Homey of toch Home Assistant?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:21
Ik heb nu een Fibaro HC2. Binnenkort ga ik verhuizen, dus heb Home Assistant even geprobeerd. En ik merk nu dat de HC2 echt stil heeft gestaan…

Ik wil niet veel geks gaan doen. Wel meerdere protocollen gebruiken en waarschijnlijk ook een alarm systeem (of is het veel beter om een officieel alarmsysteem te kopen en die te koppelen?).
Belangrijkste voor mij is stabiliteit (!) en upgrades in de toekomst. Maar ik twijfel tussen Homey en Home Assistant…

Ik kan online geen goede vergelijkingen vinden tussen de twee systemen, wellicht dat hier iemand me advies kan geven?

Homey (pro 2023)
Mijn eerste keus, vooral omdat het ook de hardware heeft voor alle protocollen en daardoor makkelijker en stabieler (?) werkt. De (advanced) flows zien er ook goed uit.
Ik twijfel omdat de ontwikkeling van HA mogelijk sneller zullen gaan. Als ik in de toekomst bv logica wil bouwen om optimaal van een dynamisch energiecontract Ye gebruiken. De app voor een alarm die ik heb gevonden (Heimdall) is ok, maar niet zo uitgebreid als bij HA (Alarmo).

Home Assistant
Draai ik nu als VM op mijn Synology. Installatie ging snel, en performance lijkt ook goed. Maar ik lees best wat problemen met USB ondersteuning op een Synology. Dus mogelijk dat een Pi4 (of NUC) beter is, maar met de modules voor verschillende protocollen weer ingewikkelder en niet veel goedkoper dan Homey.

Ik wil er liever niet al teveel tijd aan configuratie kwijt zijn, dus kijk op tegen de steile leercurve van HA. Maar dat wil ik voor lief nemen als de stabiliteit en upgrades (veel) beter zijn. Ik wil iig niet meer in de ‘HC2 situatie’ komen waarin ontwikkeling stilstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:23
Als ik je verhaal lees dan heb je volgens mij de keuze al gemaakt voor HA. Goede keuze 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ggroen1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-07 20:24
Home Assistant heeft wel een steile leercurve maar het is de laatste jaren wel toegankelijker geworden en het is zo enorm flexibel. Zigbee, Z-Wave, 433 MHz is ook allemaal makkelijk te integreren. Ik werk veel op een Odroid N2+ en dat is vooral erg makkelijk met usb-devices.

Mijn productiesysteem draait op een VM binnen Proxmox VE en dat werkt ook heel fijn, al draai ik Zigbee2MQTT (met Sonoff Zigbee usb-dongle) en Frigate (videobewaking, met Coral USB voor objectdecectie) niet als add-on in de VM met Home Assistant OS maar in aparte Linux-containers om usb-perikelen te voorkomen. Voor Frigate is het boven met een container mogelijk om toegang tot de GPU te geven voor versnellen van het decoderen van videostreams. Ik zou wel aparte usb-devices aan de VM met Proxmox VE kunnen geven (passthrough) maar bij meerdere apparaten werkt dat vaak minder goed, en kun je beter de hele usb-controller doorgeven.

Ik vraag me af of je een cursus interessant zou vinden. Ik heb zelf op https://www.techcursus.nl...ering-met-home-assistant/ een cursus gemaakt. De cursus gaat vrij diep en het streven is deze up-to-date te houden, wat met een maandelijkse update van Home Assistant best een uitdaging zal zijn. Al is het ook wel leuk dat je iedere maand weer nieuwe features en verbeteringen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb alleen ervaring met HA, eerst een paar jaar op een Raspberry Pi, maar die heb ik gemigreerd naar een VM binnen Proxmox. HA is in mijn ervaring erg stabiel, maar soms zijn dingen gewoon moeilijk aan de praat te krijgen. Meestal niet, overigens. Niet HA zelf, maar sommige integraties zijn lastiger te configureren dan andere.
Het kost dus af en toe wat tijd, maar je krijgt er wel een ongelooflijk flexibel systeem voor terug waarmee je alles aan elkaar kan knopen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:30
savagenld schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:29:
I
Home Assistant
Draai ik nu als VM op mijn Synology. Installatie ging snel, en performance lijkt ook goed. Maar ik lees best wat problemen met USB ondersteuning op een Synology. Dus mogelijk dat een Pi4 (of NUC) beter is, maar met de modules voor verschillende protocollen weer ingewikkelder en niet veel goedkoper dan Homey.
Juist via een VM (doe ik ook) heb je dat probleem niet. Die ondersteuning is er juist nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Ik heb ervaring met HA, Homey, Fibaro HC2 en Apple Homekit (Homebridge). Meestal had ik ze allemaal aan elkaar gehangen met NodeRed maar uiteindelijk kom ik met bediening terecht op HomeAssistant als de winnaar. Neemt niet weg dat ik een grote voorkeur voor Homey heb. Als mensen mij vragen wat ze moeten kiezen als beginner zou ik meteen Homey adviseren, stuk simpeler als HA en het werkt gewoon. HA is leuk omdat je altijd wel iets kan tweaken of spelen, Homey doet wat het moet doen. Dus eigenlijk is mijn advies begin met Homey en als je meer wilt zet je HA ernaast en hang je lekker alles aan elkaar met NodeRed. Best of both worlds ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voordeel van Home Assistant is dat het in principe niet een vervanging ishoeft te zijn van je bestaande systemen, maar een integratielaag bovenop je bestaande systemen is. Dat maakt de implementatie van HA een stuk makkelijker omdat je niet cold turkey over hoeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 15-07-2023 11:28 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Janoz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:22:
Voordeel van Home Assistant is dat het in principe niet een vervanging is van je bestaande systemen, maar een integratielaag bovenop je bestaande systemen is. Dat maakt de implementatie van HA een stuk makkelijker omdat je niet cold turkey over hoeft.
Dat is zeker een goede opmerking. Heb jaren gedraaid met de Fibaro HC2 als Zwave controller (dus daar zaten alle apparaten) en HA als Frontend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:26
Ik heb homey en HA draaien, maar mijn voorkeur heeft homey. Alleen als iets niet kan met homey gebruik ik HA. Ik heb bv een ventilatie systeem dat alleen HA kent. Homey is vooral bij wat complexere flows veel overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

