Hoe veel kg zand mag ik laden op een aanhanger?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.079 views

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1250KG minus het gewicht van de aanhangert.

Wel apart dat deze rekensom voor iemand met een BE-rijbewijs boven de pet gaat. :P

[ Voor 54% gewijzigd door jadjong op 13-07-2023 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:59

lord_fh

PS5

Zoals gezegd, totaal mag het gewicht van de aanhanger 1250kg zijn, dus inclusief zand en inclusief de aanhanger zelf. en vergis je niet, het gaat best snel met zand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:49
Met wat hierboven gezegd word, en voor het idee droog zand zit rond de 1500KG per kuub, nat zand zit eerder op de 1650kg tot 1800kg per kuub.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Bezulba

Formerly known as Eendje

En dan mag je het nog fijn in en uit de aanhanger scheppen.. ik heb zelf zand laten bezorgen, komt het in een mooie big bag, scheelt weer 2x werk.

blup

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je mag ook nog 449 kg in je auto laden :D

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 13-07-2023 08:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

jadjong schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:29:
1250KG minus het gewicht van de aanhangert.

Wel apart dat deze rekensom voor iemand met een BE-rijbewijs boven de pet gaat. :P
Dit klopt; echter je mag nog wat kogeldruk hebben. Kogeldruk telt mee als gewicht van de auto.

Als ik even een tip mag geven, laat het ajb bezorgen. Je zal niet de eerste zijn waarbij het zand gaat schuiven op de snelweg waardoor je negatieve kogeldruk krijgt en crasht.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
Ga er maar vanuit dat je ongeveer een 0.5 kuub zand per rit kan vervoeren, misschien 0.6 maar dan houdt het wel op. Hoeveel kuub heb je nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Je denkt dat je altijd meer kan doen dan echt mag.
Ik ben het met hierboven eens. Reken op ongeveer 0,5 m3 per rit met deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 20:17
Jaa dat weet ik nog niet precies.
En ik heb nog meer dingen die ik met een aanhanger die dag wil vervoeren.
En ik hoef er maar 2,6km mee te rijden door de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ghostrider schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Dit klopt; echter je mag nog wat kogeldruk hebben. Kogeldruk telt mee als gewicht van de auto.
Ja kogeldruk telt mee voor het maximum gewicht van de auto.
Maar kun je niet van de maximale belading van de aanhanger af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Hortz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:55:
Je denkt dat je altijd meer kan doen dan echt mag.
Ik ben het met hierboven eens. Reken op ongeveer 0,5 m3 per rit met deze auto.
Helemaal mee eens, er zit al 6m3 in,
En ik denk dat ik 2x moet rijden zoiets.
Uiteraard is bezorgen het makkelijkst maar ook veel duurder. €110 voor 1m3 en nu €25 voor een volle aanhanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 23:10
Hoeveel Kuub heb je nodig, het is zonde om het op te halen als het bezorgen.
Zelf heb ik recent 2 x 10Kuub laten brengen door een loon bedrijf in de buurt. Kosten? 120 euro voor 10 Kuub.
Schoon en net zand. Wellicht de moeite waard om een loon bedrijf even te polsen?

Zelf denk ik altijd: kost jezelf tijd -> ophalen, rijden, afscheppen. Brandstof kosten, slijtage. Als je dat omrekent naar het geld, niet tobben. (maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:34
loonbedrijf zoeken die een kipper zand komt brengen als je ca 6m3 nodig hebt. ca €30 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Zou het echt laten bezorgen zoals aangegeven wordt.
In de aanhanger scheppen, lading afdekken, uit de aanhanger scheppen de tijdsdruk dat deze weer op tijd terug moet zijn. Hulp regelen.

Zie dat er nu een big bag van 1000 kg 60.59 kost het bezorgen er van is 69,95 bij een bouwmarkt
Bij een geel blauwe verhuurder van aanhangwagens gaat het per 3 uur.
Dan is thuis bezorgen echt goedkoper en veiliger.

Ps weet niet of u ook een schoongrond verklaring wilt omdat bij een eventuele vervuiling u als eigenaar van de grond verantwoordelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Ik denk niet dat een loonbedrijf bij TS in de stad gaat bezorgen. Hier in het butengebied rijden ze vnl. met tractor en 10 a 12 m3 kiepaanhangers. Dat is zelfs in een ruime buitenwijk al een uitdaging.
En dan heb je ook nog het probleem met lossen. 6 m3 wordt los gestort op straat een grote plakkaat. En dat zal voor de avond moeten zijn weggehaald.
Bezorgen in bigbags met een vrachtauto met autolaadkraan is m.i. de eenvoudigste optie. Die kan de bigbags tot ver in de tuin neerzetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• swijkman
Iedereen bedankt voor z’n mening maar ik had alleen een vraag over hoe veel kg zand er in de aanhanger mocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:27

_Arthur

blub

swijkman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:03:
Helemaal mee eens, er zit al 6m3 in,
6m3 zand? Da's bijna 10.000 kilo.

