Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Sonoff ZBMini extreme aansluitschema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vdrsypjor
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Dag tweakers

Ik heb een sonoff zbmini extreme aangekocht om aan te sluiten op mijn HA maar zit beetje in de knoop met hoe ik deze precies moet aansluiten. Op de website heb ik volgende 4 schema's gevonden. Het eerste probleem is al dat ik niet 100% zeker weet welk ik precies nodig heb. Het lichtpunt is vanop 2 plaatsen te controleren dus ik vermoed ene van de onderste 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYXRs683OZxv3ry779Ao2KoavGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izJXw3wRjkK2yYUYqIpON197.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn situatie hier eens getekend. Als ik het goed heb, moet ik met de blauwe draden niks doen, deze zijn doormiddel van een soort wago allemaal doorverbonden en dit is goed.
Verder twijfel ik enorm wat er precies moet gebeuren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjugFZU57K3P-m4VsiEwbf-Fplc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grS8cZ9xbU8cZ4Hr1WEaIeAR.jpg?f=fotoalbum_large
Legende:
R = Rode draad
B = Blauwe draad
Z = Zwarte draad
W = Witte draad
(voor de eenvoud van de tekening heb ik de gronddraad buiten beschouwing gelaten maar die is uiteraard ook aanwezig
De 3 cirkels zijn de buizen die toekomen in de wanddoos. 2 onderaan en 1 bovenaan

Hopelijk kan iemand me hier verder assisteren

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien de kleurtje, BE?

En dit is bij de eerste schakelaar?

Maar module bij de lamp is het makkelijkste. In veel gevallen heb je bij de eerste schakelaar niet ook het "uiteinde" van schakelaar 2. En bij schakelaar 2 dan weer niet de L.

Grote kans dat je bij de lamp ook nog wel ongeschakelde L/fase/bruin (als standaard Europa kleur) hebt zitten.

• vdrsypjor
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Septillion schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:57:
Gezien de kleurtje, BE?

En dit is bij de eerste schakelaar?

Maar module bij de lamp is het makkelijkste. In veel gevallen heb je bij de eerste schakelaar niet ook het "uiteinde" van schakelaar 2. En bij schakelaar 2 dan weer niet de L.

Grote kans dat je bij de lamp ook nog wel ongeschakelde L/fase/bruin (als standaard Europa kleur) hebt zitten.
BE indeed ;)
Geen idee of dit de eerste schakelaar is. Is in ieder geval de schakelaar het dichtste bij de zekeringkast.
Bij de lamp zelf kan ik dit jammer genoeg niet aansluiten. Op deze kring zitten een aantal spots en de transfo zit achter een valse wand

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan zou je eens bij de tweede schakelaar moeten kijken of daar een permanente L aanwezig is. Zo niet, dan moet je draden trekken om het aan de praat te krijgen.

Of je moet over naar pulsdrukkers, dan zou je een van de twee runners tussen de schakelaars in kunnen zetten als L. Dan kan je hem bij de tweede schakelaar plaatsen.

Zie ook Sonoff mini aansluiten