de meterkast beneden.

Het gaat om een Unifi AP AC Lite. Daar kan geen internetkabel in alleen vanuit het modem zodat het een WiFi AC wordt.

Ik zal als de monteur langskomt ook nog vragen of ze de bestaande DSL kunnen vervangen voor UTP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 20:42
Hier in een huurhuis ook gewoon de oude PTT aansluiting vervangen voor UTP. (Nieuwbouw 2013, en overal een PTT aansluiting 8)7 )

Ik zou ook gewoon even contact opnemen met je verhuurder, wellicht geven ze gewoon toestemming om de kabel te vervangen, aangezien een UTP (tegenwoordig) gangbaarder is dan een DSL punt op een boven verdieping.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22

P_Tingen

omdat het KAN

Vraag is ook waar je je internet voor gebruikt, is dat gamen en heb je een snelle verbinding nodig met lage ping of is het voornamelijk voor youtube, netflix en internetbankieren. In dat laatste geval zou ik niet ingewikkeld doen en iets van een lan-over-stopcontact gebruiken, of hoe dat maar heet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Freddy22 Bij de action kan je misschien nog wel dit kopen : https://eu.dlink.com/nl/n...ole-home-mesh-wifi-system. De COVR-1102 voor maar 30 euro.
En dan is dat het setje met 2 modules.

Eentje sluit je aan op het modem in de meterkast. En de tweede plaats je in de buurt van je pc. En dan heb je een wifi verbinding tussen beide plekken. Op deze manier heb je geen last van halvering van de bandbreedte zoals je die bij een wifi repeater wel hebt.

En bij de action is het volgens mij zo dat wanneer je het netjes op tijd terug brengt omdat het bij jou niet werkt je gewoon je geld terug krijgt. Ik heb zo'n setje ook een keer getest omdat ik mijn gehuurde tplink deco m3 set wilde vervangen. Bij mij voldeed het niet, ik had namelijk 3 modules nodig en dat was niet betrouwbaar. (2 was wel betrouwbaar)

meer leesvoer: https://tweakers.net/pric...me-mesh-wi-fi-system.html

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 25-07-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:58

D4NG3R

kiwi

:)

Freddy22 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:33:
Het is een huurhuis dus ik mag hier niet zomaar wijzigingen in aanbrengen.
Ook in een huurhuis mag je (kleine) wijzigingen aanbrengen, mits deze aan het einde van de rit weer in hun oude staat kunnen worden hersteld. ;)

Vroegâh een gat dwars door de vloer heen geboord om een kabel naar de bovenverdieping te krijgen naast de verwarmingsbuizen, aan het einde afgesmeerd en je zag er niks meer van.

De telefoonkabel komt waarschijnlijk (ook) in de meterkast binnen en is doorgetrokken naar een studeerkamer, het mooiste zou zijn als je die in z'n geheel vervangt (nieuwe kabel aan het uiteinde van de oude knopen en dan de oude er uit trekken aan de andere kant).

Of zit er daadwerkelijk zo'n PTT/KPN kastje aan de muur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPdwUw-puDFKp4Ou8RjSNgCVU2o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZHxGatEFrWv3HY1cfvUV7CVD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2023 14:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een huurhuis is moet je om te beginnen toestemming hebben van de eigenaar om glasvezel naar binnen te brengen. In diezelfde vraag kan je ook vragen om een kabel aan te mogen leggen naar je woning.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
tip : als er geadviseerd of aangeboden wordt om de verbinding te verlengen m.b.v. Powerline adapters......asjeblieft niet accepteren of aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
P_Tingen schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:39:
Vraag is ook waar je je internet voor gebruikt, is dat gamen en heb je een snelle verbinding nodig met lage ping of is het voornamelijk voor youtube, netflix en internetbankieren. In dat laatste geval zou ik niet ingewikkeld doen en iets van een lan-over-stopcontact gebruiken, of hoe dat maar heet.
.....Powerline? Liever niet.
UTP kabel aanleggen is vaak wel mogelijk, langs verwarmingsbuizen omhoog naar de volgende verdieping.
Ik heb dat zelf ooit ook zo gedaan in mijn toenmalige huurhuis.
En niemand gaat moeilijk doen wanneer je netjes een klein gaatje boort in de hoek boven een plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:12
Freddy22 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:33:

