Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voordat ik reacties krijg: Nee, ik kan helaas geen UTP-kabels trekken. Het probleem is dat mijn computer in een hoek staat, waar wel een stopcontact is, maar als ik een kabel zou willen trekken, dan zou ik de vloer moeten openbreken.

Ik heb nu een ASUS RT-AX58U met Merlin. Opzicht werkt WiFi 6ax goed genoeg, maar ik merk dat ik toch af-en-toe verbindingsverlies heb en stabiliteit zou hoger moeten - gebruik o.a. mijn computer om te streamen naar andere devices. Er is geen COAX in de hoek, dus die optie valt helaas ook af.

Dit is wat ik gevonden heb: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1321124;1495808/
De triple lijkt mij het meest interessant, al heeft deze volgens de specs geen IPv6, dat gebruik ik momenteel.

Hoeveel snelheid zou ik mogen verwachten (als ze op dezelfde groep zitten)? Ik heb van alles opgezocht, maar zoals verwacht is het allemaal niet te zeggen. Logisch ook, het is afhankelijk van vele factoren. Voordeel zou wel zijn full-deplex (toch?) en minder WiFi interferentie zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, verre van een netwerk expert. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:22

sus

is druk :+

Mijn ervaring met powerline - heb ze veel verkocht en aangesloten - is dat het in oudere woningen drama is en in “nieuwbouw” prima loopt. Denk dan aan woningen gebouwd vanaf eind jaren ‘90. Alles daarvoor werkt wel, maar op erg lage snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Als je geen randaarde hebt (oude huizen) gewoon niet eens proberen.
Wel randaarde dan een setje kopen die dat gebruikt en uittesten.
Werkt het niet terug sturen.

Probleem met powerline is dat zelfs als het werkt, het zomaar ineens kan stoppen met werken zonder dat je er achter komt waardoor.
Dus over het algemeen is het onbetrouwbaar.

Betere oplossing is gewoon wifi gebruiken als een kabel niet kan/wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 09-07-2023 10:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
sus schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:16:
Mijn ervaring met powerline - heb ze veel verkocht en aangesloten - is dat het in oudere woningen drama is en in “nieuwbouw” prima loopt. Denk dan aan woningen gebouwd vanaf eind jaren ‘90. Alles daarvoor werkt wel, maar op erg lage snelheid.
Ik heb een woning uit 2012, modern gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:20:
Als je geen randaarde hebt (oude huizen) gewoon niet eens proberen.
Wel randaarde dan een setje kopen die dat gebruikt en uittesten.
Werkt het niet terug sturen.

Probleem met powerline is dat zelfs als het werkt, het zomaar ineens kan stoppen met werken zonder dat je er achter komt waardoor.
Dus over het algemeen is het onbetrouwbaar.

Betere oplossing is gewoon wifi gebruiken als een kabel niet kan/wil.
Dat vind ik een beetje het moeilijke, ook van de reviews. Is Powerline nu sneller en stabieler, dan WiFi (als je op dezelfde groep zit)? Of is WiFi 802.11ax beter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Nee powerline is nooit sneller en stabieler dan wifi en daar hoef je geen 802.11ax voor te hebben, ook wifi 5 is veel beter en sneller dan powerline.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:13
Wel zorgen dat zender en ontvanger op dezelfde fase zitten (ervan uitgaande dat jouw huis uit 2012 een 3 fase aansluiting heeft).
Met mijn TP link setje haal ik 300mbps en dat is ruim voldoende om Netflix of Spotify te streamen.
Zender hangt in de meterkast, ontvanger in het schuurtje achterin de tuin. Afstand tussen die twee is een kleine 30 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
remmuz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:29:
Wel zorgen dat zender en ontvanger op dezelfde fase zitten (ervan uitgaande dat jouw huis uit 2012 een 3 fase aansluiting heeft).
Met mijn TP link setje haal ik 300mbps en dat is ruim voldoende om Netflix of Spotify te streamen.
Zender hangt in de meterkast, ontvanger in het schuurtje achterin de tuin. Afstand tussen die twee is een kleine 30 meter.
Hmm, 300mbps is wel erg karig voor mij. Ik zit met Ziggo op 600Mbps, wat ik ook haal (als het stabiel is - op 802.11ax).

Zijn dit de normale snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je daar heel erg blij mee moet zijn, alleen als je een vrijstaande woning in de bossen hebt zal het misschien ietsje beter kunnen. Je vergeet dat er geadverteerd wordt met theoretische snelheden onder ideale omstandigheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
HollowGamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Hmm, 300mbps is wel erg karig voor mij. Ik zit met Ziggo op 600Mbps, wat ik ook haal (als het stabiel is - op 802.11ax).