Dat is een redelijke overbelading :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 20:01
Hou wel in de gaten dat de vraag over zand gaat. Met deze auto aanhanger combinatie mag je GEEN 1.250 kilo glaswol vervoeren :N

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

swijkman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:47:
Iedereen bedankt voor z’n mening maar ik had alleen een vraag over hoe veel kg zand er in de aanhanger mocht
Daar had je van @jadjong al direct antwoord op...

En 6m3 wordt dan een heleboel ritjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Jaa eens maar sommigen beginnen ineens over dat ik het moet laten bezorgen maar dat kan niet bij ons.
En ik heb ook geen 6m3 nodig

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zo is Tweakers nou eenmaal, je krijgt op een vraag allerlei ongevraagde reacties en aanvullende adviezen.
Daardoor ontstaat al gauw ruis en vergissingen en komt die 6 m3 in beeld.

Als je dat niet wil, dan moet je zeker dit soort simpele vragen niet stellen op Tweakers. Dat had je ook even kunnen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:34
een lege tandemasser weegt ca 300kg. je mag dan 950kg laden, wat ca 8 kruiwagens van 80liter is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:35
Kijk bij de verhuurder ook of ze geremde enkelassers hebben staan anders.

Omdat je beperkt bent door het trekgewicht van je auto, is een lichtere aanhanger in het voordeel, omdat je van de tandemasser toch niet het hele laadvermogen kunt geruiken"
Als je ervan uitgaat dat een enkelasser +/- 315 Kg weegt, zul je er een moeten vinden met een laadvermogen van min. 935 Kg

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixm6dpxdVervXAld08i7bZzw1lg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H6iddUdfj3ukKsjgUuq12c9w.png?f=user_large

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

bert pit

asdasd

Let op met remmen, vooral in de bocht!

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:05:
Daarom een geremde aanhanger gebruiken en zorgen dat de kogeldruk klopt (verdeling zand op de aanhanger).
Als de oplooprem van de aanhanger deugt en de belading goed gedaan is merk je qua remmen en sturen vrij weinig van een aanhanger. Bochten wat ruimer nemen, aangezien de aanhanger de bocht afsnijdt tov de auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
swijkman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:47:
En Als jij nou eens beter leest en gewoon de eerste reactie bekijkt? Sterker nog, gewoon de RDW gegevens goed lezen en niet afschrikken bij het zien van 7 gewichten. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Bezulba

Formerly known as Eendje

JukeboxBill schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:33:
Zo is Tweakers nou eenmaal, je krijgt op een vraag allerlei ongevraagde reacties en aanvullende adviezen.

Als je dat niet wil, dan moet je zeker dit soort simpele vragen niet stellen op Tweakers. Dat had je ook even kunnen opzoeken.
Tweakers zijn gewend om de vraag achter de vraag te beantwoorden. Hij wil weten hoeveel hij kan laden maar eigenlijk is zijn probleem dat hij zand van A naar B moet krijgen. En daar geven we antwoord op (naast het beantwoorden van de oorsprongelijke vraag) want hij zal niet de eerste zijn met een zwaar overbelaste aanhanger zand gaat vervoeren "want het was maar 3km" en geen idee heeft hoe veel zand weegt en hoe weinig je eigenlijk in zo'n karretje mag hebben...

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wie_is_het
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:50
Is er hier niemand die de vraag stelt dat het trekkend voertuig ook "technisch gekeurd" moet zijn om een aanhanger boven 750kg te mogen trekken? Mag je nog een BE rijbewijs hebben en verzekerde geremde aanhangwagen van 3500kg ter beschikking hebben.

In België staat er dan dit op je keuringsbewijs: Gebruik "Trekker van aanhangwagens".
Trekker van aanhangwagen - Max. toegelaatbare sleepbare massa zonder rem 750kg - met rem 1.600kg.(in mijn geval Opel Insignia 2.0 TDI). Ieder jaar naar de keuring als bedrijfsvoertuig.

Bezin eer je begint. https://www.vlaanderen.be/boetes-massa-wegvervoer

[ Voor 3% gewijzigd door wie_is_het op 13-07-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wie_is_het schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:53:
Is er hier niemand die de vraag stelt dat het trekkend voertuig ook "technisch gekeurd" moet zijn om een aanhanger boven 750kg te mogen trekken? Mag je nog een BE rijbewijs hebben en verzekerde geremde aanhangwagen van 3500kg ter beschikking hebben.

