KPN iTV samen met Ubiqiti switching (GEEN USG)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik zoek me helemaal scheel. Zo heb ik onder andere gekeken naar het topic Ubiquiti & IPTV. Ook heb ik de website van Henk van Achterberg meermaals doorgelopen. Maar kan gewoon geen oplossing vinden. Alle documentatie gaat uit van een combinatie van een USG als vervanging van de KPN router, maar ik kan geen informatie vinden over mijn situatie. Vaak ook in combinatie met glasvezel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrorrtITBhCca-4R7VDyUSSu_jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9FGZnivb3DYSzRIhaxxTemG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het volgende:
  • Gewoon een ouderwetse VDSL verbinding van KPN met de Experiabox V10 als router
  • Een van die LAN poorten gaat naar mijn USW-24 in de meterkast. De verschillende kamers van het huis komen uit op die switch.
  • In de woonkamer ligt achter het tv meubel nog een kleine USW-8. De POE poort gebruik ik voor het Ubuiqiti Accespoint
  • Op de USW-8 is de KPN decoder aangesloten. Deze is van type HMB2260.
  • Ik heb de Unify controller draaien op een oude PC in de meterkast.
Ik heb bewust voor deze switches gekozen om dat ik:
  • Gebruik wil maken van de POE poorten voor een aantal accespoints
  • Mijn IOT hardware via een eigen VLAN wil scheiden van de rest van het netwerk
Wanneer ik TV wil kijken dan hapert het beeld enorm en geeft na een tijdje een foutmelding. Ik heb kunnen vinden dat IGMP-snooping aan moet staan. Dat heb ik ook keurig gedaan. Maar dat bood nog geen oplossing.

Ik weet dat IPTV werkt op VLAN 4. Ik heb daarom binnen Unify een 2e netwerk aangemaakt. En ik heb gezorgd dat dit netwerk toegestaan is op de poorten waarop de Experiabox, de USW-24 en USW-8 en de decoder aangesloten zitten. Al deze apparaten moeten dus VLAN 4 kunnen ontvangen.

Op een ander forum vond ik een tip om Jumbo Frames en Flow Control te activeren. Dit heb ik ook geprobeerd. Maar nog steeds blijft het beeld haperen.

In het topic Ubiquiti & IPTV vond ik nog de suggestie om Multicase DNS aan te zetten. Maar ook dat bood geen oplossing.

De oplossingen die ik inline vind gaan over het toevoegen van een stuk custom code aan een USG. Maar aangezien ik die niet heb, en er ook geen noodzaak toe zie, kan ik niets met die oplossingen.

Hopelijk heeft iemand hier een idee hoe ik dit probleem kan tackelen.

[ Voor 17% gewijzigd door JoloTweaker op 12-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:28

lier

MikroTik nerd

The mystery of VLAN's....

Aan de WAN kant werkt KPN met VLAN's. Het modem (Experiabox) regelt deze VLAN's, daar merk je als gebruiker niets van (alleen als je met een eigen modem op glasvezel gaat werken, heb je die informatie nodig).

Aan de LAN kant kan je geen VLAN's gebruiken, zonder dat je router dat ondersteunt. Ligt iets genuanceerder, maar daar komt het wel op neer.

Goed...ten aanzien van je andere probl(e)em(en):
Het haperen kan meerdere oorzaken hebben. IGMP snooping doe je, zodat de tv stream niet naar alle poorten gestuurd wordt. Welke foutmelding krijg je exact? En hoe snel is Internet (welke waarden geeft de Experiabox)? Werkt tv vloeiend als er geen switch tussen zit?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 23:49
Aangezien je gewoon gebruik blijft maken van de Experiabox krijg je niet te maken met VLAN4.
Deze zit namelijk aan de WAN kant van de Experiabox, welke via IGMP proxy er voor zorgt dat de IPTV stream in je normaal gebruikte LAN subnet wordt aangeboden.
Het VLAN vanuit je experiabox dient dan ook doorgetrokken te worden naar al je decoders.

IGMP snooping had je al aangezet, dus dan zou je eigenlijk verwachten dat het zou mogen werken.
Er staat ook niet per ongeluk een switch in de exclusion lijst, waardoor IGMP snooping niet wordt meegenomen?