Tja... ik heb hier iets van 430 - 500 mbps op sommige momenten. Soms is het ook niet meer van 200 mbps. Het is niet altijd even snel. Voor mijn doel is het voldoende. Ik heb netwerk op een plek zonder kabels. En een apparaat die de NAS-server kan benaderen, Over een paar week gaat dat via de normale kabel. Voor nu is het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij mij wordt mijn wifi 6 (AX) beperkt in de ethernet poort op de Deco.. die is maar 1gbits..

dat is bij de gelinkte powerline adapters ook de maximaal haalbare snelheid.. immers kan de link tussen de 2 adapters wel sneller... de ethernet poort niet :)

[ Voor 18% gewijzigd door SMSfreakie op 09-07-2023 10:42 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
HollowGamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:14:
Voordat ik reacties krijg: Nee, ik kan helaas geen UTP-kabels trekken. Het probleem is dat mijn computer in een hoek staat, waar wel een stopcontact is, maar als ik een kabel zou willen trekken, dan zou ik de vloer moeten openbreken.

Ik heb nu een ASUS RT-AX58U met Merlin. Opzicht werkt WiFi 6ax goed genoeg, maar ik merk dat ik toch af-en-toe verbindingsverlies heb en stabiliteit zou hoger moeten - gebruik o.a. mijn computer om te streamen naar andere devices. Er is geen COAX in de hoek, dus die optie valt helaas ook af.

Dit is wat ik gevonden heb: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1321124;1495808/
De triple lijkt mij het meest interessant, al heeft deze volgens de specs geen IPv6, dat gebruik ik momenteel.

Hoeveel snelheid zou ik mogen verwachten (als ze op dezelfde groep zitten)? Ik heb van alles opgezocht, maar zoals verwacht is het allemaal niet te zeggen. Logisch ook, het is afhankelijk van vele factoren. Voordeel zou wel zijn full-deplex (toch?) en minder WiFi interferentie zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, verre van een netwerk expert. :)
Mocht je nog een oude wifi router hebben liggen in je verzameling spullen,
wellicht kun je die dan inzetten als wifi Bridge (of koop een wifi device in plaats van die triple powerlines)
Je creeert dan een draadloze verbinding tussen je hoek pc en je bestaande Asus router.
Het is een punt van discussie wat stabieler is, powerline of een wifi Bridge.
Ik heb powerline ooit in huis gehad. Zolang het werkt is het een handige oplossing. Totdat het ineens van de een op de andere dag zonder aanleiding storing geeft en totaal uitvalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HollowGamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Nee, dit zijn bijzonder hoge snelheden. De meeste mensen halen lagere snelheden.

Gemiddelde met een HomePlug AV 2.0 of G.hn wave 1 set met MIMO is ongeveer 110Mbps als je stopcontacten geaard zijn, 30Mbps als het niet geaard is. (Dit zijn cijfers uit een dataset van ongeveer 70k apparaten een paar jaar terug, met als bias dat apparaten met zeer slechte tot geen verbinding geen rapportage erdoor kregen, dus cijfers zijn alleen van de sets met functionele verbinding)

Ondertussen is er G.hn wave 2 (in NL alleen bij Devolo als "Magic" verkrijgbaar, waar je ook naar linkt), dat iets meer dan dubbele snelheid van wave 1 (of HomePlug AV 2.0) kan leveren. 250Mbps gemiddeld over een geaard stroomnet is daar realistisch.Ongeaard zal gemiddelde alsnog onder de 100Mbps blijven steken.

Maar...

Dat zijn gemiddeldes. De spreiding is enorm en er is geen ondergrens. Mogelijk heb je geluk en haal je astronomische snelheden - maar dan nog is 600Mbps onrealistisch - en mogelijk werkt het totaal niet (stabiel). Het hangt bovenal af van niveau van verstoring tussen de 2 en 80MHz op jouw stroomnet. Dat weet je niet op voorhand. Als je ooit een powerline set gebruikt hebt en de specificaties van dat apparaat en wat je er toen mee haalde weet, dan kunnen we een redelijke inschatting maken van wat je nu kunt verwachten.
HollowGamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Voordeel zou wel zijn full-deplex (toch?)
Nee, het is half-duplex CSMA/CA, net zoals WiFi. Sterker nog, de technieken lijken zeer sterk op elkaar op layer 2 (MAC) laag, alleen over een ander fysiek medium op andere frequenties.
en minder WiFi interferentie zijn.
Je hebt geen last van WiFi interferentie aangezien PLC max 80MHz doet en WiFi begint bij de 2.4GHz - maar op zulke lage frequenties heb je zeer veel andere storingsbronnen. Vrijwel iedere schakelende voeding (denk: telefoonoplader, computer PSU etc) stoort op die frequenties en met name inverters voor zonnepanelen zijn notoir wat verstoring betreft.

