Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 18:36
Omdat mijn huidige zelfgebouwde systeem de tien jaar had bereikt, vond ik dat het tijd was voor een nieuwe build. Ik ben niet bang van een beetje knutselen en ik volg handleidingen getrouw, dus groot was mijn verbazing toen ik zag dat mijn kersverse AM5-systeem helemaal niet in POST komt. De lampjes op het moederbord gaan aan, de ventilatoren draaien, maar de monitor blijft op zwart.

Het moederbord heeft een soort van POST-statuscheck ingebouwd met een set van vier rode lampjes: die van DRAM en CPU gaan beide direct aan en blijven branden. Nu weet ik dankzij een ASRock-supportfilmpje op Youtube dat dit ook kan betekenen dat het geheugen nog getraind moet worden, en ik weet dat AM5-systemen bij een eerste boot soms nogal lang kunnen doen over het trainen van het geheugen, maar ik heb meer dan 20 minuten gewacht en er gebeurt niets.

Wat meer detail over de voor dit topic belangrijke onderdelen:

AMD Ryzen 7 7700X Boxed
ASRock B650M PG Riptide
Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36
Thermaltake Toughpower PF1 650 watt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Ik heb alle kabels van de modulaire voeding nagelopen en aangedrukt.

- Op het ASRock-forum en op Reddit vond ik meerdere topics waarin stond dat er recentelijk BIOS-problemen waren met de B650M Riptide, die ervoor zorgden dat geheugen niet werd herkend of dat systemen in een boot-loop terecht kwamen. Ik heb met een USB-stick en de FLASHBACK-knop op het moederbord het BIOS naar meerdere stabiele versies geflasht (1.24 -- de meest recente; 1.11 -- de volgens forummers meest stabiele; 1.09 -- de eerste na de BIOS-versie waarvan de ASRock-site zei dat die mijn geheugen QVL maakte), maar dit had geen effect.

- Ik las ook dat het soms kon helpen om slechts een van de twee reepjes geheugen te proberen. Ik heb dit gedaan met eerst de ene en toen de andere, beide keren in het slot dat de handleiding aangaf als de plek waar één reepje moest; toen dat niet hielp heb ik ook andere sloten en andere combinaties geprobeerd. Geen resultaat.

- Ik heb de CPU ge-reseat. Geen verschil.

- Ik heb gekeken of het werkte zonder de videokaart (de 7700X heeft een iGPU), met de monitor aangesloten op de Displayport van het moederbord. Nog steeds geen beeld.

Er is nog één ding dat mogelijk verband houdt met wat er aan de hand is, maar als dat niet een logische oorzaak kan zijn dan hoor ik graag van jullie wat te doen: Bij de aller- allereerste keer booten leek de PC na zo'n 90-120 seconden stil te vallen (de ventilatoren stopten maar de lichten op het moederbord bleven aan); elke volgende boot direct daarna vertoonde wat ik aan het begin van deze post schetste (werkende ventilatoren, zowel case als CPU, en werkende lichten). Ik hoor bij de PSU een heel licht krekelgeluid, wat mogelijk kan duiden op een niet helemaal lekker werkende of defecte condensator; toch zou ik denken dat ook dan een POST gewoon nog te bereiken zou moeten zijn...?

Ik zal nog proberen een andere PSU te vinden om mee te testen, maar voor het geval dat het probleem niet is, wat is de beste volgorde voor mijn volgende stappen? Vervangen van geheugen, CPU, of moederbord? Als ik een boel heen-en-weer gestuur van onderdelen naar Megekko kan voorkomen dan zou me dat erg helpen :)

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Beste antwoord (via Superfly op 17-07-2023 14:47)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:13
Superfly schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:24:
Dank @JappieR , het geheugen dat ik heb is inderdaad versie 4.43.02, vandaar dat ik er vanuit ging dat het goed zou moeten gaan. Op een gegeven moment vervangen door specifiek op AMD EXPO gericht geheugen zou echter wel een slim idee zijn.

