Velux ramen: wat voor glas?

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
tl;dr: ik kan 2 velux ramen krijgen, maar wil weten of hier al HR++ glas in zit. Kan ik dat aflezen aan de raam code?

Mijn vader heeft via via 2 velux ramen gekregen van "een aantal jaren oud". Goede ramen, geen rot en compleet met goot-pakket en al. Nu ben ik intussen ook aan het verhuizen en mijn 'nieuwe' zolder heeft enkel een oud postzegeltje aan lichtdoorlaat.
Ik ben tevens met het klussen de hele boel beter aan het isoleren, dus een Velux raam met "oud" dubbelglas zonder of met lage HR-rating wil ik er liever niet in zetten. Kan ik dit aflezen aan de code die op het raam staat, of is hier enkel de "aanstekerproef" mogelijk om te kijken of er coating in het raam is verwerkt?
De aanstekerproef heeft als nadeel dat ik niet kan zien of het HR, HR+ of HR++ glas is; enkel of er een coating in het raam zit.

Alternatief is dat ik een nieuw raam koop, voor een kleine €1000 extra. Als dit niet hoeft, is dat uiteraard beter :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50

CaDje

Framedrops for life

Dat zou je als het goed is moeten kunnen lezen in de metalen strip die tussen de 2 glas platen zit.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:02
Aan de code op de sticker of het plaatje kun je zien welk type raam je hebt niet welk glas er in is toegepast, al geeft de leeftijd van het raam je vaak al wel een idee. Nieuw glas kun je gewoon bij de glashandel bestellen, en die komen het er dan ook nog inzetten.
Zit bij die goot ook een waterkerend manchet? want dat heb je wel nodig wil je geen lekkage krijgen.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
pman63 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:20:
Aan de code op de sticker of het plaatje kun je zien welk type raam je hebt niet welk glas er in is toegepast, al geeft de leeftijd van het raam je vaak al wel een idee. Nieuw glas kun je gewoon bij de glashandel bestellen, en die komen het er dan ook nog inzetten.
Zit bij die goot ook een waterkerend manchet? want dat heb je wel nodig wil je geen lekkage krijgen.
Dat manchet is een goede ja, maar heb ik ook al over nagedacht. Ik heb namelijk van het vervangen van mijn dak nog een flink stuk waterdicht/ademend vlies over, dat kan ik best op maat snijden en er omheen plakken.

Nieuw glas plaatsen is inderdaad ook altijd nog een optie :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Raam+glas heeft bij Velux een code. Als je die kunt vinden op het product dan heb je het antwoord.

Als je bv speelt met de configurator op de Velux site krijg je bv GGL FK06 2066. Die '66' aan het eind is het glas.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 18-07-2023 16:30 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een overzicht: https://www.dakraamprofi.nl/velux-glas#
Maar er bestaan ook nog oudere code. Dus let op.
Als je beperkt bent door een oud raam van totaal 16 mm dikte dan kom je zelden verder dan HR glas.
Ik heb vorig jaar 6 oude ramen omgebouwd naar 24 mm type en dan kun je met een 4-14-33.1 dus een spouw van 14 mm dus HR++ Ug=1,1 halen en met die 33.1 heb je gelaagd glas wat wij wel heel veilig vinden.
Ik had daar een 8 mm hoger nieuw profiel voor nodig, extra kosten bij de GGL 8/808 type ramen was iets meer dan 100 euro/raam bovenop het glas (wel een ander adres).
Als je super (veilig) handig ben kun je het zelf "opdikken" maar ivm de windlast heb ik dat risico niet genomen. Voor 6 ramen was ik voor de hele upgrade totaal ca 1400 euro kwijt, incl de kit.
Als je de exacte glas maten opneemt dan kun je dat met bovengenoemde paramaters voor die ombouw zo bestellen.
Ik heb er een topic over aan gemaakt.
Bel zulke bedrijven even om te checken of je de correcte bestelling doet, staat ook in het topic meen ik. Ik kreeg nl de 1e keer de verkeerde ramen, wat overigens zonder een enkel probleem keurig rechtgezet werd. Vaak kun je nl die codes niet invullen. gelukkig had ik gebeld dat konden ze nakijken.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 19-07-2023 09:31 ]

Pagina: 1