'deuk' in schuimbeton; kunnen noppenplaten dan wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:59

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Bij mij is vorige week een schuimbeton vloer gestort.
Waar ik dacht dat dit als water mooi zou uitvloeien, blijkt dit geenszins het geval.
Je ziet her en der de strepen waar ze met de reilat langs zijn gegaan.
Ook lijkt de vloer niet helemaal even hoog te liggen.
De mannen die het aanbrachten zeiden dat dit met het storten van de anhydriet-vloer allemaal goed zou komen.
Maar nu zie ik ook dat er ergens een 'deuk' is ontstaan.
Alsof er ergens een klein lek is geweest. Of een luchtbel die ingezakt is.
De deuk is van 40 x 60 en ongeveer 4 cm diep (op de diepste plek.

Als deze deuk zou vollopen met anhydriet zou ik er niet zo mee zitten.
Maar einde van de dag belde de VV-man en die zei dat er onder de noppenplaten die zei gaan leggen, geen anhydriet kan komen. Ik dacht dat er wellicht her en der wat gaten zouden zitten zodat er wat doorheen kan lopen.

Maar nu krijg je dus de situatie dat de noppenplaat straks boven een loze ruimte van 4 cm ligt.
Of het gewicht van het anhydriet drukt de plaat tegen de ondervloer en zit er op die plek ineens 9 cm anhydriet boven de verwarmingsslang i.p.v. 5 cm.

Het is te laat om het bedrijf te bellen die het beton gestort hebben, dus ik vraag het alvast hier:
Kan dit kwaad?
Of moet het eerst geëgaliseerd worden voor de noppenplaat erop mag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey7x2Ul0HvZesgowVI2gsPciYu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPGN55Kwulu6q48mGMB1U2zX.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rzaan op 17-07-2023 23:04)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Bij jou lijkt het ook veel vlakker te liggen dan bij mij.
Bij mij steken sommige piketpaaltjes aan de ene kant van de kamer verder uit dan aan de andere kant van de kamer.
"Komt allemaal goed met de Anhydriet" zeiden de schuimbetonstorters.
Hier lag de hele vloer 2 cm te laag _O- te weinig schuimbetonnin de auto.
Is 20m3 ingegaan.
Dat is ook opgelost met anhydriet ligt nu dik 8 cm in.
Alleen maar mooi.
Beetje sterker en bovenal meer massa voor de wp.
Die deuk zal wel het laatste uit de auto zijn geweest dat moet even goed verdeeld worden zodat je geen deuk krijgt want dat zakt meer in was mij verteld.
Ik heb het er zelf ingeblubberd met een waadpak en die slang :) en daarna met een stuk pvc buis aan een stok de boel wat afreien.

Die anhydriet gasten zetten overal driepootjes neer die ze afstellen met de laser.
De anhydriet is over mijn zelfgeblubberde schuimbeton en zelf gelegde vloerverwarming 100% vlak en waterpas gelegd.
Er zal vast wat dikte verschil in de laag zitten maar zelfs met de infraroodcamera vind je dat niet terug.

Heb ik afgelopen winter wat mee lopen klooien dan kun je perfect zien waar de buizen lopen als.de vloer opwarmt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22
Gewoon opvullen met wat cement en ff vlak strijken... toch? Zo gedaan...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je laat neem ik aan een partij het gehele proces regelen, dus die laat je dan dit toch gewoon weten en oplossen. Als zij aangeven dat het normaal gebruik niet in de weg staat, niet jouw probleem.

