Winkel weigert te leveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik heb enkele maanden geleden 4x Toshiba S300 HDD's besteld bij een online webshop via de pricewatch. Reeds de dag erna stond de levertijd plots op "onbekend" (toen ik die bestelde was het minder dan 1 week.

De winkel in kwestie informeerde mij hier niet over. Toen ik vervolgens een mail stuurde, was dit de respons:
Bedankt voor je bericht. Er zijn meer bestellingen geplaatst voor dit product dan dat er voorraad was. Voor uitlevering zijn we afhankelijk van een volgende levering. Momenteel zijn we in afwachting van een bevestiging met verwachte leverdatum, vandaar de genoemde datum.

Zodra we een bevestigde datum ontvangen informeren we je. Mijn excuses voor het ongemak.
Dit leek me correct, en ik had geen grote haast. Echtern we nu meer dan 2 maanden verder, en is er nog steeds niks geleverd. Na enkele email zoals hierboven, kreeg ik dit:
Helaas is er nog geen leverdatum bekend. Ik kan uw order annuleren en het betaalde bedrag terug storten.
Aangezien de hdd's bij meerdere andere webshops goed leverbaar zijn, heb ik de indruk dat de winkel in kwestie gewoon niet wilt leveren... het was namelijk een actie met ~ 50e korting.

Is dit normaal, en heeft de winkel geen enkele leveringsverplichting?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit is niet normaal. Als je op dekkingskoop zoekt, kom je veel informatie tegen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Bedankt, ik zal het eens voorzichtig voorleggen.
Ik heb de shop nu even opgezocht in de tweakers reviews, en het komt precies nog voor:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan dit een doelbewuste strategie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat kan zeker.

Nou ja, annuleren dan maar en een review achterlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Heb je 100% vooruit betaald? Want dat hoeft nooit. Maar veel consumenten doen het wel.

Eigenlijk is de strekking steeds dat de meeste webshops verwachten dat consumenten vooruit betalen. Daardoor komt het risico volledig bij een consument te liggen.

Het zou veel normaler moeten worden dat je bij een koop eenvoudig voor maximaal 50% hoeft aan te betalen. Nu vereist dat vaak allerlei hoepels.

Heb je eenmaal 100% betaald en gaat het niet zoals je verwachtte, dan moet je als consument achter je geld aan en dat is veel ingewikkelder dan andersom.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Real schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:00:
Heb je 100% vooruit betaald? Want dat hoeft nooit. Maar veel consumenten doen het wel.

Eigenlijk is de strekking steeds dat de meeste webshops verwachten dat consumenten vooruit betalen. Daardoor komt het risico volledig bij een consument te liggen.

Het zou veel normaler moeten worden dat je bij een koop eenvoudig voor maximaal 50% hoeft aan te betalen. Nu vereist dat vaak allerlei hoepels.

Heb je eenmaal 100% betaald en gaat het niet zoals je verwachtte, dan moet je als consument achter je geld aan en dat is veel ingewikkelder dan andersom.
Hoe koop jij je spullen dan?
Als ik iets koop op een website en het artikel hoeft niet besteld te worden (aldus de info in de OP), is het toch niet gek dat je meteen betaalt?

"Normale" online aankopen betaal ik in ieder geval meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:09:
[...]
Als ik iets koop op een website en het artikel hoeft niet besteld te worden (aldus de info in de OP), is het toch niet gek dat je meteen betaalt?
Dat is inderdaad de meest voorkomende situatie, maar mijn stelling is nu juist: het zou veel eenvoudiger of net zo eenvoudig moeten zijn om 50% te kunnen aanbetalen en 50% bij aflevering. Die procentuele verplichting staat ook in de kooptitel.

Maar dat betekent niet dat je elk paar sokken of een boek 50% moet betalen. Het gaat om de keuze.

Als je online een laptop koopt voor bijvoorbeeld €1500, dan is het denk ik verstandig om die kooppprijs niet geheel vooruit te voldoen. In het bijzonder als je niet weet hoe je moet procederen om je geld terug te krijgen in het geval de verkoper blijvend niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dan kan het net zo lastig zijn om je aanbetaling terug te krijgen als dat het zou zijn het gehele bedrag terug te krijgen. Alternatief is betalen met creditcard, die schijnen wat makkelijker over te gaan tot terugbetaling.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:34

Herman

FP ProMod
Real schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Dat is inderdaad de meest voorkomende situatie, maar mijn stelling is nu juist: het zou veel eenvoudiger of net zo eenvoudig moeten zijn om 50% te kunnen aanbetalen en 50% bij aflevering. Die procentuele verplichting staat ook in de kooptitel.