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
Delta2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:16:
....Het VLAN vanuit je experiabox dient dan ook doorgetrokken te worden naar al je decoders....
Daarmee bedoel je dat ik het netwerk dat VLAN4 heeft impliciet beschikbaar maak op de poorten die een relatie hebben met de decoder. Zoals bijv. het poortjes van de USW-8 die naar de decoder gaat. En het poortje van de USW-24 die weer op de USW-8 uitkomt? Of bedoel je hier iets anders mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 23:49
Het gaat dan om het koppelvlak tussen de Experiabox en de Ubiquiti switch.
Op de USW laat je de Experiabox binnen komen op bijvoorbeeld poort 1.
Deze staat standaard bij UniFi in het standaard VLAN (1), maar dit kun je dus zelf aangepast hebben naar een ander VLAN nummer.
De poort naar je decoder dient zich ook in dit zelfde VLAN (1) te bevinden.
VLAN4 moet je in principe verwijderen uit je Ubiquiti configuratie, die heb je daar niet nodig.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
JoloTweaker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Daarmee bedoel je dat ik het netwerk dat VLAN4 heeft impliciet beschikbaar maak op de poorten die een relatie hebben met de decoder. Zoals bijv. het poortjes van de USW-8 die naar de decoder gaat. En het poortje van de USW-24 die weer op de USW-8 uitkomt? Of bedoel je hier iets anders mee?
Nee, die Experiabox ondersteunt aan de LAN zijde helemaal geen vlan. Dus die switches van je moeten alle poorten in vlan A hebben voor algemene apparatuur in huis wat internet wil hebben, inclusief de uplink naar KPN en de decoder. Welk nummer dat vlan heeft boeit niet omdat ze toch allemaal untagged zijn. Voor IoT rommel bouw je een nieuw vlan B, ook daar kan je elk vlan nummer tussen de 1 en 4096 kiezen omdat ook die poorten untagged zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 22:57
Delta2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:29:
Het gaat dan om het koppelvlak tussen de Experiabox en de Ubiquiti switch.
Op de USW laat je de Experiabox binnen komen op bijvoorbeeld poort 1.
Deze staat standaard bij UniFi in het standaard VLAN (1), maar dit kun je dus zelf aangepast hebben naar een ander VLAN nummer.
De poort naar je decoder dient zich ook in dit zelfde VLAN (1) te bevinden.
VLAN4 moet je in principe verwijderen uit je Ubiquiti configuratie, die heb je daar niet nodig.
Wat @JoloTweaker volgens mij probeert is om de VDSL modem via een vlan-specifieke poorten door te zetten naar de switch in de huiskamer.
Dit werkt alleen als op beide switches 1 poort een aangewezen vlan heeft. Dus op de usw-24 bijv poort 2 toewijzen aan vlan X, en ander op de USW-8 bijv. poort 8 toewijzen aan Vlan X.
Op die manier maak je een eigen tunnel op Vlan X. de X is dan onafhankelijk van je VDSL modem. Tenmiste als je je dan VDSL modem aansluit op poort 2 van de USW-24 en de TV-decoder op poort 8 van de USW-8.

Voor bovenstaande moet je dan weer wel een tweede kabel naar je USW-24 switch hebben voor het 'normale' internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
PeeCee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Wat @JoloTweaker volgens mij probeert is om de VDSL modem via een vlan-specifieke poorten door te zetten naar de switch in de huiskamer.
Dit werkt alleen als op beide switches 1 poort een aangewezen vlan heeft. Dus op de usw-24 bijv poort 2 toewijzen aan vlan X, en ander op de USW-8 bijv. poort 8 toewijzen aan Vlan X.
Op die manier maak je een eigen tunnel op Vlan X. de X is dan onafhankelijk van je VDSL modem. Tenmiste als je je dan VDSL modem aansluit op poort 2 van de USW-24 en de TV-decoder op poort 8 van de USW-8.