Als je er van wakker ligt, smeer er wat (zand)cement in. Maar niet dan achteraf klagen als de aannemer dan het argument 'heb je er zelf aan lopen hannesen' er tegenaan gooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:26:
Gewoon opvullen met wat cement en ff vlak strijken... toch? Zo gedaan...
Ik doe niks, want dan gebeurt er misschien wat @deWit hieronder zegt: U heeft zelf lopen prutsen en daarom is het nu niet meer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Laat de vloerverwarmings man dan gewoon de vloerverwarming op netten(betonnetten) knopen dan heb je meteen een goede/sterke dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
deWit schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:28:
Je laat neem ik aan een partij het gehele proces regelen, dus die laat je dan dit toch gewoon weten en oplossen. Als zij aangeven dat het normaal gebruik niet in de weg staat, niet jouw probleem.
Het wordt wel mijn probleem als later daar ooit de vloer verzakt. Of dat het een plek wordt die minder verwarmt.
Dat wil ik liever voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Aapie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:33:
Laat de vloerverwarmings man dan gewoon de vloerverwarming op netten(betonnetten) knopen dan heb je meteen een goede/sterke dekvloer.
Zou kunnen, maar ik denk niet dat hij dat morgen allemaal bij zich heeft.
Ik heb hem wel verteld over de deuk, maar geen idee wat hij als reactie geeft als hij het morgen ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Je krijgt noppenplaat zonder isolatie neem ik aan?
Hoe dik wordt de anhydriet laag?
Ongeisoleerde noppenplaat is vrij slap dat past zich wel aan aan die deuk, zakt er gewoon in zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Ronald.42 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:39:
Ongeisoleerde noppenplaat is vrij slap dat past zich wel aan aan die deuk, zakt er gewoon in zeg maar.
En dat werkt zo kut dat de beste man beter op netten kan knopen 🙈

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22
Als je zo onhandig bent dat je geen vertrouwen hebt in je eigen werkzaamheden, en deze omschrijft als "heb lopen prutsen", dan is het verstandiger om er inderdaad beter zelf niet aan te beginnen nee.. :P :+

Dan is het gewoon een kwestie van de betreffende partij bellen en die het laten oplossen...
En dan ook niet accoord gaan met een antwoord als "mwoah, kan geen kwaad hoor"..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald.42 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:39:
Zonder isolatie inderdaad.
Laag wordt iets van 5 - 6 cm.
Maar als de plaat zo slap is dat het erin zakt, dan zit daar ineens 8.5 of 9.5 anhydriet boven de slang.
Ga je dat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Makrolon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:40:
Als hij ze bij zich heeft of ergens bij mij in de omgeving kan krijgen, is dat wellicht de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Ideaal is het niet maar als het maar één deukje is mag dat geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik verwacht van niet, de invloed van die paar cm zal naar mijn verwachting geen grote impact hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:42:
Als je zo onhandig bent dat je geen vertrouwen hebt in je eigen werkzaamheden, en deze omschrijft als "heb lopen prutsen", dan is het verstandiger om er inderdaad beter zelf niet aan te beginnen nee.. :P :+
Het gaat er niet om of ik loop te prutsen, of dat ik onhandig ben. Maar dat zij het als excuus zullen noemen.
Dat is het verschil.
Als de VV-meneer morgen zegt: "Mik er effe wat beton onder, of egaline", heb ik dat zo gedaan.
Maar ik ga niet op eigen houtje iets doen om ze geen stok te geven om de hond mee te slaan.

Daarnaast: Veel oponthoud kan ik niet gebruiken.
Want de bouwvak komt eraan en als de vloer deze week niet ligt, dan komt hij pas over 4 weken en dan loopt de hele planning in de soep.

[ Voor 28% gewijzigd door Rzaan op 17-07-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:50:
[...]

Zonder isolatie inderdaad.
Laag wordt iets van 5 - 6 cm.
Maar als de plaat zo slap is dat het erin zakt, dan zit daar ineens 8.5 of 9.5 anhydriet boven de slang.
Ga je dat merken?
Merk je niks van alleen bij opwarmen zal het een ietsje pietsje trager zijn maar dat ga je niet eens kunnen meten laat staan voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Het gaat er niet om of ik loop te prutsen, of dat ik onhandig ben. Maar dat zij het als excuus zullen noemen.
Dat is het verschil.
Even kijken of ik nog foto's heb...

Jah heb ik, ook niet supervlak schuimbeton met voetsporen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWOd6vceCL1pqVMY_QjzEr2HiMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwCWvz16yBw6VftuQtWGoCBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1P6mLKYLcvMLG7fFLMvw943qBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDVYAK7OjXbGjcC4hDqz7Nkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MyTcwCWv7-vhYiJHoA8X1Wxz28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcuyNyl8T8fsrnKCQvBs1Luy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald.42 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:56:
Even kijken of ik nog foto's heb...