In België staat er dan dit op je keuringsbewijs: Gebruik "Trekker van aanhangwagens".
Trekker van aanhangwagen - Max. toegelaatbare sleepbare massa zonder rem 750kg - met rem 1.600kg.(in mijn geval Opel Insignia 2.0 TDI). Ieder jaar naar de keuring als bedrijfsvoertuig.

In Nederland houden we gewoon de kentekengewichten aan. Hoeft niets gekeurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Wat je met die auto mag trekken staat precies vermeld in de openingspost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Daarom een geremde aanhanger gebruiken en zorgen dat de kogeldruk klopt (verdeling zand op de aanhanger).
Als de oplooprem van de aanhanger deugt en de belading goed gedaan is merk je qua remmen en sturen vrij weinig van een aanhanger. Bochten wat ruimer nemen, aangezien de aanhanger de bocht afsnijdt tov de auto.
Met een ongeremde aanhanger is het risico niet veel groter, omdat die max 640 kg mag wegen (icm auto TS). Eigen gewicht van 200 kg, geeft 440 kg laadvermogen. Dat komt overeen met slechts een kwart kuub zand.

In de praktijk is het totale gewicht dan de helft van het totale gewicht van een geremde aanhanger. Zo heel noodzakelijk is die oplooprem dan niet meer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:16
Ik hou wel van het breder kijken en het geven van out of the box oplossingen. Daarom mijn voorstel; probeer een IFV te bemachtigen. Daar past veel in en je komt veilig op de plek van bestemming!

Of als het gewicht teveel voor de auto is kijk of je iemand met een SUV kent, die mogen vaak net wat meer trekken. Een auto (de koppeling vooral) vindt te veel gewicht vaak niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:13:
Een auto (de koppeling vooral) vindt te veel gewicht vaak niet fijn.
En dan wordt het kiezen wat je het eerste naar de kloten helpt...
Volgorde is dan: liever banden dan koppeling. En liever koppeling dan versnellingsbak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-09 21:25

Waar denk je dat die gegevens uit de TS vandaan komen?

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ook goed vastzetten hé

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHgdHQ9FTlavjR0I3zZtYXnp-Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVfE1DZu1uMom6ojV2qiH0Ix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Joris748 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Met een ongeremde aanhanger is het risico niet veel groter, omdat die max 640 kg mag wegen (icm auto TS). Eigen gewicht van 200 kg, geeft 440 kg laadvermogen. Dat komt overeen met slechts een kwart kuub zand.

In de praktijk is het totale gewicht dan de helft van het totale gewicht van een geremde aanhanger. Zo heel noodzakelijk is die oplooprem dan niet meer.
Het gevaar met ongeremde aanhangers is dat ze heel makkelijk overladen kunnen worden, vooral met zand.
Mijn auto mag 1100kg geremd en 500kg ongeremd trekken, dat is met 3 kruiwagentjes zand op een aanhanger van 200kg wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
_JGC_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Het gevaar met ongeremde aanhangers is dat ze heel makkelijk overladen kunnen worden, vooral met zand.
Mijn auto mag 1100kg geremd en 500kg ongeremd trekken, dat is met 3 kruiwagentjes zand op een aanhanger van 200kg wel klaar.
Dat gevaar is net zo groot met een geremde aanhanger. Alleen blijft het dan over het algemeen wel wat veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17
JukeboxBill schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:33:

Op diezelfde manier worden wel een hoop XY-problemen getackled 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sebas1979 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Op diezelfde manier worden wel een hoop XY-problemen getackled 8)
Dat is ook zo en dat is vaak ook wel nuttig, maar TS stelt dat kennelijk niet op prijs. Die wil alleen antwoord op hoeveel is A-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17
JukeboxBill schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:18:
[...]
.... Die wil alleen antwoord op hoeveel is A-B.
... wat dus precies de denkfout is bij XY-problemen...

Begint een beetje meta-discussie / topickaping te worden, maar ik vind t waardevol, dat veel Tweakers de 'vraag achter de vraag' proberen te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Klopt, de TS had ook meer info kunnen geven.

Bijvoorbeeld:

Ik ga een aanhanger huren op dag x omdat ik bouwmaterialen wil halen, ook heb ik nog zand nodig.
De hoeveelheid zand die ik nodig heb is 1m3.
Heeft het nut om een tandemasser te huren zodat ik die hoeveelheid in 1x mee kan nemen?

