Stopcontact wordt warm bij langdurig verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Bij mijn ouders thuis is er een bijzondere situatie met het stroomverbruik. Ze hebben een keramiekoven die ze op de bovenverdieping gebruiken. Dit zijn vrij zware ovens die tot 1100 graden kunnen verwarmen. Het heeft een vermogen van 2700 watt en dat moet dan een hele dag aan staan, dus urenlang een continu hoog verbruik.

Nu het gekke. Bij gebruik van deze oven is er een stopcontact op dezelfde groep maar in een totaal andere ruimte die erg warm/heet wordt. Het stopcontact waar de stekker in zit wordt niet warm dus maar een ander stopcontact dus wel. Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Er zit een heel aantal meters draad en verschillende verdeeldoosjes tussen beide stopcontacten.

Beste antwoord (via Evertvdw op 06-08-2023 14:23)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 10:56
Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:42:
Het is mijn ouders huis en mijn vader heeft het niet zelf aangelegd dus zeker weten doe we niet zoveel. 1,5 mm draad moet dus zeker gecheckt worden. Zou 2,5mm ook zo warm kunen worden bij langdurige belasting?
De draad wordt gegarandeerd niet warm! Ook 1,5mm2 wordt niet warm als je er 2700w doorheen stuurt. (als je het draad niet hebt opgerold teminste, zoals bij een kabelhaspel!).

De draad wordt doorgelust in het stopcontact dat warm wordt, of er zit een lasklem achter. Deze verbinding maakt niet 100% contact en geeft een beetje te hoge overgangsweerstand en daardoor wordt de verbinding heet. En naarmate de stroom hoger wordt, neemt de warmteontwikkeling (kwadratisch toe): P = I2 x R

Belangrijk hierbij is: Dit wordt waarschijnlijk snel ERGER. Door de warmteontwikkeling smelt de geleider op de plek waar het contact niet lekker is en wordt de weerstand op die plek groter en dus de ook de warmteontwikkeling. Zie formule hierboven.

Dus belangrijk: SCHROEF EVEN DAT WARM WORDENDE STOPCONTACT OPEN! met 1, hoogstens 2, schroefjes losdraaien weet je wat er aan de hand is en wat er heet is. Waarschijnlijk zie je het in 1 oogopslag. Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/62950_lasklem_1.jpg
En is het ook mogelijk dat de warmte elders ontstaat en alleen die die weg naar buiten kan doordat de lucht die kant op beweegt?
Nee.
Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Dat is uiteraard waar maar dat was in dit geval niet zo simpel, ze gebruiken nu verder geen stroom op die groep als ze die oven aan hebben tot een aparte groep wel gerealiseerd is.

Het stopcontact in kwestie wat warm wordt is niet een doorluspunt, het is een geheel andere aftakking van de centraaldoos die naar de meterkast gaat.
De reden dat je die oven op een eigen groep wilt hebben is niet alleen dat hij in zijn eentje een te hoog vermogen trekt om zijn groep te mogen delen met andere apparaten, maar ook omdat je dan een verbinding van meterkast tot stopcontact hebt zonder allerlei lasverbindingen of andere doorlus er tussen! Zie door jouw ouders ervaren (serieus) probleem!
Navi schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:46:
Warm is prima bij dat vermogen, heet niet. Even de connecties en draadoppervlakten nakijken inderdaad.
Heb je het hele verhaal gelezen? Als een wandcontactdoos warm wordt terwijl er niets is ingeplugd vanwege een oven die ergens anders staat, dan wil ik niet weten hoe heet het aan de achterkant van die wandcontactdoos is.

[ Voor 52% gewijzigd door FragDaddy op 24-07-2023 14:19 ]

Have a wheelie good weekend!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:22
Daar zit misschien de las naar het andere stopcontact. Even stroom van de groep af (ff stofzuiger ofzo er in) en open maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Ja, je hebt een brandgevaarlijke situatie te pakken daar.

De draden zullen doorgelust zijn via die wandcontactdoos die warm wordt. En daar zal een draad slecht contact maken. En/of er is met te dun draad gewerkt (1,5 mm2 ipv 2,5 mm2, bijvoorbeeld).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Sowieso handig om een apparaat wat zo lang zoveel vermogen trekt op een eigen groep te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

BCC

Ik zou zo’n hoge continu last ook via een werk schakelaar ipv een stekker doen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
lex schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:15:
Sowieso handig om een apparaat wat zo lang zoveel vermogen trekt op een eigen groep te zetten
Dat is uiteraard waar maar dat was in dit geval niet zo simpel, ze gebruiken nu verder geen stroom op die groep als ze die oven aan hebben tot een aparte groep wel gerealiseerd is.