Maar dat betekent niet dat je elk paar sokken of een boek 50% moet betalen. Het gaat om de keuze.

Als je online een laptop koopt voor bijvoorbeeld €1500, dan is het denk ik verstandig om die kooppprijs niet geheel vooruit te voldoen. In het bijzonder als je niet weet hoe je moet procederen om je geld terug te krijgen in het geval de verkoper blijvend niet nakomt.
Wat heeft TS aan je hypothetische redenatie om niet het hele aankoopbedrag te betalen? Succes als je het wilt proberen maar ik vermoed dat je dan nog maar weinig bestellingen geleverd krijgt... TS help je m.i. hier niet mee.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:12

pistole

Frutter

Ik snap het punt niet zo goed. Als je een overeenkomst aangaat dan heeft de winkel de verplichting om te leveren (je hebt immers betaald). Alleen de termijn is waarschijnlijk nergens vastgelegd; de winkel kan ook pas na 6 maanden leveren.

Het ontbinden van de overeenkomst (waarbij je je geld terugkrijgt, want de winkel heeft aangeboden) is een prima oplossing. Tenzij je liever wacht omdat je die korting interessant vindt/vond.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Fly-guy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Hoe koop jij je spullen dan?

"Normale" online aankopen betaal ik in ieder geval meteen.
Als je ziet hoe vaak het voorkomt dat er gedoe is (zoals ook bij de OP) met levering betaal ik als het niet nodig is nooit vooruit. Als Klarna een optie is kies ik die altijd. Niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik dan pas betaal als ik het product in handen heb. 1 keer net de dans ontsprongen met een bestelling van ruim 1500 euro dus ik pas wel op met vooruit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Of de korting was onrealistisch en dat wil TS niet toegeven en dat wil de winkel ook niet toegeven omdat dat een lok-strategie is die wettelijk niet toegestaan is (en beroepen op prijsfouten gaat ook problematisch worden als dat te vaak gebeurt)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De winkel heeft aangegeven het aankoopbedrag terug te willen betalen, dus ik weet niet waarom we het hier over de problemen van vooruitbetalen hebben.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
fopjurist schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:02:
De winkel heeft aangegeven het aankoopbedrag terug te willen betalen, dus ik weet niet waarom we het hier over de problemen van vooruitbetalen hebben.
Omdat ik een opmerking maakte die anderen kunnen helpen om niet in zo'n situatie te komen.

Er zijn geen topics waarin dit wel benoemd kan worden uiteraard, tenzij ik er apart een topic voor aanmaak. Een TS heeft namelijk of wél of niet 100% vooruit betaald.

Maar blijkbaar zorgt het voor heel veel verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
President schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:01:
Of de korting was onrealistisch en dat wil TS niet toegeven en dat wil de winkel ook niet toegeven omdat dat een lok-strategie is die wettelijk niet toegestaan is (en beroepen op prijsfouten gaat ook problematisch worden als dat te vaak gebeurt)
Het gaat om deze: uitvoering: Toshiba S300 Pro (bulk), 10TB
Die heeft van 6 tot 16 mei in korting gestaan in verschillende winkels, het gaat dus niet om een prijsfout.
Maar het is een goede prijs, ik zou dus graag hebben dat de winkel zijn verplichtingen nakomt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
bertp1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:20:
[...]

Die heeft van 6 tot 16 mei in korting gestaan in verschillende winkels, het gaat dus niet om een prijsfout.
Maar het is een goede prijs, ik zou dus graag hebben dat de winkel zijn verplichtingen nakomt idd.
Hebben andere winkels wel geleverd voor zover je weet? Of was het gewoon een koppelingsfout?