Antwoord wordt dan ook simpel:

Nee, 1 kuub zand weegt meer dan je auto mag trekken, dus wordt 2x rijden dan gaat het prima.
Tandemasser in dit geval niet nodig, kan prima een geremde enkelasser zijn.

//EDIT: Wat betreft die XY-problemen; Ik vind het zeker goed dat er nagedacht wordt, maar om nu het advies te geven dat het bezorgd moet worden omdat een lading zand (0.5kuub a 800kg) kan gaan schuiven gaat mij net te ver.
TS mag rijden met die lading volgens zijn rijbewijs, de auto mag het en mits de goede aanhanger gehuurd wordt de aanhanger ook.

[ Voor 25% gewijzigd door BernardV op 13-07-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
TheBrut3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:13:
Ik hou wel van het breder kijken en het geven van out of the box oplossingen. Daarom mijn voorstel; probeer een IFV te bemachtigen. Daar past veel in en je komt veilig op de plek van bestemming!
Whut.. ?? :+

Je wilt TS met een tank door de stad gaan laten rijden?

Das inderdaad erg veilig.
'k denk echter niet dat ie dat met z'n BE rijbewijs redt :+

ook zo lastig om je kuub zand er weer uit te krijgen overigens...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Belgie is in sommige dingen een beetje vreemd ;) (ik woon zelf in Belgie, maar de regels over auto's en trekken zijn daar inderdaad anders met keuren vergeleken met Nederland, niet met betrekking tot rijbewijs en de vraag van de TS want dat is volgens mij een europese regel. Dus ook verder niet heel ontopic.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Volgens mij mag je zoveel zand in je aanhanger laden als je wil, zolang je er niet mee op de openbare weg gaat rijden :+

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
GreatDictator schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:25:
Volgens mij mag je zoveel zand in je aanhanger laden als je wil, zolang je er niet mee op de openbare weg gaat rijden :+
Daar zal de verhuurder van de aanhanger vast ook net even anders over denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
WEBGAMING schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Dat gevaar is net zo groot met een geremde aanhanger. Alleen blijft het dan over het algemeen wel wat veiliger.
Niks wat mijn buurman tegenhield om 0,5 kuub grind op een ongeremde aanhanger te storten. Dat is 750kg grind op een aanhanger van 200kg, achter een auto die 500kg mag trekken. 450kg overbeladen. Het ging goed, de auto trekt het prima, maar je remweg is joekels lang en als je hard moet remmen in een bocht ga je gewoon om.
Stort je diezelfde 0,5 kuub grind in een geremde aanhanger is dat ruim binnen de laad- en trekgewichten van aanhanger en auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WEBGAMING schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Dus het gevaar is niet net zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36

DataGhost

iPL dev

MikeyMan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:34:
[...]

Dus het gevaar is niet net zo groot.
Als je niet van grammatica en context houdt, sure. Als iemand een ongeremde aanhanger overlaadt is deze kennelijk zo bewust ermee bezig dat deze een geremde aanhanger even vrolijk ook zal overladen. Dat is het gevaar waaraan gerefereerd wordt. De gevolgen ervan zijn weer een apart ander gevaar waar het in eerste instantie niet over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DataGhost schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Als je niet van grammatica en context houdt, sure. Als iemand een ongeremde aanhanger overlaadt is deze kennelijk zo bewust ermee bezig dat deze een geremde aanhanger even vrolijk ook zal overladen. Dat is het gevaar waaraan gerefereerd wordt. De gevolgen ervan zijn weer een apart ander gevaar waar het in eerste instantie niet over ging.
Dan nog ga ik liever in de ankers met een overbeladen geremde aanhanger dan een ongeremde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
Nu is mijn vraag nog steeds... Hoeveel kuub heb je wel nodig?
Je kan natuurlijk ballonnen vullen met helium en aan je aanhanger knopen, dat verlaagt het gewicht, en is een leuk gezicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@99ruud99 TS heeft al aangegeven nog 1 kuub nodig te hebben. Dus dan snap ik de redenatie om het niet te laten bezorgen, gezien het ook slechts 2km rijden is gewoon twee keer rijden met een halve kuub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DataGhost schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Nee, mensen weten vaak totaal niet waar ze mee bezig zijn met ongeremde aanhangers. Het enige wat iedereen weet: "mag 750kg" en "kan zonder E rijbewijs". Mensen gaan op pad met de insteek "komt wel achter de auto aan".

De meeste ongeremde aanhangers hebben geen typeplaatje, dus weet je ook niet wat het eigengewicht is. De meeste auto's mogen zo'n ding ongeremd ook niet tot 750kg trekken maar komen veel lager uit. Daarnaast vergis je je heel snel in het gewicht van wat je erop gooit. Mijn buurman van hierboven riep nog "half kuubje grind, kan mooi, is 750kg". Wat ie vergat was dat de auto maar 500kg ongeremd mag trekken en de aanhanger zelf ook nog 200kg weegt.