Het stopcontact in kwestie wat warm wordt is niet een doorluspunt, het is een geheel andere aftakking van de centraaldoos die naar de meterkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:12:
[..]

Er zit een heel aantal meters draad en verschillende verdeeldoosjes tussen beide stopcontacten.
Haal dat er eens tussen uit ;)

Verschillende verdeeldozen nogwel. Een verdeeldoos van max 10a (2.300 watt) moet je natuurlijk geen 2.700 watt aan hangen, dan worden de snoeren en het stopcontact warm ja.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
De meterkast zit momenteel vol en uitbreiding zit wel in de planning dus het gaat vooral om de situatie nu en waarom dit voorkomt. Dat het eigenlijk anders moet is duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
RaZ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Haal dat er eens tussen uit ;)

Verschillende verdeeldozen nogwel. Een verdeeldoos van max 10a (2.300 watt) moet je natuurlijk geen 2.700 watt aan hangen, dan worden de snoeren en het stopcontact warm ja.
Ik bedoel hier geen verlengssnoer/stekkerdoos maar centraaldozen waar je pvc buizen in kan steken en waarin je draden aan elkaar knupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Dubbelcheck dat maar even. Want feit is dat ie warm wordt. Daarmee is er ook een feit dat er langdurig hoge stromen daar passeren die die warmte veroorzaken samen met een mogelijke slechte verbinding.
Of de warmte moet dwars door de muur komen van een ander deel van de elektrische installatie.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Ik bedoel hier geen verlengssnoer/stekkerdoos maar centraaldozen waar je pvc buizen in kan steken en waarin je draden aan elkaar knupt.
Heb je 1,5mm2 gebruikt dan? Dan snap ik dat het stopcontact warm wordt :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Hoe zeker weet je dit?

Goed is het dus sowieso niet, ik zou die oven niet gebruiken tot dit opgelost is.

Mijn ouders hadden een jaar terug ofzo een WCD van de wasmachine die daar al 10 jaar zat compleet weggesmolten. Zal ook een slecht contact zijn geweest. Het is dat daar niks brandbaars omheen zat, anders hadden ze de brandweer kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Het is mijn ouders huis en mijn vader heeft het niet zelf aangelegd dus zeker weten doe we niet zoveel. 1,5 mm draad moet dus zeker gecheckt worden. Zou 2,5mm ook zo warm kunen worden bij langdurige belasting?

En is het ook mogelijk dat de warmte elders ontstaat en alleen die die weg naar buiten kan doordat de lucht die kant op beweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een oven op een apparte groep met 2,5mm2 zal niet warm worden (als die goed is aangesloten).

Het kan ook een los contact zijn ergens. In de meterkast, in de centraaldozen met lasklemmen of in het stopcontact als dat ook met een klem werkt.

Geen goed contact in de klemmen wordt de boel ook idioot warm, ook bij het gebruik van 2,5mm2

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:48

Tja, hoogstwaarschijnlijk klopt dit niet, dus.

Het gebeurt zeker op een verdieping best wel eens dat een leiding vanaf de groepenkast (of een centraaldoos een verdieping lager) eerst naar een contactdoos loopt en daar vervolgens wordt doorgelust naar een centraaldoos, waaruit weet andere leidingen worden aangesloten. Waarschijnlijk is hier ook zoiets gedaan.

Een andere verklaring is er niet echt.

Schroef om te beginnen de contactdoos eens open en kijk hoeveel draden er zijn aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 22-07-2023 19:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
Je kunt ook vanaf de meterkast met aparte bedrading naar die oven en het nu de meterkast bij een andere groep steken. Dat scheelt iig alle lasdozen waarlangs je moet.

Verder, maak dat stopcontact (wandcontactdoos) een los en zorg dat de draden goed vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Xander schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:51:
[...]

[...]

Schroef om te beginnen de contactdoos eens open en kijk hoeveen draden er zijn aangesloten.
Dit.

Ben ook wel benieuwd hoe het er uit ziet. Of dat dit moderne steek klemmen zijn. Of oude draadje onder de platte schroef.

[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-07-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:53
Been there, done that: Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten? met een lekker krokant stopcontact als gevolg :X

Naar laten kijken met iemand met kennis van zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Warm is prima bij dat vermogen, heet niet. Even de connecties en draadoppervlakten nakijken inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Warm is prima bij dat vermogen, heet niet.
Dit is een verkeerd advies. TS geeft aan dat het om een stopcontact in een andere ruimte en niet voor dit doel gebruikt gaat.
Als die aan de buitenzijde voelbaar warm wordt, betekend dat dat er een behoorlijk gevaar ergens in die inbouwdoos schuilt. Er zit daar een relatief groot brandgevaar achter verscholen.

