Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

12 jaar oude PC upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:22
Ik heb een 12 jaar oude PC die intussen een beetje veel crasht en veel spellen niet meer aankan, die ik toch zonde vind om weg te gooien. Twee jaar geleden heb ik een vervanging gekocht die een stuk meer up to date is. Ik hoopte dat mijn zoon de oude zou gebruiken en ik de nieuwe, maar die oude voldoet echt niet.

Hij wil de nieuwe wil inpikken, ik speel een beetje met het idee om eens iets met VR te proberen. Aan de andere kant, mijn VR plannen staan nog erg in de kinderschoenen, want ik heb ook nog geen headset, het waarschijnlijk een HOTAS nodig, etc. Maar goed, een nieuwe GPU die dat aankan is een van de opties die ik overweeg.

Ik vraag me dus af of het zin heeft om mijn 2 jaar oude GTX 1050 Ti in een 12 jaar oude PC met een Core Duo 2 E8400 cpu te stoppen, en een nieuwere GPU in mijn 2 jaar oude PC met een Ryzen 5 1600 cpu.

Ik zoek een?
Advies over wel of niet een oude PC upgraden. En misschien ook met wat voor grafische kaart ik mijn minder oude PC dan moet upgraden.

Misschien ook een nieuwe voeding door de oude. Voeding zou een reden kunnen zijn voor het crashen, en een krachtigere grafische kaart zal vast meer stroom nodig hebben. Al hou ik de PCs eigenlijk het liefst stil en zuinig.

Wat is je budget?
Geen idee. Ik ga in ieder geval niet de RTX 3080 kopen waar mijn zoon op aandringt. Mijn budget is flexibel, maar ik wil liever niet onnodig geld uitgeven. Een paar honderd euro kan wel als het echt een significante verbetering betekent.

Ik zou ook gewoon niks kunnen kopen en over een jaar ofzo een compleet nieuwe PC voor VR aanschaffen. Maar ook dat is moeilijk te rechtvaardigen; ik ga ook weer geen hele dagen Elite spelen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het belangrijkst vind ik eigenlijk laag stroomverbruik bij zoveel mogelijk kracht. 12 jaar geleden was de HD3850 daar goed voor, maar nu weet ik het eigenlijk niet. Als ik inderdaad een VR GPU ga kopen, dan neig ik het meest naar nVidia.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat ze niet al te veel herrie produceren. Laag stroom verbruik, stille fans, etc.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het oude beestje dat intussen toch een beetje kraakt:

Antec Lifestyle Solo
Gigabyte GA-P35-DS3L
4 GB memory
Intel Core 2 Duo E8400
Scythe Ninja
ATI Radeon HD3850
Arctic Cooling Accelero S1
Samsung Spinpoint T166 HD501LJ
Seasonic S12II-330
Pioneer DVR-212

De 2 jaar jonge god is volgens mij:

AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire cooler
Asus ROG Strix B350-F Gaming
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
Fractal Design Define C
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
BitFenix Whisper BWG450M
Crucial MX500 2,5" 1TB

Mijn vraag is vooral: heeft het zin die oude te upgraden? Heeft het zin die 1050 TI er in te stoppen?

En wat zou in dat geval een redelijke upgrade zijn voor de nieuwere PC?

Een andere optie zou zijn om de nieuwe PC te delen tot ik zin heb om een nieuwere te kopen. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat we wel genoeg computers in huis hebben intussen. (Hij heeft zijn eigen laptop voor school, ik heb er drie, mijn vrouw twee, wanneer is het genoeg?)

Beste antwoord (via mcvos op 08-12-2020 12:25)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

De intel 775 CPU's missen ook moderne instructies waardoor veel nieuwe games niet zullen draaien. RandomGamingHD heeft een mooi filmpje over de Intel Q8300 cpu gemaakt, wat goed laat zien waar de problemen liggen (voor gamen).

En dan is de Q zelfs nog een quad core, waar de E8400 is een dual core is.

Voor office en dergelijke zal het nog wel werken, maar ik neem aan dat je wilt upgraden ivm games.

Als je het geld en een beetje geduld (ivm levertijden) hebt, is het een mooie tijd om nu te kopen (Ryzen 5xxx en de nieuwe geforce/radeon series), goede bang-for-the-buck, en dan je 2-jaar oude systeem doorschuiven (en die oude gewoon weg doen ;)).