Ik heb ooit 300kg gipsplaten op een ongeremde kar gehad, stak 35cm over aan de achterkant. "Oh kan wel" zei de meneer met E achter B die het erop had gelegd. Ik had nog geen uur later mijn eerste rijles "E voor B", om 17:15 op vrijdagmiddag een aanhanger over de kop in de berm van de A7, auto stond tegen het verkeer in op de vluchtstrook. Ik heb de mazzel gehad dat:
- ik nog genoeg controle had om de boel op de vluchtstrook te krijgen
- het verkeer achter mij alert was
- de aanhanger rechtsom de auto inhaalde
- de staalkabel roestig was en brak

Een geremde kar had waarschijnlijk de auto minder opgedrukt. Het was qua veiligheid nog steeds k*t geweest met kogellift, maar heuvel-af wat de trigger was voor dit ongeluk had die kar zichzelf in de oplooprem geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@_JGC_ eens met wat je zegt, mijn auto mag 500kg ongeremd trekken en 1600kg geremd.
Nog mooier voorbeeld is een Volkswagen Touareg, die mogen 750kg ongeremd maar 3500kg geremd.

//EDIT: En dan heb je ook nog eens de vaste of afneembare trekhaken. Vast zit meestal wel goed, maar afneembare hebben vaak ook een maximale trekkast en het komt regelmatig voor dat die onder het maximale van de auto ligt.

Zelf heb ik een afneembare trekhaak welke volgens de specificaties 200kg meer mag trekken dan mijn auto (zwaardere motor in mijn type auto mag dat wel).

[ Voor 51% gewijzigd door BernardV op 13-07-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@_JGC_ En dat is ook precies wat ik met mijn eerdere reactie bedoelde. (omdat daar ook wat discussie over ontstaat)

Het over beladen (en verkeerd beladen trouwens ook) is natuurlijk bij beide aanhangers heel simpel om te doen, en dat doe je best snel als je er niet bewust over nadenkt.

Maar een geremde aanhanger helpt dan tenminste nog een beetje, en zorgt er wat beter voor dat je op de baan blijft. Een ongeremde aanhanger werkt alleen maar tegen.
Als de boel gewoon normaal op gewicht is, kom je daar wel mee weg. Maar zodra een overbeladen, ongeremde aanhanger begint te duwen, slingeren of wat dan ook, is de kans op een ongeluk heel groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
Hoe krijgen we het weer voor elkaar. TS stelt één simpele vraag en vervolgens DRIE pagina's aan discussie. Hoe dan?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het antwoord is al lang gegeven, in de eerste reactie zelfs. Dat er daarna wat discussie is maakt toch niet zo gek veel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:34:
Hoe krijgen we het weer voor elkaar. TS stelt één simpele vraag en vervolgens DRIE pagina's aan discussie. Hoe dan?
Niks beters dan met z'n allen beetje lacherig doen over een simpele vraag. Een goede snuif bijdehand en paar eetlepels arrogant gedrag is deze community niet vreemd he :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:20

Ankh

|true

Hier iemand die 20 jaar geleden shovel reed op zaterdag bij een bekend rood zand en stenen bedrijf in de noord-kop. Hoe vaak er wel niet enkelassers met bedweterige mannen kwamen, die het wel even beter wiste dan ik en om dan een kuubje zand of grond vroegen. Ik kon het nog zo mooi uitleggen, ze wilde het gewoon.

Mooie was dat ik dan ook met de shovel naar de geknakte aanhangers mocht rijden om de weg weer bereidbaar te maken.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

BrainCrash schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:13:
Je wilt TS met een tank door de stad gaan laten rijden?
Nee, met een IFV, dat staat er toch? Anders had er wel tank gestaan.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:35
_JGC_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:08:
[...]

Ik had nog geen uur later mijn eerste rijles "E voor B",
Die wil ik ook, ik mag alleen E achter B })

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MaD_co schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:11:
[...]

Die wil ik ook, ik mag alleen E achter B })
Geloof me, als je 1x E voor B les hebt gehad controleer je elke keer de kogeldruk, of neem je maatregelen om dat te compenseren. Ik heb hier niet voor niks een betonnen opsluitbandje liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
marcieking schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Ennnn de rest van de wereld noemt dat gewoon een tank… ik ook, als ik die plaatjes zie.. Maar je had ook mn wikipedia linkje gewoon meteen kunnen corrigeren als je daadwerkelijk iets anders bedoelde hè…. :z

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ankh schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:57:
Hier iemand die 20 jaar geleden shovel reed op zaterdag bij een bekend rood zand en stenen bedrijf in de noord-kop. Hoe vaak er wel niet enkelassers met bedweterige mannen kwamen, die het wel even beter wiste dan ik en om dan een kuubje zand of grond vroegen. Ik kon het nog zo mooi uitleggen, ze wilde het gewoon.

