Elektrische fiets, een hip merk, of gerenommeerd merk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hi!

Erg benieuwd naar ervaringen hier. Ik heb inmiddels de meeste topics hier wel gechecked over elektrische fietsen.

Laat ik voorop stellen dat mijn vraag in principe op het volgende neerkomt; Van Moof, Veloretti en Cowboy zijn merken die mij aanspreken qua fiets-design, maar kan dit enigzins mee qua kwaliteit met de 'standaard' merken als Cube, Koga, Trek, Batavus, Gazelle etc?

Zelf heb ik nog nooit een elektrische fiets gehad, maar sinds ik verhuist ben, ben ik opzoek naar een elektrische fiets om niet alles met de auto te hoeven doen.

Ik heb wel een mountainbike en racefiets, beiden van Cube, maar die zijn niet al te handig voor woon-werk verkeer.

Uiteraard moet je wel gek zijn om momenteel een Van Moof te overwegen, plus je kunt ze uberhaupt niet meer kopen..

Ik ben enigzins geneigd om voor een Veloretti Ace Two te gaan, maar wil wel kunnen aankloppen bij de standaard fietsenmaker, en niet zoals bij Van Moof naar Amsterdam moet afreizen.

En als het even kan bezoek ik de fietsenmaker sowieso vrijwel nooit, behalve voor standaard onderhoudt.

Het probleem is eigenlijk dat ik vrij veel bugs en kwaliteits issues lees in de topics van de 3 ' hippe ' merken. Tegelijkertijd spreekt het me aan dat de verlichting in het frame zit, dat soort dingen. De app opzich doet me vrij weinig, het gaat me puur om het oog.

Daarintegen vind ik de meer standaard merken (sorry als ik hier mensen mee op de tenen trap) echt typische 50+er e-bikes qua designs. :P

Uiteindelijk is een goede fiets belangrijker dan een design-fiets. Maar als het even kan het beste van twee werelden. Tevens zit ik niet te wachten op de comment van mijn vriendin "Ik zei het toch.." die een Gazelle heeft besteld. :+

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de verschillen tussen dergelijke merken, of advies? :)

Edit;
P.S. ik heb hier een apart topic voor aangemaakt omdat de meeste merken fietsen hun eigen topics hebben lopen, en ik ongetwijfeld het merk in kwestie de hemel ingeprijsd krijg als ik het daar vraag..

[ Voor 5% gewijzigd door Inverted_World op 13-07-2023 16:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Discussies over de toekomst van VanMoof
Dit spreekt inderdaad boekdelen.

Dat is wat mij betreft ook het grote probleem bij de hippe merken. Verdrinken die niet in hun hipheid?
De oude gazelle's zijn misschien wel wat minder anno-nu, maar zitten ook vol met snufjes en gaan niet zo 1,2,3 op hun plaat.

Heb je al eens naar Flyer gekeken? Dat spreekt mij dan weer aan als een iets hippere meer mainstream fiets :)

[ Voor 188% gewijzigd door Atlas op 13-07-2023 16:05 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 20:40
Inverted_World schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:00:

Laat ik voorop stellen dat mijn vraag in principe op het volgende neerkomt; Van Moof, Veloretti en Cowboy zijn merken die mij aanspreken qua fiets-design, maar kan dit enigzins mee qua kwaliteit met de 'standaard' merken als Koga, Trek, Batavus, Gazelle etc?
Nee.

Bijvoorbeeld Cube heeft een aantal modellen met Bosch die scherp geprijsd zijn tov de concurrentie met Bosch. Vergeet de hipster merken. Die werken met de goedkoopst mogelijke onderdelen, afwerking en service. Dat ga je bekopen, niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Voor mijn vrouw jaren geleden een Gazelle Miss Grace gekocht met Bosch middenmotor. Misschien wat minder hip, maar wel gewoon een super degelijke fiets. Elke fietsenmaker kan er ook mee overweg.

Deze fiets was 4 jaar terug EUR 2400 (grotere accu) en toen duurder dan mijn VanMoof S3.

Zodra mijn S3 er mee stopt ga ik ook gewoon een E-Bike met een Bosch middenmotor kopen. Iets minder fancy fiets wellicht, maar uiteindelijk wil ik gewoon snel en probleemloos van A naar B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@Inverted_World
Ik zou https://www.tenways.com/nl ook op je lijstje zetten. Mooie fietsen, hipper dan de standaard merken, maar wel veel standaard onderdelen en prima service.

