Advies gevraagd voor werk pc, richtprijs 4000 - 5500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo Tweakers forum
Hier even een korte toelichting. Ik ben een 3D FX artist / TD en ga binnenkort beginnen met freelancen. Hiervoor ben ik op zoek naar een goede high-end machine.

Ik heb me inmiddels wat ingelezen en door dit forum heen gegaan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met suggesties en/of tips voor de volgende PC configuratie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat dagelijks gebruikt worden voor werk.
- Werk wordt voornamelijk gedaan in Houdini FX software (simulaties, procedural modelling, ML, AI, shading, lighting, rendering, Stable Diffusion).
- Unreal Engine (world building, VP, etc.)
- Compositing in Nuke
- Video Editing
- Gamen heeft een hele lage geen prioriteit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs ligt tussen de € 4000 - € 5500. (incl. monitoren)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten / randapparatuur die meegenomen worden zijn:
- Muis en Toetsenboard

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zou fijn zijn als er weer minimaal een jaar of 4 vooruit kan met dit systeem.
Voor het geheugen is het belangrijk om niet zoals nu soms tegen de 64GB te zitten, dus heb ik gekozen voor 2 x 48GB. Een goede videokaart is natuurlijk een must, dus vandaar een 4090.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet wel een Nvidia GPU zijn..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal dagelijks intensief gebruikt worden. Het voornaamste werk zal in Houdini zijn, maar het moet ook geschikt zijn om een volle dag te kunnen renderen en simulaties te draaien.

Aangezien het best warm kan worden in de ruimte waar dit systeem komt te staan, is een goede koeling belangrijk. Ik probeer daarom een balans te vinden tussen een stil en koel.

Ik heb vernomen dat waterkoeling voor deze machine niet per se handig en/of nodig is. Mocht het toch zo zijn dat dit de beste optie is, hoor ik het graag. Voor mij is stabiliteit erg belangrijk, dus liever een beetje “overkill”, dan “net genoeg”.

Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik niet overklokken, maar sta er wel open voor, mocht het geen issue zijn qua stabiliteit en/of hitte.

Wat verwacht je van ons?
Het zal fijn zijn als iemand kan meekijken en zijn/haar mening over mijn lijst wilt geven. Is er iets onlogisch, of voor minder of net wat meer geld een stuk beter, of zuiniger?
Is de voeding goed?
Past alles in de kast?
Daarnaast vraag ik me af of de SSD’s niet te heet worden (vooral de PCI Express 5.0 x4) aangezien deze direct onder / tegen de GPU zitten (zie moederbord)?
Hoe kan ik het beste een goede airflow creëren in deze kast, of zou ik toch een andere moeten kiezen?
Is dit de beste CPU koeler bij deze build?
Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik me wel wat ingelezen, maar ben zeker geen ultieme tweaker op dit gebied.
Alvast vriendelijk bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 595,95€ 595,95
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 292,-€ 292,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4090 X3 OC€ 1.669,-€ 1.669,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart/Wit€ 132,91€ 132,91
2MonitorsLG 27UP650P-W Zwart€ 269,95€ 539,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J4040D48GX2-FX5€ 263,21€ 263,21
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1000W€ 202,85€ 202,85
1Solid state drivesCorsair MP700 1TB€ 175,90€ 175,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 162,56€ 162,56
Totaal€ 4.152,80

Beste antwoord (via PWR_FX op 21-07-2023 13:39)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:26
PWR_FX schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:16:
Ik zit nu te twijfelen of ik voor water- of luchtkoeling moet gaan.
De PC moet bijvoorbeeld meerdere dagen voluit kunnen renderen of simuleren. (GPU en CPU). Kan dit met waterkoeling problemen geven en zijn er andere nadelen met waterkoeling t.o.v. luchtkoeling?
Is er een vertraging in hitteafvoer / koeling bij waterkoeling wanneer de workload van 1% naar 100% gaat in een zeer korte tijd? Of maakt dat niet uit?