Zit dat er niet in, maar wil je je zoon wel wat beters geven, dan zou ik hier wat zoeken. Voor bijvoorbeeld 200 euro heb je al iets wat heel leuk meekomt.

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 08-12-2020 11:44 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
Met 12 jaar oud, zou ik er echt geen cent meer insteken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mcvos
GarBaGe schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:29:
Met 12 jaar oud, zou ik er echt geen cent meer insteken...
Misschien niet, maar wat nou als ik er afdankertjes van de nieuwe PC in steek?

Het zal natuurlijk nooit een high-end gaming PC worden, maar als hij niet zo af en toe zou crashen, zou het op zich nog een prima apparaat zijn. Mijn zoon speelde er tot voor kort nog Minecraft en Fortnite op.

Het voornaamste obstakel is: ik heb geen idee wat die crashes veroorzaakt. Ze laten geen log achter ofzo. Voeding, zeggen sommigen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:25

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Die E8400 vormt de basis van je probleem. Zorg ervoor dat je er een late core 2 quad/771 xeon in hebt steken. Wat zie je als de crashes ziet gebeuren?

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 14:01
In die oude zou ik ook niet meer investeren. Leuk om even mee te spelen / proberen, maar veel zal het niet opleveren.
Als jullie nood hebben aan 2 PC's, zou ik er een 2de bij halen. Moet je rekenen op zo'n 700 EUR voor wat deftigs, weliswaar niet voor VR (dan moet het budget nog een paar honderd euro's omhoog).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee, dit is echt zonde. Je zult je de godganse tijd ergeren. Dat ding is echt op.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:47
Ik ben zeker de enige die zegt: als je gratis onderdelen tegenkomt kan het leuk zijn om uit te gaan proberen. Gewoon kijken hoe hard je kan gaan, en als ie kapot gaat is t niet erg.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

99ruud99 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:54:
Ik ben zeker de enige die zegt: als je gratis onderdelen tegenkomt kan het leuk zijn om uit te gaan proberen. Gewoon kijken hoe hard je kan gaan, en als ie kapot gaat is t niet erg.
Alles kan, maar dit is zo oud, kans dat dit niet eens fatsoenlijk UEFI onderstunt:
Issues met GFX cards die niet werken, Win10 compatibility etc.
Zonde van je tijd.

• mcvos
Ludwig005 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 06:46:
Die E8400 vormt de basis van je probleem. Zorg ervoor dat je er een late core 2 quad/771 xeon in hebt steken.
Dit is denk ik inderdaad de kern van mijn vraag. Die oude CPU werkt op zich prima, maar is natuurlijk veel trager dan moderne. Hoeveel merk je daar van als je spellen draait die een modernere grafische kaart nodig hebben? Hoe CPU-intensive zijn spellen eigenlijk? (Het varieert natuurlijk.)

Als ik kijk naar https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Xeon-X5460-vs-Intel-Core2-Duo-E8400/m5754vs2720 valt het single-core verschil eigenlijk nog best mee (multicore natuurlijk niet), en scoort de E8400 nog steeds 43% op gaming (al heb ik geen idee waar dat percentage op is gebaseerd).
Wat zie je als de crashes ziet gebeuren?
Meestal reboot hij ineens, en is er niks in de logs te vinden. Vandaar dat ik aan voeding denk. Maar soms bevriest hij en blijft hij hangen tot je handmatig reset. Dat klinkt alsof het iets anders is dan voeding, maar dat gebeurt veel minder vaak.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10

HugoBoss1985

Xenotech

KillerAce_NL schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:25:
[...]

Alles kan, maar dit is zo oud, kans dat dit niet eens fatsoenlijk UEFI onderstunt:
Issues met GFX cards die niet werken, Win10 compatibility etc.
Zonde van je tijd.
Heb hier een P5Q bord met E8400, Geforce 8 kaartje.
Werkt allemaal prima met Windows 10 en vanaf Geforce 8 zijn er nog Windows 10 drivers beschikbaar.

Met Ati kaarten is het een ander verhaal, daar krijg je het alleen met kunstgrepen aan de praat.
Maar ook dat wil/kan gewoon werken.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-12-2020 10:59 ]

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 20:19
Interessante case, ik zou uit principe geen geld in 12 jaar oude systeem stoppen.

