MOBO/CPU/RAM upgrade resulteert in boot issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-03 14:47
Hoi Tweakers,

Na lang wikken en wegen toch besloten om mijn PC te upgraden. Uiteindelijk is het uitgekomen op een behoorlijke MOBO + CPU + RAM upgrade, maar sindsdien ervaar ik wat issues.

De context:
Omdat ik op het internet heb gelezen dat plug en play bij een upgrade niet de beste oplossing was voor het upgraden, ben ik voor een clean install gegaan. En ik moet zeggen dat dit proces behoorlijk goed ging. De PC startte goed op, het windows installatie menu kwam te voorschijn en ik kon windows makkelijk installeren. Daarna het vaste riedeltje bij het klaarmaken van een nieuw systeem:

1. De nodige updates uitgevoerd (via het menu "Naar updates zoeken" in windows).
2. De chipset van het MOBO geupdate via de fabrikant (AMD in dit geval),
3. De drivers van de GPU geïnstalleerd
4. Vervolgens de drivers van overige componenten/randapparatuur (Corsair iCue, Logitech, etc.)

Na iedere update / installatie keurig mijn systeem opnieuw laten opstarten zodat de update/installaties goed waren voltooid. Tot zover gaat het iedere keer prima (Note. ik schrijf iedere keer omdat ik nu meermaals een clean install heb uitgevoerd). De PC functioneert na de installaties dan ook prima.

Probleemomschrijving:
Maar dan nu de issues.. Zodra ik mijn PC - na alle installaties - uitzet voor bijv. één nachtje en hem de volgende morgen weer opstart, lijkt hij niet meer te booten. Ik krijg een zwart scherm met een heel klein wit streepje (zie afbeelding hieronder). Hierop blijft het systeem haken of vast hangen. Normaal gesproken krijg ik dit scherm namelijk voor 1-2 seconden te zien voordat ik het logo van de MOBO fabrikant te zien krijg (het scherm waar je kan aangeven om je BIOS in te gaan). Omdat ik het scherm met het logo van de fabrikant niet meer in beeld krijg, kan ik dus ook niet meer de BIOS in. Het systeem lijkt hier dus klem te zitten en het kan dus niet booten, want iedere keer als ik opnieuw opstart kom ik op dit scherm terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ldmguZOqyUFVe5VgDpSjjloAl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1c3OmGeY2O5fnB7eHj2BgWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wonder boven wonder ben ik 2-3 keer in het Recovery menu gekomen na het krijgen van dit scherm, door te emmeren met de power switch. Hierdoor kon ik bijv. opnieuw een clean install uitvoeren om het opnieuw te proberen (dit leek op een stukje progressie, maar de oplossing was een nieuwe installatie)

Ook heb ik een Boot USB'tje gemaakt (windows utility), wederom voor een clean install. En ik verzin het niet.. als ik deze in de USB port steek, dan boot die wel normaal.. :/ Dit gebruik ik momenteel dus als workaround om bij het Bureaublad te komen, maar is niet heel wenselijk. Het voelt daardoor alsof het systeem niet erg stabiel is.

De vraag:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit kan oplossen? Ik weet echter niet helemaal zeker of dit met de upgrade te maken heeft of met iets anders.

Nu was ik tijdens de installatie al tegen de AM5 + XMP issues aangelopen met het AM5-platform, maar dat staat volgens mij los van deze issues (hoop ik).

Extra info:
Mijn nieuwe systeem is:
- AMD Ryzen 9 7900x
- Gigabyte Aorus x670 ELITE AX
- Corsair DDR5 RAM 32GBx2 CMK64GX5M2B6600C32
- Gigabyte RTX 3060Ti
- Corsair Elite Capellix h115i AiO cooling.
- Corsair RGB fans (4 stuks)
- Corsair 750W PSU.

[ Voor 12% gewijzigd door TV96 op 15-07-2023 11:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 12:05
Geheugen staat voor zover ik zieniet op de QVL: https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl
(Zit wel op mobiel, dus dan is het zoeken wat lastiger, misschien dat ik er naast zit)
Probeer je geheugen eens op een lagere snelheid te draaien, kijken of dat het probleem oplost?

Edit: gedachtengang hierachter: het lijkt op een geheugentrainingsissue na cold boot. Op AM4 veel gezien, maar persoonlijk geen ervaring met AM5.

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.nIX op 15-07-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
Cpt.nIX schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:51:
Geheugen staat voor zover ik zieniet op de QVL: https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl
(Zit wel op mobiel, dus dan is het zoeken wat lastiger, misschien dat ik er naast zit)
Probeer je geheugen eens op een lagere snelheid te draaien, kijken of dat het probleem oplost?