Mooie was dat ik dan ook met de shovel naar de geknakte aanhangers mocht rijden om de weg weer bereidbaar te maken.
Welke rekening was hoger? De 1e of de 2e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
marcieking schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:54:
[...]

waarbij zo'n IFV zo ongeveer een tank is... Dus er staat hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
BernardV schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:53:
@99ruud99 TS heeft al aangegeven nog 1 kuub nodig te hebben. Dus dan snap ik de redenatie om het niet te laten bezorgen, gezien het ook slechts 2km rijden is gewoon twee keer rijden met een halve kuub.
Ik denk dat ik 1 kuub zand nodig heb, misschien meer misschien ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la cucaracha
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 03:00
bert pit schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:05:
Idd, want anders wordt het UIT de bocht ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 01:39:
[...]

waarbij zo'n IFV zo ongeveer een tank is... Dus er staat hetzelfde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-Lyeb9lu3XU0T_FcNT13qrZWdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/efasH3l0YzUnRemlCwbBUd2V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:45
Cheesy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:34:
Je mag ook nog 449 kg in je auto laden :D
Minus de kogeldruk helaas, dus dan hou je nog ca 370-380kg over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:20

Ankh

|true

PP_Sound schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:45:
[...]

Welke rekening was hoger? De 1e of de 2e?
Dat lijkt mij wel duidelijk >:)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JTHZZ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:23:
[...]

Minus de kogeldruk helaas, dus dan hou je nog ca 370-380kg over. ;)
Ja oké, als je zo gaat rekenen mag je de kogeldruk ook bij de aanhanger optellen, dus per saldo blijft het totaal te vervoeren max gewicht gelijk in dit geval.

Bij mijn BE-examen hoefde ik met kogeldruk geen rekening te houden voor het beantwoorden van dit soort vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

_JGC_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:14:
[...]

Geloof me, als je 1x E voor B les hebt gehad controleer je elke keer de kogeldruk, of neem je maatregelen om dat te compenseren. Ik heb hier niet voor niks een betonnen opsluitbandje liggen.
dat moet je sowieso, mensen die dat niet doen zorgen ervoor dat er op de snelweg ongelukken komen.

maargoed alles wordt hier totaal uit verband getrokken door moraalridders en mensen die x van dat en x van zo hebben mee gemaakt bij de buurman en zijn zuster, lijkt mij dat dit allang is opgelost hij weet wat hij mag en kan laden en wat niet en daarmee lijkt me de vraag opgelost. of hij nou 1 kuub zand wil halen of 100 kuub, daar vraagt TS geen advies over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-09 19:51
Hup, volgooien en gas erop. Remmen is angst. Stuur je ff filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 05:31:
[...]

Ik denk dat ik 1 kuub zand nodig heb, misschien meer misschien ook minder.
Dan zou ik inderdaad vrolijk 2x rijden... Kost je misschien 1.5 liter benzine en een middag,maar heb je het zand waar jij wilt.

Neem wel vrienden mee om te helpen scheppen, want dat kost meer tijd en moeite dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Phoe heb ik weer even geluk gehad met mijn ongeremde karretje vanmorgen.
Als ik dit topic eerder gelezen had was ik al 10 keer van de weg geraakt...
Zelfde karretje ligt ook regelmatig 1m3 straatzand op overigens.
Kar kan het prima hebben maar je dient wel met verstand te rijden.
Remweg is ietwat langer..

Overigens ook eens met voorgaande opmerkingen als je verwacht iets meer dan 1m3 nodig te hebben rij dan gewoon lekker 2x vooral als.je niet gewend bent met wat zwaardere vrachtjes achter de auto en vooral als het ongeremd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri7vVh8ZqgnFlvQRBHIbvzv_nqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQjGya4gXanFUPt61IiS6ldl.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:57:
Phoe heb ik weer even geluk gehad met mijn ongeremde karretje vanmorgen.
Als ik dit topic eerder gelezen had was ik al 10 keer van de weg geraakt...
Zelfde karretje ligt ook regelmatig 1m3 straatzand op overigens.
Kar kan het prima hebben maar je dient wel met verstand te rijden.
Remweg is ietwat langer..