canonball schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:28:
Ik heb homey en HA draaien, maar mijn voorkeur heeft homey. Alleen als iets niet kan met homey gebruik ik HA. Ik heb bv een ventilatie systeem dat alleen HA kent. Homey is vooral bij wat complexere flows veel overzichtelijker.
Klopt. In vergelijking met andere systemen is (imho) de Yaml code onoverzichtelijk en in de GUI raak ik al snel het overzicht kwijt als een script wat langer wordt. Daarom heb ik zo ongeveer al mijn automations die uit meer dan iets van 2 stappen bestaan gewoon in NodeRed geimplementeerd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:21
Dit is echt heel goede info!

Het duurt nog even voordat de verbouwing klaar is. Tot die tijd zal ik HA eens koppelen aan mijn HC2 om te begrijpen hoe het werkt.
Node-RED kende ik niet en ziet er veelbelovend uit. Ik ga die eens proberen om overzicht te houden over alle scripts.

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:34
Heb een vrij simpel systeem, met home assistant alleen heb ik issues dat het steeds connectiviteit verliest en dan moet ik het herstarten.

Geen idee waarom dus ben ik nog niet echt te spreken over home assistant, valt me ook op als je stroom meet en er is een hickup dan default hij op 0, dit betekend dat het gecorrigeerd wordt op ... Getal gezet word dit kan zo ineens als 40kwh gebruik gezien worden, terwijl je maar 2 kWh gebruikt hebt.

Homey wil ik wel proberen maar kost duur helaas... Jammer. Als het 150 euro kostte dan had ik dat sowieso geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:45
Archie_T schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:25:
[...]

Dat is zeker een goede opmerking. Heb jaren gedraaid met de Fibaro HC2 als Zwave controller (dus daar zaten alle apparaten) en HA als Frontend.
Same here. 9 jaar lang Fibaro hc2 gehad.
Daarna 2 jaar de Fibaro als Z-Wave controler gebruikt.
Vorig jaar volledig overgestapt naar HA. Was wel even een werk om alles te exclude van Fibaro en include op HA maar blij dat ik het heb gedaan.
En bijna al mijn automations zitten in node red. Gebaseerd op de bekende automations van fibaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
Ik ben nu een paar jaar Homey gebruiker. Hoewel ik er zeer over te spreken ben - de flows werken geweldig, het is zeer gebruiksvriendelijk, etc. - heeft de Zigbee integratie al jarenlang kuren. Uiteindelijk heb ik een Sonoff Zigbee dongle gekocht om aan mijn server te hangen en daar Home Assistant opgezet. Bijna al mijn Zigbee apparaten heb ik nu overgezet naar Home Assistant. Tot nu toe draait het zeer stabiel, maar ik durf nog niet te hard te juigen, gezien het nog maar een weekje in gebruik is.

Ik heb overwogen volledig over te schakelen naar Home Assistant maar ik vind de flows in Homey echt gewoon heel fijn. Samen met de (community) Home Assistant app kan ik praktisch ieder apparaat in Home Assistant ook in Homey toevoegen/uitlezen, en het geeft me daarnaast allerlei mogelijkheden die ik met enkel Homey niet tot mijn beschikking had. (Klein voorbeeld: Ik heb een Hue Dial aan mijn Hue Bridge hangen. In Homey kan ik bepaalde acties toewijzen aan iedere knop. In Home Assistant kan ik echter ook acties toewijzen aan het draaien van de dial, long presses, etc. Dit kan ik doen via automations binnen Home Assistant zelf, of met flows bij Homey door de "events" uit te lezen vanuit Home Assistant.)

