Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 13:06
Sinds 5 jaar heb ik een Pixel 3 welke ik super tevreden mee ben voor wat ik ermee doe. Hij is erg compact, ziet er goed uit en is op vandaag "meestal" nog vlot genoeg. Nu en dan begin ik een kleine vertraging te zien maar vooral de batterij begint een probleem te worden.
Tussendoor heb ik wel even een 2dehands Pixel 5 gehad van 6m oud maar die voelde net niet zo goed aan in de hand, afwerking achterkant voelde als karton en de batterij vond ik nauwelijks beter dan de Pixel 3 toen ik hem had.
Eind vorig jaar had ik toen ook even een Pixel 7 gekocht maar die na een week reeds terug verkocht. Hij voelde gewoon te groot, kon die niet meer met één hand bedienen zoals ik met de Pixel 3 wel kan en hij pastte niet meer in mijn broekzak.

Nu begint het wel tijd te worden om uit te kijken voor een nieuwe compact telefoon. Ik heb mijn oog laten vallen op 3 modellen.
De Samsung S23, de Zenfone 10 en straks de Pixel 8.

Belangrijk is dat de telefoon liever niet groter is

Pixel 3S23Zenfone 10Pixel 8
148gr168gr 172gr197gr?
 145.6 x 68.2 x 7.9 mm146.3 x 70.9 x 7.6 mm 146.5 x 68.1 x 9.4 mm150.5 x 70.8 x 8.9mm

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Pixel 8. Hij is net wat kleiner geworden dan de Pixel 7 en zou misschien net kunnen voldoen. Grootste reden waarom ik voor een Pixel kies is de stock Android ervaring en de fantastische foto's die je kan maken via Google Camera. Niet te vergeten de leuke software tools zoals magic eraser welke ik wel eens gebruik. Bovendien weet ik wat ik aan een Pixel telefoon heb na die jaren en is het geen onbekende met onvoorziene kwaaltjes waarvan ik misschien niet houd.

Laatst had ik even de S23 om een uurtje mee te spelen. Bouw kwaliteit is zeker goed, voelt wel wat dikker aan dan mijn Pixel 3 ondanks dat deze iets minder dik is. Echter wat mij tegenviel was de camera. Ik heb binnen en buiten wat foto's genomen zonder instellingen te veranderen en merkte dat mijn Pixel 3 nog steeds veel scherpere foto's aflevert dan de S23. Je hebt overal meer detail en de kleur balans is ook net wat echter.
Dat was toch een beetje een tegenvaller aangezien je toch nooit echt een stapje achteruit wil zetten, zeker niet als je vorige telefoon dateert van 2018.

De Zenfone 10 heb ik geen ervaringen mee maar heb natuurlijk al wat videos gezien. Naar batterij toe zal het hier zeker wel goed zitten want dit is één van de sterkste punten van deze telefoon. Graag hoor ik wat gebruikerservaringen hoe de telefoon aanvoelt in de hand (slijtvastheid, krassen?). Is het tevens mogelijk om eventueel de Google Camera app te installeren op de Zenfone 10 (en evt S23) om dan ook gebruik te kunnen maken van de magic eraser of night mode? Misschien zijn de foto's met de Google Camera app misschien wel mooier door de betere software verwerking?

Welke telefoon zouden jullie kiezen en waarom?

Dank voor de reacties op voorhand!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neem de Pixel 8. Heel simpel omdat je gewoon heel blij bent met je huidige Pixel.

Mijn ervaring is dat als je wat anders neemt dan je product waar je 100 procent tevreden mee bent, dat je daar veel dieper door teleurgesteld zou voelen dan wanneer de Pixel 8 exact hetzelfde probleem zou hebben omdat je daar zo positief in bent.

De S23 zou ik zeker laten vallen want je vind de foto's niet mooi eruit. Die foto's zullen niet veranderen, je kunt wel wat met een Gcam port doen, maar Samsung heeft gewoon zijn eigen smaak foto's en als je daar niet van houdt, blijf ervan weg.

Zenfone 10, lees wat reviews op het internet, en het ervaringen topic hier op Tweakers: [Asus Zenfone 10] Ervaringen & discussie topic
Echter kies je ervoor houd dan wel voor dat je zelf ervoor kiest en wat je plan B is als het niet bevalt, of je er dan toch de komende jaren mee door gaat, of dat je budget over hebt om deze te verkopen en alsnog de Pixel 8 te kopen.