Overigens ook eens met voorgaande opmerkingen als je verwacht iets meer dan 1m3 nodig te hebben rij dan gewoon lekker 2x vooral als.je niet gewend bent met wat zwaardere vrachtjes achter de auto en vooral als het ongeremd is.

[Afbeelding]
Ford mondeo wagon, maximaal 710 kg ongeremd. Aanhanger van zelf 270 kg geeft 440 kg aan laadvermogen.

Afhankelijk van het hout is dat rond de 0,6 m3.

Dit is dat niet... Verre van zelfs. Een kuub straatzand is sowieso ook heel veel meer gewicht.

Maar natuurlijk gelden voor jou zulke getallen niet, dat zijn maar richtlijnen, slechts ontworpen om het in het verkeer veilig te houden. En dat kom je dan trots vertellen... Succes als het een keer misgaat, de verzekering je laat vallen en je ontdekt dat smartegeld en medische kosten best hard kunnen oplopen. Afgezien van een knagend geweten.

Nee dit is niet lief, maar dan moet je maar niet zo willens en wetens wetten overreden en daar bijna trots op zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Marcel Br schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Daar staat geen IFV tussen 8)
De BMP ook niet?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een ongeremde tandemasser... Apart...

En zo te zien onverantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:45
42erik schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:33:
[...]
Maar natuurlijk gelden voor jou zulke getallen niet, dat zijn maar richtlijnen, slechts ontworpen om het in het verkeer veilig te houden.
Dat komt omdat hij ‘met verstand’ rijdt, in tegenstelling tot al die andere mensen die niet gewend zijn met wat zwaardere vrachtjes achter hun auto te rijden.

[ Voor 46% gewijzigd door JTHZZ op 14-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
JTHZZ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Dat komt omdat hij ‘met verstand’ rijdt, in tegenstelling tot al die andere mensen die niet gewend zijn met wat zwaardere vrachtjes achter hun auto te rijden.
Ja, zo kan je ook op een lekke band gaan rondrijden, en hem op de weg houden omdat je rustig rijd. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee, of veilig is.

En als je zelf dat soort risico's wil nemen, prima. Maar dat als advies geven is natuurlijk iets heel anders.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ankh schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:57:

Daar zou je vandaag de dag niet meer mee wegkomen als de eigenaar een zaak van maakt.
Jij als schovel machinist die hem dan alsnog laad is aansprakelijk voor de schade.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:39:
Een ongeremde tandemasser... Apart...

En zo te zien onverantwoord.
Zo apart is dat niet.
Hier mag je gewoon met B mee rijden volgens het laadvermogen op het plaatje.
De assen mogen alleen wat meer hebben dan vermeld op dat plaatje.
Het enige wat je mist is remvermogen.

En zolang je een beetje normaal bewust rijd met grotere gewichten behoeft dat geen probleem te zijn.

Maar de specialisten menen allemaal dat iedereen als een kip zonder kop in de auto zit.
En met dikke karren vol plankgas over lands heer en wegen raced.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
WEBGAMING schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Ja, zo kan je ook op een lekke band gaan rondrijden, en hem op de weg houden omdat je rustig rijd. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee, of veilig is.

En als je zelf dat soort risico's wil nemen, prima. Maar dat als advies geven is natuurlijk iets heel anders.
Met een lekke band rondrijden hou je niet lang vol, kost je velgen ook op lage snelheid.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Volgens mij gaf ik ook een heel ander advies aan het einde van die post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heeft iemand al aangegeven dat de auto ook nog beladen kan worden? Achterbank naar beneden en een zeiltje erin en je kan nog eens 500kg mee.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
wheez50 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:56:
Heeft iemand al aangegeven dat de auto ook nog beladen kan worden? Achterbank naar beneden en een zeiltje erin en je kan nog eens 500kg mee.. O-)
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:53:
[...]

[..]

En zolang je een beetje normaal bewust rijd met grotere gewichten behoeft dat geen probleem te zijn.