Niet dat het heel relevant is voor de casus hoor, maar iets zegt mij dat je misschien wel een vermoeden had en er rekening mee hebt gehouden dat ze niet zouden gaan leveren voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Neen, igv koppelingsfout zou de winkel dit laten weten hebben denk ik, en zou ik hier geen topic gemaakt hebben. Ik heb geen idee of andere winkels geleverd hebben, hoe zou ik dat moeten weten?
Ik snap niet goed dat je dat denkt. Het stond er expliciet met actie, kijk naar de geschiedenis in de PW. Ik had zelfs een hogere prijs dan enkele dagen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 21:03
Als meerdere winkels deze actie hadden, dan zal dat zijn georganiseerd door de fabrikant of importeur. Wellicht om oude voorraad op te ruimen. Die is nu op en de winkel is niet bereid om nieuwe voorraad tegen oude actieprijzen te leveren.
Formeel heb je recht op levering want je hebt al betaald, tenzij er iets bij stond zoals "zo lang de voorraad strekt".

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:21
Brummetje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:01:
[...]

Als je ziet hoe vaak het voorkomt dat er gedoe is (zoals ook bij de OP) met levering betaal ik als het niet nodig is nooit vooruit. Als Klarna een optie is kies ik die altijd. Niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat ik dan pas betaal als ik het product in handen heb. 1 keer net de dans ontsprongen met een bestelling van ruim 1500 euro dus ik pas wel op met vooruit betalen.
Ding is dat je een negatieve creditscore krijgt wanneer je gebruik maakt van op krediet betalen. Nu zijn daar weinig bedrijven in Nederland die daar nog iets mee doen, maar met de opkomst van BNPL doen steeds meer landen dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Orangelights23 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Ding is dat je een negatieve creditscore krijgt wanneer je gebruik maakt van op krediet betalen. Nu zijn daar weinig bedrijven in Nederland die daar nog iets mee doen, maar met de opkomst van BNPL doen steeds meer landen dat wel.
Zolang het geen BKR oplevert blijf ik dit lekker gebruiken :) Geeft mij een veel prettiger gevoel als ik het product eerst ontvang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 21:03
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Betalen na levering is toch niet op krediet?
De Jumbo bezorger betaal ik ook pas als de boodschappen worden gebracht.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
JukeboxBill schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Betalen na levering is toch niet op krediet?
De Jumbo bezorger betaal ik ook pas als de boodschappen worden gebracht.
Dat hangt er vanaf hoe de 'betaal later' service exact is opgezet. Ik weet niet hoe Klarna het exact doet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Maar er zijn 'betaal later' oplossingen waarbij het lijkt of je achteraf mag betalen, maar eigenlijk ga je dan een spoort van lening aan bij de betaal provider (die dan vaak ook nog extra opties heeft als 'gespreid betalen'. Die betaal provider financiert dan eigenlijk jouw bestelling voor aan de winkel.

Ik zou het liefst een optie zien om gewoon een rekening te krijgen bij een bestelling, waarna je dan na aflevering gewoon zelf het geld kan overschrijven. Eigenlijk weet je alleen dan dat het echt achteraf betalen is.

Die optie zie je echter zelden, dus voor nu gebruik ik eigenlijk gewoon altijd de Credit Card voor grote aankopen, en eigenlijk alleen kleine zaken gaan via iDEAL. Want zo ideaal is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dennism schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Dat hangt er vanaf hoe de 'betaal later' service exact is opgezet. Ik weet niet hoe Klarna het exact doet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Maar er zijn 'betaal later' oplossingen waarbij het lijkt of je achteraf mag betalen, maar eigenlijk ga je dan een spoort van lening aan bij de betaal provider (die dan vaak ook nog extra opties heeft als 'gespreid betalen'. Die betaal provider financiert dan eigenlijk jouw bestelling voor aan de winkel.
Vziw is Klarna een voorfinancier/voorschieter, zoals ook hun website bevestigd:
Met Klarna creëer je meer sales en neemt de gemiddelde orderwaarde toe. Jij krijgt vooraf betaald terwijl je klanten pas later betalen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over deels vooruit betalen en achteraf betalen mag stoppen hier. Die voegt niets toe in dit topic en helpen TS niet verder met zijn probleem.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
bertp1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:20:
[...]