Voor bovenstaande moet je dan weer wel een tweede kabel naar je USW-24 switch hebben voor het 'normale' internet.
Klopt. Omdat het aan het haperen is probeerde ik het op deze manier aan de praat te krijgen. Maar ook dit werkte dus niet. Ik ga alle VLAN config eens verwijderen en dan alle swiches een reboot geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
JoloTweaker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Klopt. Omdat het aan het haperen is probeerde ik het op deze manier aan de praat te krijgen. Maar ook dit werkte dus niet. Ik ga alle VLAN config eens verwijderen en dan alle swiches een reboot geven.
Ondanks alle topics en wat op internet te vinden is (zelfs kant en klare scripts), is het mij ook nooit gelukt om het goed werkend te krijgen. (USG 4 (pro) en US-switches van Unifi)

Mijn oplossing was om de Fritzbox terug te plaatsen en meerdere kabels door een buis te trekken en een kabel voor de decoder te gebruiken die aan de fritzbox was gekoppeld. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:04
Volgens mij gebruikt KPN al jaren geen VLAN4 meer voor de TV. Je kan de decoder tegenwoordig in alle Experiabox netwerk poorten stoppen. Ik kan ze ook zonder problemen in een switch of achter mijn firewall knopen, werken ze ook prima. De reden voor mij om dat niet te doen, en dus een rechtstreekse kabel te gebruiken van decoder naar modem, is omdat ik dit verkeer niet nodeloos door mijn firewall wil hebben.

Ik vermoed dat je het moet zoeken in de hoek van ofwel IGMP snooping of misschien zelfs wat geduld. Het duurt soms even voor de decoders doorhebben dat ze van netwerk zijn verhuisd.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-06 00:22
Het vervelende van oude topics doorspitten is dat je kan stuiten op achterhaalde informatie. Vroeger moest je inderdaad zaken zelf op je LAN scheiden dmv VLANS. Maar toen was het ook zo dat 1 of 2 poorten op de experiabox expliciet toegekend waren aan iptv. Inmiddels gebruiken providers “routed iptv”. Gaat nog steeds via vlans maar de experiabox handelt het nu zo af dat iptv wordt opgenomen in het normale LAN. Voordeel is dat je dus op de settopbox ook internet toegang hebt voor bijvoorbeeld netflix.
Hier staat het beter uitgelegd: https://netwerkje.com/hoe-werkt-de-dienst

Als KPN aangeeft dat je elke poort op de experiabox kan gebruiken voor iptv dan kan je er vanuit gaan dat je routed iptv hebt.

Wat krijg je als speedtest als je een bekabelde laptop of pc aansluit op de experiabox? Merk je verschil tussen HD en niet HD zenders? Wat krijg je als snelheid binnen op je experiabox?

Draai je de laatste firmware op die unifi switches? Er zit ook nog verschil in de versies van igmp snooping. Igmp proxy heb je niet nodig dat handelt de experiabox af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:26
Probeer eerst eens de basic fouten analyse.
Dus sluit met een kabel die kpn decoder op de experiabox aan en kijk of dat wel werkt.
Werkt dat , zet dan een switch ertussen met geen vlan's en ook geen igmp snooping aangezet.

Ter ondersteuning wat anderen al verteld hebben,:
Experiabox gebruikt al heel geen Vlan's meer aan de lan kant.

Wel gebruikt hij igmp snooping, maar als jouw switches een andere igmp snooping gebruikt dan de Experiabox gaat het niet werken en kun je proberen op de switches dat uit te zetten.
Als het goed is moet alles ook werken zonder igmp snooping, maar dat is afhankelijk van de experiabox, dus gewoon uittesten.

Igmp snooping is een systeem waarbij de target (de tv decoder) aangeeft het iptv te willen ontvangen, een switch zal dan het iptv signaal op die poort zetten (en op de andere poorten niet) maar hij zal ook upstream aan moeten geven zelf dat iptv signaal te willen ontvangen.
Als dat ergens fout gaat omdat de switch en de experiabox of de switch en de tv decoder elkaar niet begrijpen dan werkt het niet.
En die kans is groot want je hebt ubiquiti switches en die staan niet bekent om hun kwalitatieve firmware om het voorzichtig uit te drukken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
@JoloTweaker Je zou ook nog poort-isolatie kunnen proberen. Echter begrijp ik links en rechts dat dit wel/niet werkt over meerdere switches heen.

https://www.reddit.com/r/...t_isolation_work_exactly/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:56
Deze oplossing werkt gewoon in standaard setup met snooping aan. Dus reset je switches, configureer geen vlans en tada. Daarna een apart vlan voor iot configureren.