Maar de specialisten menen allemaal dat iedereen als een kip zonder kop in de auto zit.
En met dikke karren vol plankgas over lands heer en wegen raced.
Onverantwoord. Er is geen ander woord voor dit gedrag van je.
Natuurlijk rij jij helemaal perfect en gebeurd het jou nooit dat er ineens ergens een kind of dier over steekt waar je van schrikt.
Het gaat er niet om hoe goed je zelf denkt te rijden (in het kader hoogmoed komt voor de val) het gaat er om dat er altijd situaties kunnen ontstaan waar je nu niet meer snel genoeg stil kan staan en dus een ongeluk veroorzaakt omdat jij te lam was om twee keer te rijden.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
wheez50 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:56:
Moet je wat op de bijrijders kant voorin gooien anders hangt ie zo in de kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Onverantwoord. Er is geen ander woord voor dit gedrag van je.
Natuurlijk rij jij helemaal perfect en gebeurd het jou nooit dat er ineens ergens een kind of dier over steekt waar je van schrikt.
Het gaat er niet om hoe goed je zelf denkt te rijden (in het kader hoogmoed komt voor de val) het gaat er om dat er altijd situaties kunnen ontstaan waar je nu niet meer snel genoeg stil kan staan en dus een ongeluk veroorzaakt omdat jij te lam was om twee keer te rijden.
Wat vind je van deze combinatie dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQwphNENs-FvrrhwxOaNp6N-XN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBCDDtcyakEVW1yGS6QW5Ne6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik rij 130 waar ik 100 mag.

Oke, maar dat kan je beter niet doen, hierom, en hierom.

Ja, maar deze mensen rijden wel 150!

Oke? Is dat echt je argument?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Dat trekkertje gaat a, waarschijnlijk niet harder dan 30 en B remt die wel harder dan jij denkt. totaal een krom vergelijk om dat met een auto en ongeremde aanhanger te vergelijken.

Kan een mod dit topic sluiten oid want dit gaat ondertussen nergens meer over.

[ Voor 46% gewijzigd door lord_fh op 14-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
lord_fh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:05:

[...]

Maar er zijn nog zoveel tangents en terzijdes die mogelijk nog niet uitgemolken zijn.

Tanks vs slagslepen (op de weg) bv...

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
lord_fh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:05:
Dat trekkertje gaat a, waarschijnlijk niet harder dan 30 en B remt die wel harder dan jij denkt. totaal een krom vergelijk om dat met een auto en ongeremde aanhanger te vergelijken.

Dat trekkertje rijd 35 en heeft 2 trommelremmen uit het jaar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Dat trekkertje rijd 35 en heeft 2 trommelremmen uit het jaar nul.
oke 30, 35 , patato potato , lekker boeien, het gaat iig veel langzamer, en remt gewoon wel af.

iedereen moet lekker doen wat ie wil, maar mocht er een keer een stoere peer met zn te zware ongeremde aanhanger bij mij naar binnen rijden omdat hij niet kan remmen, of nog erger, mn kind aanrijden die iets onverwachts doet, is ie nog niet klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
lord_fh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:17:
[...]

oke 30, 35 , patato potato , lekker boeien, het gaat iig veel langzamer, en remt gewoon wel af.

iedereen moet lekker doen wat ie wil, maar mocht er een keer een stoere peer met zn te zware ongeremde aanhanger bij mij naar binnen rijden omdat hij niet kan remmen, of nog erger, mn kind aanrijden die iets onverwachts doet, is ie nog niet klaar.
Dat remt gewoon niet af.
Die combinatie heeft minder remvermogen dan de mondeo.
En dan 15 ton tegen 3 ton.
Daar richt je een hoop meer schade mee aan.

Maar blijf lekker in de bubbel van als iedereen zich wel aan de regels houd gaat er niks mis.
Dat is veel beter dan denken dat er mensen zijn die bewust iets wel of niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Dat remt gewoon niet af.
Daar richt je een hoop meer schade mee aan.

Maar blijf lekker in de bubbel van als iedereen zich wel aan de regels houd gaat er niks mis.
Dat is veel beter dan denken dat er mensen zijn die bewust iets wel of niet doen.
ja en jij rijdt geen 35 (die je veel sneller haalt dan die tractor uberhaupt) met je auto en aanhangertje door de stad of de provinciale weg, dus dan is de verhouding weer anders.

Maar daar gaat het dus niet om nu.

Overigens zit ik niet in een bubbel, het heeft er mee te maken of je bewust zoiets doet en dan vervolgens gaat "pronken" met "nou nou wat heb ik een geluk gehad"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:22:
[...]

5x zo zwaar, maar minder remkracht? Right.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Wat vind je van deze combinatie dan?

[Afbeelding]
Anders ga je allemaal irrevante zaken erbij halen? Ga je dat ook doen als je staande wordt gehouden ter controle? Ik word hier echt ziek van weet je dat mensen zoals jij met hun: "ik weet alles beter en het kan echt wel meer dan is toegestaan".
Die regels zijn er voor een reden. Ik hoop dat jij nooit iemand aanrijdt met je aanhangertje en je eigenwijze gedrag. :(

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En we gooien zand in de motor, zodat er een slotje op kan. Laat duidelijk zijn dat het hier geen HK is en dat ontopic reageren de bedoeling is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.