Los van de kwaliteit, zou je je moeten afvragen wat je "om" je fiets heen wil.
Doe je zelf onderhoud of moet je voor elk dingetje naar de fietsenmaker.
Maak je veel kilometers (dus vaak onderhoud) of pak je af en toe de fiets.
Heb je een alternatief als je fiets weg is voor onderhoud.

Kort door de bocht, wil je zekerheid en zo min mogelijk gedoe, koop een standaard fiets bij je lokale fietsenmaker/dealer. Je koopt een merk fiets met jaren ervaring, bij een traditionele winkel met bijbehorende service.
Wil je hipper en ben je bereid meer tijd/moeite erin te stoppen, koop dan online een fiets bij een relatief nieuw bedrijf. In verhouding krijg je vaak meer fiets voor je geld maar indirect betaal je voor het feit dat alles nog in ontwikkeling is. En dat moet je wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
chrisborst schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:53:
@Inverted_World
Ik zou https://www.tenways.com/nl ook op je lijstje zetten. Mooie fietsen, hipper dan de standaard merken, maar wel veel standaard onderdelen en prima service.

Los van de kwaliteit, zou je je moeten afvragen wat je "om" je fiets heen wil.
Doe je zelf onderhoud of moet je voor elk dingetje naar de fietsenmaker.
Maak je veel kilometers (dus vaak onderhoud) of pak je af en toe de fiets.
Heb je een alternatief als je fiets weg is voor onderhoud.

Kort door de bocht, wil je zekerheid en zo min mogelijk gedoe, koop een standaard fiets bij je lokale fietsenmaker/dealer. Je koopt een merk fiets met jaren ervaring, bij een traditionele winkel met bijbehorende service.
Wil je hipper en ben je bereid meer tijd/moeite erin te stoppen, koop dan online een fiets bij een relatief nieuw bedrijf. In verhouding krijg je vaak meer fiets voor je geld maar indirect betaal je voor het feit dat alles nog in ontwikkeling is. En dat moet je wel willen.
Dank voor de uitgebreidde reactie. In eerste instantie veel anthousiasme, die Ago X ziet er goed uit en leuke prijs. Het tenways topic maakt me dan toch weer bang met reacties al deze:

neb0 in "Het grote Tenways E-Bike topic"

Waar de Tenways juist wordt gezien als de mindere van de hippe merken. Tevens erg veel reacties met vrijwel allemaal issues terwijl er nog nauwelijks kilometers op gefietst zijn.

Super globaal is het me opgevallen dat users in de Veloretti topics doorgaans het meest positief / minste issues hebben. Op lak-krasjes na. Maar goed.

Misschien dan toch maar zo'n Gazzelle C8 of iets. Ik blijf me inlezen, maar hoe meer ik hier in de topics kom van de jonge hippe merken, hoe angstiger ik wordt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
Inverted_World schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:12:
Misschien dan toch maar zo'n Gazzelle C8 of iets. Ik blijf me inlezen, maar hoe meer ik hier in de topics kom van de jonge hippe merken, hoe angstiger ik wordt haha.
Voor een Gazelle C8 betaal je al snel rond de 2500 euro. Een tenways C600 koop je nu voor 1400 euro, dus nogal een prijsverschil. Dan zou je wel de "gok" kunnen wagen. Hun nieuwste model kost ook 2600 euro. Dan geef je echt serieus geld uit en zou ik eerder voor de bekende merken gaan.

Maar probeer eens antwoord te geven op de vragen uit mijn vorige post, wat wil je allemaal "om" de fiets.
En wat vind je nu echt belangrijk?
Een fiets die van A naar B moet kunnen? Of een super hippe fiets wat meer een mode ding is?

PS; heeft je werk geen leuk fietsplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Je koopt met Van Moof , Veloretti en Cowboy een groot gedeelte ‘gevoel’ en ‘community’.
Daar is zo’n 98% van hun hele marketing en reclames op oa de diverse sociale media op gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tja ik heb een Gazelle Esprit, geen lelijke fiets, heeft ook de lamp in het frame :) Niet electrisch maar dat vind ik juist goed.

Ik zou persoonlijk sowieso wegblijven van alles wat online verkoop is. "Ja we halen de fiets gratis op bij u thuis" maar dan loop je het risico dat je je fiets dagen kwijt bent omdat ze dan pas weer 'jouw' route rijden. Wat mij betreft gaat er niets boven 's morgens naar de fietsenmaker gaan, leenfiets meekrijgen, en dan na 17 uur weer ophalen. Geen support-desk-hell, gewoon bellen en direct de werkplaats spreken. En je kan rustig proefritjes maken. Heel belangrijk, de verkoper kan dan nog even de boel bijstellen en kijken of het dan beter gaat. Of je komt erachter dat het gewoon geen fijne fiets is, dat kan namelijk heel goed, ondanks goede reviews.

Van VanMoof kun je leren dat je voorzichtig moet zijn met apps (kunnen de instellingen ook nog gewijzigd worden als de servers van de fietsfabrikant eruit liggen?). En ook met speciale onderdelen.

Mijn vrouw is heel blij met haar Multicycle. https://www.multicycle.nl/ Gekocht na een paar proefritjes bij een lokale fietsenwinkel. Voelt solide, niet heel hip allemaal. Mag ook wel voor dat geld. Direct ander zadel erop (proefritje, heel belangrijk), fietstassen erbij, klaar.

Design is voor mij niet zo belangrijk, maar voor jou wel. Dan zou ik toch kijken of er iets tussen de lokaal verkrijgbare merken zit (Trek, Batavus, Gazelle enzo) wat je nog kan pruimen qua design en lokaal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:24

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou één van de twee Cubes inruilen voor een Cube e-bike. Want waarschijnlijk ga je de gewone fietsen toch minder gebruiken. En je bent door Cube aan een bepaald kwaliteitsniveau gewend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
ericplan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:22:
Ik zou één van de twee Cubes inruilen voor een Cube e-bike. Want waarschijnlijk ga je de gewone fietsen toch minder gebruiken. En je bent door Cube aan een bepaald kwaliteitsniveau gewend.
Een mountainbike en een racefiets gebruik je meestal voor andere manieren van fietsen. Sowieso krijg je voor een 2e hands fiets maar amper wat terug dus veel zal het niet opleveren.

Ik zou er iig voor zorgen dat het een merk is die een standaard motor/electronica gebruikt zodat het onderhoud makkelijk is en overal gedaan kan worden. Je ziet nu bij die van Moof's met al hun extra's dat je daar heel snel problemen mee krijgt zodra er iets mis is. Als ze geen doorstart maken wordt het helemaal lastig, maar een van de redenen dat ze in de problemen zitten is omdat er veel problemen mee waren en het lastig/duur is om te repareren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-04 11:27
Ervaring leert dat je het beste een fiets koopt van een gerenommeerd merk. Zelf een Vanmoof S3 gekocht in 2021, en kan toch wel zeggen dat dit een miskoop is geweest.
Ook bij Cowboy loopt het niet lekker op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ligt er een beetje aan waar je woont, maar hier is in een donkere omgeving een meesturende koplamp wel prettig. Zo'n lamp in een frame lijkt mij alleen rechtuit de schijnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

redwing schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Een mountainbike en een racefiets gebruik je meestal voor andere manieren van fietsen. Sowieso krijg je voor een 2e hands fiets maar amper wat terug dus veel zal het niet opleveren.

Ik zou er iig voor zorgen dat het een merk is die een standaard motor/electronica gebruikt zodat het onderhoud makkelijk is en overal gedaan kan worden. Je ziet nu bij die van Moof's met al hun extra's dat je daar heel snel problemen mee krijgt zodra er iets mis is. Als ze geen doorstart maken wordt het helemaal lastig, maar een van de redenen dat ze in de problemen zitten is omdat er veel problemen mee waren en het lastig/duur is om te repareren.
Wij hebben zelf qua onderdelen "na enkele jaren" overigens ook "gewoon" problemen gehad met Bosch vroeger. Onderdelen waren om te beginnen echt belachelijk duur en soms gewoon niet eens meer verkrijgbaar, zonder te upgraden naar een nieuw systeem met hele hoge kosten eraan.

Maar je hebt wel een belangrijk punt: waarom zou je een fiets kopen van iemand die denkt dat hij hippere fietsen kan dan de rest EN betere motoren en electronica kan ontwikkelen dan Bosch / Shimano (voorbeeldje) EN betere naven kan ontwikkelen dan verkrijgbaar bij de gerenommeerde merken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Wij hebben zelf qua onderdelen "na enkele jaren" overigens ook "gewoon" problemen gehad met Bosch vroeger. Onderdelen waren om te beginnen echt belachelijk duur en soms gewoon niet eens meer verkrijgbaar, zonder te upgraden naar een nieuw systeem met hele hoge kosten eraan.
Maar je hebt wel een belangrijk punt: waarom zou je een fiets kopen van iemand die denkt dat hij hippere fietsen kan dan de rest EN betere motoren en electronica kan ontwikkelen dan Bosch / Shimano (voorbeeldje) EN betere naven kan ontwikkelen dan verkrijgbaar bij de gerenommeerde merken....
Dat probleem herken ik ook wel, de fietsen van een aantal jaren terug hadden vaak toch nog speciale motoren/electronica/accu's waarbij je nog steeds het probleem had dat zodra de fiets ouder werd, er weinig meer voor te krijgen was. Je ziet echter wel dat de meeste merken nu steeds meer echt standaard spul beginnen te gebruiken. En als je materiaal hebt dat in meerdere merken/soorten zit is de kans een stuk groter dat het wel langere tijd beschikbaar blijft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een tegengeluid tegen al het "koop never, never, nooit een hipsterfiets" geweld. Ik heb al jaren een Cowboy C1 en ik moet zeggen dat ik er nog vrijwel geen problemen mee heb gehad. Grootste en enige probleem was een kapotte accu, maar deze is keurig en gratis retour gegaan voor een nieuwe.

Belangrijke reden om toen voor de Cowboy te gaan was omdat deze met een krachtsensor werkt in plaats van rotatiesensor. De ondersteuning wordt dus aangepast op hoeveel kracht je op de pedalen zet en niet hoe snel je rondtrapt. Dat was jaren terug niet de standaard en voelde veel natuurlijker dan andere e-bikes die ik geprobeerd had. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik was tevreden over de afwerking van de fiets toen ik 'm kreeg, maar hij werd in mijn geval extreem karig geleverd. Géén spatborden, bagagedrager, standaard en slot. Dat was wel kenmerkend voor de 1e serie. Heeft me nog een klein beetje extra geld gekost om dat er zelf allemaal nog op te zetten en omdat de fiets "design" is, passen standaard onderdelen soms niet al te goed. De site Cowboy Tools heeft me daar overigens uitstekend bij geholpen. Niet alleen zie je daar alle accessoires die compatible zijn, maar ook montage instructies voor sommige onderdelen.

Verder na een paar jaar fietsen voelt de fiets nog steeds degelijk en rijdt fluisterstil (mede) dankzij de riemaandrijving in plaats van een ketting. Ik ben ook helemaal blij met de verwijderbare accu. Die klik je er zo uit en kun je makkelijk in huis los opladen. Zou ik in de toekomst weer een Cowboy kopen? Mijn fiets was dankzij het circulaire programma erg goedkoop. Voor de juiste prijs zou ik het zeker overwegen. Het helpt wel dat ik de fiets niet voor woon-werkverkeer gebruik denk ik, dan slijt 'ie ook niet zo hard.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:14
redwing schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Dit.
Ik heb zelf 2x een (oudere) Gazelle gehad met eigen custom motor / accu etc...
Naarmate de fiets ouder wordt, is het steeds moeilijker om daar nog onderdelen voor te vinden.
Kwaliteit in de 1e generaties was ook niet al te best.
En het elektrische systeem van een ebike vertegenwoordigd ongeveer 50% van de waarde van de fiets.

Sinds anderhalf jaar heb ik een ebike met Bafang, maar dit laat het nodige te wensen over.
Persoonlijk kan ik dat echt niet aanraden.
Mijn vrouw heeft een ebike met Bosch. Deze bevalt wel erg goed.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

GarBaGe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Dit.
Ik heb zelf 2x een (oudere) Gazelle gehad met eigen custom motor / accu etc...
Naarmate de fiets ouder wordt, is het steeds moeilijker om daar nog onderdelen voor te vinden.
Kwaliteit in de 1e generaties was ook niet al te best.
En het elektrische systeem van een ebike vertegenwoordigd ongeveer 50% van de waarde van de fiets.

Sinds anderhalf jaar heb ik een ebike met Bafang, maar dit laat het nodige te wensen over.
Maar wat je goed bevalt is persoonlijk. Zelf stel ik weinig eisen en rij ik nu al 15.000 km op een e-bike van de Decathlon. 2 jaar geleden gekocht voor 1500 euro. Voor mij goed genoeg. Maar ik doe al het onderhoud zelf (en zo laat mogelijk). Voorblad, ketting en tandwiel heb ik bijvoorbeeld pas op 12.500 km vervangen. Die waren opper dan op. Maar dan zie je direct het nadeel van zo'n "rare" fiets. Dat voorblad is niet heel erg gangbaar en aangezien ik er geen "vooruit besteld" had, moest ik een wat duurder blad kopen bij de lokale fietsenmaker. En ik wil ook 2 nieuwe kettingspanners (1 voor op voorraad), daar wacht ik nu al 4 weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40

PinusRigida

I put the p in pool.

Met uitsluitend ervaring met een elektrische Dahon vouwfiets, ga ik hier meer algemeen reageren, ik wil zeggen dat mijn argument niet alleen op e-fietsen toepasbaar is maar eigenlijk op alles.

Garanties (buiten de winkelgarantie of fabrieksgarantie :*) ) heb je nooit, maar als je de "unpleasant surprise-factor" zoveel mogelijk wil minimaliseren, ga voor een established merk i.p.v. een hip designer merk... het is altijd de veilige optie... het is uiteraard compleet je keuze om een ietsjes groter risico te nemen en wél een mooiere designerfiets te kiezen...

...dan zit je dus met je knappe ingebouwde verlichting waar geen enkele fietsenmaker wil (of soms kàn) aan werken bij defect en waar, nadat bij je hippe desinger-merk (bijna) onvermijdelijk de stekker er uit is gegaan -pun not intended- je nog 0 vervangstukken voor vindt.

Ik snap het wel hoor, een afgerond kegeltje met LED-fitting als koplamp is zo... standaard... ouderwets... maar vind je letterlijk OVERAL, in élk land op de wereldbol voor de prijs van een blik koffiebonen.

Mijn Dahon Ikon electric was -hoewel niet eens designer- wel vrij hip, zeker in die tijd, het was de eerste elektrische vouwfiets en ik had nogal bekijks idd... tot ie in panne viel zo'n 2 maand na fabrieksgarantie en geen enkele fietsenmaker er ook maar wou naar kijken, oplossing: naar Duitsland opsturen (140 euro) om analyse te doen want het probleem kon accu zijn, of kabels, of management, of..... (+54 euro), om uiteindelijk reparatie of installeren vervangingsonderdeel te doen, in geval van accu (+580 euro), of in geval van kabelbreuk, dus nieuwe kabels leggen (+150 euro) of nieuwe naafmotor (+300 euro)... om dan terug te laten komen naar België (+140 euro)...

Ik snap de aantrekking zeker en vast... die Cowboys zijn ongelooflijk knap.... maar een Batavus is ook mooi en elke fietsenmaker ként het.

Ik zeg niet dat het niet kan misgaan met een bekend merk he, maar op z'n minst heb je dan zekerheid dat reparatie en vervangstukken geen issue zullen zijn.

...en idd... Bosch motoren zijn van ontzettend goeie kwaliteit, niet alleen in e-fietsen trouwens, elektromotoren zijn zowat hun specialiteit.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 14-07-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:37
Als je nog een prima fiets hebt, kan je altijd nog overwegen om bijv een bafang middenmotor er op te monteren. Hoef je geen fietsenmaker voor te zijn, het is cranktrekker er opdraaien, crank er uit en motor er in en het zelfde herhalen in omgekeerde volgorde.
GarBaGe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:10:
[...]
Wat is er mis mee? Veel kan je zelf al oplossen door een usb kabeltje online te bestellen en zelf in te regelen...

[ Voor 45% gewijzigd door torretje2012 op 14-07-2023 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Met mijn Gazelle elektrische fiets uit 2019 ben ik al bij 2 fietsenmakers binnengestapt welke zonder problemen mij meteen verder hebben kunnen helpen tegen een zeer acceptabele prijs. Idem met wisselstukken (defect spatbord was direct uit voorraad te plaatsen zelfs). Ook mijn Shimano Nexus 8 naaf kan ik perfect zelf onderhouden omdat internet/youtube letterlijk vol filmpjes staat hierover. Ook elke fietsenmaker kan dit.

Als je 1.000 euro voor een fiets betaald, ga je er allicht wat makkelijker over, maar mijn fiets was 3.500 euro en die wil ik toch zeker 10-15 jaar behouden. Dat betekend dat ooit de batterij wel eens vervangen gaat moeten worden. Bij mijn fiets gaat dat binnen een jaartje of 5 ongetwijfeld mogelijk zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Galactic op 14-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Van de drie hippe merken VanMoof, Cowboy en Veloretti is de laatstgenoemde toch wel de meest betrouwbare gebleken.

Veloretti gebruikt veel 'standaard' onderdelen: Bafang middenmotor, Enviolo en Shimano/Tektro remmen. Het display is wel wat afwijkend (Diamond Matrix van Commodule) en ook de Samsung accu is natuurlijk specifiek voor het model. Groot voordeel is dat de fiets volledig zonder app te gebruiken is. Eenmaal geregistreerd is de app nooit meer nodig om te fietsen. Daarnaast is Veloretti overgenomen door Pon Holdings, bekend van dochtermerken Gazelle, Union en officiële merkdealer voor Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en VW Bedrijfswagens. Daar zit nu dus wel een grote speler achter.

Bij een defect mag je vaak ook langs een lokale fietsenmaker voor een reparatie tot een bedrag X. Desalniettemin blijven het allemaal voornamelijk internet fietsenboeren die hun fietsen direct vanuit een fabriek leveren zonder zelf nog zaken af te stellen en controleren. De kwaliteitscontrole van de fabrieken is niet altijd betrouwbaar, dat blijft een groot nadeel.

Ik heb een VanMoof proef gereden, 1 jaar een Cowboy 3 gehad en nu 2 jaar een Veloretti Ace. Je moet het vooral niet erg vinden dat je bij een (klein) defect contact op moet nemen en vervolgens een oplossing moet zien te vinden. Veloretti heeft me echter regelmatig kosteloos dingen toegstuurd voor reparatie (nieuwe remblokes + -hendels + -leidingen bijvoorbeeld). Voor €2400 kon ik ook nergens anders een Bafang middenmotor + aardig dikke accu + enviolo + CDX riem vinden toentertijd. Veel fiets voor het bedrag.

Zou ik nogmaals een internet fiets bestellen? Mogelijk. Het zou dan nog een Veloretti worden of misschien toch een gerenomeerd standaard merk. Alles hangt echter af van de prijs en hoe minder vendor lock-in hoe beter. Bij een prijsverschil van 500 tot 1000 euro is een Veloretti toch wel interessant, ook als je wat reparaties meerekent. Voor dat prijsverschil kan je er zelf een extra accu bijkopen, het duurste component van een ebike.

Een app afhankelijke fiets met custom onderdelen moet je écht overslaan, daar kan een fietsenmaker helemaal niks mee. Ja, de banden en remmen vervangen, maar daar houdt het ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Inverted_World schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:00:
Daarintegen vind ik de meer standaard merken (sorry als ik hier mensen mee op de tenen trap) echt typische 50+er e-bikes qua designs. :P
Wat bedoel je hier eigenlijk exact mee? Zo'n standaard fiets waar je die gepensioneerde stellen mee ziet fietsen?

Want ook bij de meer 'standaard' merken heb je ook 'hippere' designs waarbij vervolgens wel gewoon standaard onderdelen gebruikt worden. Mijn beide kinderen hebben een transport-model. Eén van Cortina en één van Brinckers. Die fietsen zou ik zeker niet als 50+er ebike design categoriseren. Aan de andere kant, een dergelijke transport model is misschien juist meer een puber-fiets :).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 16:24
Heb zelf een normale fiets gekocht, en die elektrisch gemaakt. Een Koga F3 6.0, mooie stevige stads/tourfiets met shimano onderdelen, riemaandrijving, 11 in-naaf versnellingen, meeste kabels netjes in het frame. Erg onderhoudsvriendelijk. Heb daar zelf een setje van Swytch op gemonteerd, voorwiel vervangen en een rotatiesensor plaatsen. Heb nu dus elke rit de keus, wel of geen accu meenemen. Zonder accu fietst die gewoon licht, en merk dat ik de accu vaak achterwege laat. Pas als we het fietskarretje met de kinderen meenemen, gebruik ik de accu. Recent nog de hoogste berg van Nederland opgereden zonder problemen, met kinderen erachter, maar de Alpen in zal geen fijne ervaring zijn.

Juist omdat ik geen gedoe wou qua onderhoud, en dat graag zelf wil kunnen doen, ook aan de accu, heb ik een normale fiets genomen. Bijkomend voordeel is dat die niet opvalt als hippe of elektrische fiets in de fietsenstalling, dus denk dat het diefstal risico ook minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 08:30
Kijk is bij Bergamont, duur maar oh wat fietst dat geweldig, ik zag het pas na dat ik een Batavus had gekocht, niets mis mee ook in een hippe kleur maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 12:19
barbarbar schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:25:
Heb daar zelf een setje van Swytch op gemonteerd, voorwiel vervangen en een rotatiesensor plaatsen. Heb nu dus elke rit de keus, wel of geen accu meenemen.
Ik vraag me toch af hoe goed dat werkt t.o.v fietsen een koppel/kracht sensor. Die motor helpt dan toch sowieso niet bij het vertrekken? De middenmotoren die ik gewoon ben assisteren vanaf dat je druk op de pedalen zet (bij het vertrekken al voordat je rotatie kan meten) en daarna is de ondersteuning ook naargelang hoe hard je duwt en niet enkel naargelang hoe veel omwentelingen je trapt.

Verder is de range ook beperkt, ik zie een maximale range van 30 km voor die Swytch? Ook de ondersteuning + sturen zal wat minder fijn gaan als je motor in het voorwiel hebt + accu die aan het stuur hangt. Dus hoewel het een fijne optie lijkt als je graag wisselt denk ik dat een gewone elektrische fiets toch wel een superieure ervaring geeft (wanneer je elektrisch rijdt).

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenBE op 15-07-2023 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 16:24
GoldenBE schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 04:43:
[...]

Ik vraag me toch af hoe goed dat werkt t.o.v fietsen een koppel/kracht sensor. Die motor helpt dan toch sowieso niet bij het vertrekken? De middenmotoren die ik gewoon ben assisteren vanaf dat je druk op de pedalen zet (bij het vertrekken al voordat je rotatie kan meten) en daarna is de ondersteuning ook naargelang hoe hard je duwt en niet enkel naargelang hoe veel omwentelingen je trapt.

Verder is de range ook beperkt, ik zie een maximale range van 30 km voor die Swytch? Ook de ondersteuning + sturen zal wat minder fijn gaan als je motor in het voorwiel hebt + accu die aan het stuur hangt. Dus hoewel het een fijne optie lijkt als je graag wisselt denk ik dat een gewone elektrische fiets toch wel een superieure ervaring geeft (wanneer je elektrisch rijdt).
Een krachtsensor werkt inderdaad vanaf het begin, maar ben best tevreden hoe snel de swytch het oppakt. Een kwart slag en de ondersteuning begint, eventueel kun je een hendel aan het stuur monteren voor wegtrekken.

De nieuwe types kun je op de middenstang monteren, dat hoeft niet op het stuur. En of er nou een motor of een dynamo in het voorwiel zit maakt niet zo veel uit. Al zijn dynamo's in het voorwiel bij de nieuwste ebikes er ook niet meer. De Swytch accu laad je snel binnen op.

Qua range haal ik in de bergen van zuudlimburg, met twee kinderen erachter, op de meeste ondersteuning stand 25km in de praktijk. Zonder kinderen, en op lichtere ondersteuning gaat het tot zo'n 50km. Zelf heb ik de lichtste ondersteuning meestal, dan doet die iets van 60 of 70 watt ipv de volle 250 watt. Vind ik zelf lekkerder fietsen, dan fiets je ook niet direct overal 25km/u maar eerder rond de 18.

Een middenmotor net krachtsensor fietst zeker bin het wegtrekken wat natuurlijker, maar de Swytch heeft best een natuurlijke ondersteuning met rotatiesensor.

Voordeel van voorwielmotor vind ik dan weer het onderhoud. Je haalt juist de kracht van de achteras, tandwielen en schakelnaaf af, ipv juist extra kracht erop. Verlengt de levensduur.

Maar het is zeker niet voor iedereen. Zoals gezegd is het met name om met de kinderen een stuk te kunnen fietsen. M'n vriendin heeft nog een normale fiets, dus continu 25km/u doen we sowieso niet. Het is echt puur een hulpje, want anders heb ik het na 5km wel gezien met een extra 50 kilo (kaartje en twee kinderen plus spullen).
Pagina: 1