Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilsword
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 15:22
Hallo,

Ik vraag me af of jullie ook zulke ervaringen hebben zoals ik die heb gehad.

Enige tijd geleden ben ik van Amsterdam naar Florence gevlogen met Vueling, en ik had de pech om mijn koffer kwijt te raken. De koffer is nooit meer teruggevonden, en Vueling en ik kwamen niet tot een overeenstemming over het bedrag dat ze mij moesten vergoeden. Uiteindelijk heb ik de zaak naar de rechtbank gebracht voor een beslissing. Gelukkig heeft de rechtbank mij in het gelijk gesteld _/-\o_ . Desondanks weigert Vueling nog steeds om te betalen... Ik heb een kopie van de gerechtelijke uitspraak naar hen gemaild, maar ze reageerden doodleuk met: "Hier gaan we niets mee doen."

Uiteindelijk moeten ze nog ongeveer 1200 euro aan mij betalen, dus het zou zeker welkom zijn om dit bedrag terug te krijgen.

Wat zou een verstandige volgende stap zijn in deze situatie? Ik overweeg een deurwaarder of incassobureau in te huren, maar ik ben een beetje bezorgd over de betrouwbaarheid van sommige van deze bureaus. Hebben jullie positieve ervaringen met dergelijke diensten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 18:59
Media ala Max Vakantieman?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
incassobureau en ook aangeven dat je rente wilt hebben over het openstaande bedrag, dan draait de klok in je voordeel.
*weekje terug een prachtige post op t forum van iemand die zn tv (samsung, dat zoekt misschien makkelijker) na zes jaar volledig vergoed heeft gekregen inclusief rente. als je die doorleest herken je wat stappen die je zelf ook kan ondernemen.
(ik heb de link zo niet, sorry beetje speurtocht zo)

[ Voor 5% gewijzigd door dyrc op 22-07-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:49
Je hebt een gerechtsdeurwaarder nodig. De Voordeligste Deurwaarder, Smolders gerechtsdeurwaarders of GGN schieten mij zo te binnen. Je geeft daar het bevel aan en zij gaan aan de slag. Uiteindelijk zullen ze betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:59
Je zult de titel moeten laten betekenen en helaas heeft Vueling zo te zien geen kantoor of zelfs maar een bankrekening in Nederland. Dat betekent volgens mij dat je die titel in Spanje zult moeten laten betekenen, of een vliegtuig aan de ketting moet laten leggen.

Laat je door de deurwaarder dus goed uitleggen welke kosten je zelf allemaal zult moeten voorschieten voordat Vueling ze uiteindelijk weer aan je terug betaalt.

@dyrc: deze twee zaken zijn op geen enkele manier met elkaar te vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wian_gn schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:36:

Ik vind ze prima vergelijkbaar overkomen? je wilt A, krijgt dat niet, gaat naar de rechter. die zegt A. Daarop levert de verliezende partij A niet, en met wat formeel papiergezwaai krijg je alsnog A plus de rente.
ik snap dat een tv geen vlucht is, maar de rest (proces) is toch gewoon in lijn?
-mocht iemand nog antwoorden thanks, maar ik ben hier niet om de boel te derailen dus ik hou t even bij deze -poging tot- bijdrage.

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 22-07-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:51
wian_gn schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:36:
Je zult de titel moeten laten betekenen en helaas heeft Vueling zo te zien geen kantoor of zelfs maar een bankrekening in Nederland. Dat betekent volgens mij dat je die titel in Spanje zult moeten laten betekenen, of een vliegtuig aan de ketting moet laten leggen.

Laat je door de deurwaarder dus goed uitleggen welke kosten je zelf allemaal zult moeten voorschieten voordat Vueling ze uiteindelijk weer aan je terug betaalt.

Volgens de KvK heeft Vueling een 'vestiging' in Nederland.

