Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies: Stille, zuinige, betrouwbare, krachtige (game) PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:22
Mijn huis heeft een nieuwe PC nodig. De oude van 5 jaar oud doet het nog prima, maar mijn zoon heeft die ingepikt, en mijn andere zoon brengt nog wel eens vrienden om Roblox of Minecraft mee te spelen, en we hebben duidelijk een nieuwe PC nodig. Bovendien worstelt mijn laptop nogal met Factorio als ik daar mods in gebruik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles: programmeren, browsen, maar laten we eerlijk zijn: gamen zal een belangrijk component zijn. Wij zijn vooral van de engineering games (Factorio, Transport Fever 2), strategy games (EU4, CK3, Civ6), CRPGs (PF Kingmaker, The Witcher) en niet van de snelle FPS shooters, al zitten sommige CRPGs, zoals Witcher 3 en Cyberpunk 2077, natuurlijk ook in die hoek. Maar het gaat mij niet om de beste graphics en ray-tracing.

Maar ik heb er ook een handje van om meerdere dingen tegelijk te doen. Te gamen terwijl er iets staat te compileren, of terwijl ik mijn veel te grote browser sessie open heb. Dus ik denk dat ik in mijn CPU-GPU balans toch liever richting een wat krachtigere CPU zit.

Ik vind het aanzienlijk belangrijker dat ie snel reageert, dat ik niet minuten zit te wachten tot ie eindelijk iets heeft geladen of is geboot, dan dat de plaatjes net ietsje harder glimmen.

En ik wil dat ie 10 jaar mee gaat zonder dat ik er veel aan hoef te doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen hard budget. Ik vond (en vind eigenlijk nog steeds) dat een goede PC niet meer dan €1000 hoeft te kosten, maar als het meer kwaliteit en langere levensduur oplevert, mag het best €2000 kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles nieuw. Mijn oude PC blijft in gebruik (maar gaat misschien ook nog wel eens geupgrade worden).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Krachtige CPU. Veel geheugen. Snelle onderdelen, maar liever niet al te heet.

Ik denk dat een moderne PC wel bluetooth hoort te hebben, en ik had het gevoel dat Thunderbolt en USB4 toch eigenlijk wel nodig zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee waarvoor; misschien is dat alleen noodzakelijk voor laptops? Wifi is leuk, maar hij komt ook gewoon aan een ethernet kabel te hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker! Ik heb geen enkel vertrouwen meer in Intel, dus doe mij maar AMD. En ik wil er Linux op zetten, en het schijnt dat Nvidia daar niet fijn mee samenwerkt, dus ik denk dat ik ook de videokaart van AMD wil. Bovendien is AMD op het moment eigenlijk best wel goed.

Ik heb geen idee wat alle verschillen zijn tussen de verschillende moederbord merken en waarom we uberhaupt onze GPUs moeten kopen van dezelfde lui ipv direkt van AMD en Nvidia.

SeaSonic is in mijn oren nog steeds een betrouwbaar merk voor efficiente PSUs, maar misschien is die markt intussen heel anders.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk. Laag energieverbruik. Betrouwbare onderdelen die lang mee gaan, want ik wil 10 jaar plezier hebben van deze PC.

Ga je overklokken?
Nee. Misschien wel undervolten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb vooral hulp nodig met het uitkiezen van het juiste moederbord, geheugen, precieze GPU model, etc. Het lukt me niet om daar goed overzicht over te krijgen. Ik heb maar wat aangeklikt, maar daar zijn ongetwijfeld betere keuzes te maken.

Past alles een beetje bij elkaar? Zie ik dingen over het hoofd?

Mogelijk punt van controverse is mijn CPU+GPU combinatie: 7800X3D met een 6800XT. Ik heb gemerkt dat sommige mensen die CPU veel te krachtig vinden voor die GPU en dat ik een 7900XT (gpu) moet kopen of moet downgraden naar een 7700 (cpu -- al die namen zitten ineens in dezelfde range). Ik wil graag dat mijn PC nooit CPU-limited is, dus ik heb daar liever wat extra ruimte. En ik geef niet zo om de hoogste ultra settings voor graphics. De X3D cpus spreken mij aan omdat juist een spel als Factorio daar enorm van schijnt te profiteren. Aan de andere kant beweert men dat ze alleen nuttig zijn voor gaming terwijl ik er ook andere dingen mee wil doen. Fijn eraan vind ik dat ie relatief koel en zuinig is (omdat die extra cache niet al te heet mag worden). Voor de GPU voel ik me zelfs aangetrokken tot de 6700XT, maar volgens mij krijg ik dan echt ruzie met PC bouwers op het internet, dus dan de 6800XT maar.