Kan het geheugen of kunnen de SSD's te warm worden met een luchtkoeling? Ik ben niet van plan om de DDR5 strips te overclocken, althans niet veel. De SSD’s vereisen een goede heatsink, zal het standaard moederbord heatsink voldoende zijn? Aangezien er dan ook een grote CPU koeler overheen komt, of is dat juist goed voor de hitte afvoer?
[/i]
Een pomp kun je prima dagen lang draaien. Mijn vijverpomp draait al 15jaar 9 maand per jaar onafgebroken. Over lekkages lees ik al jaren niets. Mijn vorige AIO-koeler is na 9 jaar buiiten gebruik gegaan, maar functioneerde prima.
Fans van een radiator zijn ook eenvoudig te vervangen, dus het kwetsbaarste is waarschijnlijk de levensduur van de pomp. Bij een defecte pomp zul je de gehele radiator moeten vervangen. NZXT geeft bijvoorbeeld 6jaar garantie dus heel erg groot hoeft dat risico niet te zijn.
Ik verwacht dat waterkoeling beter met pieken kan omgaan, omdat de massa van de radiator en de hoeveelheid koelwater beter pieken kunnen absorberen, waardoor je minder snelle temperatuurschommelingen krijgt.

Ook met luchtkoeling heb je twee fans op de cpu-koeler en de behuizing vol met fans, dus een flinke luchtstroom. Bij weinig fans of passieve koeling loop je de meeste kans op te hoge temperaturen.
DDR5 overklokken kan een hobby zijn, maar zou ik ook niet doen. Temperatuur zal grotendeels bepaald worden door het voltage van het geheugen, maar ik lees hier nooit problemen over als er niet wordt overklokt. Het voltage van DDR5 is meestal ook lager dan bij DDR3.

Als je een PCIe4.0 SSD gebruikt met een heatsink en normale koeling, dan moet dat voldoende zijn. Ook met de standaard moederbord heatsink. Het koelblok van de cpu-koeler mag dan warmte afgeven, de fans zorgen weer voor afvoer van warmte, zodat deze niet in de behuizing blijft hangen.
Gaat het verschil in Vrm bij de moederborden een verschil maken? Of is dat slechts alleen wanneer je gaat overclocken?
Omdat je met de PC langdurig wilt kunnen renderen wil je lage VRM-temperaturen hebben, omdat het helpt bij een lange levensduur. Lage temperaturen is een combinatie van goede VRM's en een goede heatsink.
1120A is overdaad, maar helpt wel om lagere temperaturen te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-06 16:12
Goede opzet. Met de 7950x zou ik gaan voor een: uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 420

i.c.m. met een compatible case zoals deze: uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass

Qua beeldscherm zou ik gaan voor iig een scherm van 32 inch+ maar dat is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 595,95€ 595,95
1MoederbordenMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI€ 304,-€ 304,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4090 24GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan€ 1.749,-€ 1.749,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart/Wit€ 132,91€ 132,91
2MonitorsAOC U2790PQU Titanium, Zwart€ 288,98€ 577,96
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 107,90€ 107,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J4040D48GX2-FX5€ 263,21€ 263,21
2Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 134,62€ 269,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.236,92
Het MSI moederbord is een 670E en ondersteunt ook PCIe5.0 sloten al verwacht ik niet dat je met een RTX5090 bandbreedte tekort komt. Betere ALC1200 audiochip met optische ingang.
De Noctua is iets minder stil dan de Be Quiet, maar koelt onder zware belasting beter. 14cm fans zijn ook top. Ik zou ook overwegen om een powerlimiet in te stellen.
PNY koeler is dikker en koelt erg goed.
Straight Power voeding is platinum en dus erg efficient, ook single rail.
Beste airflow met 5-pack lijkt mij 3x front intake, 1x rear outtake, 1x boven-achterkant outtake.

PCIe5.0 SSD's hebben nog iets meer ontwikkeltijd nodig en zou ik voorlopig mijden: https://nl.hardware.info/...l-shutdown-na-55-seconden
990 Pro is zijn geld niet waard. 2Tb is per Gb duidelijk goedkoper, daarom 2x KC3000 2Tb gekozen.

AOC monitors hebben een goede reputatie en zijn vaak goed gekalibreerd. Afwerking is ook mooier dan LG, bekabeling gaat netjes naar onderen ipv aan de achterkant lelijk uit te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
@ceescees Bedankt voor de tip, dat ziet er inderdaad veelbelovend uit.
@Woezik Bedankt, ik ga mijn lijst weer aanpassen en veel dingen vervangen.

