All round desktop voor volgende 10 jaar Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 00:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken, Ontwikkelen in Python, PowerBI, Video- en fotobewerking, Office/email/internet en niet vergeten simpele games zoals Minecraft of Roblox.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte rond de €1000 uit te geven maar heb dit naar boven bijgesteld (rond €1100). Om jaren vooruit te kunnen denk ik nu eerder aan een Intel i7 dan een i5 bijvoorbeeld. Ik wil het zelf in elkaar gaan zetten en heb dit al eerder gedaan. Misschien laat ik moederbord, cpu en koeling alvast monteren om problemen daarmee te voorkomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik verwacht mijn monitor, toetsenbord, muis en HDD's mee te nemen en mogelijk met de tijd weer te vervangen. Misschien zet ik mijn DVD en Bluray brander wel over maar eerlijk gezegd heb ik die al twee jaar niet gebruikt. Hier hoeft wat mij betreft geen aandacht aan besteed te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht twee of mogelijk drie monitoren aan te sluiten. Hieronder mijn bedachte lijstje:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 336€ 336
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62€ 62
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 210€ 210
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 70€ 70
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 219€ 219
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139€ 139
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 87€ 87
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 56€ 56
Totaal€ 1180

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Ik heb me hier verdiept in de juiste CPU en kwam daardoor uit op Intel. Ik heb altijd Intel gehad maar sta ook open voor AMD.
  • Qua chipset heb ik gekeken naar de mogelijkheden en kwam vanwege 6xS-ATA en meerdere PCI slots uit op de Z690.
  • Voor games, video en fotobewerking (Adobe Photoshop en Première) zoek ik een budget videokaart omdat ik de noodzaak niet zie voor een hele goede
  • Het moederbord heb ik uitgezocht op chipset, en Tweakers Best Value label (zie hier), maar ook hier stond hij in de lijst als geschikt moederbord.
  • Geheugen heb ik uitgezocht op basis van maximumsnelheid van de i7 12700 (3200)
  • CPU koeling heb ik van de Tweakers Excellent Award. Geluid is niet zo belangrijk, voldoende koeling en niet te duur wel
  • Kast heb ik uitgezocht via andere forumposts. Ik wil sowieso ATX
  • Andere componenten uit mijn lijst heb ik op basis van andere forumposts, of populariteit/reviews in de pricewatch
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen wifi nodig, ik werk bekabeld. Geluidsniveau is niet zo belangrijk; de desktop staat onder mijn bureau. Het hoeft ook niet mooi te zijn. Kast moet praktisch zijn, liefst natuurlijk wel USB aan de voorkant beschikbaar. En een multicard reader wil ik dichtbij hebben maar kan ook via de achterkant via USB3 kabel aangesloten. Qua audio wil ik gewoon op stereoplug aansluiten op mijn Edifier boxjes.
Energieverbruik mag wel lager. Ik heb nu een systeem dat zo'n 300W continu consumeert en aangezien mijn computer vaak meer dan 10 uur aanstaat per dag, is dat wel een kostenpost.

Ga je overklokken?
Nee, tenzij het zonder moeite en kosten (slijtage) te doen is. Onderdelen moeten er niet door uitgeput worden. Een beetje standaardversnelling kan geen kwaad.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag een mening over de keuze voor een i7 12700K gezien mijn wensen.
Kloppen de onderdelen bij mijn keuzes? Volgens mij sluiten moederbord, geheugen, CPU en koeler goed op elkaar aan, maar klopt dat?
Heb ik wel een videokaart nodig? Heb ik er voordeel bij met foto en videobewerking? Kan ik beter wachten tot de prijzen verder dalen en (tijdelijk) met de onboard video werken?
Uiteraard graag tips en verbetervoorstellen met onderbouwing.

Martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De huidige generatie i5 komt al aardig in de buurt van de vorige generatie i7 qua prestatie (zie bv hier), zeker als je hem met DDR5 geheugen combineert - ook bespaar je €250 als je her en der wat bezuinigd op moederbord (een Z serie is niet nodig als je niet gaat overklokken), een goede kast die bij dit budget past, SSD uit de BBG, maar het is nog steeds meer dan wat je hoopte uit te geven...
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 262,01€ 262,01
1MoederbordenASRock B760M PG Riptide€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 49,90€ 49,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenASUS ROG Strix 550W Gold€ 75,-€ 75,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 930,51

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 07-05-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
Bedankt voor je reactie. Als ik een ATX moederbord wil voor de i5 13500 met DDR5 geheugen én minimaal 6x SATA dan is mijn shortlist de volgende moederborden:

Gigabyte Z690 UD (rev. 1.0) MSI PRO Z690-A WIFI Gigabyte Z790 UD ASRock Z790 Pro RS

Is een van deze dan een verstandige keuze? Ik geloof wel dat de i5 icm DDR5 een goede keus is en ook de SSD had ik natuurlijk even uit de BBG moeten halen.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
martin4you schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:34:
Bedankt voor je reactie. Als ik een ATX moederbord wil voor de i5 13500 met DDR5 geheugen én minimaal 6x SATA dan is mijn shortlist de volgende moederborden:

Gigabyte Z690 UD (rev. 1.0) MSI PRO Z690-A WIFI Gigabyte Z790 UD ASRock Z790 Pro RS

Is een van deze dan een verstandige keuze? Ik geloof wel dat de i5 icm DDR5 een goede keus is en ook de SSD had ik natuurlijk even uit de BBG moeten halen.
In de kast die ik noem passen geen full ATX formaat moederborden, een pasend m-ATX moederbord met zes SATA aansluitingen is Biostar B760M-Silver. Bedenk wel dat Macube geen plek heeft voor zoveel disks (en ook de H7 niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
Ik lees in een test van Tweakers dat het verschil tussen DDR4 en DDR5 voor de hudige generatie DDR5 niet zoveel uitmaakt. Waarom dan toch kiezen voor DDR5? En de i7 kan maximaal DDR5 tegen 4800 aan, terwijl je 5600 voorstelt. Haal ik nou cijfers door elkaar of had het 4800 moeten zijn?

De NZXT H7 zou volgende specs wel 6 bays hebben. De Deepcool Macube is wel heel aantrekkelijk geprijsd maar ik zou toch graag 6 SATA discs kwijt kunnen. Nog suggesties voor andere behuizing?

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-07 15:18
Waarom wil je zes sata disks? Als je nog graag wat stroom bespaart, dan is het misschien een idee om één grote te kopen. Of heb je hele grote schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
Ik heb geen hele grote schijven maar 3x 4GB, 2x 3GB en nog wat kleinere. Eigenlijk ben ik al jaren gewend een big tower te hebben. Is een mid tower dan zoveel goedkoper? Ik twijfel nu of ik mijn huidige big tower (Cooler Master CM 690 II) dan maar moet hergebruiken en de inhoud inbouw in een kleinere voor mijn dochter. Is dat een gekke gedachte? De specs van de Coolermaster: specs.

Martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:06
uitvoering: NZXT H7 Flow Zwart Interne bays 6x 2.5", 2x 3.5"

Dus maar ruimte voor 2x 3.5" HDDs volgens de specs en 6x 2.5" SATA SSDs (of "laptop HDDs").

Pricewatch > Bays en aansluitingen > 2,5"/3,5" intern OF 3,5" intern slider naar 6+ zetten:
uitvoering: Antec P101 Silent
uitvoering: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart
uitvoering: be quiet! Dark Base 900 (Zwart)

EDIT:
Bij bovenstaande heb je alleen geen USB-C aan de voorkant, bij deze wel (mits je moederbord daarvoor een interne header heeft):
categorie: Behuizingen
categorie: Behuizingen

[ Voor 40% gewijzigd door PCBaas op 09-05-2023 20:08 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
Oei, ik heb mijn 3,5" verward met de laptop 2,5" versies. Bedankt voor de suggesties!

Martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
martin4you schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:35:
Ik lees in een test van Tweakers dat het verschil tussen DDR4 en DDR5 voor de hudige generatie DDR5 niet zoveel uitmaakt. Waarom dan toch kiezen voor DDR5? En de i7 kan maximaal DDR5 tegen 4800 aan, terwijl je 5600 voorstelt. Haal ik nou cijfers door elkaar of had het 4800 moeten zijn?
Intel ondersteunt XMP, een techniek om hogere RAM snelheden te kunnen gebruiken. Mijn reden om DDR5 te kiezen is dat het wel iets sneller is en niet heel veel duurder meer dan DDR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik vraag me even heel erg af waarom TS per sé een pc wil met 6x sata

de vragen die dan bij mij opkomen zijn, wat ga je met 6 schijven doen, raid, jbod en hoe denk je die schijven te beveiligen tegen de gaanbare ellende die je op een desktop kunt hebben (en dan heb ik het lang niet alleen over crypto-ware maar ook gewone (simpele) software-bugs.

ik snap ergens wel dat het flink wat van je budget af zou snoepen, maar wanneer je zo'n grote data-honger hebt zou ik absoluut willen aanbevelen om eens te gaan kijken naar een nas-oplossing.

als je vervolgens je wensenlijstje aanpast naar een een pc met bijv een nvme drive (windows) en 2 sata ssd's (raid) (opslag) (of was je echt gekke dingen van plan bent 4 sata ssd's (raid 10) met de rest van je opslag op een leuke thuisserver (komt binnekort in de BBG) of NAS dan zou je naar mijn idee je desktop budget weer makkelijk kunnen terugschrijven naar de 800 a 900 waar je mee begon.

Een ryzen 5700x met 32 (of 64) GB DDR4 (ECC) ram zou dan zeker binnen budget moeten vallen,
maar enkele van de intel-opties die anderen hier zullen posten zijn dan zeker ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin4you
i-chat, bedankt voor de suggesties. Ik zou wel de opties willen hebben om in de toekomst uit te kunnen breiden. Zoals mijn topic al zegt: ik wil voor 10 jaar klaar zijn. Laat ik het SATA verhaal rusten, dan ben ik in ieder geval wel op zoek naar een moederbord met voldoende uitbreidingsmogelijkheden, zoals 3x PCI sloten.

Martyw heeft me overtuigd van een i5-13500 met 32GB-5600 DDR5. Qua NVME ben ik ook wel overtuigd dat de WD Blue SN570 1TB een goede keus is. Over de keus van de videokaart (ASRock Radeon RX 6600 Challender D 8GB) is nog niemand gevallen dus dat is blijkbaar ook prima.

Dan blijft het moederbord dus nog steeds over, een socket 1700 en DDR5 board wel te verstaan. Kies ik voor max 4x SATA (waar ik nu toch wel naar neig) dan is het voorstel van Martyw (ASRock B760M PG Riptide) mooi geprijsd maar dan heb ik geen PCI-5, geen 10Gbps USB3 poort. Heb ik dat nodig? Nu zeker niet. Naast de videokaart houd ik nog maar één PCI slot (4.0 1x) over en dat voelt als weinig.

Zou de ASRock B760M Steel Legend WiFi nog een verstandig alternatief zijn? Kost €30 meer en biedt PCI 5.0 16x, een USB 3.1 (10gbps) poort en Wifi, alhoewel ik dat laatste nu niet nodig heb.

Hoor graag jullie adviezen. Welke van de micro-ATX borden die ik hierboven noem heeft de voorkeur of zijn er nog andere budget boards die ik zeker eens moet bekijken.

Ik zie nu dat de DeepCool Macube 110 Zwart maar 2x 3.5" (en 2x 2.5") aan kan. Dan zou ik nog maar 2 schijven kwijt kunnen. Kijk ik naar de CM Force 500 dan heb ik wel een grote kast maar die kost ook maar €55. Is dit dan een goede keus? Ik kan geen geschikte kast vinden in de BGG over behuizingen.

Keuzes... ik krijg er hoofdpijn van. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door martin4you op 10-05-2023 01:32 ]

Martin

Pagina: 1