Hallo! Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een grote upgrade voor mijn desktop, aangezien ik in september graag Starfield op mijn PC wil spelen. Ik heb jarenlang gaming laptops gehad en mijn huidige PC heb ik overgenomen van iemand anders, dus niet zelf gebouwd. Wel heb ik destijds (2018) de GPU vervangen. Aangezien dit vaak de grootste kostenpost is, zou ik deze kaart (voorlopig) graag behouden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag gamen (o.a. Starfield en Cities Skylines 2) en gebruik mijn PC daarnaast zakelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000-€1500. Ik zou graag nog wat budget vrijhouden voor peripherals (oude G15 toetsenbord is toch wel een keer aan vervanging toe!).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een GPU, voeding (beide in 2018 aangeschaft), monitor 1920x1080 (in 2020 gekocht) en oude geluidskaart van mijn vader die mogelijk nog interessant is om te gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf de volgende componenten uitgezocht:
Daarnaast heb ik nog enkele (duurderde) alternatieven verzameld, waarvan ik niet 100% zeker ben of ze daadwerkelijk heel veel meerwaarde bieden:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Altijd gaming laptops van ASUS gehad, prima ervaringen mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo future-proof mogelijk voor het budget. Enigszin stil (qua koeling/fans) en koel zou fijn zijn. Verder geen gekke wensen.
Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken (en associeer het persoonlijk met overbelasten = sneller kapot? geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is). Ik sta er op zich wel voor open, mocht het veel opleveren.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen weten of ik met de bovenstaande componenten een goede keuze maak voor mijn budget (met als doel 'future-proof gamen'), en in hoeverre de alternatieve componenten (met name de duurdere CPU/moederbord) een grote meerwaarde zullen hebben.
Daarnaast zou ik graag geholpen willen worden met de volgende vragen, omdat ik geen recente ervaring heb met het bouwen van een PC en niemand in mijn omgeving er verstand van heeft
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag gamen (o.a. Starfield en Cities Skylines 2) en gebruik mijn PC daarnaast zakelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000-€1500. Ik zou graag nog wat budget vrijhouden voor peripherals (oude G15 toetsenbord is toch wel een keer aan vervanging toe!).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een GPU, voeding (beide in 2018 aangeschaft), monitor 1920x1080 (in 2020 gekocht) en oude geluidskaart van mijn vader die mogelijk nog interessant is om te gebruiken.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geluidskaarten | ASUS Xonar Essence STX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | AOC C27G1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf de volgende componenten uitgezocht:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 467,68 | € 467,68 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime X670-P | € 241,35 | € 241,35 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Lite RGB Black TG Light Tint | € 121,40 | € 121,40 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN850X (met heatsink) 2TB | € 157,99 | € 157,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.167,94 | ||
Daarnaast heb ik nog enkele (duurderde) alternatieven verzameld, waarvan ik niet 100% zeker ben of ze daadwerkelijk heel veel meerwaarde bieden:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 595,95 | € 595,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte AORUS X670 ELITE AX | € 292,- | € 292,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | € 124,87 | € 124,87 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (met heatsink) 2TB | € 182,15 | € 182,15 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.194,97 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Altijd gaming laptops van ASUS gehad, prima ervaringen mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo future-proof mogelijk voor het budget. Enigszin stil (qua koeling/fans) en koel zou fijn zijn. Verder geen gekke wensen.
Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken (en associeer het persoonlijk met overbelasten = sneller kapot? geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is). Ik sta er op zich wel voor open, mocht het veel opleveren.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen weten of ik met de bovenstaande componenten een goede keuze maak voor mijn budget (met als doel 'future-proof gamen'), en in hoeverre de alternatieve componenten (met name de duurdere CPU/moederbord) een grote meerwaarde zullen hebben.
Daarnaast zou ik graag geholpen willen worden met de volgende vragen, omdat ik geen recente ervaring heb met het bouwen van een PC en niemand in mijn omgeving er verstand van heeft
- In hoeverre zal mijn huidige GPU een bottleneck vormen voor het nieuwe systeem?
- Is mijn huidige voeding voldoende voor het nieuwe systeem? (Volgens mijn eigen berekening wel, maar ik zou het heel fijn vinden als er iemand met me meekijkt).
- Is de behuizing groot genoeg voor al mijn componenten? Ik weet dat de videokaart vrij groot is. Het is een ATX-kast, maar ik twijfel door 'Compact Lite' in de titel.
- Beschikt de behuizing over voldoende fans? Ik meen dat er standaard 3 voor en 1 achter bij zit.
- Is het nodig om betere thermal paste aan te brengen tussen de CPU/koeler? Of is de fabrieksoptie ook prima?
- Biedt liquid cooling (voor de CPU) veel meerwaarde? Of ziet het er gewoon gelikter uit dan een fan? Ik weet erg weinig van liquid cooling, maar is dit enkel voor de CPU of ook om de hele kast te koelen (dus als vervanging van case fans)? Ik vind het er mooi uitzien, maar ik weet niet goed of het naast de esthetiek echt meerwaarde heeft.
- Zou 2TB aan opslag voldoende zijn (met enkele grote games)? Of toch een stapje groter? Of bijvoorbeeld een tweede schijf erbij? Ook las ik wat over gen 4 vs gen 5 SSD's. Tot welke generatie behoren mijn keuze(s)? En biedt gen 5 een (praktisch) merkbaar verschil?
- Heeft zo'n externe soundcard tegenwoordig nog zin? Of is het geïntegreerde geluid inmiddels van een vergelijkbaar niveau?