Maareh, @evilsword, gefeliciteerd trouwens nog met de winst, heb je deze rechtzaak alleen gedaan of heb je de steun van een advocaat gehad? In dat laatste geval zou je advocaat dit wel weten? En anders een deurwaarder uit je woonplaats?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:49
Vuelling is in Nederland inderdaad actief. Een deurwaarder kan daarnaast ook beslag leggen op alle eigendommen van Vueling, zelfs een vliegtuig die op Schiphol staat. Vrees niet dat ze het zover laten komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:59
dyrc schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:41:
[...]
Ik vind ze prima vergelijkbaar overkomen? je wilt A, krijgt dat niet, gaat naar de rechter. die zegt A. Daarop levert de verliezende partij A niet, en met wat formeel papiergezwaai krijg je alsnog A plus de rente.
ik snap dat een tv geen vlucht is, maar de rest (proces) is toch gewoon in lijn?
Dat geval is buiten rechte geschikt, in dit geval heeft een rechter een uitspraak gedaan. Het ging overigens om deze casus.
Bernard0343 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:42:
[...]
Volgens de KvK heeft Vueling een 'vestiging' in Nederland.
Ja, dat zag ik nu ook, dat maakt het waarschijnlijk gemakkelijker (als de titel te verhalen is op deze rechtspersoon, tenminste). Dankjewel voor het aanvullen.

[ Voor 4% gewijzigd door wian_gn op 22-07-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:14
Hou ons aub op de hoogte hoe het gaat met de deurwaarder. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Inderdaad, een deurwaarder. Met een vonnis in de hand kan die gewoon beslag leggen op 'whatever'. Ik vind het dus heel bijzonder dat er iemand zegt dat ze er 'niets mee gaan doen'.
Je wilt absoluut geen ruzie met een deurwaarder want die mag gewoon de politie bellen, je huis of bedrijf in en pakken wat ie wil en dit verkopen om de schuld (en extra kosten) mee te voldoen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Let er in ieder geval op dat ook de deurwaarderskosten worden geclaimd. Anders kan het je meer geld kosten dan het oplevert.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilsword
Bedankt voor jullie reacties en tips! Het zou leuk zijn om een vliegtuigje van ze te kunnen hebben, alleen is mijn tuintje daar net te klein voor :)

@Bernard0343 Ik heb zelf voor de uitspraak gezorgd, zonder advocaat. Was op zich goed te doen, je moet wat formulieren invullen.

Ik weet niet zeker of ik de nederlandse locatie hiermee terecht kan aanspreken. De uitspraak is formeel tegen de rechtspersoon vueling die gevestigd is in Barcelona. Als dat zou kunnen, zou het al wat schelen lijkt me.

Ik ben zelf nog huiverig om de eerste de beste deurwaarder te vragen, ik las wat gevallen dat je zelf snel op kosten gejaagd wordt. Door de aard van wat de deurwaarder doet zijn de algemene reviews natuurlijk ook niet denderend. Daarom ben ik ook benieuwd of jullie goede ervaringen hebben hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

[b]evilsword in "Proces van geld terugkrijgen na gerechtelijke uitspraak"Ik ben zelf nog huiverig om de eerste de beste deurwaarder te vragen, ik las wat gevallen dat je zelf snel op kosten gejaagd wordt. Door de aard van wat de deurwaarder doet zijn de algemene reviews natuurlijk ook niet denderend. Daarom ben ik ook benieuwd of jullie goede ervaringen hebben hiermee.
Heb je al uitgezocht of je een deurwaarder of een gerechtsdeurwaarder nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
evilsword schreef op zondag 23 juli 2023 @ 01:08:
Bedankt voor jullie reacties en tips! Het zou leuk zijn om een vliegtuigje van ze te kunnen hebben, alleen is mijn tuintje daar net te klein voor :)

@Bernard0343 Ik heb zelf voor de uitspraak gezorgd, zonder advocaat. Was op zich goed te doen, je moet wat formulieren invullen.

Ik weet niet zeker of ik de nederlandse locatie hiermee terecht kan aanspreken. De uitspraak is formeel tegen de rechtspersoon vueling die gevestigd is in Barcelona. Als dat zou kunnen, zou het al wat schelen lijkt me.

