Toon posts:

Sonoff mini aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-02 13:33
Beste tweakers, ik kom er maar niet uit. Onlangs verhuisd en wil nu opnieuw een lamp aansluiten middels een Sonoff mini.

Achter de schakelaar zit een fasedraad die na de schakelaar overgaat in een schakeldraad.

In de doos boven de lamp zit een nuldraad, de zwarte schakeldraad en de aardedraad. Daarnaast zitten er nog een extra fasedraden in een wago, waar nu niks mee gedaan wordt. Verwacht dat deze doorgelust is naar andere ruimten o.i.d.

Ik zie dat deze vraag hier al vaker voorbij is gekomen maar toch kan ik er geen wijs uit. Ben verder ook niet per se technisch onderlegd maar heb ook weer geen twee linkerhanden. Ons huis is een nieuwbouwwoning van een grote aannemer dus ga er even vanuit dat het qua technische installatie allemaal klopt.

Iemand die me kan helpen onderstaand plaatje te voltooien? O-)

Beste antwoord (via bluesh4rk op 30-12-2022 10:33)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-02 13:33
Hmm, dus ik zou nog twee extra kabels moeten trekken. Dan laat ik het nu even voor wat het is en gebruiken we alleen old skool de schakelaar. Op dit moment nog wat andere prioriteiten. Bedankt voor het antwoord!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06
Je hebt ook een schakelaar die geen nul nodig heeft: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l/

Zat met hetzelfde probleem (geen nul). Heb hier 2 liggen die zonder nul zouden werken maar nog geen tijd gehad deze in te bouwen

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:51
bluesh4rk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:45:
Hmm, dus ik zou nog twee extra kabels moeten trekken. Dan laat ik het nu even voor wat het is en gebruiken we alleen old skool de schakelaar. Op dit moment nog wat andere prioriteiten. Bedankt voor het antwoord!
Volgens mij hoef je alleen een blauwe nul-draad van de lamp naar de schakelaar te trekken als je de sonoff achter de schakelaar plaatst, als ik het schema van @I_IBlackI_I moet geloven...

Maar ik heb grote vraagtekens bij dat schema. Bruin is fase waar constant spanning op staat. Dus of je lamp brand altijd volgens dat schema of hij gebruikt de verkeerde kleur draad tussen de lamp en de sonoff (zou zwart moeten zijn).

Nu ben ik verder niet bekend met Sonoff, maar volgens mij kun je de blauwe nul-draad gewoon splitsen bij de lamp (1x naar de lamp, 1x naar de sonoff) en hoeft de nul niet via de sonoff.

[Voor 11% gewijzigd door jurri@n op 08-01-2023 17:10]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad alleen blauw naar de Sonoff nodig. En inderdaad, draadkleur naar de lamp heeft in de tekening verwarrende kleur.

Alternatief is de Sonoff in het plafond te plaatsen. Daar heb je al fase en nul zitten. En zo te zien zit er op de plek van de schakelaar echt alleen een schakelaar. Dan kan je de fasedraad naar de schakelaar in de lasdoos in het plafond afkoppelen en op SW1 plaatsen. De zwarte schakeldraad terug plaats je dan op SW2.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee