Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-07 19:23

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Vandaag merkte ik naar aanleiding van een meldings-SMS van Vodafone dat het mobiele dataverbruik op mijn Pixel 6 ongewoon hoog is (inmiddels sinds begin van de maand ruim 5GB, wat ik normaal gesproken meestal nog niet in een maand verbruik). Ik heb geprobeerd te achterhalen waar dit vandaan komt, maar stuit op iets vreemds.

Als ik via de Instellingen kijk naar het dataverbruik, komt dit weliswaar overeen met wat Vodafone aangeeft, maar als ik vervolgens het gebruik per app bij elkaar optel kom ik in de verste verte niet in de buurt van het totaal (dan kom ik uit op zo'n 1,5GB. Het lijkt dus ook verbruik te zijn door 'iets' anders dan de apps?

Ik heb geprobeerd te googelen op het probleem, kom wel wat meldingen van vorig jaar tegen op het Vodafone forum, maar daar volgen uiteindelijk geen verklaringen. Het enige wat ik kan bedenken wat anders is sinds de forse toename van dataverbruik is dat ik de laatste Android systeemupdate heb geïnstalleerd en dat ik een Peugeot e-208 heb gekocht en de telefoon bij een paar ritjes met Android Auto heb gekoppeld (maar of het daar nu in zit?)

Wat nog opvalt is overigens dat het erop lijkt dat sinds vanmiddag zo'n 600MB is verbruikt, terwijl ik alleen thuis op de Wifi heb gezeten...

Telefoon betreft een Google Pixel 6, Android 13 met beveiligingsupdate 5 juli 2023. Iemand die mij verder kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36
Ook hier op het forum dergelijke klachten gezien, allemaal gerelateerd tot het Vodafone netwerk.
Lijkt dus om een bug bij hun te gaan, maar niemand die er verder mee komt met Vodafone naar wat ik lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-07 09:30

0xi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFCzJ95OdCbtJM7z2qOZ9HQKsfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dqtQFyRqwrSxtNaCrLMb8ttm.png?f=fotoalbum_large

Ook hier heel hoog datagebruik van Android auto heb gelukkig onbeperkt(10GB per dag van tele2).
Op interwebs staat:
"Met het gemiddeld aantal MB's kan je echter meer dan 28 uur rijden met Google Maps navigatie voordat je 1 GB aan data hebt gebruikt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Ik vermoed dat het bij mij niet zozeer in Android Auto zit, die heeft volgens het overzicht maar zo'n 1,5MB verbruikt. Overigens heb ik afgelopen vrijdag mijn Pixel 6 een soft reset gegeven, en sindsdien lijkt het verbruik weer genormaliseerd. Dan nog blijft het een vreemd verschijnsel. Gisteren nog wel geprobeerd de servicedesk van Vodafone te bellen, maar na een half uur in de wacht heb ik het opgegeven... Wellicht komende week nog eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:52
Klinkt alsof je WiFi niet lekker werkt .. en je onopgemerkt overgesprongen bent op mobiele data ...dat is een setting op je Pixel nml:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N7lVhBfUpuWCZ4-b__hcYieWeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QCv0CExFw7iJMcwRUK46BR3L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:04
Voor Android auto kan je ook de kaarten lokaal opslaan en via WiFi eens in de zoveel tijd laten updaten. Kost je wel wat ruimte maar scheelt veel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
duvekot schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:18:
Klinkt alsof je WiFi niet lekker werkt .. en je onopgemerkt overgesprongen bent op mobiele data ...dat is een setting op je Pixel nml:

[Afbeelding]
Ik had deze functie inderdaad ook gecheckt, maar deze stond netjes uitgeschakeld. Dus ook die verklaring valt helaas af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Even een kleine update. Het leek een paar dagen goed te gaan, maar gisteravond weer een SMS-melding gekregen over m'n databundel. Blijkt dat afgelopen week weer veel data is verbruik (ruim 3GB in 2 dagen). Opvallend is wel dat het hoge dataverbruik in pieken lijkt voor te komen. Ik kan het echter nog steeds niet verklaren vanuit apps of iets anders. Vanmorgen nog even extra alert geweest met het rijden met Android Auto, maar tijdens die rit is amper 20MB verbruikt (Flitsmeister)...

Vanmorgen de servicedesk van Vodafone gesproken. Heeft helaas niet veel opgeleverd, behalve de toezegging dat ik extra databundel krijg. De medewerker gaf aan dat hij het probleem wel meer zag voorkomen, maar kon niet meer doen dan een melding bij de technische dienst maken. Verder kon hij ook geen verklaring vinden. Wat mijzelf nog te binnen schoot: na elke Android-update krijg ik wel een SMS van Vodafone dat mijn toestel niet gebruiksklaar is voor mobiel internet. Dat heb ik tot nu toe altijd genegeerd, omdat ik geen problemen ondervond. Maar zou hier een oorzaak van het probleem in kunnen zitten, of is dat te ver gezocht?

Hier wellicht al mensen die wel een verklaring hebben gevonden voor vergelijkbare problemen?

[ Voor 14% gewijzigd door tijn.online op 21-07-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36
Je zou je APN instellingen nog eens na kunnen kijken voor mobiele data of die goed staan.

Je zou ook kunnen kijken of je correlatie inzichtelijk kunt krijgen wanneer er hoog data verbruik is en waar je je op dat moment bevindt.
Gevoelsmatig zit er iets fout in het netwerk van Vodafone, dus zou het kunnen gebeuren dat het mis gaat als je bij een bepaalde antenne mast van hun verbonden bent.

Je zou ook nog een korte vraag in dit topic kunnen stellen of er meer mensen met Vodafone dit probleem ervaren en zo krachten te bundelen:
[Vodafone] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn vader loopt hier net naarbinnen met zijn telefoon: SMSje van Vodafone dat hij 100 euro data buiten de bundel heeft verbruikt.

Zaterdagochtend SMS de 0,5 GB bundel op was en zaterdag eind van de middag de volgende 0,5 GB (dubbele bundel vanwege Ziggo, samen alsnog wel vrij weinig maar ok :+).

Tot nu is er zo'n 10 GB verbruikt.... Ik zie dit wel terug in het (totaal)overzicht maar niet in de lijst met apps.

Toestel is een Motorola G8 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Weer even een update van mijn kant. Ik dacht even dat het probleem verleden tijd was, maar eerder deze maand toch weer een onverklaarbare piek. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij volgde het (weer) nadat ik de Android security patch van deze maand had geïnstalleerd. Na een soft reset nadat ik achter het verbruik kwam leek het weer te normaliseren. Vodafone heeft het nog steeds "in onderzoek" en kan nog geen uitleg geven... Maar eens kijken hoe het volgende maand na de update gaat...
Pagina: 1