In dit geval is gewoon een beetje warm dus helemaal niet prima. Dat zou het wel zijn als dit het betreffende stopcontact zou zijn waar dat vermogen gebruikt wordt. Maar zelfs dan is dat een situatie die je niet herhaaldelijk voor uren en uren wilt laten voortduren.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 23-07-2023 12:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:12:
Er zit een heel aantal meters draad en verschillende verdeeldoosjes tussen beide stopcontacten.
D'r is een reden waarom de norm zegt dat je verdeeldozen niet door mag lussen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:42
StevenK schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:33:
[...]

D'r is een reden waarom de norm zegt dat je verdeeldozen niet door mag lussen.
Het is wat verwarrend maar als TS het heeft over verdeeldozen bedoelt hij lasdozen en die mag je natuurlijk zoveel doorlussen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Zit er achter het stopcontact dat warm wordt geen lasdoos? Misschien zit hier een slechte las in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 10:56
De draad wordt gegarandeerd niet warm! Ook 1,5mm2 wordt niet warm als je er 2700w doorheen stuurt. (als je het draad niet hebt opgerold teminste, zoals bij een kabelhaspel!).

De draad wordt doorgelust in het stopcontact dat warm wordt, of er zit een lasklem achter. Deze verbinding maakt niet 100% contact en geeft een beetje te hoge overgangsweerstand en daardoor wordt de verbinding heet. En naarmate de stroom hoger wordt, neemt de warmteontwikkeling (kwadratisch toe): P = I2 x R

Belangrijk hierbij is: Dit wordt waarschijnlijk snel ERGER. Door de warmteontwikkeling smelt de geleider op de plek waar het contact niet lekker is en wordt de weerstand op die plek groter en dus de ook de warmteontwikkeling. Zie formule hierboven.

Dus belangrijk: SCHROEF EVEN DAT WARM WORDENDE STOPCONTACT OPEN! met 1, hoogstens 2, schroefjes losdraaien weet je wat er aan de hand is en wat er heet is. Waarschijnlijk zie je het in 1 oogopslag. Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/62950_lasklem_1.jpg
Nee.
[...]

De reden dat je die oven op een eigen groep wilt hebben is niet alleen dat hij in zijn eentje een te hoog vermogen trekt om zijn groep te mogen delen met andere apparaten, maar ook omdat je dan een verbinding van meterkast tot stopcontact hebt zonder allerlei lasverbindingen of andere doorlus er tussen! Zie door jouw ouders ervaren (serieus) probleem!
Heb je het hele verhaal gelezen? Als een wandcontactdoos warm wordt terwijl er niets is ingeplugd vanwege een oven die ergens anders staat, dan wil ik niet weten hoe heet het aan de achterkant van die wandcontactdoos is.

[ Voor 52% gewijzigd door FragDaddy op 24-07-2023 14:19 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Had het idd niet helemaal goed gelezen, maar met jouw stelling ben ik het niet eens. 1,5mm2 wordt na langdurig 2700W, bijna 12A, echt wel voelbaar warm. (Puur de draad, heb het dan even niet over contactdozen, slechte verbindingen oid)

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 24-07-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Even een update, was op vakantie geweest en heb net zelf even gekeken. Het ging om 3300 watt ipv 2700 en het bleek na openschroeven dat er werd doorgelust via een lichtschakelaar. Er moesten 5 draadjes in een insteeklasklem van 4 dus hebben ze het maar zo opgelost destijds is mijn vermoeden. Ik heb nu de lasklem van 4 vervangen door 1 van 5 en zodat niet meer alles via de schakelaar loopt. Ik vermoed dat het probleem daarmee opgelost is maar dat moet nog blijken.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Wat denken wij ? Ik denk persoonlijk gewoon niet meer zo gebruiken. Langdurig 3.3kW over een wcd waar nog lassen aanvooraf gaan is gewoon geen goed idee. Kortdurig geen probleem, langdurig niet aan te bevelen.

Er wordt niet voor niets geadviseerd om apparaten met een verbruik vanaf 2kW een eigen groep te geven.

[ Voor 20% gewijzigd door Galaxis op 06-08-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:41

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ow en als je dan toch bezig bent met het eigen groep geven van die oven, maak er meteen een cee stopcontact van (een blauwe camping stekker) die kunnen beter tegen langdurig hoge belasting dan de stekkers die we normaal gebruiken.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Pagina: 1