Oplader laptop, wat te doen met de opladerplug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-07-2024
Dat je de netspanning van de oplader uit het stopcontact haalt als de laptop helemaal opgeladen is begrijp ik.
Maar wat te doen met de opladerplug, moet je die ook losmaken van je laptop als je de netspanning van de oplader haalt?

Het is toch een elektrisch circuit dat je aan de laptop laat hangen ...
of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik ken weinig mensen die de stekker uit de wandcontactdoos halen om die kort daarop er weer in te doen.

Bij stationair gebruik is het logisch om de lader in de laptop te laten zitten. Dan slijt de accu het minst.

Bij mobiel gebruik (of op schoot) wil je juist de connector in de laptop eruit halen om onnodige fysieke belasting van de laadpoort te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34
Moderne laders zijn efficient en verbruiken bijna niks als er niets aangesloten. Natuurlijk als je een échte merk lader hebt. Er zijn keurmerken (zie bijv. hier voor een goede uitleg over de Efficiëntiestandaarden) Je kan de efficientie van je adapter opzoeken op de achterkant, of gewoon zelf meten (een goede meter kost ~15€, kijk hier onder Verbruik meten)
En, een lader gaat je laptop niet ontladen mits aangesloten blijft. Er zit heleboel electronica op die stroom alleen in een richting regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Daby schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:13:
Dat je de netspanning van de oplader uit het stopcontact haalt als de laptop helemaal opgeladen is begrijp ik.
Maar wat te doen met de opladerplug, moet je die ook losmaken van je laptop als je de netspanning van de oplader haalt?

Het is toch een elektrisch circuit dat je aan de laptop laat hangen ...
of heb ik het mis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2KEvokevg8haYqjNUOe2vX8KSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pDC31yR7w9i9hm3OVeDnzAid.png?f=fotoalbum_large

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ok paint power, maar waarom niet?

Waarom gaat de stroom vanuit de laptop de adapter niet lopen te verwarmen ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 24-07-2023 15:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

CodeCaster schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Dat wordt mijn nieuwe slogan :(:)

Paint power 🖌️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
CodeCaster schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Waarom gaat de stroom vanuit de laptop de adapter niet lopen te verwarmen ofzo?
Dit soort voedingen, en ook in de laptop zelf, hebben eigenlijk altijd diodes in het circuit die dit blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxSur324OyOpdDDoQMw32QQa3QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16QpDV9et6s90VgJIGHCpeSr.png?f=fotoalbum_large
(bron: https://www.twovolt.com/2017/04/22/65w-laptop-power-adapter-circuit-diagram/)

Er zal wel ietsjes extra verlies zijn. Maar dat is alleen meetbaar in micro-ampere als je in de laadkabel meet.
Edit, en met wat pech is dat opto-koppelaar lampje ook aan.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jeroen3 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Dit soort voedingen, en ook in de laptop zelf, hebben eigenlijk altijd diodes in het circuit die dit blokkeren.

[Afbeelding]
(bron: https://www.twovolt.com/2017/04/22/65w-laptop-power-adapter-circuit-diagram/)

Er zal wel ietsjes extra verlies zijn. Maar dat is alleen meetbaar in micro-ampere als je in de laadkabel meet.
Ja, en met wat pech is dat opto-koppelaar lampje ook aan.
Bedankt voor de uitleg. Ik weet dat diodes bestaan, maar dat die daar zitten, blijkt niet uit de paint van meneer paint power hierboven, vandaar dat ik vroeg of dat verklaard kon worden.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
Dank voor jullie verduidelijkende antwoorden!

Mijn laptop is een ASUS Zenbook Pro 17 UM6702RA-M2014W en het is de bedoeling dat hij mijn ouwe trouwe ASUS desktop gaat vervangen. De laptop staat dus constant op mijn bureau.
Ik gebruik hem onregelmatig, dwz soms een hele dag achter elkaar en soms is het gebruik op een dag van korte duur tot helemaal niet.

Heb inmiddels begrepen dat om de levensduur van de accu zo lang mogelijk te laten zijn de accu in zo'n geval tot maximaal 80% opgeladen word bij een minimum percentage van zo'n 30%.

Het maximumpercentage heb ik dus ingesteld op 80%.
Jammer dat de voeding niet begint te laden bij een bepaald minimumpercentage,

ik denk dan ook dat ik een schakelaar aan mijn voedingsadapter zet, want elke keer de stekker eruit is ook zo'n gedoe. Snap trouwens niet dat er nog niet standaard een netschakelaar aan de voeding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:31
Daby schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:06:
ik denk dan ook dat ik een schakelaar aan mijn voedingsadapter zet, want elke keer de stekker eruit is ook zo'n gedoe. Snap trouwens niet dat er nog niet standaard een netschakelaar aan de voeding zit.
Omdat bij een goede kwaliteit adapter (power-supply) zo'n schakelaar niet nodig is!
De adapter die bij een ASUS laptop komt, is zeker van zo'n goede kwaliteit.

Wordt de adapter warm als ie wel in het stopcontact zit maar niet op de laptop aangeloten?
Als het goed is niet (niet warm) wat betekent dat er bijna geen energie "verbrand" wordt in die adapter
en dat je hem dus aan de netspanning kunt laten hangen.

Een andere reden om geen schakelaar te gebruiken is dat er juist stress optreed in de adapter elke keer dat je hem op het lichtnet aansluit. Vaak hoor je een tik of kleine knal, kan op zich geen kwaad maar die stroompiek belast de componenten in de adapter wel.

Nog twee redenen voor geen schakelaar in de adapter: 1) kan stuk gaan 2) is duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
peterpv schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Omdat bij een goede kwaliteit adapter (power-supply) zo'n schakelaar niet nodig is!
De adapter die bij een ASUS laptop komt, is zeker van zo'n goede kwaliteit.
Dat wist ik dus nog niet, dat wordt niet duidelijk (voor mij) aangegeven. Is vaak ook tegenstrijdige info.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Dan zal ik toch maar adviseren om de plug vooral wel uit de laptop te halen. Het is namelijk een kwetsbaar punt van je laptop. Stel de adapter valt op de grond, of je blijft ergens achter haken, dan trekt hij met de kabel aan de plug. Ik kom veel laptops tegen met een defecte of gammele DC jack.

Ik zie soms mensen hun laptop met adapterplug en al in een tas proppen :X

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1