Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ysmni0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-06-2024
Mijn vraag

Specs :
RTX 4070 aero
Asus rog strix b650-a gaming wifi
Corsair vengeance ddr5 5600mhz
Ryzen 5 7600x
Nvme m.2 ssd 500gb & 1tb
Corsair RM 750W
NZXT Kraken Elite 240mm
NZXT H9 flow

ALLE ONDERDELEN BEHALVE DE VOEDING ZIJN NOG NIEUW.

Ik had vandaag mijn moederbord en intel processor vervangen met een amd moederbord en Ryzen processor. Ik heb alle kabels correct op de moederbord liggen, geen kabel gemist. Bij het booten krijg ik geen beeld, toetsenbord en muis gaan ook niet aan. De moederbord lichtjes gaan om de beurt van de cpu, dram en vga aan.

Ik heb al mijn ram 1 voor 1 op elke slot geprobeerd, heeft niks gedaan. CMOS battery heb ik eruit gehaald voor 10 min en weer teruggezet, heeft ook niks gedaan. Wat kan ik nog meer doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Staat het geheugen op de qvl? Niet stiekem intel xmp spul gekocht ipv amd expo?

Forum hier staat vol met mensen die klakkeloos intel geheugen van schrootboer corsair in een Ryzen systeem doen en dan geen POST krijgen :)

Wat is het exacte type van het geheugen?
Hoe lang heb je op de post gewacht? Eerste keer kan 5-10min duren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ysmni0
CMK32GX5M2B5600C36W Dit is het type ram dat ik heb gekocht, er staat niet specifiek of het voor amd of intel is 😅

Misschien toch ff 10 min wachten op de boot. Ik denk dat ik wel 5-10 min heb gewacht maar het valt wel nog een keer te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
ysmni0 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:26:
CMK32GX5M2B5600C36W Dit is het type ram dat ik heb gekocht, er staat niet specifiek of het voor amd of intel is 😅

Misschien toch ff 10 min wachten op de boot. Ik denk dat ik wel 5-10 min heb gewacht maar het valt wel nog een keer te proberen
https://www.corsair.com/u...white-cmk32gx5m2b5600c36w
CORSAIR VENGEANCE DDR5, optimized for Intel® motherboards, delivers higher frequencies and greater capacities of DDR5 technology in a high-quality, compact module that suits your system.
En
Memory Compatibility
Intel 600 Series,Intel 700 Series
En
Performance Profile
XMP 3.0
Geen EXPO en duidelijk dus voor Intel.
Als het na 10 minuten nog niet werkt, zou ik het terugsturen en wel goed op de QVL kijken of in ieder geval geheugen nemen met EXPO.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 22-07-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 13:39
Ik heb even op de QVL lijst van moederbord gekeken en deze RAM module staat daarin vermeld zelfs met XMP label, met enige afwijking: de laatste letter W. Typ maar hier in het zoekveld CMK32GX5M2B5600C36. De overige geheugenmodules hebben na de laatste 3 karakters CXX (cas latency vermelding) ook geen letter meer. https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/

Edit: de W staat enkel voor de kleur wit: https://tweakers.net/pric...eyword=CMK32GX5M2B5600C36

Ik denk dat het werkgeheugen daarom geen probleem is. Heb je de BIOS reset wel correct uitgevoerd met voedingskabel eruit en powerknop ingedrukt houden voor 10 sec? Heb je een andere videokaart bij de hand om te proberen?

[ Voor 44% gewijzigd door Faloude op 22-07-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ysmni0
Wat zou ik nog meer kunnnen proberen sinds ik toch de juiste ram heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Faloude schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:58:
Ik heb even op de QVL lijst van moederbord gekeken en deze RAM module staat daarin vermeld zelfs met XMP label, met enige afwijking: de laatste letter W. Typ maar hier in het zoekveld CMK32GX5M2B5600C36. De overige geheugenmodules hebben na de laatste 3 karakters CXX (cas latency vermelding) ook geen letter meer. https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/

Edit: de W staat enkel voor de kleur wit: https://tweakers.net/pric...eyword=CMK32GX5M2B5600C36

Ik denk dat het werkgeheugen daarom geen probleem is. Heb je de BIOS reset wel correct uitgevoerd met voedingskabel eruit en powerknop ingedrukt houden voor 10 sec? Heb je een andere videokaart bij de hand om te proberen?
Corsair staat er om bekend vele soorten geheugen op hun Vengeance-dimmen te plakken. Ze hebben ook geen verschillende codes voor de Dimmen, dus als je iets ergens bestelt, dan weet je nooit wat je krijgt. Je kunt alleen aan het versienummer zien welke het zijn.

In de QVL staat:
CMK32GX5M2B5600C36 Ver 4.43.02
Is het die versie?