Ik ben zelf nog huiverig om de eerste de beste deurwaarder te vragen, ik las wat gevallen dat je zelf snel op kosten gejaagd wordt. Door de aard van wat de deurwaarder doet zijn de algemene reviews natuurlijk ook niet denderend. Daarom ben ik ook benieuwd of jullie goede ervaringen hebben hiermee.
Heb je al eens contact opgenomen met ECC?
https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Een gerechtelijke uitspraak afdwingen, dat doet een gerechtsdeurwaarder. Je zegt ‘formuliertjes’, dat doet mij vermoeden dat je een Europees betalingsbevelprocedure hebt doorlopen? Van welke instantie heb je een uitspraak?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

evilsword schreef op zondag 23 juli 2023 @ 01:08:

Laat je eerst informeren bij een bekend gerechtsdeurwaarderskantoor, en of het überhaupt wel kans van slagen heeft voor weinig kosten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilsword
Had ik in een eerder stadium gedaan, deze waren niet heel behulpzaam destijds. Wellicht kunnen ze me met deze uitspraak wat concreter helpen, ik ga het in ieder geval opnieuw proberen!
StevenK schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:48:
Een gerechtelijke uitspraak afdwingen, dat doet een gerechtsdeurwaarder. Je zegt ‘formuliertjes’, dat doet mij vermoeden dat je een Europees betalingsbevelprocedure hebt doorlopen? Van welke instantie heb je een uitspraak?
Klopt, ik heb van de rechtbank midden-nederland civiel recht een uitspraak, van de kantonrechter. In deze uitspraak is ook getoetst of de uitspraak zelf rechtsgeldig is, volgens mijn interpretatie van paragraaf 3.4 zou ik de nederlandse locatie hiervoor kunnen gebruiken. Voor jullie hierbij de beoordeling, ik heb wel even de naam weggehaald. De case is dat ze een veel te lage vergoeding voor het verliezen van de koffer hebben toegewezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ewV4xZtskVbFa2GGo161yVsiEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RIJWbE8bU24c3FQJExkaisEV.png?f=fotoalbum_large

Het was voor mij een hele anti climax toen ik deze uitspraak had, deze verstuurd naar veuling nederland en deze doodleuk reageerden met nee, doen we niet...

Ik denk dat een incassobureau weinig voor mij kan betekenen; het lijkt me dat een gerechtsdeurwaarder de volgende stap is. Maar het is lastig om een betrouwbare gerechtsdeurwaarder te vinden. Ik heb namelijk verhalen gelezen waarin mensen flink op kosten werden gejaagd door dergelijke bedrijven. Ik vraag me af of jullie hier zelf goede ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 15:20
Zelf geen ervaring mee, heb je een rechtsbijstandverzekering? Mogelijk kunnen die een deurwaarderskantoor aanbevelen. Hoewel het gegeven dat je deze zaak zelfstandig hebt gedaan wel een beetje impliceert dat je geen rbv hebt :)

Verder: bel een aantal kantoren op, als er een gerechtelijke uitspraak is, en de veroordeelde is een bedrijf (en dus niet een particulier waarvan ze maar moeten afwachten of er geld te halen valt) dan lijkt het me voor een deurwaarder een makkelijke zaak. Kijk even hoe verschillende kantoren reageren, en welke kosten ze bij jou in rekening brengen (al dan niet al voorschot op het te incasseren bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:48:
Vuelling is in Nederland inderdaad actief. Een deurwaarder kan daarnaast ook beslag leggen op alle eigendommen van Vueling, zelfs een vliegtuig die op Schiphol staat. Vrees niet dat ze het zover laten komen :P
Beslag leggen kan inderdaad, maar beslag leggen op een vliegtuig is lastig:
- De waarde van het vliegtuig ten opzichte van de vordering is niet proportioneel.
- Je verhindert Vueling om nog omzet te genereren. De omzet is van een vlucht is zoveel hoger dan de vordering dat Vueling juridisch redelijkheid/billijkheid kan aanvoeren.
- Daarnaast is het nog maar de vraag of het vliegtuig wel eigendom is van de Vueling. Kleine reisorganisaties leasen vliegtuigen en hebben deze niet in eigendom.