Er staat me bij dat ik bij sommige GPUs, mogelijk ook deze, in de reviews had gelezen over coil whine. Daar ben ik natuurlijk tegen, maar GPUs die dat volgens de reviews niet hebben kosten direkt €770, en dat is wel veel. Is dat echt de prijs die je betaalt voor coil whine, of is hier een andere reden voor en is er nog een goedkopere GPU die wel stil is? Misschien moet ik als ik stil en kwaliteit wil juist wel die €770 betalen? Advies in hoeverre dat het waard is zou ik ook waarderen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,80€ 467,80
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 292,-€ 292,-
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE€ 544,-€ 544,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 168,90€ 168,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2D6000Z36€ 110,95€ 110,95
1VoedingenSeasonic Prime TX-650€ 192,-€ 192,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 141,85€ 141,85
Totaal€ 1.917,50

Duur!

Voor de SSD heb ik ook naar de Crucial T700 gekeken in de hoop dat alles dan nog veel sneller laadt (en dan maak ik tenminste nog ergens gebruik van het feit dat ik AM5 heb ipv AM4), maar die is toch wel eel erg absurd duur. Hoe hard merk je die snelheid? Ik twijfel over 4TB ipv 2.

SeaSonic Prime TX-650 omdat ik fijne gevoelens heb bij SeaSonic en dit systeem minstens 581W nodig heeft (is wel erg veel; minder energiehonger zou ik niet erg vinden). 80+ Titanium voor minder hitteverlies en dus minder koeling nodig.

Die Peerless Assassin schijnt de beste koeler van het moment te zijn. Misschien wil ik best extra betalen voor iets anders als die stiller is, maar ik geloof dat hij toch omringt gaat worden dan andere fans. In het verleden was ik wel gecharmeerd van fanloze passieve koeling, maar kennelijk is dat achterhaald en moet je tegenwoordig zoveel mogelijk trage fans hebben. Moet nog even uitzoeken hoeveel en welke.

De kast waar die fans in moeten: ik vind Fractal Design er wel strak uitzien, en volgens diverse reviews is de Define 7 nog steeds te beste. Dat was ie 5 jaar geleden ook al toen ik toch voor de kleinere Define C ging, maar deze PC is wat heter dan mijn vorige. Ik ben wel geinteresseerd in wat de beste layout voor fans en andere zooi in deze kast is.

Hier nog een linkje naar mijn vorige twee PCs: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2037774

[ Voor 2% gewijzigd door mcvos op 11-07-2023 12:51 . Reden: coil whine gpu? ]

Beste antwoord (via mcvos op 30-05-2025 17:00)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
mcvos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:07:
SeaSonic is in mijn oren nog steeds een betrouwbaar merk voor efficiente PSUs, maar misschien is die markt intussen heel anders.
De marketingcampagne van Seasonic heeft goed gewerkt bij jou. Helaas is het een feit dat Seasonic al jaren geen geweldige voeding meer op de markt heeft uitgegeven.

De uitvoering: Seasonic Prime TX-650 heeft last van ruis op de +12V rail waardoor deze videokaarten met hoog verbruik (RX6800XT) niet correct kan voeden.

De moderne ATX3.0 opvolger van de Prime TX is de Vertex TX. Deze hebben echter een coilwhine probleem.

Conclusie. Ver weg blijven van Seasonic.
Je kunt beter de zeer stille en zuinige uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W nemen.

Goedkoop alternatief is de uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold. Deze heeft een Seasonic platform zonder problemen en met betere heatsink en fan dan de Seasonic uitvoering van deze voeding.

Verder voor jouw beoogd gebruik een B650 bord nemen ipv X670.

Verder is Nvidia tegenwoordig efficiënter en stiller. Pak liever een RTX4070 kaart.

De nieuwere Nvidia kaarten werken heel goed op Linux. Zeker sinds het punt dat de drivers deels opensource zijn.
YouTube: NVIDIA on Linux is WAY BETTER than everyone says, but...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
mcvos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:07:
De marketingcampagne van Seasonic heeft goed gewerkt bij jou. Helaas is het een feit dat Seasonic al jaren geen geweldige voeding meer op de markt heeft uitgegeven.