Jah heb ik, ook niet supervlak schuimbeton met voetsporen :+
Bij mij steken sommige piketpaaltjes aan de ene kant van de kamer verder uit dan aan de andere kant van de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

[...]

Anhydriet is ontzettend dun, en vloeit tot een waterpas geheel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Als er een dikkere laag anhydriet boven bepaalde plekken ligt zal het marginaal langzamer opwarmen, en een marginaal hogere warmtecapaciteit bieden (want het zit binnen de isolatie schil).

Geen zorgen om maken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
paQ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Anhydriet is ontzettend dun, en vloeit tot een waterpas geheel.
Dat is geruststellend.
Het is ook Anhydriet van een sterkere klasse, dus dat is mooi.
Ik heb nog nooit ergens gezien dat het gestort werd, dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

Rzaan schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Dat is geruststellend.
Het is ook Anhydriet van een sterkere klasse, dus dat is mooi.
Ik heb nog nooit ergens gezien dat het gestort werd, dus ben benieuwd.
Net als je beton, maar dan dunner. (En niet uit een mixer, maar uit een tank meestal)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 17-07-2023 22:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Hier lag de hele vloer 2 cm te laag _O- te weinig schuimbetonnin de auto.
Is 20m3 ingegaan.
Dat is ook opgelost met anhydriet ligt nu dik 8 cm in.
Alleen maar mooi.
Beetje sterker en bovenal meer massa voor de wp.
Die deuk zal wel het laatste uit de auto zijn geweest dat moet even goed verdeeld worden zodat je geen deuk krijgt want dat zakt meer in was mij verteld.
Ik heb het er zelf ingeblubberd met een waadpak en die slang :) en daarna met een stuk pvc buis aan een stok de boel wat afreien.

Die anhydriet gasten zetten overal driepootjes neer die ze afstellen met de laser.
De anhydriet is over mijn zelfgeblubberde schuimbeton en zelf gelegde vloerverwarming 100% vlak en waterpas gelegd.
Er zal vast wat dikte verschil in de laag zitten maar zelfs met de infraroodcamera vind je dat niet terug.

Heb ik afgelopen winter wat mee lopen klooien dan kun je perfect zien waar de buizen lopen als.de vloer opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald.42 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:07:
Ik ga met een geruster hart slapen door je antwoorden.
Ik heb er geen klote verstand van en dan schrik je al snel van deuken en een vloer die naar beneden lijkt af te lopen.
De scheuren hadden ze me al voor gewaarschuwd.

Maar ik wist ook niet dat anhydriet zo zelf-egaliserend was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
paQ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Net als je beton, maar dan dunner. (En niet uit een mixer, maar uit een tank meestal)

[YouTube: Anhydrietvloer storten]
Lijkt wel drinkyoghurt, zo dun. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wat je kan vragen om te doen, is om net op de plek van die "put" een gat in de noppenplaat te maken, zodat de anhydriet daar vlotjes onder kan stromen. Als je daar beter van slaapt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

naftebakje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:07:
Wat je kan vragen om te doen, is om net op de plek van die "put" een gat in de noppenplaat te maken, zodat de anhydriet daar vlotjes onder kan stromen. Als je daar beter van slaapt.
Dat zou ik zeker niet doen.
Grote kans dat de noppen platen gaan drijven en omhoog komen.

Sowieso vind ik het geen goede combinatie schuimbeton met noppenplaten.
Je noppenplaten wil je zo vlak mogelijk hebben en eventueel vast kunnen zetten als door de leidingen de platen omhoog komen.

