Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:42:
Het is mijn ouders huis en mijn vader heeft het niet zelf aangelegd dus zeker weten doe we niet zoveel. 1,5 mm draad moet dus zeker gecheckt worden. Zou 2,5mm ook zo warm kunen worden bij langdurige belasting?
De draad wordt gegarandeerd niet warm! Ook 1,5mm
2 wordt niet warm als je er 2700w doorheen stuurt. (als je het draad niet hebt opgerold teminste, zoals bij een kabelhaspel!).
De draad wordt doorgelust in het stopcontact dat warm wordt, of er zit een lasklem achter. Deze verbinding maakt niet 100% contact en geeft een beetje te hoge overgangsweerstand en daardoor wordt de verbinding heet. En naarmate de stroom hoger wordt, neemt de warmteontwikkeling (kwadratisch toe): P = I
2 x R
Belangrijk hierbij is: Dit wordt waarschijnlijk snel ERGER. Door de warmteontwikkeling smelt de geleider op de plek waar het contact niet lekker is en wordt de weerstand op die plek groter en dus de ook de warmteontwikkeling. Zie formule hierboven.
Dus belangrijk:
SCHROEF EVEN DAT WARM WORDENDE STOPCONTACT OPEN! met 1, hoogstens 2, schroefjes losdraaien weet je wat er aan de hand is en wat er heet is. Waarschijnlijk zie je het in 1 oogopslag. Iets als dit:

En is het ook mogelijk dat de warmte elders ontstaat en alleen die die weg naar buiten kan doordat de lucht die kant op beweegt?
Nee.
Evertvdw schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Dat is uiteraard waar maar dat was in dit geval niet zo simpel, ze gebruiken nu verder geen stroom op die groep als ze die oven aan hebben tot een aparte groep wel gerealiseerd is.
Het stopcontact in kwestie wat warm wordt is niet een doorluspunt, het is een geheel andere aftakking van de centraaldoos die naar de meterkast gaat.
De reden dat je die oven op een eigen groep wilt hebben is niet alleen dat hij in zijn eentje een te hoog vermogen trekt om zijn groep te mogen delen met andere apparaten, maar ook omdat je dan een verbinding van meterkast tot stopcontact hebt zonder allerlei lasverbindingen of andere doorlus er tussen! Zie door jouw ouders ervaren (serieus) probleem!
Heb je het hele verhaal gelezen? Als een wandcontactdoos warm wordt terwijl er niets is ingeplugd vanwege een oven die ergens anders staat, dan wil ik niet weten hoe
heet het aan de achterkant van die wandcontactdoos is.
[
Voor 52% gewijzigd door
FragDaddy op 24-07-2023 14:19
]