De uitvoering: Seasonic Prime TX-650 heeft last van ruis op de +12V rail waardoor deze videokaarten met hoog verbruik (RX6800XT) niet correct kan voeden.

De moderne ATX3.0 opvolger van de Prime TX is de Vertex TX. Deze hebben echter een coilwhine probleem.

Conclusie. Ver weg blijven van Seasonic.
Je kunt beter de zeer stille en zuinige uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W nemen.

Goedkoop alternatief is de uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold. Deze heeft een Seasonic platform zonder problemen en met betere heatsink en fan dan de Seasonic uitvoering van deze voeding.

Verder voor jouw beoogd gebruik een B650 bord nemen ipv X670.

Verder is Nvidia tegenwoordig efficiënter en stiller. Pak liever een RTX4070 kaart.

De nieuwere Nvidia kaarten werken heel goed op Linux. Zeker sinds het punt dat de drivers deels opensource zijn.
YouTube: NVIDIA on Linux is WAY BETTER than everyone says, but...

• mcvos
Jammer dat SeaSonic niet meer goed is. Be Quiet! was zeker ook op mijn radar als alternatief, maar aan ASUS voor voeding zou ik niet hebben gedacht. Ik zal er eens naar kijken. Is er een reden dat je 750W exemplaren aanraadt, in plaats van iets rond de 600W?

Ik zal eens naar B650 borden kijken. X670 is inderdaad wel duur. Zijn er specifieke modellen of merken die beter zijn?
Zeker weten? Ik heb diverse vergelijkingen en grafieken gezien waar, afgezien van de echte top kaarten, juist AMD er meestal goedkoper en efficienter uitkwam.

Ik zal Nvidia kaarten nog eens heroverwegen. Dit was nou juist net het punt waar ik dacht dat ik er uit was...

• mcvos
Ik twijfel vooral nog over de audio chip. De Gigabyte E670 AORUS ELITE AX en zijn goedkopere broertje de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (het verschil in aansluitingen tussen die twee is nihil) zien er aantrekkelijk uit, maar ze hebben wel een oudere ALC897 audio chip. Had dat niet een ALC1220 moeten zijn?

Ik zit ook ineens te twijfelen over een AIO cooler.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

mcvos schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:47:
Ik twijfel vooral nog over de audio chip. De Gigabyte E670 AORUS ELITE AX en zijn goedkopere broertje de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (het verschil in aansluitingen tussen die twee is nihil) zien er aantrekkelijk uit, maar ze hebben wel een oudere ALC897 audio chip. Had dat niet een ALC1220 moeten zijn?

Ik zit ook ineens te twijfelen over een AIO cooler.
Qua koeler zou het gewoon bij de Peerless Assassin houden, stukken goedkoper en op een 7800X3D zal hij het echt prima doen, ze kunnen veel zwaarder aan :)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Verwijderd

mcvos schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:05:
...

[...]

Zeker weten? Ik heb diverse vergelijkingen en grafieken gezien waar, afgezien van de echte top kaarten, juist AMD er meestal goedkoper en efficienter uitkwam.

Ik zal Nvidia kaarten nog eens heroverwegen. Dit was nou juist net het punt waar ik dacht dat ik er uit was...
Voor energiegebruik was dat bij de vorige generatie inderdaad zo, maar tegenwoordig zit de rtx4070 rond de 200W, voor de rx6800xt is dat 300W.

Bron: https://www.techpowerup.c...-founders-edition/39.html

Prijs is bij nvidia wel nog steeds hoger. Over linux ondersteuning kan ik voor nvidia niks zeggen, maar voor mijn rx6600 was het probleemloos uit-het-doosje op de nieuwste mint distributie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2023 08:38 ]

• mcvos
Ik ben erg af gegaan op review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in februari 2023 , waar bij fps/W de 4090, 4080 en 4070Ti bovenaan staan, gevolgd door een hele reeks AMD kaarten, waaronder de 6800XT. Al zie ik nu dat de 4070 daar niet tussen staat. Misschien hoort die ook wel bovenaan de lijst.

Ik zal er nog eens naar kijken. Dit is wel een goed punt. Al wil ik eigenlijk niet een nog duurdere kaart; ik vind deze al erg duur.
Pagina: 1