Edit: gedachtengang hierachter: het lijkt op een geheugentrainingsissue na cold boot. Op AM4 veel gezien, maar persoonlijk geen ervaring met AM5.
Ik heb wel een compatibiliteitschecker gebruikt, maar gekozen voor RAM zonder het QVL label.. leer voor de volgende keer om daar wat scherper op te zijn.

Denk je dat dat geheugentrainingsissue opgelost zou kunnen zijn zodra ik wel sticks met het QVL label erin zet? Of heb je daar andere suggesties voor?

Ben namelijk een beetje huiverig om al met snelheden te gaan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
Zou goed kunnen dat het daar mee opgelost is. Maar: Eerst kijken of het probleem dus weg is op lagere snelheden van geheugen, dat zou namelijk een heel stuk meer richting incompatibel geheugen wijzen. Ja, het is tweaken, maar aan de andere kant is het ook relatief makkelijk: gewoon de XMP/EXPO standaard instellingen pakken van DDR5 op een lagere snelheid dan het nu staat. Ik neem aan dat je het op 6600MT/s hebt staan nu. Zet het eens op 4000MT/s, en kijk of het dan geen cold boot issues heeft. Als dat het geval is: Langzaam opvoeren totdat je het probleem weer hebt, dan weet je wat maximaal haalbaar is met je huidige set-up. Mocht het ook niet op een lagere snelheid werken, zou ik het even niet meer weten, zonder dat je ander geheugen uitprobeert om dat toch echt uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
Cpt.nIX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Zou goed kunnen dat het daar mee opgelost is. Maar: Eerst kijken of het probleem dus weg is op lagere snelheden van geheugen, dat zou namelijk een heel stuk meer richting incompatibel geheugen wijzen. Ja, het is tweaken, maar aan de andere kant is het ook relatief makkelijk: gewoon de XMP/EXPO standaard instellingen pakken van DDR5 op een lagere snelheid dan het nu staat. Ik neem aan dat je het op 6600MT/s hebt staan nu. Zet het eens op 4000MT/s, en kijk of het dan geen cold boot issues heeft. Als dat het geval is: Langzaam opvoeren totdat je het probleem weer hebt, dan weet je wat maximaal haalbaar is met je huidige set-up. Mocht het ook niet op een lagere snelheid werken, zou ik het even niet meer weten, zonder dat je ander geheugen uitprobeert om dat toch echt uit te sluiten.
Thanks voor de suggesties. Het tweaken is helaas niet gelukt. Althans, ik merk weinig verschil before en after.

Om andere issues uit te sluiten, ben ik toch overstag gegaan door QVL ramsticks te kopen. Ik merk hier helaas ook geen verschil.

De standaard instellingen en XMP disabled werkt nog altijd het meest stabiel, maar het is nog steeds iedere keer afwachten hoe het systeem opstart.

Nog andere suggesties toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:06
Heb dat probleem vaak kunnen oplossen met een nieuwe voeding.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
En welk geheugen heb je nu en op welke snelheid probeer je het werkend te krijgen?

Je CPU ondersteund officieel maar een geheugen snelheid van 5200, alles daar boven is overclocken en dus buiten de gegarandeerde specificaties.

AMD en Corsair vinden elkaar niet echt leuk, vermijd Corsair geheugen en zoek iets van G-Skill. (daar heb ik zelf goede ervaringen mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 19:04
Je zegt dat wanneer je hem uitzet, hij de volgende dag niet meer goed opstart. En dat tijdens het installatieproces diverse keren probleemloos gereboot wordt.

Bedoel je met "uitzetten": een "power-off (shutdown)" of "hibernation (standby)"?

En als je hem - wanneer hij goed draait - een shutdown geeft, en direct daarna (zonder een nacht te wachten) weer aanzet: heeft hij dan ook problemen met opstarten?

[ Voor 4% gewijzigd door Big Mama op 18-07-2023 22:15 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 12:54
Wat geven de status-led's weer wanneer de pc hangt bij het booten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtSwvuD5RcjEGtwablZRhK9DmkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUnIOzTyTTgJdcDpPcYpILS6.jpg?f=user_large

Ik neem aan BOOT?