Schuimbeton vloerverwarming doe ik altijd met netten. Eventueel een folie eronder en gaan.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:28:
Schuimbeton vloerverwarming doe ik altijd met netten. Eventueel een folie eronder en gaan.
Deze ochtend contact gehad met Faber.
Ze zeiden dat zulke deuken wel vaker voorkomen. Maar omdat deze wat scherpe randen had, hebben ze hem deels opgevuld met pur en wat styrofoam. Probleem opgelost.
Ik heb nog gevraagd waarom geen netten.
Maar ze gaven aan dat de 2 lagen (schuimbeton en dekvloer) zoveel mogelijk van elkaar gescheiden moeten blijven vanwege verschillende krimpfactor.
Dus noppenplaat was prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7_rioYBBQSS0G9p3bpAD5Lc0NI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEV5m8itvsC07y9DrjiXoUne.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Hoe hard is die anhydriet dekvloer nou eigenlijk? Ze hebben bij mij hier vorige week schuimbeton gestort maar ik heb echt het idee dat dit materiaal niet echt bijzonder hard is. ALs je er bij wijze van met een hamer op zou slaan dan sla je er een deuk in. Wij moeten een scheidingswand van Ytong blokken zetten voordat de anhydriet dekvloer erin ligt. Maar heeft dat schuimbeton wel voldoende draagvermorgen? De laag schuimbeton is overigens 33 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sunri5e schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
Hoe hard is die anhydriet dekvloer nou eigenlijk? Ze hebben bij mij hier vorige week schuimbeton gestort maar ik heb echt het idee dat dit materiaal niet echt bijzonder hard is. ALs je er bij wijze van met een hamer op zou slaan dan sla je er een deuk in. Wij moeten een scheidingswand van Ytong blokken zetten voordat de anhydriet dekvloer erin ligt. Maar heeft dat schuimbeton wel voldoende draagvermorgen? De laag schuimbeton is overigens 33 cm.
Het schuimbeton heeft voldoende draagvermogen. Het is een groot oppervlakte dus de druk wort aardig verdeeld. Puntbelasting is iets anders.
Andryhiet is volgens mij een veel toegepaste dekvloer, dus ook daar zou ik me geen zorgen over maken. Wij kregen in the end een iets andere dekvloer (met o.a. vezels erin) en die is ook keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:07

Pizzalucht

Snotneus.

Ik zou dat even navragen bij de leverancier. Schuimbeton is ontzettend broos en ik zou daar geen wand op bouwen, ik denk dat de sterkte vooral komt door de drukverdeling van de dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Pizzalucht schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:57:
Ik zou dat even navragen bij de leverancier. Schuimbeton is ontzettend broos en ik zou daar geen wand op bouwen, ik denk dat de sterkte vooral komt door de drukverdeling van de dekvloer.
Dat vroeg ik me inderdaad ook af: Een scheidingswand bouwen NADAT het schuimbeton gestort is. Het is niet echt een constructievloer. Ik zou hem op een fundering gebouwd hebben en dan het schuimbeton er omheen laten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:07

Pizzalucht

Snotneus.

Rzaan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Dat vroeg ik me inderdaad ook af: Een scheidingswand bouwen NADAT het schuimbeton gestort is. Het is niet echt een constructievloer. Ik zou hem op een fundering gebouwd hebben en dan het schuimbeton er omheen laten storten.
Ik zou het denk ik prima aandurven om een Ytong wandje op de anhydrietvloer te bouwen als hij droog is, maar schuimbeton lijkt me niet te doen. Beste is gewoon even navragen.

Overigens zit ik nu in hetzelfde proces als jij zat @Rzaan toen je dit topic opende. Schuimbeton ligt er nu in en echt veel minder strak dan ik van te voren dacht, maar het zal allemaal wel goed komen, deze week komt de vloerverwarming en anhydriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Pizzalucht schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik zou het denk ik prima aandurven om een Ytong wandje op de anhydrietvloer te bouwen als hij droog is, maar schuimbeton lijkt me niet te doen. Beste is gewoon even navragen.

Overigens zit ik nu in hetzelfde proces als jij zat @Rzaan toen je dit topic opende. Schuimbeton ligt er nu in en echt veel minder strak dan ik van te voren dacht, maar het zal allemaal wel goed komen, deze week komt de vloerverwarming en anhydriet.
Ik dacht inderdaad: Dat gaat mooi uitvloeien zoals vanille vla in een bakje :)
Mooi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik weet niet of dat in schuimbeton ook goed lukt, maar in verse betopor kan je je vloerverwarming tackeren, heb ik thuis ook zelf gedaan. Niet zo moeilijk als je met 2 bent, en je eigen werkuren zijn goedkoop.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1