De PC moet bijvoorbeeld meerdere dagen voluit kunnen renderen of simuleren. (GPU en CPU). Kan dit met waterkoeling problemen geven en zijn er andere nadelen met waterkoeling t.o.v. luchtkoeling?
Is er een vertraging in hitteafvoer / koeling bij waterkoeling wanneer de workload van 1% naar 100% gaat in een zeer korte tijd? Of maakt dat niet uit?

Kan het geheugen of kunnen de SSD's te warm worden met een luchtkoeling? Ik ben niet van plan om de DDR5 strips te overclocken, althans niet veel. De SSD’s vereisen een goede heatsink, zal het standaard moederbord heatsink voldoende zijn? Aangezien er dan ook een grote CPU koeler overheen komt, of is dat juist goed voor de hitte afvoer?

Gaat het verschil in Vrm bij de moederborden een verschil maken? Of is dat slechts alleen wanneer je gaat overclocken?

Gigabyte AORUS X670 ELITE AX
VCore-powerstages 70A
Aantal VCore-powerstages 16x
Rating VCore-vrm 1.120A

MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI
VCore-powerstages 80A
Aantal VCore-powerstages 14x
Rating VCore-vrm 1.120A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
Je vragen wbt koeling zou ik zo niet weten. De Vrm is volgens mij voor beide moederborden overkill zelfs met overclocking. De MSI heeft dus een PCIe 5.0 slot. Als je over 4 jaar wilt upgraden kan je de nvidia 60XX serie zeer waarschijnlijk draaien i.c.m. met een nieuwe amd cpu, dus perfect als je wilt 'future proofen'. Als je je geheugen wilt overclocken zou ik ff controleren of je een SK hynix set hebt, en evt -actually hardcore overlocking / buildzoid - youtube channel ff checken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
ceescees schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:36:
Je vragen wbt koeling zou ik zo niet weten. De Vrm is volgens mij voor beide moederborden overkill zelfs met overclocking. De MSI heeft dus een PCIe 5.0 slot. Als je over 4 jaar wilt upgraden kan je de nvidia 60XX serie zeer waarschijnlijk draaien i.c.m. met een nieuwe amd cpu, dus perfect als je wilt 'future proofen'. Als je je geheugen wilt overclocken zou ik ff controleren of je een SK hynix set hebt, en evt -actually hardcore overlocking / buildzoid - youtube channel ff checken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Bedankt! Ik dacht dat hoe meer VCore-powerstages des te beter, maar misschien is dat bij deze moederborden al overkill. Ik ben niet echt van plan om mijn geheugen te overclocken, maar ik zie op dat youtube kanaal wel wat interessante dingen onder de loep worden genomen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
Hier nu de lijst met updates:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 598,22€ 598,22
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4090 24GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan€ 1.749,-€ 1.749,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart/Wit€ 132,12€ 132,12
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J4040D48GX2-FX5€ 263,97€ 263,97
Totaal€ 4.205,26

Mocht er nog iets zijn wat ik over het hoofd zie en beter / sneller of koeler kan, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
Deze voeding wordt aangeraden: uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W

in dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
alleen voor als nog lastig verkrijgbaar helaas.

[ Voor 25% gewijzigd door ceescees op 20-07-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
Lijkt hier toch op voorraad:
https://www.proshop.nl/Vo...-80-PLUS-Titanium/3172254

De extra investering haal je er waarschijnlijk moeilijk terug uit, maar als je dagen loopt te renderen, wie weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

PWR_FX schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:19:

- Gamen heeft een hele lage prioriteit.
Geen. Als je werk pc jouw broodwinning is, dan ga je er geen grote prive zaken op doen. Stel een spelletjesypdate vernagelt jou windows en je bent 5 uur declarabele uren kwijt om dit te verhelpen. Over welke kosten heb je het dan?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
bombadil schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Geen. Als je werk pc jouw broodwinning is, dan ga je er geen grote prive zaken op doen. Stel een spelletjesypdate vernagelt jou windows en je bent 5 uur declarabele uren kwijt om dit te verhelpen. Over welke kosten heb je het dan?
Klopt, had inderdaad "geen" moeten staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woezik

[/i]
Een pomp kun je prima dagen lang draaien. Mijn vijverpomp draait al 15jaar 9 maand per jaar onafgebroken. Over lekkages lees ik al jaren niets. Mijn vorige AIO-koeler is na 9 jaar buiiten gebruik gegaan, maar functioneerde prima.
Fans van een radiator zijn ook eenvoudig te vervangen, dus het kwetsbaarste is waarschijnlijk de levensduur van de pomp. Bij een defecte pomp zul je de gehele radiator moeten vervangen. NZXT geeft bijvoorbeeld 6jaar garantie dus heel erg groot hoeft dat risico niet te zijn.
Ik verwacht dat waterkoeling beter met pieken kan omgaan, omdat de massa van de radiator en de hoeveelheid koelwater beter pieken kunnen absorberen, waardoor je minder snelle temperatuurschommelingen krijgt.

