Beste Tweakers,
Ik heb veel gelezen in het L/L en L/W warmte pomp topic omdat ik wil gaan verwarmen dmv L/L warmtepompen ivm het overschot aan elektriciteit en gasverbruik wat verminderen.
Tzt wil ik naar een L/W warmtepomp, beneden ligt er vloerverwarming met 10cm hoh.
De woning is een 2-onder-1-kap, uit de jaren 60. Dak is recent volledig vervangen en geisoleerd. Geen spouwmuur isolatie (gaat waarschijnlijk ook uitgevoerd worden), geen vloer isolatie (niet mogelijk).
.
- woonkamer - 47m2 - 120m3 (voorgevel op het zuiden, gedeelde muur met de buren, L vorm)
1e verdieping
- slaapkamer - 12m2 - 32m3
- kantoortje - 12m2 - 32m3
In de woonkamer is het natuurlijk net iets anders. Ik heb begrepen dat de Koevlaas formule niet opgaat omdat hier 1) de gehele woning mee berekend wordt (voor een L/W) en 2) het SWW verbruik in zit. als ik hem toch stiekem invul kom ik op (1600m3 * 8kW/m3 / 1650) 8kW. Gewoon iets om in het achterhoofd te houden.
De woning is een 2-onder-1-kap, uit de jaren 60. Dak is recent volledig vervangen en geisoleerd. Geen spouwmuur isolatie (gaat waarschijnlijk ook uitgevoerd worden), geen vloer isolatie (niet mogelijk).
Ik heb uit de topic start de bouw-energie berekening ingevuld. Ten eerste viel mij op dat ze in de faq een foute berekening laten zien. Maargoed, de rest zal beter zijn hoop ik.
Ik heb geen isolatie waardes van de originele bouw. De buitenmuur is 10cm baksteen, 5cm spouw, 10cm baksteen. Ik heb hetvolgende aangenomen en ingevoerd, zijn dit redelijke aannames? Klopt dit om maar 1 kamer uit te rekenen ipv een heel huis met meerder verdiepingen?
/f/image/0TSaNnzAd3q0nY0bUQYtpkz7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ijsiwy8vi5d7Crc3DKsCClx.png?f=fotoalbum_large)
4.6kW
en als ik de spouw zou isoleren met supafill (0.033 W/mK):
/f/image/zgSRojc20K3vU9NNNMkuhB13.png?f=fotoalbum_large)
3kW
Kan ik deze waardes gebruiken om het vermogen van het binnendeel te bepalen?
Ik heb veel gelezen in het L/L en L/W warmte pomp topic omdat ik wil gaan verwarmen dmv L/L warmtepompen ivm het overschot aan elektriciteit en gasverbruik wat verminderen.
Tzt wil ik naar een L/W warmtepomp, beneden ligt er vloerverwarming met 10cm hoh.
.
Te verwarmen/koelen ruimtes
Beganegrond- woonkamer - 47m2 - 120m3 (voorgevel op het zuiden, gedeelde muur met de buren, L vorm)
1e verdieping
- slaapkamer - 12m2 - 32m3
- kantoortje - 12m2 - 32m3
warmteverlies berekening
Na veel lezen ben ik er van overtuigd dat de kamers boven zijn al zo klein zijn dat berekenen daar geen zin heeft: de kleinste binnenunits zijn eigenlijk al te groot. Ik ga er vanuit hier 2kW units te hangen.In de woonkamer is het natuurlijk net iets anders. Ik heb begrepen dat de Koevlaas formule niet opgaat omdat hier 1) de gehele woning mee berekend wordt (voor een L/W) en 2) het SWW verbruik in zit. als ik hem toch stiekem invul kom ik op (1600m3 * 8kW/m3 / 1650) 8kW. Gewoon iets om in het achterhoofd te houden.
Ik heb uit de topic start de bouw-energie berekening ingevuld. Ten eerste viel mij op dat ze in de faq een foute berekening laten zien. Maargoed, de rest zal beter zijn hoop ik.
Ik heb geen isolatie waardes van de originele bouw. De buitenmuur is 10cm baksteen, 5cm spouw, 10cm baksteen. Ik heb hetvolgende aangenomen en ingevoerd, zijn dit redelijke aannames? Klopt dit om maar 1 kamer uit te rekenen ipv een heel huis met meerder verdiepingen?
/f/image/0TSaNnzAd3q0nY0bUQYtpkz7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ijsiwy8vi5d7Crc3DKsCClx.png?f=fotoalbum_large)
4.6kW
en als ik de spouw zou isoleren met supafill (0.033 W/mK):
/f/image/zgSRojc20K3vU9NNNMkuhB13.png?f=fotoalbum_large)
3kW
Kan ik deze waardes gebruiken om het vermogen van het binnendeel te bepalen?
[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 23-07-2023 17:57 ]
/f/image/szyWzmWaLvHfxmlbGbkRbK69.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q1Qm5lkfkmyLAbSl1Quv843T.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Iie7JJgFcJogasodvoSj3pvp.png?f=user_large)
/f/image/sskWiT7gldqEUeEmPg90hNgU.png?f=fotoalbum_large)