Ook zullen er weinig onderdelen zijn die je nog zou kunnen gaan hergebruiken.

Ben benieuwd wat het wordt.

• mcvos
Okee, het advies is vrij unaniem. Mischien is het dan meer iets om Linux op te installeren en aan een goed doel te geven. Met de waarschuwing dat er mogelijk een onderdeel vervangen moet worden.

En de komende tijd delen we de nieuwere PC wel tot ik eindelijk zin heb om echt in een VR machine te investeren. Heeft het nog zin om daar nu al een RTX 2070 ofzo in te steken? Of moet die echt in een krachtigere machine om daar wat aan te hebben?

• Alex86
mogelijk gebruiken als een server of nas?

Gun je zelf een mooie cadeau voor kerst en koop echt iets nieuws.

Ik heb zelf nu 2070 en wil eigenlijk ook binnenkort upgraden maar de mobo+mini itx kast kan het niet aan. Dus nog even wachten.

• Alex86
Trouwens, van 3080 zal je nu veel langer plezier van hebben dan van 2070 ;) .....duurzaam investeren. (soort van)

• mcvos
Alex86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:05:
mogelijk gebruiken als een server of nas?
Ik loop al een tijdje rond met het idee om een Raspberry Pi als nas te gaan gebruiken. Misschien kan ik daar beter werk van maken dan mijn tijd in deze PC te steken.
Gun je zelf een mooie cadeau voor kerst en koop echt iets nieuws.
We hebben net Sinterklaas achter de rug. Het is even afgelopen met de kadootjes.

Als ik iets nieuws ga kopen, dan wordt het voor VR, maar dan moet ik ook direkt een headset en hotas, dus dat is wel een aanschaf om nog even goed over na te denken.

Acties:
  • Beste antwoord

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

De intel 775 CPU's missen ook moderne instructies waardoor veel nieuwe games niet zullen draaien. RandomGamingHD heeft een mooi filmpje over de Intel Q8300 cpu gemaakt, wat goed laat zien waar de problemen liggen (voor gamen).

En dan is de Q zelfs nog een quad core, waar de E8400 is een dual core is.

Voor office en dergelijke zal het nog wel werken, maar ik neem aan dat je wilt upgraden ivm games.

Als je het geld en een beetje geduld (ivm levertijden) hebt, is het een mooie tijd om nu te kopen (Ryzen 5xxx en de nieuwe geforce/radeon series), goede bang-for-the-buck, en dan je 2-jaar oude systeem doorschuiven (en die oude gewoon weg doen ;)).

Zit dat er niet in, maar wil je je zoon wel wat beters geven, dan zou ik hier wat zoeken. Voor bijvoorbeeld 200 euro heb je al iets wat heel leuk meekomt.

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 08-12-2020 11:44 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• mcvos
EMP schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:35:
Erg interessant filmpje. Grappig ook dat hij aanraadt het niet te combineren met een krachtigere GPU dan een GTX 1050 TI, wat toevallig precies is wat ik overweeg.
Ik verwacht hier zeker geen high-end games van, maar oudere spellen waren vroeger geen probleem, dus waarom zouden ze dat nu zijn?

Mijn zoon speelde er tot voor kort veel Minecraft op, en dat werkte prima tot hij de crashes zat was. Nu doet hij dat meestal op zijn laptop (Thinkpad E495) die niet eens een grafische kaart heeft. Onlangs moest hij voor school iets renderen in Blender, wat op zijn laptop veel te lang duurde. De vraag is dus ook een beetje of deze PC voor dat soort zaken beter kan zijn dan zijn laptop zonder GPU.

(Ik had die laptop expliciet voor schoolwerk en niet voor gamen gekocht, maar hij baalt nu toch een beetje van die beperking. Aan de andere kant, mijn laptop met GPU (Thinkpad X1) vreet zoveel stroom dat hij eigenlijk niet zonder stekker kan.)

Ik moet dus toch maar accepteren dat de enige geschikte game machines de 2 jaar oude PC en mijn laptop zijn. Ik zal die PC maar moeten delen en de oude wegdoen.
Ik overweeg het. Alleen lijkt het er op dat de BBG van november ergens is gestrand; de meeste recente BBG is alweer van september. Misschien iets voor het nieuwe jaar (om een of andere reden koop ik mijn PCs vaak rond januari).