Ook met luchtkoeling heb je twee fans op de cpu-koeler en de behuizing vol met fans, dus een flinke luchtstroom. Bij weinig fans of passieve koeling loop je de meeste kans op te hoge temperaturen.
DDR5 overklokken kan een hobby zijn, maar zou ik ook niet doen. Temperatuur zal grotendeels bepaald worden door het voltage van het geheugen, maar ik lees hier nooit problemen over als er niet wordt overklokt. Het voltage van DDR5 is meestal ook lager dan bij DDR3.

Als je een PCIe4.0 SSD gebruikt met een heatsink en normale koeling, dan moet dat voldoende zijn. Ook met de standaard moederbord heatsink. Het koelblok van de cpu-koeler mag dan warmte afgeven, de fans zorgen weer voor afvoer van warmte, zodat deze niet in de behuizing blijft hangen.
Omdat je met de PC langdurig wilt kunnen renderen wil je lage VRM-temperaturen hebben, omdat het helpt bij een lange levensduur. Lage temperaturen is een combinatie van goede VRM's en een goede heatsink.
1120A is overdaad, maar helpt wel om lagere temperaturen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
Woezik schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Ik verwacht dat waterkoeling beter met pieken kan omgaan, omdat de massa van de radiator en de hoeveelheid koelwater beter pieken kunnen absorberen, waardoor je minder snelle temperatuurschommelingen krijgt....
Top! Bedankt voor de uitgebreide informatie, dit helpt!

Ik ga nu toch voor luchtkoeling en misschien switch ik later nog naar een AIO waterkoeler.

Voor luchtkoeling kom ik telkens ook op de Noctua NH-D15 uit, dus dat zit wel goed.

Mijn enige vraag is nu of deze kast https://tweakers.net/pric...xt-h7-flow-zwart-wit.html de beste optie is voor deze setup? De CPU koeler past hier makkelijk in, maar zal een andere (misschien iets ruimere) kast beter werken qua airflow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:17
Op zich is het een perfecte kast, echter moet je wel wat fans toevoegen, zeker als je voor luchtkoeling gaat.
De meegeleverde fans krijgen je systeem namelijk niet gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
Bedankt voor alle info en het meedenken.
Hopelijk zie ik nu niets over het hoofd. Mocht er nog iets zijn wat niet helemaal klopt, hoor ik het graag. Anders ga ik voor deze build:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 598,22€ 598,22
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart/Wit€ 132,89€ 132,89
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J4040D48GX2-FX5€ 263,97€ 263,97
Totaal€ 4.239,93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
PWR_FX schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 06:55:
[...]
Mijn enige vraag is nu of deze kast https://tweakers.net/pric...xt-h7-flow-zwart-wit.html de beste optie is voor deze setup? De CPU koeler past hier makkelijk in, maar zal een andere (misschien iets ruimere) kast beter werken qua airflow?
Hoe groter de kast, des te meer warme lucht ververst moet worden. De H7 heeft 3x 14cm intake en meer ga je vrijwel niet vinden. Er zijn uiteraard wel alternatieven die je wellicht mooier vindt. Phanteks en Lian Li hebben ook alternatieven in wit: https://tweakers.net/pric...;1823552;1902084;1923870/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWR_FX
Woezik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:07:
[...]
Hoe groter de kast, des te meer warme lucht ververst moet worden. De H7 heeft 3x 14cm intake en meer ga je vrijwel niet vinden. Er zijn uiteraard wel alternatieven die je wellicht mooier vindt. Phanteks en Lian Li hebben ook alternatieven in wit: https://tweakers.net/pric...;1823552;1902084;1923870/
Dat is waar, dan hou ik het bij de H7 en ga ik alles bestellen.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1