Het ligt meer voor de hand om beslag te leggen op een bankrekening of ICT-hulpmiddelen die geveild kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 23-07-2023 14:59 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 06:31
evilsword schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:43:

Ik denk dat een incassobureau weinig voor mij kan betekenen; het lijkt me dat een gerechtsdeurwaarder de volgende stap is. Maar het is lastig om een betrouwbare gerechtsdeurwaarder te vinden. Ik heb namelijk verhalen gelezen waarin mensen flink op kosten werden gejaagd door dergelijke bedrijven. Ik vraag me af of jullie hier zelf goede ervaringen mee hebben.
Het is zaak expliciet af te spreken dat de deurwaarder alleen ambtshandelingen verricht. Dan kan de deurwaarder alleen de vastgestelde tarieven rekenen en deze komen voor rekening van de tegenpartij. (Je moet ze wel voorschieten)

Alkema Vloet Kuipers in Arnhem kan ik aanbevelen en Rijken in Den Bosch.

Beslag op een vliegtuig, als dat eigendom is, zorgt er waarschijnlijk voor dat je in een mum van tijd betaald krijgt. Zelfde geldt voor beslag bij een groot boekingskantoor.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 23-07-2023 16:05 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

er slingert hier ergens een topic van een tweaker die ook het deurwaarderstraject is ingegaan na rechterlijke uitspraak. Volgens mij ivm garantie/ ontbinding aankoop televisie.

Er waren wel wat haken en ogen aan het deurwaarderstraject, met name aan hoe je de opdracht verstekt zodat je onnodige kosten / dubbel werk van de deurwaarder voorkomt. Tips staan in dat topic.

Edit:

deze waarschijnlijk Webwinkel doet lastig bij retourneren showmodel tablet

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 23-07-2023 16:15 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:42
Ik wil de pret niet drukken maar ik geef je weinig kans. Executie in Spanje is een procedure welke via de rechtbank verloopt. Dat gaat je gok ik (veel) meer kosten dan het oplevert. Vertaling vonnis, notariskosten voor legalisatie en dan nog de kosten van een advocaat daar.

En die vliegtuigen zijn zoals eerder gezegd allemaal geleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
DIJK schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:26:
Ik wil de pret niet drukken maar ik geef je weinig kans. Executie in Spanje is een procedure welke via de rechtbank verloopt. Dat gaat je gok ik (veel) meer kosten dan het oplevert. Vertaling vonnis, notariskosten voor legalisatie en dan nog de kosten van een advocaat daar.

Je zou toch zeggen dat al deze zaken uiteindelijk zijn te verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:45
Is er nog een termijn waarbinnen Vueling in beroep zou moeten gaan, als ze dat willen? Dan zou het nog gunstig kunnen zijn om je koest te houden tot die termijn verstreken is, om extra juridische kosten/risico te vermijden. Daarna kun je met de uitspraak in de hand wat harder met de vuist op tafel slaan.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hou nou eens op over die vliegtuigen, tuurlijk gaat de deurwaarder die niet meenemen. :P Als ze inderdaad ook maar iets van een locatie in Nederland hebben zijn daar echt wel wat PC's en een printer te vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvsmvs
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 17:38
Ga eens langs een juridisch loket, zij vertellen je exact wat een deurwaarder voor je kan betekenen ( en of je misschien beter kunt wachten tot na de termijn van bezwaar.

Houden aan uitspraak rechter

Deed de rechter uitspraak in de rechtszaak die u aanspande? Dan krijgt u een vonnis. De deurwaarder geeft u een kopie van het vonnis. En hij brengt een kopie naar de andere partij. Dit heet 'betekenen'.

Houdt de andere partij zich niet aan de uitspraak van de rechter? Dan kunt u opnieuw de deurwaarder om hulp vragen. Hij kan de andere partij dwingen om zich aan de uitspraak van de rechter te houden.

Moet de andere partij u betalen? Dan kan de deurwaarder ervoor zorgen dat u uw geld krijgt. Bijvoorbeeld door beslag te leggen op het inkomen van de andere partij. Sprak de rechter uit dat de andere partij zijn huis uit moet? Dan helpt de deurwaarder bij de huisuitzetting.
Kosten deurwaarder inschakelen

Als u een deurwaarder inschakelt, dan moet u hem meestal eerst een voorschot betalen. Start u een rechtszaak en wint u de rechtszaak? Dan moet de andere partij soms de kosten van de deurwaarder betalen. Als u de rechtszaak verliest, moet u de deurwaarder zelf betalen.