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 22-07-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
White Feather schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Corsair staat er om bekend vele soorten geheugen op hun Vengeance-dimmen te plakken. Ze hebben ook geen verschillende codes voor de Dimmen, dus als je iets ergens bestelt, dan weet je nooit wat je krijgt. Je kunt alleen aan het versienummer zien welke het zijn.
Nou dat is handig :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het probleem kwam mij bekend voor en ja hoor, de TS van Nieuw AM5-systeem komt niet in POST had hetzelfde probleem met exact hetzelfde geheugen. Ander merk en alles werkte prima.

Er is gewoon iets met Corsair en AMD dat niet lekker werkt. Intel specifiek geheugen hoeft geen probleem te zijn, getuige mijn eigen G.Skill XMP setje. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Nou TS, toch de RAM module. Als je een wit setje wilt met dezelfde snelheid en CL, komt deze in aanmerking:
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040C16GX2-RS5W

Staat ook netjes op QVL van moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Hier duurde de 1e keer ook een aantal minuten voordat er iets in beeld kwam.
Wel de hele tijd het "CPU ERROR" lampje op het moederbord aan.

Toen er eindelijk beeld was, stond er een berichtje op het scherm dat het moederbord een nieuwe processor heeft gedetecteerd en dat je op ESC moet drukken om dat te bevestigen...

Wat je RAM slots betreft, 1 voor 1 in een ander slot is geen goed idee. Er maar 1 juiste manier en die staat in het boekje van je moederbord.

Post ook een foto's van alle stekkertjes die je hebt aangesloten. Zeker met waterkoeling. Veel moederborden weigeren bijvoorbeeld te starten zonder aangesloten CPU fan.

Als laatste kun je nog proberen de processor, RAM en videokaart eruit te halen. En dan het moederbord te flashen naar de laatste versie. ASUS heeft die mogelijkheid.
Zie ook de troubleshoot faq: https://rog.asus.com/support/FAQ/1042678
alle 3 de error leds lijkt te betekenen dat je ook echt 3 problemen hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Als die cpu er toch uit moet voor die biosflash, zou ik tevens even de pinnen goed controleren, dat daar niet iets is mis gegaan?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ysmni0
Faloude schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:41:
Nou TS, toch de RAM module. Als je een wit setje wilt met dezelfde snelheid en CL, komt deze in aanmerking:
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040C16GX2-RS5W

Staat ook netjes op QVL van moederbord.
Denk je dat deze van kingston het ook zal doen? KINGSTON KF560C36BBEK2-32
Staat ook op de QVL van het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ysmni0
RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:59:
Hier duurde de 1e keer ook een aantal minuten voordat er iets in beeld kwam.
Wel de hele tijd het "CPU ERROR" lampje op het moederbord aan.

Toen er eindelijk beeld was, stond er een berichtje op het scherm dat het moederbord een nieuwe processor heeft gedetecteerd en dat je op ESC moet drukken om dat te bevestigen...

Wat je RAM slots betreft, 1 voor 1 in een ander slot is geen goed idee. Er maar 1 juiste manier en die staat in het boekje van je moederbord.

Post ook een foto's van alle stekkertjes die je hebt aangesloten. Zeker met waterkoeling. Veel moederborden weigeren bijvoorbeeld te starten zonder aangesloten CPU fan.

Als laatste kun je nog proberen de processor, RAM en videokaart eruit te halen. En dan het moederbord te flashen naar de laatste versie. ASUS heeft die mogelijkheid.
Zie ook de troubleshoot faq: https://rog.asus.com/support/FAQ/1042678
alle 3 de error leds lijkt te betekenen dat je ook echt 3 problemen hebt.
Ik heb echt alles geprobeerd, toch blijft het probleem hetzelfde. Alleen weet ik niet hoe ik een bios flashback moet doen zonder beeld. (Heb geen laptop of iets dergelijks om het op een usb stick te zetten)

Misschien ligt het toch aan de corsair vengeance ram. Dat het niet werkt met am5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
ysmni0 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Denk je dat deze van kingston het ook zal doen? KINGSTON KF560C36BBEK2-32
Staat ook op de QVL van het moederbord
Die moet het zeker doen en is ook nog eens beter in snelheid, cache latency én hij is EXPO gecertificeerd. Prima keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ysmni0 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Ik heb echt alles geprobeerd, toch blijft het probleem hetzelfde. Alleen weet ik niet hoe ik een bios flashback moet doen zonder beeld. (Heb geen laptop of iets dergelijks om het op een usb stick te zetten)
BIOS Flashback heeft niets nodig, alleen een USB stick met het bestand erop met een specifieke naam. Stick in je bord en op de flashback knop drukken op het moederbord. Dan wachten totdat de status led verandert om aan te geven dat het klaar is.

Heb je geen USB stick, dan wordt het wat lastig. Sowieso, hoe wil je dan een OS erop zetten als je geen ander systeem hebt om installatiemedia me te maken?
Misschien ligt het toch aan de corsair vengeance ram. Dat het niet werkt met am5
Die kans is erg groot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1