Ook gebruik ik nog een aantal Somfy RTS en KlikAanKlikUit apparaten die op Homey als een zonnetje draaien. Ik weet dat er manieren zijn om 433Mhz ook in HA aan de praat te krijgen, maar het loopt zo stabiel binnen Homey dat ik denk dat mijn huidige setup nog prima een tijdje door kan gaan zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-01 14:09
Sinds een maandje in het bezit van de de Homey Pro Early 2023. Wat een verademing tov het 2019 model dat echt op zijn sloffen loopt bij veel flows en apparaten. Ook de advanced flow editor is een hele verademing. Je bent zo lekker een eind weg aan het automatiseren.

Hier een voorbeeld waarbij de kleurtemperatuur en dimniveau gedurende de dag wordt aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2qLY5L.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07 17:58
Hier voor Home Assistant gekozen, ik wist niks van thuis automatiseren en ben er blind ingegaan.

Kant en klare odroid N2+ gekocht met verloop naar de slimme meter P1 poort.
Aansluiten en gaan, zelf uitgevogeld hoe ik de boel extern kan benaderen (dmv duckdns, zijn tutorials voor)

Integraties zijn super fijn, veel apparatuur werd al direct herkend en kon zo op de knop toevoegen drukken. Enphase voor de zonnepanelen, de DSMR slimme meter en philips hue bridge die ik al aangesloten had.
Voor meeste Airco's zijn er al add-ons.

Voor mijn Mitsubishi Airco's was er geen kant en klare oplossing en moest ik de HACS (Home Assistant Community Store) installeren zodat je gebruik kan maken van community based integraties. Super tof, want met WF-RAC modules kon ik nu de integratie maken, en werkt super gebruiksvriendelijk.

Tot zover nog niet heel veel kennis opgedaan, maar ik vind het fijn als dingen 'werken' en goed te bedienen zijn. Werkt trouwens snel ook, en nagenoeg geen input lag.

Verdere automatisering gaat nog komen, maar je moet ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwantje
  • Laatst online: 13-05 14:42
Homey gebruiker (pro 2023) hier. Ik heb gekozen voor een basis met homey voor gebruiksvriendelijkheid en de WAF. Mijn vrouw heeft zelfs zonder dat ik het wist allerlei native smarthome apps van haar telefoon verwijderd, omdat de homey app prima werkt voor haar.

Voor de extra's knal ik er later dit jaar een HA installatie naast.

Ps ook stroomverbruik van het systeem, advanced flows en het gebrek aan meerdere losse dongles heeft mij voor Homey doen kiezen als basis.

[ Voor 9% gewijzigd door iwantje op 19-07-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Ook ik zit in hetzelfde schuitje. Draai al jaren HA en heb er best leuke dingen in voor elkaar gekregen maar neig nu voor de nieuwe woning toch ook naar de homey. Maar kun je daar ook bijvoorbeeld de afval ophaaldagen in krijgen die dan een notificatie naar je mobiel stuurt.

Eventueel je auto integreren om resterend accu % te zien, slim laden starten etc?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick_82
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05 16:07
Zelf beide gebruikt HA en Homey, maar Homey al wel vanaf het eerste uur.
Uiteindelijk helemaal overgestapt naar Homey.
De reden voor mij was destijds vrij simpel;

- Learningcurve bij HAS kan soms best uitdagend zijn.
- Voor elke protocol moest destijds weer een dongle aangeschaft worden (Zigbee, Zwave etc.)

Homey heeft alles onboard, en i.i.g. bij ons thuis draait alles een zonnetje.
Met advanced flows kan je echt hele mooie dingen bouwen, evenals HAS, echter vind ik de advanced flows bij Homey vele malen overzichtelijker.
Tevens vind ik Homey ook gebruikersvriendelijker dan HAS, het is soms kinderlijk eenvoudig om het e.e.a. aan elkaar te knopen.

Daarnaast, ondersteund Homey onwijs veel producten en apps.

Mijn persoonlijke mening, ga voor Homey. Echter zoals mijn zin begint "persoonlijke mening ;) is dit ook echt een keuze die jij kan maken.
Zo adviseert de ene vol overtuiging HAS en de ander Homey.
Beide hebben hun voor en nadelen.

Lees je goed in zou ik zeggen.
Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je gaat verbouwen zou ik naar KNX of Loxone kijken als basis. En dus afstappen van draadloze oplossingen voor de belangrijkste functies.

Componenten zijn wel iets duurder maar wel ontworpen om het altijd te doen. Daarmee dus ook heel beperkt onderhoud nodig.

Als de basis op orde is kun je altijd nog een software laag toevoegen (HA, Homey) voor de leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Maikie18 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:06:
Ook ik zit in hetzelfde schuitje. Draai al jaren HA en heb er best leuke dingen in voor elkaar gekregen maar neig nu voor de nieuwe woning toch ook naar de homey. Maar kun je daar ook bijvoorbeeld de afval ophaaldagen in krijgen die dan een notificatie naar je mobiel stuurt.

Eventueel je auto integreren om resterend accu % te zien, slim laden starten etc?
Zou zeggen, kijk vooral even hier naar de beschikbare apps: https://apps.athom.com/
En anders hier: Homey — A Better Smart Home (Deel 2)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1