Warmtepomp Daikin installatie schema vraagt zwevende nul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Crosspost uit het Daikin Altherma topic, hopelijk kan iemand met een wat betere achtergrond in elektrotechniek mij van uitleg en advies voorzien.

Volgens de installatiehandleiding van mijn warmtepomp moet ik de backup heater aansluiten middels een 3~ 230V aansluiting (ik heb naar grote waarschijnlijkheid de (d) variant van de 6V, eg de 6T1):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZtpBVraqYJxR3FZZ3VP8CcAGmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmGYdRSKIqCemNGLZlR8EtSo.png?f=fotoalbum_large

Dit is het aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPlbI4wVB42l7yj4fHUF_sySR4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qv6u7wy1Gjkrsdi1ChnJadEr.png?f=fotoalbum_large

Het betreft een gloednieuwe warmtepomp (Daikin EHVH08S23E6V + ERGA08EV). Als ik goed kijk naar het aansluitschema dan lijk ik te begrijpen dat Daikin wil dat ik 3-fasen aansluit zonder neutraal.

Het gaat bij deze aansluiting niet om een 3-fase pomp of iets dergelijks. De warmtepomp zelf heeft een eigen 1-fase voeding. Deze aansluiting is puur om de backup heater van stroom te voorzien. Volgens mij met name een ohmse belasting dus.

Voor zover mijn kennis reikt is volgens mij de spanning tussen een willekeurige fase en de nul 230V en tussen 2 fasen 400V. Mogelijk is het warmte element in een ster geschakeld en verdeelt het de spanning netjes. Maar in tegenstelling tot de 9W versie die wel een neutrale lijn heeft, zie ik geen 400V maar 230V staan. Hoe komt de warmtepomp dan aan z'n 3x 230V zonder nul?

Mij is altijd verteld dat een zwevende nul sterk afgeraden wordt omdat dit veel problemen kan opleveren. Wie kan mij vertellen waarom Daikin dit dan toch voorschrijft en hoe zou dit dan moeten werken? Kan dit überhaupt aangesloten worden met een reguliere Nederlandse 3 x 25A 3-fase aansluiting?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Ik kom net dit topic tegen en volgens mij beschrijft dit precies mijn uitdaging!

Schijnbaar leven er in landen als België aansluitingen van 3 x 230V zonder nul, waarbij de spanning tussen fasen 230V is. En daar is momenteel de warmtepomp op bedraad. Op dit moment is deze dus niet direct aan te sluiten op het NL stroomnet.

In bovenstaand topic lees ik echter zeer hoopvolle berichten dat de binnenunit herbedraad kan worden.

@_Ernst_ @Shaq @Technician- @mlenstra @MartenLenstra ik tag jullie even als jullie het niet erg vinden, omdat jullie de oplossing hebben tot deze puzzel.

Is er een duidelijk rewiring schema voor mijn binnenunit? Of kan iemand mij assisteren om dit voor mijn unit voor elkaar te krijgen? Ik heb op 2 september een installatieafspraak met een warmtepomp monteur en ik zou heel graag voor die tijd de unit al voorbereid hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:16
Ik zie niet zo goed wat het probleem is.
- Volgens het schema zijn er 2 warmteweerstanden die elk dienen op 230V aangesloten te worden, die zitten op de draden helemaal bovenaan (een tussen de 2 rechtse, en een tussen de 2 linkse draden).
- Heb je een prachtig modern 3x230V net in de straat (zoals bij mij thuis in België), dan sluit je het aan zoals onderaan; dan zit een weerstand tussen L1 en L3, en de 2e weerstand tussen L2 en L3.
- Zit je met een tweefasig 230V net, of 3x400V + N: dan sluit je het aan zoals het bovenste schema, dan zijn beide weerstanden parallel geschakeld en voed je met N en L waar 230V tussen zit.

Er is nergens sprake van een zwevende nul, is hier nergens van toepassing.

De voorbedrading zal (als je vermoeden dat je een 6T1 hebt klopt) moeten aangepast worden, waarbij je zorgt dat tussen de draden bovenaan tussen de 2 rechtse, en tussen de 2 linkse draden 230V komt. Daarbij kan je 2 aparte fasen gebruiken, (kleinere stroom dus 4 minder dikke draden nodig, mss ook handiger qua selectiviteit; wellicht moeten ze wel op dezelfde zekering en aardlek zitten), of je kan het bovenste schema gebruiken (met hogere stroom door de 2 dikkere draden).

Edit: I stand corrected, is toch met 2 weerstanden, zie ik in het andere topic, denk dat je daar de correcte info vind.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 12-07-2023 12:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:25:
Ik zie niet zo goed wat het probleem is.
Het probleem is al een stuk minder geworden toen ik het topic hierboven vond. Ik weet dat het op te lossen is, dus mijn voornaamste "probleem" is dat ik graag wat meer zekerheid heb hoe ik de goede bedrading moet toepassen.

Ik wil graag mijn Nederlandse 3N400V gebruiken om op elk van de 3 fasen een warmte element te zetten. Door het toepassen van een sterschakeling kunnen de elementen ieder 230V ontvangen volgens het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mUsWbE6MkNl0cV3dec1eByACMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tD2MeMPmF1NieHaQeqNmwTEQ.png?f=fotoalbum_large

Het schema lijkt simpel genoeg, maar omdat de schakelaars in het echt meer polen hebben en veel meer draden die voor een deel moeten blijven zitten heb ik even wat hulp nodig van iemand die hier wat dieper in zit en wat meer zelfvertrouwen heeft. Je hebt snel iets kapot gemaakt met een foutje.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12 00:05
Je wil dus eigenlijk de een 6V versie aansluiten als een 9W.
Heb je al opgezocht wat exact de verschillen zijn tussen die types?
En dan bedoel ik in de onderdelen lijst / elektrische schema.
Dan zou je moeten kunnen vinden of in ieder geval het verwarmingselement hetzelfde is en het dus alleen anders is aangesloten.

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
brambo123 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:36:
Je wil dus eigenlijk de een 6V versie aansluiten als een 9W.
Heb je al opgezocht wat exact de verschillen zijn tussen die types?
In het andere topic is deze conversie al eens succesvol uitgevoerd. Er zitten 3 verwarmingselementen in die elk 2kW vermogen hebben. Voor zover ik begrijp schakelt de binnenunit 3 schakelaars die 230V moeten aanleveren aan een verwarmingselement. Er zit verder geen regelelektronica op of naast de schakelaars, het is dus simpel aan of uit. Op basis van tijd / temperatuur zal de binnenunit één of meerdere schakelaars aan- en uit zetten afhankelijk van de gekozen configuratie. Bij het goed herbedraden lijkt er dus weinig mis te kunnen gaan.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12 00:05
Als het goed is is dit hoe het orgineel aangesloten is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUt2cgDvr17s1beVacSBGAFo0Fs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y7OSLOhR3JOOeWmstJe19MGR.png?f=fotoalbum_large
9W versie heeft dus blijkbaar hele andere verwarmingselementen, dus exact ombouw gaat helaas niet.
Ik gok dat K1M, K2M en K5M redelijk bij elkaar zitten?
In principe zou je het 3 fase kunnen maken door alleen bedrading tussen de relais aan te passen.
Pagina: 1