Is het AM5-platform echt zo gevoelig dat dit een POST kan tegenhouden (zelfs met de nieuwste BIOS)?
Bij AM4 systemen weet ik dat AMD en Corsair niet een hele goede combinatie is, of dit ook geldt voor AM5 weet ik niet zeker.
Ik heb altijd G-Skill gebruikt bij mijn AMD systemen en dat ging tot nu toe altijd 100% goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Ik heb even op de link naar je geheugen geklikt en gekeken naar de specificaties, hier staat dat je geheugen intel xmp ondersteund.
Volgens de QVL wor dje geheugen ondersteund maar wel met een bepaalde versie nummer, CMK32GX5M2B5600C36 ver 4.43.02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is eigenlijk Intel geheugen, je kunt beter het setje onruilen voor een met AMD EXPO, dan is de kans dat het werkt groter.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
Dank @JappieR , het geheugen dat ik heb is inderdaad versie 4.43.02, vandaar dat ik er vanuit ging dat het goed zou moeten gaan. Op een gegeven moment vervangen door specifiek op AMD EXPO gericht geheugen zou echter wel een slim idee zijn.

Is het AM5-platform echt zo gevoelig dat dit een POST kan tegenhouden (zelfs met de nieuwste BIOS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien is MeGekko wel zo vriendelijk als jij je mobo/cpu/ram combo naar ze stuurt om even te kijken of ander ram het al direct oplost, en anders het mobo? Zij worden ook niet blij als je alles apart gaat retourneren...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
Superfly schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:24:

Bij AM4 systemen weet ik dat AMD en Corsair niet een hele goede combinatie is, of dit ook geldt voor AM5 weet ik niet zeker.
Ik heb altijd G-Skill gebruikt bij mijn AMD systemen en dat ging tot nu toe altijd 100% goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
@JappieR Ik heb inderdaad toch maar meteen de Corsair in de RMA gedaan en een setje G.Skill Flare X5 besteld.

@Aikon Daar heb ik ook over nagedacht, zou wel meer tijd hebben gekost; was het liefst even naar hun pop-up store gereden maar ik geloof niet dat ze daar een wacht-terwijl-we-werken mogelijkheid bieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28
AMD en Corsair zijn niet echt vrienden. Dacht dat het kwam omdat Corsair nogal de neiging heeft (gehad) om andere chips op dezelfde modelnummers te gebruiken. Daar schiet je qua compatibiliteit totaal niets mee op.
Ben ook sinds mijn overstap van Intel naar AMD afgestapt van Corsair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superfly
Ik heb een POST!

Het omruilen van het geheugen heeft geholpen, met het G.Skill-setje specifiek voor AMD was er geen enkel probleem meer met het booten.

Veel dank voor het meedenken mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic kijkt naar het geheugen setje en ziet alleen Intel XMP staan en geen AMD EXPO. Ja dat verklaard veel dat die niet post :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
@Damic Ja het verklaart achteraf wellicht veel, maar ik ging er niet vanuit dat mijn BIOS standaard EXPO aan zou hebben staan en dat het Corsair-setje -- omdat die op de QVL stond -- dus gewoon geaccepteerd zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Damic schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:41:
* Damic kijkt naar het geheugen setje en ziet alleen Intel XMP staan en geen AMD EXPO. Ja dat verklaard veel dat die niet post :+
Dat verklaart helemaal niets! Ik heb ook een AM5 systeem, 7700X met XMP geheugen en het draait vlekkeloos op 6000 MT/s met XMP aan.

Graag niet gaan roepen dat omdat je geen Shell tankt, maar BP, je auto opeens kuren vertoond. 8)7

Eerder in dit topic werd al gezegd dat AMD met Corsair problemen geeft. Dat geloof ik eerder dan dat een module dat een Intel profiel heeft niet op de JEDEC standaard met AMD zou werken. Want of het nou XMP of EXPO geheugen is, standaard zal het geen van die profielen toepassen en op de standaard snelheid gaan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
oh, nvm. zie net dat het al opgelost is.

veel plezier met het systeem :)

en @Hero of Time , hij heeft gelijk. dat maakt in principe weinig uit , is meer marketing praat dan wat
anders.

[ Voor 125% gewijzigd door Visgek82 op 18-07-2023 09:30 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Pagina: 1