[ Voor 13% gewijzigd door mcvos op 08-12-2020 12:29 . Reden: toevoeging alinea ]

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 13:27
Voor jezelf nu een nieuwe gpu kopen is indien niet noodzakelijk eigenlijk niet echt aan te raden. Door de huidige tekorten is het bijna onmogelijk om voor een goede prijs iets deftigs te vinden, dus best even wachten tot de markt wat normaliseert.

Voor je zoon is het ook vrij eenvoudig, gewoon de pc vervangen.

iRacing Profiel

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:58:
[...]

Heb hier een P5Q bord met E8400, Geforce 8 kaartje.
Werkt allemaal prima met Windows 10 en vanaf Geforce 8 zijn er nog Windows 10 drivers beschikbaar.

Met Ati kaarten is het een ander verhaal, daar krijg je het alleen met kunstgrepen aan de praat.
Maar ook dat wil/kan gewoon werken.
Iig geen officiële w10 support, geen drivers daarvoor aangeboden. Bios is 11 jaar oud:
https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

KillerAce_NL schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:11:
[...]

Iig geen officiële w10 support, geen drivers daarvoor aangeboden. Bios is 11 jaar oud:
https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver
Het is een Asus bord :9

Maar je hebt vast gelijk, Windows 10 installeert alles zelf (geen bijzonderheden bij apparaat beheer in ieder geval) .

• mcvos
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:31:

Maar je hebt vast gelijk, Windows 10 installeert alles zelf (geen bijzonderheden bij apparaat beheer in ieder geval) .
De 2 jaar oude PC heeft een Asus bord, the 12 jaar oude heeft Gigabyte.

Overigens geef ik niet meer zo om windows 10. Het is een doorn in mijn zij die erg moeilijk te temmen is om gewoon te doen wat ik wil. Als ik die oude PC hou, hou ik hem ook op Windows 7.

[ Voor 5% gewijzigd door mcvos op 08-12-2020 15:41 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

mcvos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:38:
[...]

De 2 jaar oude PC heeft een Asus bord, the 12 jaar oude heeft Gigabyte.

Overigens geef ik niet meer zo om windows 10. Het is een doorn in mijn zij die erg moeilijk te temmen is om gewoon te doen wat ik wil. Als ik die oude PC hou, hou ik hem ook op Windows 7.
Een P5Q is een Asus bord, daar had ik het over :P

• mcvos
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:28:
Een P5Q is een Asus bord, daar had ik het over :P
Ah, sorry. Ik was kwijt waar die discussie over ging.

Mijn zoon heeft trouwens meer info over de crashes. Ik zei eerder dat hij uit het niks rebootte of hing, maar mijn zoon beweert juist dat hij een blue screen gaf. Dus ik weet het niet.

Ik denk dat de oude PC toch maar eens de deur uit moet, en op termijn zullen we wel een nieuwe gaan kopen. Misschien deze keer dan toch echt een wat zwaardere game machine, in plaats van de budget game PCs die ik altijd bouw. (Nou ja, altijd... Eens in de 10 jaar.)
Alex86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:06:
Trouwens, van 3080 zal je nu veel langer plezier van hebben dan van 2070 ;) .....duurzaam investeren. (soort van)
Misschien wel. Mijn zoon zal hier zeker voorstander van zijn, maar ik heb even zitten zoeken, en ik krijg de indruk dat een RX 6800 eigenlijk ook best een hele goede keus is: net zo goed in alles behalve ray-tracing, en gebruikt een stuk minder stroom. Daar ben ik ook wel vatbaar voor.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:31:
[...]

Ik heb het over MB van de TS, natuurlijk niet over jouw board.

• mcvos
Een andere vraag die misschien interessanter is: heeft het zin om de 2 jaar oude PC te upgraden?

Hij heeft nu een GTX 1050 TI. Oorspronkelijk had ik er een GTX 1060 voor willen kopen, maar die waren destijds net een beetje duur.

Twee verschillende upgrade opties zijn:
* iets in de buurt van een GTX 1660S ofzo. Volgens https://gpu.userbenchmark...ia-GTX-1050-Ti/4056vs3649 is die ongeveer 2 keer zo goed; vergelijkbaar met de stap van 1660S naar RX 6800.
* Direct naar een RTX 3070 of RX 6800, maar misschien is dat juist weer wat veel voor die machine
Pagina: 1