Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken, Ontwikkelen in Python, PowerBI, Video- en fotobewerking, Office/email/internet en niet vergeten simpele games zoals Minecraft of Roblox.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte rond de €1000 uit te geven maar heb dit naar boven bijgesteld (rond €1200). Om jaren vooruit te kunnen denk ik aan voldoende rekencapaciteit en uitbreidingsmogelijkheden. Ik wil het zelf in elkaar gaan zetten en heb dit al eerder gedaan. Misschien laat ik moederbord, cpu en koeling alvast monteren om problemen daarmee te voorkomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik verwacht mijn monitoren, toetsenbord, muis en HDD's mee te nemen en mogelijk met de tijd weer te vervangen. Ik wil mijn Bluray brander overzetten om nog in staat te zijn oud materiaal te lezen en eventueel te branden
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen wifi nodig, ik werk bekabeld. Geluidsniveau is niet zo belangrijk; de desktop staat onder mijn bureau. Het hoeft ook niet mooi te zijn. Kast moet praktisch en ruim zijn, liefst natuurlijk wel USB aan de voorkant beschikbaar. En een multicard reader wil ik dichtbij hebben maar kan ook via de achterkant via USB3 kabel aangesloten. Qua audio wil ik gewoon op stereoplug aansluiten op mijn Edifier boxjes.
Energieverbruik mag wel lager. Ik heb nu een systeem dat zo'n 300W continu consumeert en aangezien mijn computer vaak meer dan 10 uur aanstaat per dag, is dat wel een kostenpost.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk wel op bassis van een standaard setting, dus niet zelf teveel mee experimenteren.
Wat verwacht je van ons?
Werken, Ontwikkelen in Python, PowerBI, Video- en fotobewerking, Office/email/internet en niet vergeten simpele games zoals Minecraft of Roblox.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte rond de €1000 uit te geven maar heb dit naar boven bijgesteld (rond €1200). Om jaren vooruit te kunnen denk ik aan voldoende rekencapaciteit en uitbreidingsmogelijkheden. Ik wil het zelf in elkaar gaan zetten en heb dit al eerder gedaan. Misschien laat ik moederbord, cpu en koeling alvast monteren om problemen daarmee te voorkomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik verwacht mijn monitoren, toetsenbord, muis en HDD's mee te nemen en mogelijk met de tijd weer te vervangen. Ik wil mijn Bluray brander overzetten om nog in staat te zijn oud materiaal te lezen en eventueel te branden
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | ASRock Z790 PG Riptide | € 232,13 | € 232,13 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR600 (with ODD) | € 100,30 | € 100,30 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Ventilators | Cooler Master Sickleflow 120 ARGB 3IN1, 120mm | € 39,95 | € 39,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 106,90 | € 106,90 |
1 | Voedingen | NZXT C650 Gold v2 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 97,99 | € 97,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.255,97 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Ik heb me hier verdiept in de juiste CPU en kwam daardoor uit op Intel. Ik begrijp dat de i5-13600K een beter keuze is dan de i7 (betaalbaarder, meer fysieke cores als ik het goed onthouden heb).
- Qua chipset heb ik gekeken naar de mogelijkheden en kwam vanwege 6xS-ATA en meerdere PCI slots uit op de Z790.
- Voor games, video en fotobewerking (Adobe Photoshop en Première) zoek ik een budget videokaart omdat ik de noodzaak niet zie voor een hele goede.
- Het moederbord heb ik uitgezocht op chipset, de vele S-ATA aansluitingen en de algemeen ruime set aan mogelijkheden die het board heeft.
- CPU koeling heb ik van de Tweakers Excellent Award. Geluid is niet zo belangrijk, voldoende koeling en niet te duur wel
- Kast heb ik uitgezocht via andere forumposts. Ik wil sowieso ATX
- Andere componenten uit mijn lijst heb ik op basis van andere forumposts, of populariteit/reviews in de pricewatch
Geen wifi nodig, ik werk bekabeld. Geluidsniveau is niet zo belangrijk; de desktop staat onder mijn bureau. Het hoeft ook niet mooi te zijn. Kast moet praktisch en ruim zijn, liefst natuurlijk wel USB aan de voorkant beschikbaar. En een multicard reader wil ik dichtbij hebben maar kan ook via de achterkant via USB3 kabel aangesloten. Qua audio wil ik gewoon op stereoplug aansluiten op mijn Edifier boxjes.
Energieverbruik mag wel lager. Ik heb nu een systeem dat zo'n 300W continu consumeert en aangezien mijn computer vaak meer dan 10 uur aanstaat per dag, is dat wel een kostenpost.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk wel op bassis van een standaard setting, dus niet zelf teveel mee experimenteren.
Wat verwacht je van ons?
- Welk geheugen kan ik het beste nemen? Is de Corsair op 5600 ghz een goed idee?
- Maak ik fouten in mijn keuzes?
- Is 650W voldoende als ik ook nog 6 S-ATA schijven in het syteem hang?
- Vergeet ik nog belangrijke onderdelen of moet ik nog kabels/brackets/... meebestellen?
Martin