Zonnepanelen vergelijking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels2723
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Na lange tijd te hebben gelezen in diverse topics over zonnepanelen en de installaties, als mede de verschillende offertes die zijn beoordeeld in dit forum, zou ik het waarderen als er tweakers zijn die hun mening over de volgende offertes willen geven.
Foto's
Het roodomlijnde dak is op het zuidoosten geörienteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsQ7Hn7r0IHEagf9jU78tvJunZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DJ2ci5Vd0TdLCOZhNjFNBm4L.jpg?f=user_large

Omgeving
Rotterdam

Beschikbare (dak)ruimte
Dak: 3 x7,5 meter

Schaduw
Er is aan het einde van de dag een aantal uren schaduw door bomen aan de achterzijde.

Jaarverbruik
Onbekend, omdat we er pas sinds kort wonen. Tussenwoning 2-personen dus vermoedelijk ca. 2500 kWh.

Budget en doel
Het doel is om een installatie te hebben die toekomstbestendig is: Wellicht na aantal jaar toevoeging van zonneboiler

Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, niet zelf.

Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPjtgf6g41X-fAX0UKHoq1etOuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb4C2CPo4CkXRwF2W4V5Eh8p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik glas-glas panelen wil of glas-folie panelen. Er wordt door verschillende partijen verschillende dingen gezegd. (Langer meegaan, minder snel degradatie van de glas-glas-panelen)

[ Voor 75% gewijzigd door Niels2723 op 17-07-2023 17:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 21:41

KoudeAardbei

Moderator

Je offertes missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Glas-glas of glas-folie is de minst belangrijke keus die je maken moet.

Vraag de eerste offerte of hij je dak voller wilt leggen en je bent er wel zo'n beetje.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je bent vergeten dat Enphase IQ omvormers nooit de Wp zullen halen. De zwaarste die je nu kan kopen is 380 Watt iq8hc. Op een 420 Wp paneel is dat prima, 1.10 DC/AC, maar wellicht een aandachtspuntje in je berekening.
Dus bijvoorbeeld je eerste enphase in de tabel heb je ruim 250 kWh overschat.

Het grote Enphase topic

Neemt niet weg dat het voordelen kan hebben als je schaduw significant genoeg is dat je met horizontale rijen niet meer genoeg panelen in de zon kan krijgen om te werken. Plus je gewenste uitbreidingen zijn natuurlijk probleemloos, dat kan zelfs met enkele panelen. (schuren/carports e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Om het makkelijker te maken: de kolommen "productie 1e jaar" en "type panelen" kun je eigenlijk het best negeren. Productie-schattingen zijn niet onderling vergelijkbaar, want verschillende software en instellingen/schattingen. Glas-glas is het extra geld niet waard.

Ik zou alles boven de 1,60/Wp ook maar gewoon wissen want dat heeft geen zin.

Dan, je hebt 1 aanbieding voor SunPower (dat zijn wel top panelen) + SE die voor die combinatie niet verkeerd geprijsd is. Welke omvormer en optimizers worden het dan precies? Is er een rapport van SE designer?

Maar is het het extra geld waard? In het algemeen is zo veel mogelijk Wp voor een schappelijke prijs/Wp het best. Dus dan zitten de eerste 2 opties redelijk in elkaars buurt. Als er zachte schaduw is van bomen, zou je Enphase wel kunnen overwegen. Kan partij A die extra panelen ook niet gewoon leggen? Zo nee, ik zou denk ik voor de 2e uit het rijtje gaan. Welke variant IQ8 wordt dat dan precies? De eerste optie kan ook als je bij die partij een beter gevoel hebt. (Growatt staat echter wel niet bekend om uitmuntend schaduw-management.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Staat partij D open voor voordeligere panelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels2723
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:31:
Partij D heeft sinds korte tijd LONGi-panelen en de DMGEC-panelen zijn hun goedkopere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De bovenste rij in tabel is voor mij de beste keuze. Geen kwetsbare elektronica op het dak. Wel stevige prijs voor ogenschijnlijk eenvoudig dak.

Op het Noord-West dak zou ik nog even niks neerleggen, pas als er een warmtepomp ofzo komt of de terugleververgoeding hoger wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Dre op 18-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2ZPCZ3SCwHPp2KzNWrOgP154Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OPmOKfTr0w0ekwSSuoOPlcth.png?f=user_large

Indicatief voorbeeld qua prijs. Exclusief installatie, meterkast, en garantie op arbeid.

Omvormer beschikt over een 2e MPPT waardoor je Noord-West er in de toekomst aan kan sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 18-07-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels2723
Vanaf een uur of 14/15 is er schaduw op de panelen van de boom aan het einde van de tuin. Als dit het geval is, levert het met de bovenste rij niks of heel weinig op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels2723
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:31:
De DMGEC zijn hun voordeligere panelen
Pagina: 1