Ik weet niet of je een specifieke poort op de experiabox moet gebruiken, maar dat geloof ik.

Zelf jaren zo gedraaid met een fritzbox als router. Ik gebruikte daar poort 4 om het gastennetwerk in een apart vlan op de switch te configureren en zo beschikbaar te hebben via wifi. Zou je ook kunnen doen voor je IoT misschien.

Belangrijk om je te realiseren is dat die vlan ellende alleen maar van belang is als je een eigen modem/router draait en je die vlans van de KPN kant moet trunken naar je eigen lan waar het in principe op 1 vlan/lan draait. Als je geen unifi zou draaien maar een switch van netgear oid via KPN regelt zou je er ook niet wakker van liggen en bovenstaande toepassen ;).

[ Voor 27% gewijzigd door Miezie op 18-07-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18
Zoals hierboven al gesteld zou het gewoon moeten werken mrja dat doet het niet :P

Wat je nog zou kunnen proberen:
- IGMP Snooping uit (want in theorie brengt igmp snooping je alleen dat de overhead van iptv naar de andere poorten verdwijnt. Die 12mbit oid per poort boeit in de meeste gevallen niet (Behalve wifi))
- Je iptv verkeer intern via vlans doen, bijvoorbeeld:

- Stel op de USW-24 het volgende in:
Poort 1: Untagged vlan 10 (internet) > Kabel naar experiabox
Poort 2: Untagged vlan 20 (iptv) > Kabel naar experiabox
Andere poorten: Untagged vlan 10
Poort uplink naar USW-8: Tagged vlan 10, 20

USW-8:
Poort 1 (uplink naar USW-24, tagged vlan 10,20)
Poort 2: Untagged vlan 20 (Kabel naar je decoder)
Andere poorten: Untagged vlan 10

In theorie zou dit hele vlan geknutsel niet nodig moeten zijn maar je kan het altijd proberen of het iets doet :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
Ik heb de volledige VLAN-configuratie eruit gehaald. Alle switches gereset. Alle apparatuur in huis vers opnieuw opgestart. Maar nog steeds wil het KPN-kastje niet werken.

Met tv kijken na een seconde of 20 foutmelding dat er een probleem is met het tv-signaal
Op advies van de KPN storingsapp de software van het kastje geüpdatet. Zelfs dat werkt niet, de update stopt er na 5 minuten bij met een melding dat de software niet gedownload kan worden.

Verder werkt alles in huis zonder problemen. Het is alleen het KPN-kastje dat issues heeft.
Daar word je toch gek van.

IGMP snooping staat aan. Op verzoek van Lauren0619 ook met IGMP uit geprobeerd. Verder heb ik heel de VLAN config weg gehaald. En opnieuw opgezet volgens de suggestie van Laurens0619. Geen effect. VLAN config is er nu weer helemaal uit.

Iemand nog enig idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door JoloTweaker op 21-07-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
KPN ding rechtsreeks in modem zodat je die nieuwe software krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoloTweaker
jadjong schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:07:
KPN ding rechtsreeks in modem zodat je die nieuwe software krijgt.
Dat zou ik idd nog even kunnen proberen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitesurfer84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 09:30
Hoi Jolo, heb je hier nog een oplossing voor kunnen vinden? Dit klinkt erg veel naar een vergelijkbaar probleem dat ik heb en het is bij mij begonnen na een update. Als ik mijn tv in mijn USW-8 (NO1) stop werkt mijn tv prima, maar als ik die in mijn USW-8 (NO2) stop heb ik hetzelfde probleem als jij beschrijft. Het enige verschil tussen de twee switchen is dat ik NO2 wel heb geüpdatet en NO1 gelukkig op een oudere versie heb draaien.

NO1 = Device Version 4.3.22
NO2 = Device Version 7.0.44
Pagina: 1