Probeer in het BIOS de volgorde van de startup devices te wijzigen, met de SSD waar Windows op staat bovenaan. Zie ook: https://www.thewindowsclu...reen?utm_content=cmp-true

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
Big Mama schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:15:
Je zegt dat wanneer je hem uitzet, hij de volgende dag niet meer goed opstart. En dat tijdens het installatieproces diverse keren probleemloos gereboot wordt.
Correct!
Big Mama in "MOBO/CPU/RAM upgrade resulteert in boot issue"

Bedoel je met "uitzetten": een "power-off (shutdown)" of "hibernation (standby)"?
Een shutdown. Normaliter gebruik ik Windows Start -> Aan/Uit -> Afsluiten. Of ik houd 5 seconden m’n power switch ingedrukt.
Big Mama in "MOBO/CPU/RAM upgrade resulteert in boot issue"

En als je hem - wanneer hij goed draait - een shutdown geeft, en direct daarna (zonder een nacht te wachten) weer aanzet: heeft hij dan ook problemen met opstarten?
Even een stukje beeldvorming. Afgelopen nacht is verstreken. Vanochtend de PC aangezet. Ik kreeg met verschillende pogingen het scherm hierboven weer te zien (zie afbeelding). Weer een USB aangemaakt met Windows Installatie media. Die in de in het frontpanel gestoken en hij boot weer prima.

Daarna doorgegaan met de test. USB met instal.-media eruit gehaald terwijl ik op het Windows Bureaublad zat en vervolgens afgesloten via Start -> aan/uit -> afsluiten. Paar seconden gewacht. Opnieuw de PC aangezet via de power switch. En ik boot gewoon zoals het hoort.

Dan via methode 2; de powerswitch 5 seconden inhouden zonder de USB ingeplugd. Aantal seconden wachten. PC opnieuw aanzetten. Werkt ook gewoon zoals het hoort.

Dan nog methode 3 en 4, die neerkomen op 1 en 2, maar dan met een extra stap om volledig de stroom van mijn systeem af te halen terwijl de PC is afgesloten. Dit werkt ook naar behoren.

Waarom die nou na een nachtje niet meer verder komt dan het scherm hierboven is mij een raadsel.. Ik kan me voorstellen dat dit gevoel ook bij jullie opkomt.

Ook wilde ik een andere denkrichting ingeven. Zou dit ook kunnen lijken op een power issue? Dat mijn PSU te zwak is? Ik kwam namelijk af van een AMD Ryzen 5 5600x en er ligt nu een Ryzen 9 7900x in. Dus de powerconsumptie is wel iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
Abbadon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:29:
Wat geven de status-led's weer wanneer de pc hangt bij het booten?

[Afbeelding]

Ik neem aan BOOT?

Probeer in het BIOS de volgorde van de startup devices te wijzigen, met de SSD waar Windows op staat bovenaan. Zie ook: https://www.thewindowsclu...reen?utm_content=cmp-true
Bedankt voor je reactie! Ik heb maar één SSD, logischerwijs is dit ook mijn Boot Option #1. In de Boot Sequence staat ook enkel deze SSD. Ik heb de USB met installatiemedia niet ingeplugd (zie mijn reactie hierboven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozPKUIAh1ERLEyMdUjlkJCvSWhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SH4BU3hUoGv53v7qZE57uJRz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn PC nu prima boot. Dus ik ben benieuwd welk LED’je gaat branden als het probleem zich voordoet. Hiervoor moet ik waarschijnlijk weer een nachtje slapen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
JappieR schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:07:
En welk geheugen heb je nu en op welke snelheid probeer je het werkend te krijgen?

Je CPU ondersteund officieel maar een geheugen snelheid van 5200, alles daar boven is overclocken en dus buiten de gegarandeerde specificaties.

AMD en Corsair vinden elkaar niet echt leuk, vermijd Corsair geheugen en zoek iets van G-Skill. (daar heb ik zelf goede ervaringen mee)
Ik heb nu een ander setje erin gestoken:
-> G-Skill F5-6600J3440G16GX2-TZ5RS

Deze worden ook aangeraden door de manufacturer van het mobo. (QVL)

Ik draai hem nu op 3600 mhz, de native snelheid van dit setje. Dus geen ovc, geen XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:59:
Mijn vermoeden was dit ook vanwege een upgrade in rekenkracht, dus ook een verhoging in powerconsumptie. Ik twijfelde zelf of 750W voldoende was, maar mijn systeem gaat wel gewoon aan. Dit debunkt mijn gedachtengang weer een beetje.

Mag ik vragen waarom jij denkt dat een nieuwe voeding wellicht kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
JappieR schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:07:
Ik heb mijn set G-SKILL sets nooit degelijke op goede snelheid kunnen doen werken met AMD
Corsair daarentegen ging volledig pijnloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Wolfp4ck schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb mijn set G-SKILL sets nooit degelijke op goede snelheid kunnen doen werken met AMD
Corsair daarentegen ging volledig pijnloos.
Dat kan natuurlijk.
Maar als je hier op het forum andere topics leest zie je wel heel vaak problemen met Corsair geheugen in combinatie met AMD cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
TV96 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Correct!