Overigens heb je bij WiFi relatief weinig last van interferentie als je 5GHz gebruikt, je grootste uitdaging is demping. Bij PLC is het exact omgekeerd: demping is nauwelijks een probleem op dezelfde groep/fase (tenzij je het over verlengsnoeren probeert te laten werken :X ), maar interferentie is killing.

Net zoals bij WiFi geldt dat je het meest last hebt van interferentie van stoorbronnen die dichtbij je ontvanger staan. Alle schakelende voedingen wel achter verlengsnoeren zetten kan die verstoring flink dempen.

Maar goed, bottom line is dat als je stabiel zeer hoge snelheden wilt (en 600Mbps is een zeer hoge snelheid), dit soort lapmiddel gewoon niet geschikt is. Je gaat dat nog eerder halen met WiFi - werk eens aan de plaatsing van apparaten en antennes (router niet in meterkast, maar in zicht erbuiten, adapter op PC niet in achterkant tussen snoeren, maar op verlengsnoer boven je bureau). Lukt dat niet dan ga je alsnog moeten kiezen tussen de huidige situatie accepteren of alsnog kabels trekken. Kijk bij dat laatste naar creatieve oplossingen zoals (voorzet)plinten waar je kabels doorheen kunnen. Er kan vaak stukken meer dan je denkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:56
Kort om, een oplossing die je alleen gebruikt als je echt niets anders ter beschikking hebt.

Misschien kun je dat kijken of je maatregelen kunt nemen om je wifi te verbeteren ?

Soms maarkt het herplaatsen van de route / AP een wereld van verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door mash_man02 op 09-07-2023 19:03 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Mijn ervaring schommelt enorm, van plekken waar het gewoonweg niet wou werken tot plekken waar het "werkt".
Snelheden van 300Mbps heb ik nog nooit meegemaakt, 100Mbps wel, alleen latency was wel vaak een probleem.
Beste dat ik ooi gezien heb is rond de 3ms, ergste was 12ms.

Ik heb powerline altijd alleen als een optie gezien als WiFi niet werkte, bijv. internet naar de kelder of een uithoek van het huis waar WiFi zo problematisch was dat het gewoonweg niet wou werken.

Persoonlijk denk ik niet dat je met powerline een betere verbinding krijgt en het zonde van je geld gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naast het mooie betoog van @dion_b , is een glasvezelpaartje achter een plint niet haalbaar? Heel dunne glasvezel , of een platte utp kabel... Dat laatste zou wellicht ook kunnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:08:
Naast het mooie betoog van @dion_b , is een glasvezelpaartje achter een plint niet haalbaar? Heel dunne glasvezel , of een platte utp kabel... Dat laatste zou wellicht ook kunnen.
Plastic Optical Fiber? dat behoeft geen speciale gereedschappen... alleen hoe goed dat al met al werkt...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SMSfreakie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Plastic Optical Fiber? dat behoeft geen speciale gereedschappen... alleen hoe goed dat al met al werkt...
POF is dood. De chipsetfabrikanten hebben zich tidjens de 2020 crisis teruggetrokken uit die markt, omdat de toegevoegde waarde boven glas voor thuisgebruik zeer beperkt was.

Je kunt nog af en toe voorraad vinden, maar er gebeurt niets nieuws mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mogelijk alternatief: kabel trekken tot waar dat wel kan. Daar een AP plaatsen.

Edit:
W1ck1e schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Is dit een reactie op het berichtje van @HollowGamer of @Tc99m ?
HollowGamer / EverLast2002 in "Hoe goed is Powerline tegenwoordig?"

[ Voor 65% gewijzigd door F_J_K op 13-07-2023 10:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
F_J_K schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:23:
Mogelijk alternatief: kabel trekken tot waar dat wel kan. Daar een AP plaatsen.
Is dit een reactie op het berichtje van @HollowGamer of @Tc99m ?
Pagina: 1