Of ga gewoon voor de Pixel 8 wat mijn advies voor jou zou zijn, het formaat verschil ben je binnen een maand aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 13:01
Gezien je de Pixel gewend bent zou ik zeggen die.
De Xiaomi 13 is misschien ook nog het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Xiaomi is voor mij geen optie. Hoef die Chinese telefoons niet..

Voor de Zenfone 10 houd ik het draadje even in de gaten wat de eerste ervaringen zijn.

Voor nu is het nog een maand of 3 afwachten tot de Pixel 8 wordt gereleased. Dan kunnen hopelijk snel een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 13:01
mrbbs schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:50:
Xiaomi is voor mij geen optie. Hoef die Chinese telefoons niet..

Voor de Zenfone 10 houd ik het draadje even in de gaten wat de eerste ervaringen zijn.

Voor nu is het nog een maand of 3 afwachten tot de Pixel 8 wordt gereleased. Dan kunnen hopelijk snel een keuze maken.
Waar denk je dat de Zenfone en de Pixel gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
cordonbleu schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:42:
[...]

Waar denk je dat de Zenfone en de Pixel gemaakt worden?
Ja akkoord, dat weet ik ook wel. Maar ik hoop dat er naar software toe op een andere manier wordt meegekeken dan van een toestel van Chinese makelij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het grootste probleem tegenwoordig is alle AI rommel in de camera's. Mijn Pixel 7A maakt foto's die vergelijkbaar zijn met die van mijn OnePlus 9 Pro, maar omdat die 9 Pro zowel een macro lens als eentje met 30x zoom op afstand had kon ik daarmee bij de achterburen 3 straten verderop naar binnen kijken en kon ik ook de structuur van een broodkruimel zien of de hele kleine groeven in een vingernagel.

Ik ben naar de Pixel 7A overgestapt omdat ik ook wat kleiner wilde, en los van batterijduur merk ik eigenlijk geen verschil. Specs zijn ruim voldoende voor alles behalve gamen, maar dat doe ik toch niet op een telefoon. De foto's die eruit komen op 1x zoom als je goed kunt scherpstellen zijn geweldig en niet overbewerkt door een computer.

Door die hele AI rommel zou ik Samsung ook al volledig uitsluiten, die foto's vind ik er niet uit zien. Bewerken indien nodig doe ik zelf wel in Lightroom of Photoshop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Ondertussen beslist om de Zenfone 10 en de S23 te laten vallen.
Nu kwam er wel een Xperia V 5 erbij:

Pixel 3Xperia 5 VPixel 8
148gr182gr197gr?
 145.6 x 68.2 x 7.9 mm154 x 68 x 8.6 mm150.5 x 70.8 x 8.9mm
499 euro999 euro799? euro

Nadeel is natuurlijk ook wel de forse prijs van de Sony (999 euro) en de beperkte support 2 jaar OS upgrades en 3 jaar security updates. Dat betekent dus dat je maar een upgrade krijgt naar Android 14 en 15 aangezien deze wordt geleverd met Android 13 uit de doos.
Naar het schijnt krijg je op de Pixel 8 dus wel straks 5 jaar OS en security updates zoals dat met Apple het geval is. Bovendien is de Pixel 8 vermoedelijk ook 200 euro goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door mrbbs op 09-09-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Die Xperia zou ik niet als compact zien, zelfs de Pixel 8 niet echt.

Had een pixel 3a, nu een pixel 7 maar een volgende telefoon gaat zeker weten een stuk kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Waarom geen ZenFone 10 dan?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:56

H-W

Of een Pixel 7a of 8a? Dat zijn de wat compacte broertjes van de normale uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
H-W schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:57:
Of een Pixel 7a of 8a? Dat zijn de wat compacte broertjes van de normale uitvoering.
Pixel 7a is groter dan de nieuwe Pixel 8. Pixel 8a is er nog niet en moet wel in de komende 2 maand een nieuwe telefoon hebben.

Xperia 5 V is compact in die zin dat hij even smal is als mijn Pixel 3. Hoogte is ongeveer hetzelfde als een Pixel 7, dus in die zin toch vrij compact.

[ Voor 19% gewijzigd door mrbbs op 09-09-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:56

H-W

Oh excuus, ik dacht dat die a-modellen altijd wat kleiner waren. Zelf ben ik ook nog steeds op zoek naar een nieuwe compacte Android telefoon dus ik lees verder mee!

• Huizinity
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:07
Zelf ben ik mij ook aan het oriënteren op een nieuwe telefoon. Ook 1 van mijn grootste wensen is dat ie kleiner moet zijn dan mijn huidige Samsung S21FE.