Mijn internet/telefoonaansluiting voor DSL zit boven. Modem staat daar inderdaad nu naast.
Maar de glasvezel komt uit de meterkast beneden.
Wat voor soort huis heb je eigenlijk? Als je een standaard rijtjeshuis uit de 70/80-er jaren hebt, is het niet ongebruikelijk dat er zowel een telefoonaansluiting op de begane grond (huiskamer?) en op de eerste etage werd geïnstalleerd, met daartussen een mooie ptt telefoonleiding door een eigen 19mm buis in de muren en door de betonnen vloer van het huis.

Als je nu je DSL modem op de 1e hebt, dan zou het de moeite waard zijn om te kijken waar de huiskameraansluiting zit (of ooit heeft gezeten), en dan op zijn minst tussen die punten een ethernetkabel trekken door de buis tussen de twee ptt aansluitpunten.

Maar nogmaals, dit is een beetje gokken omdat we niet weten wat voor soort huis het om gaat. Maar met een kabel zal je huurbaas alleen maar blij zijn, het huis is daarmee voor een volgende huurder aantrekkelijker om te huren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22

P_Tingen

omdat het KAN

EverLast2002 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:43:
[...]
.....Powerline? Liever niet.
UTP kabel aanleggen is vaak wel mogelijk, langs verwarmingsbuizen omhoog naar de volgende verdieping.
Ik heb dat zelf ooit ook zo gedaan in mijn toenmalige huurhuis.
En niemand gaat moeilijk doen wanneer je netjes een klein gaatje boort in de hoek boven een plint.
Nogmaals: het hangt van je scenario af. Als je geen kabels kan/wil trekken en geen dikke internetverbinding nodig hebt is dit gewoon een optie, zie ook Hoe goed is Powerline tegenwoordig? voor ervaringen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
P_Tingen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:25:
[...]

Nogmaals: het hangt van je scenario af. Als je geen kabels kan/wil trekken en geen dikke internetverbinding nodig hebt is dit gewoon een optie, zie ook Hoe goed is Powerline tegenwoordig? voor ervaringen.
Mijn eigen ervaring met verschillende powerline oplossingen (steeds setjes van gelijke apparaten) was toch minder dan met mijn huidige deco m3 set. Met de deco set heb ik nog geen problemen gehad. Dus een wifi bridge is in mijn boekje ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Skynett schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:55:
[...]

Wat voor soort huis heb je eigenlijk? Als je een standaard rijtjeshuis uit de 70/80-er jaren hebt, is het niet ongebruikelijk dat er zowel een telefoonaansluiting op de begane grond (huiskamer?) en op de eerste etage werd geïnstalleerd, met daartussen een mooie ptt telefoonleiding door een eigen 19mm buis in de muren en door de betonnen vloer van het huis.

Als je nu je DSL modem op de 1e hebt, dan zou het de moeite waard zijn om te kijken waar de huiskameraansluiting zit (of ooit heeft gezeten), en dan op zijn minst tussen die punten een ethernetkabel trekken door de buis tussen de twee ptt aansluitpunten.

Maar nogmaals, dit is een beetje gokken omdat we niet weten wat voor soort huis het om gaat. Maar met een kabel zal je huurbaas alleen maar blij zijn, het huis is daarmee voor een volgende huurder aantrekkelijker om te huren.
Precies dit. Als je DSL boven binnen krijgt (aparte situatie trouwens), dan zal er toch wel een telefoonkabel naarbeneden liggen. En die gewoon vervangen door ethernet. Daar gaat geen huurbaas moeilijk om doen, en als absoluut worst case moet je na afloop het ethernet afdekplaatje vervangen door een telefoon afdekplaatje en juiste kabeltjes aansluiten van je ethernet kabel.
Pagina: 1