Ziggo ConnectBox vs Nefit Easy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:09
Hi all,

Mijn ouders hebben al jaren een Ziggo ConnectBox (de witte) en een Nefit Easy thermostaat.

DHCP kwam van een Linksys routertje af die er ooit om een onbekende reden tussen gezet was.
Wifi via een Netgear R6000 in bridge modus.

Laatst knalde het internet eruit en bleek dat Linksys routertje geen DHCP meer te willen doen.
Deze heb ik er nu dus tussenuit gehaald en DHCP gewoon op de ConnectBox aangezet.

Alles doet het weer behalve de Nefit Easy thermostaat....
Het gekke is dat hij voorheen altijd gewerkt heeft. Het enige verschil is nu dat de DHCP ergens anders vandaan komt.

Wifi kan hij verbinden maar vervolgens geen internet/connectie met de Nefit/Bosch servers.
Poort 5222 en 5223 open gezet op de ConnectBox in alle mogelijke manieren en de firewall zelfs uit gezet maar hij vertikt het om te verbinden.
Poorten openen zou sowieso al niet hoeven want UPnP staat gewoon aan en hij deed het dus ook altijd gewoon.

Als ik de thermostaat even op een hotspot via mijn telefoon/5G zet werkt hij gelijk.
Probleem lijkt hem dus toch echt in het doosje van Ziggo te zitten.

Iemand ervaring met deze combi en zie ik wat over het hoofd?
Ik ben bijna in staat het Ziggo doosje te vervangen voor een wat flexibeler geval..

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Allereerst zou ik UPnP uitzetten als je niet gehacked wilt worden, dat maakt je Lan zo lek als een zeef.
Verder heeft het uiteraard niets met die Ziggo te maken.

Die linksys een ander subnet gebruikt en heeft die Nefit nog steeds dat ipadres waardoor de boel niet meer werkt.
Als je er een switch tussen hebt zitten kan die ook het oude ipadres onthouden in zij Arp table.
De oplossing is dus niet Nefit resetten of even van de spanning halen en als er een switch tussen zit die ook.
Als dat ding vanaf de cv ketel gevoed wordt moet je de net spanning stekker van de ketel eruit halen en een minuut wachten voor je hem er weer instopt.

Ps
Hoe kun je een port forward van 5222 en 5223 naar die Nefit maken als je niet weet wel ipadres hij heeft?
Als je portforwarding nodig hebt dan moet je in de Ziggo ervoor zorgen dat het macadres van die Nefit altijd hetzelfde ipadres krijgt en dan kun je naar dat ipadres de portforwarding doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2023 15:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Ben(V) Ik ben nu van alles aan het proberen want dat ding doet niet wat ik wil :p

De linksys gebruikte inderdaad een ander subnet. Switch zit er niet tussen.
Nefit heeft uiteraard een statisch IP op basis van zn mac adres op de ConnectBox, die krijgt hij ook netjes.
Nefit ook meermaals een reset gegeven met een paperclip en aantal keer gereboot maar helaas...

Opnieuw de Nefit rebooten en aan mobiele hotspot werkt dus wel gelijk.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan is je port forwarding niet in orde.

Maar je moet met de nefit app toch via wifi bij dat ding kunnen komen?
Dan ga je helemaal buiten je router om.
Het enige dat dan nodig is dat je nefit een ipadres krijgt in hetzelfde subnet als je telefoon.

[ Voor 73% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2023 18:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:56

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat de thermostaat niet goed met 2.4ghz en 5ghz overweg kan, ik weet niet of het kan maar zet 5ghz eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
allure schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:11:
Ik denk dat de thermostaat niet goed met 2.4ghz en 5ghz overweg kan, ik weet niet of het kan maar zet 5ghz eens uit.
5GHz doet hij inderdaad niet... Die Netgear is nog een oudje die 2.4 en 5GHz apart uit zendt dus het 5GHz SSID ziet hij niet.

Gisteren toch ook weer gedoe met een chromecast die het niet wilde doen en na een reboot van WiFi doosje wel ineens dus toch maar een Ubiquiti U6 Lite besteld voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ben(V) schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:17:
Dan is je port forwarding niet in orde.

Maar je moet met de nefit app toch via wifi bij dat ding kunnen komen?
Dan ga je helemaal buiten je router om.
Het enige dat dan nodig is dat je nefit een ipadres krijgt in hetzelfde subnet als je telefoon.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het toch aandere poorten zijn dan 5222 en 5223 maar nefit/Bosch doet er een beetje vaag over. Internet noemt wel overal die 2 poorten.

De Nefit thermostaat en app communiceren via de servers van Bosch. Niet rechtstreeks met elkaar.
Thermostaat moet dus echt die connectie met de server hebben om via de app/wifi bereikbaar te zijn helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 23:00
Kun je over het interne netwerk wel de Nefit bereiken met een ping bijvoorbeeld? Je geeft aan dat de Nefit het IP adres krijgt wat gereserveerd is, maar hoe heb je dat bevestigd gekregen?

Verder lijkt het mij zeer onlogisch dat je port forwarding moet inschakelen op de router/firewall om de thermostaat aan de gang te krijgen. De genoemde poorten zullen de poorten op de Nefit servers zijn, anders zou het onmogelijk zijn om meerdere thermostaten op 1 internet aansluiting te hebben en het zou voor een digibeet ook onmogelijk zijn om zo'n apparaat aangesloten te krijgen.

Dus wellicht eerst even bij de basis beginnen en testen of je de nefit over het interne netwerk kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Duumke schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:10:
Kun je over het interne netwerk wel de Nefit bereiken met een ping bijvoorbeeld? Je geeft aan dat de Nefit het IP adres krijgt wat gereserveerd is, maar hoe heb je dat bevestigd gekregen?