uitvoering: Seagate Enterprise Capacity 2.5 HDD 6Gb/s SATA (512 Native), 1TB

Hier zie je ook een artikel bij een aantal webshops voor te laag geprijsd. Niet vanwege een actie, maar vanwege een koppeling worden deze schijven per ongeluk te laag op de website gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFQQVyz0q9p9ekkC1vplJfZ3PiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGVAFrgbHo8bwEwbpuD8HLyk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkBjg_V_aoiQpk3JWrwc89v02zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce1BybfaQ8qGjrXCeMsFOoWn.jpg?f=fotoalbum_largein 2019 ook al een keer fout geprijsd

Als ze het op een prijsfout gooien dan zou je als TS zeggen dat het een realistische korting is en dat je gewoon geleverd wilt hebben. Nu wachten ze gewoon tot je opgeeft of de schrijven voor lager dan jouw verkoopprijs in te kopen zijn, zodat ze geen verlies draaien op jouw order.

Makkelijkste voor jezelf is om nooit meer bij deze shop te gaan kopen en de schijven elders voor iets meer te kopen, mocht je ooit garantie nodig hebben ben je bij een andere winkel waarschijnlijk ook beter af :-)

Zeker als je 4! schijven tegelijkertijd koopt en nodig hebt

[ Voor 46% gewijzigd door President op 23-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:21
*knip* Offtopic. Zie modbreak hierboven.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 23-07-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
President schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:38:
[...]

uitvoering: Seagate Enterprise Capacity 2.5 HDD 6Gb/s SATA (512 Native), 1TB

Hier zie je ook een artikel bij een aantal webshops voor te laag geprijsd. Niet vanwege een actie, maar vanwege een koppeling worden deze schijven per ongeluk te laag op de website gezet
[Afbeelding]

[Afbeelding]in 2019 ook al een keer fout geprijsd

Als ze het op een prijsfout gooien dan zou je als TS zeggen dat het een realistische korting is en dat je gewoon geleverd wilt hebben. Nu wachten ze gewoon tot je opgeeft of de schrijven voor lager dan jouw verkoopprijs in te kopen zijn, zodat ze geen verlies draaien op jouw order.

Makkelijkste voor jezelf is om nooit meer bij deze shop te gaan kopen en de schijven elders voor iets meer te kopen, mocht je ooit garantie nodig hebben ben je bij een andere winkel waarschijnlijk ook beter af :-)

Zeker als je 4! schijven tegelijkertijd koopt en nodig hebt
In OP staat duidelijk dat er zo'n 50euro korting werd gegeven. Dit is gewoon een prima aanbieding maar alles behalve onrealistisch of een koppelingsfout.

Ik zou in dit geval het advies van @fopjurist opvolgen en eens wat informatie gaan zoeken over dekkingskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
We zijn ondertussen weer meer dan een week verder, zonder respons/aangeboden alternatief van de winkel.
Ik heb hier een uitleg over dekkingskoop gevonden die redelijk goed aansluit bij dit geval:
https://www.arag.nl/consu...p/product-niet-leverbaar/
Concreet zou ik dus bij een alternatieve winkel de HDD's kunnen kopen, en dan onder dekkingskoop de huidige winkel het nieuwe aankoopbedrag terugvragen.

Alleen vermoed ik gewoon dat ze dat vlakaf gaan weigeren. Hoe pak ik dat best aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 15:56
bertp1 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:14:
We zijn ondertussen weer meer dan een week verder, zonder respons/aangeboden alternatief van de winkel.
Ik heb hier een uitleg over dekkingskoop gevonden die redelijk goed aansluit bij dit geval:
https://www.arag.nl/consu...p/product-niet-leverbaar/
Concreet zou ik dus bij een alternatieve winkel de HDD's kunnen kopen, en dan onder dekkingskoop de huidige winkel het nieuwe aankoopbedrag terugvragen.

Alleen vermoed ik gewoon dat ze dat vlakaf gaan weigeren. Hoe pak ik dat best aan?
Het lijkt me logisch dat de winkel gaat weigeren, en ik denk niet dat het zo rechttoe rechttaan is dat dekkingskoop altijd van toepassing is in deze situatie. Betekent niet dat het hier niet van toepassing zou kunnen zijn maar ik zou mezelf afvragen hoeveel energie ik er voor €50 in wil steken.
Pagina: 1