Vaste prijs

Voor sommige taken van de deurwaarder geldt een vaste prijs. Zoals het maken van een dagvaarding of beslag leggen op spullen. Voor andere taken bepaalt de deurwaarder zijn eigen prijs. Vraag de deurwaarder van tevoren naar de kosten.

Heeft u vragen over de kosten van de deurwaarder? Neem dan contact op met een van onze juristen.
Klacht over deurwaarder

De deurwaarder moet zich aan regels houden. Doet hij dit niet? Of bent u niet tevreden over zijn werk? Dan kunt u een klacht indienen tegen de deurwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
evilsword schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Klopt, ik heb van de rechtbank midden-nederland civiel recht een uitspraak, van de kantonrechter. In deze uitspraak is ook getoetst of de uitspraak zelf rechtsgeldig is, volgens mijn interpretatie van paragraaf 3.4 zou ik de nederlandse locatie hiervoor kunnen gebruiken. Voor jullie hierbij de beoordeling, ik heb wel even de naam weggehaald. De case is dat ze een veel te lage vergoeding voor het verliezen van de koffer hebben toegewezen.
[Afbeelding]
Ik mis in deze scan of de de veroordeling uitvoerbaar bij voorraad is. Dat is meestal wel zo en daarmee kan je ook een deurwaarder op pad sturen om executoriaal beslag te leggen.
bwerg schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:55:
[...]

Hou nou eens op over die vliegtuigen, tuurlijk gaat de deurwaarder die niet meenemen. :P Als ze inderdaad ook maar iets van een locatie in Nederland hebben zijn daar echt wel wat PC's en een printer te vinden.
1. Niet alle vliegtuigen zijn geleased
2. Lease betekend niet altijd dat het eigendom bij de leasor ligt. (Financial lease)
3. Het is het 'probleem' van de deurwaarder. Die zal in eerste instantie kijken waar er beslag valt te leggen. Bankrekeningen en fysieke eigendommen in een kantoor zullen natuurlijk veel eerder aan de beurt komen. Maar ik vraag mij af of er een juridisch belemmering is om uiteindelijk een vliegtuig aan de ketting te leggen,

[ Voor 29% gewijzigd door PolarBear op 24-07-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-09 10:22
Je zit nu inderdaad met een vonnis dat je moet laten betekenen door een deurwaarder (eventueel dus in Barcelona als de rechtspersoon/entiteit daar zit). Dan kijk je wel weer tegen aardig wat kosten aan. Mocht Vueling daarna nóg niet betalen kan de deurwaarder overgaan tot het leggen van beslag om betaling af te dwingen (bijvoorbeeld een vliegtuig, bankrekening etc).

Je hebt het gedeelte van de nakosten niet in je scan staan, o.a. kosten van betekenen vonnis, daarom de vraag: wat heeft de kantonrechter daarover geoordeeld?

Indien wel: mooi. Staat er een bedrag bij? Of heb je een integrale veroordeling in de nakosten? Als je goed hebt geprocedeerd dan draait Vueling ook voor al deze nakosten op.

Indien niks is opgenomen omtrent nakosten: heb je wel daartoe wel een vordering in je dagvaarding opgenomen? Of voor buitengerechtelijke incassokosten? Rentes? Of wellicht zelfs een dwangsom? Gezien Vueling volledig uit contact lijkt te zijn was dat wel handig geweest. Of heb je dit alles er (on)bewust uitgelaten? Anders komen deze kosten inderdaad voor je eigen rekening en zou je die daarna weer apart moeten verhalen (en dan begint de hele riedel weer opnieuw, want daar ziet dit vonnis dus niet op).

Ik heb goede ervaringen met Groot & Evers deurwaarders. Die kunnen je ook verder helpen met dit vonnis.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het hangt natuurlijk ook van de succeskans af. Indien vooraf met redelijke zekerheid in te schatten is dat een spaanse rechter het nederlandse vonnis over zal nemen en dat juridische kosten voor een groot deel verhaalbaar zullen zijn is het een andere situatie dan wanneer het koffiedik kijken is.