[...]

Een shutdown. Normaliter gebruik ik Windows Start -> Aan/Uit -> Afsluiten. Of ik houd 5 seconden m’n power switch ingedrukt.

Misschien dat ik er overheen lees, maar wat voor SSD heb je en hoe oud is is die?

Ergens vind ik je probleem ook lijken op een lege of slecht moederbord batterij, wellicht kun je die vervangen? (Is iets van een 2025 of 2032 batterij).

[...]

Even een stukje beeldvorming. Afgelopen nacht is verstreken. Vanochtend de PC aangezet. Ik kreeg met verschillende pogingen het scherm hierboven weer te zien (zie afbeelding). Weer een USB aangemaakt met Windows Installatie media. Die in de in het frontpanel gestoken en hij boot weer prima.

Daarna doorgegaan met de test. USB met instal.-media eruit gehaald terwijl ik op het Windows Bureaublad zat en vervolgens afgesloten via Start -> aan/uit -> afsluiten. Paar seconden gewacht. Opnieuw de PC aangezet via de power switch. En ik boot gewoon zoals het hoort.

Dan via methode 2; de powerswitch 5 seconden inhouden zonder de USB ingeplugd. Aantal seconden wachten. PC opnieuw aanzetten. Werkt ook gewoon zoals het hoort.

Dan nog methode 3 en 4, die neerkomen op 1 en 2, maar dan met een extra stap om volledig de stroom van mijn systeem af te halen terwijl de PC is afgesloten. Dit werkt ook naar behoren.

Waarom die nou na een nachtje niet meer verder komt dan het scherm hierboven is mij een raadsel.. Ik kan me voorstellen dat dit gevoel ook bij jullie opkomt.

Ook wilde ik een andere denkrichting ingeven. Zou dit ook kunnen lijken op een power issue? Dat mijn PSU te zwak is? Ik kwam namelijk af van een AMD Ryzen 5 5600x en er ligt nu een Ryzen 9 7900x in. Dus de powerconsumptie is wel iets hoger.
Misschien dat ik er overheen lees, maar wat voor SSD heb je en hoe oud is is die?

Ergens vind ik je probleem ook lijken op een lege of slecht moederbord batterij, wellicht kun je die vervangen? (Is iets van een 2025 of 2032 batterij).

[ Voor 6% gewijzigd door JappieR op 19-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15
JukeboxBill schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:59:
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring (n=1), maar ik had een voeding die niet helemaal lekker was. Herstarten vd computer ging goed, waarschijnlijk omdat de voeding niet uit ging en dus de voedingspanning stabiel bleef. Maar uitzetten en aanzetten gaf dit soort effecten- zwarte schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
TV96 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Mijn vermoeden was dit ook vanwege een upgrade in rekenkracht, dus ook een verhoging in powerconsumptie. Ik twijfelde zelf of 750W voldoende was, maar mijn systeem gaat wel gewoon aan. Dit debunkt mijn gedachtengang weer een beetje.

Mag ik vragen waarom jij denkt dat een nieuwe voeding wellicht kan werken?
Het feit dat je wel normaal kan opstarten van USB doet mij daar aan denken. Die heeft niet veel stroom nodig.

Je geeft niet aan of je vaste boot op HDD of SSD staat. Bij opstarten trekt een HDD veel stroom en als andere gebruikers op dat moment ook veel stroom trekken bij aanzetten, dan wil de HDD niet doorstarten. Maar misschien heeft een SSD daar ook last van.
En ook als je nog HDD's er in hebt zitten met een SSD als bootmedium, dan kan het stroomverbruik van de HDD's bij opstarten een dip in spanning opleveren bij een matig presterende voeding.

En voedingen zijn doorgaans het meest onderhevig aan veroudering. Eigenlijk heb ik nooit iets anders hoeven vervangen dan PSU's, afgezien van performance upgrade's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ArnieNFW schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring (n=1), maar ik had een voeding die niet helemaal lekker was. Herstarten vd computer ging goed, waarschijnlijk omdat de voeding niet uit ging en dus de voedingspanning stabiel bleef. Maar uitzetten en aanzetten gaf dit soort effecten- zwarte schermen.
N > 1
Het is mij al meer dan 1 keer overkomen, weliswaar in het tijdperk van HDD als bootschijf.
En ik kan mij minstens 1 topic op Tweakers herinneren dat het vervangen van de PSU ook de oplossing was.

