Hallo Tweakers forum
Hier even een korte toelichting. Ik ben een 3D FX artist / TD en ga binnenkort beginnen met freelancen. Hiervoor ben ik op zoek naar een goede high-end machine.
Ik heb me inmiddels wat ingelezen en door dit forum heen gegaan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met suggesties en/of tips voor de volgende PC configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat dagelijks gebruikt worden voor werk.
- Werk wordt voornamelijk gedaan in Houdini FX software (simulaties, procedural modelling, ML, AI, shading, lighting, rendering, Stable Diffusion).
- Unreal Engine (world building, VP, etc.)
- Compositing in Nuke
- Video Editing
- Gamen heeft een hele lage geen prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs ligt tussen de € 4000 - € 5500. (incl. monitoren)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten / randapparatuur die meegenomen worden zijn:
- Muis en Toetsenboard
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zou fijn zijn als er weer minimaal een jaar of 4 vooruit kan met dit systeem.
Voor het geheugen is het belangrijk om niet zoals nu soms tegen de 64GB te zitten, dus heb ik gekozen voor 2 x 48GB. Een goede videokaart is natuurlijk een must, dus vandaar een 4090.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet wel een Nvidia GPU zijn..
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal dagelijks intensief gebruikt worden. Het voornaamste werk zal in Houdini zijn, maar het moet ook geschikt zijn om een volle dag te kunnen renderen en simulaties te draaien.
Aangezien het best warm kan worden in de ruimte waar dit systeem komt te staan, is een goede koeling belangrijk. Ik probeer daarom een balans te vinden tussen een stil en koel.
Ik heb vernomen dat waterkoeling voor deze machine niet per se handig en/of nodig is. Mocht het toch zo zijn dat dit de beste optie is, hoor ik het graag. Voor mij is stabiliteit erg belangrijk, dus liever een beetje “overkill”, dan “net genoeg”.
Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik niet overklokken, maar sta er wel open voor, mocht het geen issue zijn qua stabiliteit en/of hitte.
Wat verwacht je van ons?
Het zal fijn zijn als iemand kan meekijken en zijn/haar mening over mijn lijst wilt geven. Is er iets onlogisch, of voor minder of net wat meer geld een stuk beter, of zuiniger?
Is de voeding goed?
Past alles in de kast?
Daarnaast vraag ik me af of de SSD’s niet te heet worden (vooral de PCI Express 5.0 x4) aangezien deze direct onder / tegen de GPU zitten (zie moederbord)?
Hoe kan ik het beste een goede airflow creëren in deze kast, of zou ik toch een andere moeten kiezen?
Is dit de beste CPU koeler bij deze build?
Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik me wel wat ingelezen, maar ben zeker geen ultieme tweaker op dit gebied.
Alvast vriendelijk bedankt!
Hier even een korte toelichting. Ik ben een 3D FX artist / TD en ga binnenkort beginnen met freelancen. Hiervoor ben ik op zoek naar een goede high-end machine.
Ik heb me inmiddels wat ingelezen en door dit forum heen gegaan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met suggesties en/of tips voor de volgende PC configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat dagelijks gebruikt worden voor werk.
- Werk wordt voornamelijk gedaan in Houdini FX software (simulaties, procedural modelling, ML, AI, shading, lighting, rendering, Stable Diffusion).
- Unreal Engine (world building, VP, etc.)
- Compositing in Nuke
- Video Editing
- Gamen heeft een hele lage geen prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs ligt tussen de € 4000 - € 5500. (incl. monitoren)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten / randapparatuur die meegenomen worden zijn:
- Muis en Toetsenboard
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zou fijn zijn als er weer minimaal een jaar of 4 vooruit kan met dit systeem.
Voor het geheugen is het belangrijk om niet zoals nu soms tegen de 64GB te zitten, dus heb ik gekozen voor 2 x 48GB. Een goede videokaart is natuurlijk een must, dus vandaar een 4090.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet wel een Nvidia GPU zijn..
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal dagelijks intensief gebruikt worden. Het voornaamste werk zal in Houdini zijn, maar het moet ook geschikt zijn om een volle dag te kunnen renderen en simulaties te draaien.
Aangezien het best warm kan worden in de ruimte waar dit systeem komt te staan, is een goede koeling belangrijk. Ik probeer daarom een balans te vinden tussen een stil en koel.
Ik heb vernomen dat waterkoeling voor deze machine niet per se handig en/of nodig is. Mocht het toch zo zijn dat dit de beste optie is, hoor ik het graag. Voor mij is stabiliteit erg belangrijk, dus liever een beetje “overkill”, dan “net genoeg”.
Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik niet overklokken, maar sta er wel open voor, mocht het geen issue zijn qua stabiliteit en/of hitte.
Wat verwacht je van ons?
Het zal fijn zijn als iemand kan meekijken en zijn/haar mening over mijn lijst wilt geven. Is er iets onlogisch, of voor minder of net wat meer geld een stuk beter, of zuiniger?
Is de voeding goed?
Past alles in de kast?
Daarnaast vraag ik me af of de SSD’s niet te heet worden (vooral de PCI Express 5.0 x4) aangezien deze direct onder / tegen de GPU zitten (zie moederbord)?
Hoe kan ik het beste een goede airflow creëren in deze kast, of zou ik toch een andere moeten kiezen?
Is dit de beste CPU koeler bij deze build?
Zoals ik al eerder vermeld heb, heb ik me wel wat ingelezen, maar ben zeker geen ultieme tweaker op dit gebied.
Alvast vriendelijk bedankt!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 595,95 | € 595,95 |
1 | Moederborden | Gigabyte AORUS X670 ELITE AX | € 292,- | € 292,- |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC | € 1.669,- | € 1.669,- |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart/Wit | € 132,91 | € 132,91 |
2 | Monitors | LG 27UP650P-W Zwart | € 269,95 | € 539,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 33,90 | € 33,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-5600J4040D48GX2-FX5 | € 263,21 | € 263,21 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 1000W | € 202,85 | € 202,85 |
1 | Solid state drives | Corsair MP700 1TB | € 175,90 | € 175,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 162,56 | € 162,56 |
Totaal | € 4.152,80 |