En met wat geluk kan het ook via de hieronder genoemde nederlandse entiteit. Als je eenmaal toch al de stap hebt gemaakt om langs de rechter te gaan zou ik het er niet al te snel bij laten zitten voordat echt duidelijk is dat het zinloos is. "Het is gedoe en kost geld" was immers ook al het geval bij de nederlandse rechtszaak en daar heeft TS ook een duidelijke keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Check ook even op de website van het ministerie ILT wat precies de regels zijn voor maatschappijen die vliegen vanaf Schiphol. Het is goed mogelijk dat het accepteren van Nederlandse rechtspraak en het hebben van een officiële vestiging in NL onderdeel zijn van de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
[b]evilsword in "Proces van geld terugkrijgen na gerechtelijke uitspraak"Klopt, ik heb van de rechtbank midden-nederland civiel recht een uitspraak, van de kantonrechter. In deze uitspraak is ook getoetst of de uitspraak zelf rechtsgeldig is, volgens mijn interpretatie van paragraaf 3.4 zou ik de nederlandse locatie hiervoor kunnen gebruiken.
Zolang de uitspraak start met een tekst als 'in naam der Koning' kunt u een gerechtsdeurwaarder benaderen. U mag zelf daarin geen stappen nemen want het na laten komen van een dergelijke gerechtelijke uitspraak is het exclusieve domein van de gerechtsdeurwaarder. De deurwaarder zal in dat geval over kunnen gaan tot het sturen van een aanmaning, een eventueel beslag of een eventuele executieverkoop of uitwinning. De kosten hiervoor zullen (uiteindelijk) worden verhaald op de partij die niet nakomt, De toetsing naar de rechtsgeldigheid zal altijd al door de rechtbank zijn gedaan (want anders verklaart een rechtbank zichzelf onbevoegd). Een incassobureau heeft in dit soort zaken geen bevoegdheden en het benaderen ervan is zinloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt misschien de verkeerde procedure gevolgd. De Europese procedure voor geringe vorderingen is bedoeld voor grensoverschrijdende zaken. Dit bedrijf heeft een vestiging in Nederland. Zie daarover deze korte discussie.

Het bedrijf heeft zich niet in de procedure gemeld. De EPGV wordt zo ongeveer gevoerd als een verzoekschriftprocedure. Dat betekent dat het bedrijf geen verstek is verleend, en het bedrijf niet in verzet kan gaan. Het bedrijf kan ook niet in beroep vanwege de appelgrens (de hoofdsom was ten hoogste €925,59, de appelgrens is €1750). Je hebt dus een beetje geluk gehad als je de verkeerde procedure hebt gevolgd, want daar kunnen nu geen gevolgen meer aan worden verbonden.

Omdat het bedrijf een vestiging heeft in Nederland, zou ik daar beginnen omdat je dan met een Nederlandse gerechtsdeurwaarder kunt communiceren. Ik geloof niet dat er een fysiek kantoor met Nederlandse werknemers is, maar ik vermoed wel dat er een bankrekening is waar beslag op gelegd kan worden. Mocht dat uiteindelijk niet zo zijn, staat hier hoe je het vonnis in Spanje ten uitvoer kunt leggen.
Mr. Stom schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:14:
Indien niks is opgenomen omtrent nakosten: heb je wel daartoe wel een vordering in je dagvaarding opgenomen? Of voor buitengerechtelijke incassokosten? Rentes? Of wellicht zelfs een dwangsom? Gezien Vueling volledig uit contact lijkt te zijn was dat wel handig geweest. Of heb je dit alles er (on)bewust uitgelaten? Anders komen deze kosten inderdaad voor je eigen rekening en zou je die daarna weer apart moeten verhalen (en dan begint de hele riedel weer opnieuw, want daar ziet dit vonnis dus niet op).
Uit het deel van het vonnis dat hierboven is geplaatst blijkt dat er geen nasalaris is gevorderd. In Nederland kan de deurwaarder in deze zaak desondanks €66 aan nasalaris executeren (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RBAMS:2010:BO8910). Het vonnis levert daarnaast een executoriale titel op voor de executiekosten. Het opleggen van een dwangsom voor betaling van een geldsom is niet mogelijk (art. 611a lid 1 Rv).
Wim1147 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Zolang de uitspraak start met een tekst als 'in naam der Koning' kunt u een gerechtsdeurwaarder benaderen.
Je hebt een papieren grosse nodig (het originele vonnis, ondertekend door de rechter).
De deurwaarder zal in dat geval over kunnen gaan tot het sturen van een aanmaning, een eventueel beslag of een eventuele executieverkoop of uitwinning. De kosten hiervoor zullen (uiteindelijk) worden verhaald op de partij die niet nakomt, De toetsing naar de rechtsgeldigheid zal altijd al door de rechtbank zijn gedaan (want anders verklaart een rechtbank zichzelf onbevoegd). Een incassobureau heeft in dit soort zaken geen bevoegdheden en het benaderen ervan is zinloos.
Niet alle kosten van een deurwaarder kunnen worden verhaald. Het is daarom belangrijk om afspraken te maken zoals StevenK zei.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 08:58
Is de uitspraak gepubliceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