In de laatste build met SSD als bootschijf, maar wel 2 HDD's voor opslag, heb ik een enigszins overbemeten PSU gemonteerd, in de hoop dat ie dan ook langer heel blijft. Tot dusver klopt dat want al 6 jaar oud.

Wat jij beschrijft is typisch het symptoom waar je een slechte PSU aan kan herkennen.
Koude start: noppes, herstart: hoera !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
JappieR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:29:
[...]

MOBO is nieuw, lijkt me sterk dat die battrerij het probleem is. Maarja, je weet het nooit.

SSD is wel al een aantal jaartjes oud. Uit mijn hoofd 3-4 jaar.
Het is een Samsung 970 EVO 1TB.
ArnieNFW schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Thanks voor je toevoeging! :) Geeft richting aan dit topic!
JukeboxBill schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Wat jij beschrijft is typisch het symptoom waar je een slechte PSU aan kan herkennen.
Koude start: noppes, herstart: hoera !
Dit is inderdaad een TL;DR-omschrijving van mijn probleem.

Jouw denkrichting is net wat anders dan mijn vermoeden waarom de PSU het probleem zou kunnen zijn, maar een andere voeding zou wel deze twee denkrichtingen kunnen toetsen.

Voor nu in ieder geval bedankt. Ik ga een nieuwe voeding bestellen.

Iemand nog suggesties? Ik zit zelf te denken aan 1000W om futureproof te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15
1000watt is echt zwaar overkill. Dan krijg je last van andere zaken (hoog eigen gebruik, etc).
Ik denk dat je voeding gewoon slecht is. Condensatoren verouderen. Ik heb geen berekening gemaakt op jouw hw maar ik schat dat een goede voeding van 600-750watt genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 19:04
TV96 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar ik hoop dat je normaal gesproken niet doet wat je hier zegt O-)

De powerknop 5 seconden ingedrukt houden zorgt ervoor dat de voeding zichzelf uitschakelt, zonder dat je het OS de tijd geeft een graceful shutdown te doen. Het is bijna een garantie voor data-corruptie als je dat regelmatig doet. Eigenlijk moet je dat alleen doen wanneer de boel hangt en je hem niet op een andere manier uit kan krijgen.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV96
Big Mama schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar ik hoop dat je normaal gesproken niet doet wat je hier zegt O-)

De powerknop 5 seconden ingedrukt houden zorgt ervoor dat de voeding zichzelf uitschakelt, zonder dat je het OS de tijd geeft een graceful shutdown te doen. Het is bijna een garantie voor data-corruptie als je dat regelmatig doet. Eigenlijk moet je dat alleen doen wanneer de boel hangt en je hem niet op een andere manier uit kan krijgen.
Nee, normaal gesproken gebruik ik het Start menu. Maar momenteel met de issues gebruik ik wel de powerknop (5 sec), anders blijft mijn PC hangen op het zwarte scherm met een klein wit streepje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Heb je het ook al eens getest om de optie snel opstarten/fast startup uit te zetten?.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Ook kan je sluimerstand/hibernate mode nog proberen of dat verschil maakt.

Zelf zou ik het ook eens met een andere SSD/HDD proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 20:26
Ik lees in 1 van je posts dat je inmiddels al QVL ram had aangeschaft maar dat dit dus niet geholpen heeft.
Verhaal wat ik getypt had is dus niet meer relevant.

1000 wat voor een voeding is overkill. Tenzij je van plan bent een 4090 aan te schaffen en 20 HD te gaan gebruiken ofzo.

Voor je huidige build zou 650W al ruim voldoende moeten zijn. Als je van plant ben om een videokaart met meer verbruik aan te schaffen zou je weliicht een zwaardere voeding aanschaffen.

nzxt-cxxx-gold-v2 series is goede voeding met een schappelijk prijs. Je kan altijd even in het voedingen topic kijken wat er daar aanbevolen word.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 148% gewijzigd door snakeye op 19-07-2023 17:10 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
Nou, vervelend dat het nog niet is opgelost, en zeker jammer dat ik er naast zat met mijn inschatting van het RAM. Wat betreft de volgende stap: Voeding, zou zomaar kunnen.
Als je die niet hebt liggen: Weet niet waar je woont, maar mocht je toevallig in de buurt van Veghel wonen of in de buurt komen, heb ik een paar voedingen die gebruikt kunnen worden om te testen. (Enkel als test!) Zou weer een potentieel onnodige aankoop kunnen schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV96
Het is alweer even geleden, maar ik wilde dit topic toch nog een goede afronding geven.

Een nieuwe voeding heeft gewerkt en hij start nu perfect!
Pagina: 1