Wellicht dat de aangekondigde Motorola Edge 40 Neo ook nog een compact apparaat gaat worden.
Die is officieel nog niet uitgebracht.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 15:15
mrbbs schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:00:
[...]

Pixel 7a is groter dan de nieuwe Pixel 8. Pixel 8a is er nog niet en moet wel in de komende 2 maand een nieuwe telefoon hebben.

Xperia 5 V is compact in die zin dat hij even smal is als mijn Pixel 3. Hoogte is ongeveer hetzelfde als een Pixel 7, dus in die zin toch vrij compact.
Ik volg even, benieuwd wat het gaat worden. Ben zelf namelijk ook op zoek naar iets compact Android en kijk nu vooral naar de Zenfone 10. Samsung valt voor mij sowieso af vanwege de software, heb het liefst zo kaal mogelijk. Andere opties voor mij zijn Xiaomi 13, Xperia 5 V en Pixel 8, maar voornaamste reden voor overstap is toch de batterijduur. Mijn Pixel 6a heb ik van eind januari 2023 en daar kom ik geen hele dag meer mee toe, waar ik in het begin anderhalve dag mee kon doen. Zenfone 10 en Xiaomi 13 zouden wel een hele goeie batterijduur hebben. De Xperia 10 IV die ik even had voor de Pixel 6a was top, kon ik zo 3 dagen mee doen maar die camera was ronduit slecht.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Huizinity schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:18:
Die is officieel nog niet uitgebracht.
Inmiddels wel :)

[Silicone/Vegan Leather] 159.63 x 71.99 x 7.89mm | 172g
[PMMA/Acrylic] 159.63 x 71.99 x 7.79mm | 170g

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizinity
CLB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:35:
[...]

Inmiddels wel :)

[Silicone/Vegan Leather] 159.63 x 71.99 x 7.89mm | 172g
[PMMA/Acrylic] 159.63 x 71.99 x 7.79mm | 170g
Ja, supergaaf apparaat. Maar helaas, ook deze Motorola is huge. Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizinity
Nou, de Pixel 8 is officieel gereleased.
Zelf kan ik pas in februari verlengen.
Hopelijk is de prijs dan wat gezakt, want de keuze is nu wel duidelijk.

Jij inmiddels al een keuze kunnen maken @mrbbs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Huizinity schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:30:
Nou, de Pixel 8 is officieel gereleased.
Zelf kan ik pas in februari verlengen.
Hopelijk is de prijs dan wat gezakt, want de keuze is nu wel duidelijk.

Jij inmiddels al een keuze kunnen maken @mrbbs
Jawel, ik heb een zwarte Pixel 8 besteld. Ik vond niet meteen een leuk kleur en ben dan maar voor zwart gegaan. Jammer wel dat het zwarte vlak ook shiny is. Ik had het liever mat gehad zoals de Pro zodat deze wat minder gevoelig voor vette vingers is. Mogelijk doe ik er nog een transparante casing rond. Iemand ervaring met een transparante case die niet "yellow" wordt?
Jammer trouwens dat Google afgestapt is van fluo power knop. Ik vond dat een leuke gimmick.

Ik schrijf wel nog mijn eerste bevindingen in het Pixel 8 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
mrbbs schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Jawel, ik heb een zwarte Pixel 8 besteld. Ik vond niet meteen een leuk kleur en ben dan maar voor zwart gegaan. Jammer wel dat het zwarte vlak ook shiny is. Ik had het liever mat gehad zoals de Pro zodat deze wat minder gevoelig voor vette vingers is. Mogelijk doe ik er nog een transparante casing rond. Iemand ervaring met een transparante case die niet "yellow" wordt?
Jammer trouwens dat Google afgestapt is van fluo power knop. Ik vond dat een leuke gimmick.

Ik schrijf wel nog mijn eerste bevindingen in het Pixel 8 topic.
Persoonlijk vind ik de matte Ringke Fusion transparante case een goede optie: https://www.ringkestore.c...pixel-8-case-fusion-matte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
RepareerDroid schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Persoonlijk vind ik de matte Ringke Fusion transparante case een goede optie: https://www.ringkestore.c...pixel-8-case-fusion-matte
Had ik als optie overwogen mocht de levertermijn niet 3-8 weken bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
mrbbs schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Had ik als optie overwogen mocht de levertermijn niet 3-8 weken bedragen.
Officiele websites zijn wel vaker traag met leveren. Via Amazon heb je m morgen in huis: https://www.amazon.nl/Rin...okbestendig/dp/B0CHMZB3MM
Pagina: 1