GrooV schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:36:
Is de uitspraak gepubliceerd?
Nee.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Ergens wel triest dat je zo ongeveer een rechtenstudie moet volgen om de schade van een verdwenen koffer te kunnen claimen. Bewondering voor de TS, maar dit zou voor consumenten toch veel makkelijker moeten zijn? Waarom int het cjib niet gewoon voor consumenten? Er ligt toch een uitspraak van een rechter, maar dat is dus nog steeds onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sowieso triest bij de luchtvaartbedrijven. Zelfs bij transatlantische vluchten zit een koffer er niet meer standaard bij en moet je flink bijbetalen. 170 euro per persoon, en in ruil daarvoor krijg je dan je koffer terug met afgebroken wieltjes en kapot handvat. En dan had ik nog geluk vergeleken met de TS. Reken dan alles af per KG, ook het gewicht van de passagier. Maar dat durven ze dan weer niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 08:58
Marzman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:57:
Sowieso triest bij de luchtvaartbedrijven. Zelfs bij transatlantische vluchten zit een koffer er niet meer standaard bij en moet je flink bijbetalen. 170 euro per persoon, en in ruil daarvoor krijg je dan je koffer terug met afgebroken wieltjes en kapot handvat. En dan had ik nog geluk vergeleken met de TS. Reken dan alles af per KG, ook het gewicht van de passagier. Maar dat durven ze dan weer niet.
Offtopic maar je loopt te trollen met je totaal gewicht...

Verder is een koffer is 2x 60 euro bij een retour KLM AMS - JFK
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7uhRkrZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Het hangt natuurlijk ook van de succeskans af. Indien vooraf met redelijke zekerheid in te schatten is dat een spaanse rechter het nederlandse vonnis over zal nemen en dat juridische kosten voor een groot deel verhaalbaar zullen zijn is het een andere situatie dan wanneer het koffiedik kijken is.
Een uitspraak van een rechter uit een EU-lidstaat wordt in de hele EU zonder verdere vorm van proces erkend en ten uitvoer gelegd. Voor dat laatste is alleen een certificaat nodig dat je bij de Nederlandse rechtbank moet aanvragen (art. 42 jo art. 53 Brussel I Bis Vo).

Vanwege de kosten is betekening + poging tot executie in Nederland echter de geëigende route. De Spaanse Vueling-entiteit heeft volgens de KvK daadwerkelijk een vestiging in Nederland @evilsword, in Amsterdam, dus ik zou een Amsterdamse deurwaarder zoeken. Groot & Evers bijvoorbeeld. Na officiële betekening gaan er meestal wel wat radartjes draaien bij de juridische afdeling, en zo niet dan kan de deurwaarder relatief eenvoudig bij Nederlandse banken checken of er hier een bankrekening is. Zo ja dan is uitwinnen heel simpel (de bank maakt het desgevraagd rechtstreeks over).
bwerg schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:55:
[...]

Dat is de vraag, het kan ook letterlijk alleen een postbus zijn. Reële executie op roerende goederen is ook niet echt een snelle/eenvoudige manier om je geld te krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door Cocytus op 24-07-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Cocytus schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Een uitspraak van een rechter uit een EU-lidstaat wordt in de hele EU zonder verdere vorm van proces erkend en ten uitvoer gelegd. Voor dat laatste is alleen een certificaat nodig dat je bij de Nederlandse rechtbank moet aanvragen (art. 42 jo art. 53 Brussel I Bis Vo).