Verder lijkt het mij zeer onlogisch dat je port forwarding moet inschakelen op de router/firewall om de thermostaat aan de gang te krijgen. De genoemde poorten zullen de poorten op de Nefit servers zijn, anders zou het onmogelijk zijn om meerdere thermostaten op 1 internet aansluiting te hebben en het zou voor een digibeet ook onmogelijk zijn om zo'n apparaat aangesloten te krijgen.

Dus wellicht eerst even bij de basis beginnen en testen of je de nefit over het interne netwerk kunt bereiken.
Dat is inderdaad ook een dingetje wat ik gek vind. Hij heeft het met hetzelfde Ziggo doosje altijd gedaan dus waarom nu ineens niet meer.

Op het interne netwerk kan ik hem niet pingen maar uit mijn hoofd geeft die Nefit geen response op ping...
Kan ik vanavond thuis nog wel eens even testen met mijn eigen Nefit Easy of die wel een antwoord geeft.

Ik zou het gek vinden maar wellicht is het toch gewoon het oude WiFi doosje van Netgear die rare dingen aan het doen is aangezien de chromecast ook niet meer wilde gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Probeer eens tijdelijk de 5Ghz uit te zetten in je Ziggo router.
Zet de firewall in de Ziggo router eens uit.
Zie je in de Ziggo router bij "Connected devices" wel dat die Nefit een IPadres krijgt?

En gebruik je soms ipv6?
Want dat snapt die Nefit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ben(V) schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:26:
Probeer eens tijdelijk de 5Ghz uit te zetten in je Ziggo router.
Zet de firewall in de Ziggo router eens uit.
Zie je in de Ziggo router bij "Connected devices" wel dat die Nefit een IPadres krijgt?

En gebruik je soms ipv6?
Want dat snapt die Nefit niet.
WiFi staat compleet uit op de Ziggo router. Heb nog wel het idee die eens aan te zetten om daar eens mee te verbinden.

FW uitzetten heeft helaas ook geen effect...

Onder connected devices zie ik hem als statisch apparaat staan. Zover ik weet komt hij dan niet in de lijst met DHCP adressen erboven dus je ziet niet meer of hij "online" is.
Als ik hem weer even op DHCP gooi komt hij wel in die lijst te staan.

IPv6 kan ik even naar kijken, staat wel aan geloof ik maar wordt niks mee gedaan. Maar ook hier weer het verhaal, daar is niks aan veranderd en heeft altijd gewerkt 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Csotranme op 24-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de Wifi van de Ziggo uit staat wie levert dan de wifi?
Misschien handig als je verteld hoe je configuratie eruit ziet.
En voor dat device geld hetzelfde zet even de 5GHz uit.
En niets verander klopt niet, die linksys had geen ipv6 en geen 5Ghz.

En als hij gewoon een ipadres krijgt dan zit het dus niet in de dhcp server.
Je weet dat Nefit een nieuwe procedure heeft voor inloggen met de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ben(V) schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:35:
Als de Wifi van de Ziggo uit staat wie levert dan de wifi?
Misschien handig als je verteld hoe je configuratie eruit ziet.
En voor dat device geld hetzelfde zet even de 5GHz uit.
En niets verander klopt niet, die linksys had geen ipv6 en geen 5Ghz.

En als hij gewoon een ipadres krijgt dan zit het dus niet in de dhcp server.
Je weet dat Nefit een nieuwe procedure heeft voor inloggen met de app?
Een losse R6000 Netgear in Bridge levert Wifi maar die vertrouw ik dus ook niet helemaal meer ;) .
Staat een Ubiquiti U6 Lite in bestelling nu die ik zelf thuis ook gebruik.

Voorheen was het Ziggo ConnectBox->Linksys (DHCP)->Netgear WiFi->Nefit Easy etc
Nu: Ziggo ConnectBox (DHCP)->Netgear WiFi->Nefit Easy.

Enkel de Linksys er dus tussenuit en DHCP komt nu van een ander kastje (met andere range).

Die login is veranderd ja maar ik dacht enkel voor de nieuwe Easy, de EasyControl. Die heeft mn zus dan weer en dat was ook een heel gezeik om aan te melden maar goed dat is weer een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb even gegooled maar de app connect gewoon lokaal met de thermostaat en niet via de servers van Nefit-Bosch.
Dat is alleen zo als je niet lokaal op je eigen wifi zit maar ergens op het internet.
Ik denk dus dat daar het probleem zit, die app probeert naar het oude ipadres van de thermostaat te connecten.
Probeer de app opnieuw te connecten met de thermostaat.

Is de thermostaat ook wireless met de ketel verbonden?
In dat geval moet je die connectie waarschijnlijk ook opnieuw opzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ben(V) schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:49:
Heb even gegooled maar de app connect gewoon lokaal met de thermostaat en niet via de servers van Nefit-Bosch.
Dat is alleen zo als je niet lokaal op je eigen wifi zit maar ergens op het internet.
Ik denk dus dat daar het probleem zit, die app probeert naar het oude ipadres van de thermostaat te connecten.
Probeer de app opnieuw te connecten met de thermostaat.

Is de thermostaat ook wireless met de ketel verbonden?
In dat geval moet je die connectie waarschijnlijk ook opnieuw opzetten.
Hmm dat had ik nog niet gevonden. Ik was in de veronderstelling dat het altijd via de Bosch server ging.
Ik kan het moeders even laten proberen.

Ketel hangt wel aan een draadje aan de Easy. die ziet hij ook netjes.
Overigens ook geen adapter ertussen. is een Nefit ketel die de Easy native ondersteund.

Pagina: 1