Vanwege de kosten is betekening + poging tot executie in Nederland echter de geëigende route. De Spaanse Vueling-entiteit heeft volgens de KvK daadwerkelijk een vestiging in Nederland @evilsword, in Amsterdam, dus ik zou een Amsterdamse deurwaarder zoeken. Groot & Evers bijvoorbeeld. Na officiële betekening gaan er meestal wel wat radartjes draaien bij de juridische afdeling, en zo niet dan kan de deurwaarder relatief eenvoudig bij Nederlandse banken checken of er hier een bankrekening is. Zo ja dan is uitwinnen heel simpel (de bank maakt het desgevraagd rechtstreeks over).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjAbbzA8ezh-M9h8UuL5XlglPSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYuSXIMxPpJCpLBdboPbCFYz.png?f=user_large

Gezien het aantal werkzame medewerkers (niet dat het altijd up to date is) denk ik dat het hooguit een bureautje is.

En het gebouw ziet er niet direct uit als een enorm Vueling kantoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoUJ1L5hwDtXcDlx2vkoUx0RYAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nlQZ9WTUXIcasZ95If9SlCfy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao7qsceSfgmi3QqFQC8f64Dwwj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p74OXSdXVb5blQHypMazjOCl.png?f=fotoalbum_large

Maar goed als het een brievenbus is dan is er waarschijnlijk wel een bankrekening anders heb je niets aan je brievenbus :+

[ Voor 12% gewijzigd door PolarBear op 24-07-2023 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

PolarBear schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:30:
[...]

[Afbeelding]

Gezien het aantal werkzame medewerkers (niet dat het altijd up to date is) denk ik dat het hooguit een bureautje is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar goed als het een brievenbus is dan is er waarschijnlijk wel een bankrekening anders heb je niets aan je brievenbus :+
Je kan zelfs geen beslag op hun fiets leggen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nah, er staat ook nog een exemplaar binnen het hek, zo te zien. Dat is in ieder geval al €10 voor oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar gaat het niet om. Het punt is dat je dus niet in het buitenland hoeft te betekenen, wat erg veel tijd + moeite scheelt. Het maakt niet uit of er 2, 2000 of geen enkele Vueling-medewerker zit. En dat ze hier kantoor hebben verhoogt de kans dat ze een NL bankrekening hebben aanzienlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 24-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 15:11
Alvorens je de zaak aanhangig maakt bij een deurwaarder laat je dan aub goed informeren over de kosten. Een deurwaarder werkt niet op de pof. Als hij door middel van allerlei ambtshandelingen probeert om de vordering te innen, en deze blijkt oninbaar dan komt die rekening bij jou. Dan kan het zomaar zijn dat je ipv €1300 ontvangen een bedrag mag gaan bijlappen.

Ik wordt altijd een beetje akelig van zulke topics waarbij heel veel mensen iets roepen terwijl ze er amper verstand van hebben.

Zoals ‘laat de deurwaarder beslag leggen’. Wat denken jullie nu zelf dat zoiets oplevert? En wat de kosten zijn? Alvorens je bij een daadwerkelijke verkoop bent aangekomen ben je al heel wat kosten verder. Het vonnis zal betekend moeten worden, er dient daadwerkelijk beslag te worden gelegd en dan dient er nog een verkoopbiljet plus advertentie te worden betaald. Allemaal handelingen die terug zijn te vinden in Btag. Kosten zijn vaak zo hoog dat het zelden tot een daadwerkelijk verkoop komt omdat de opbrengsten niet eens gelijk staan aan de kosten.

Daarnaast is een andere bijkomstigheid dat je een vonnis ten laste van zakelijke partij. Nou weet ik niet wat een S.A. t.o.v. Nederlandse rechtsvormen is. Maar in Nederland zie je vaker dat bij een B.V. de bezittingen in de ene B.V. zitten en de schulden (waar je dan een vonnis op hebt) in een andere. Dan wens ik de deurwaarder veel succes met het innen.

Mijn advies, ga langs een gerechtsdeurwaarder en laat ze een verhaalsonderzoek doen. Kost paar tientjes maar heb je wellicht een beter beeld. Mijn inschatting nu? Denk dat dit een heel lastig verhaal gaat worden.
Pagina: 1