Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp met nieuwe pc voor muziek productie en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sylven
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

[b]Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben een muziek producer dus wil voornamelijk een pc die goed is voor producen maar ik game ook veel in mijn vrije tijd zoals fortnite, mw2, en nog veel meer games.

[i]Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ga voornamelijk veel gamen maar ook muziek maken en ben van plan om Windows 11 pro te gebruiken
[b]Wat mag het systeem gaan kosten?

Het mag rond de €2000 gaan kosten, minder is altijd goed

[i]Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximum prijs mag €2000 exclusief verzendkosten.

[b]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Alleen 2 ssd’s die allebei al aardig vol zitten dus ben wel van plan om nog een ssd er bij te halen van misschien 2 tb
[i]Wees specifiek en noem merk en model[/
Het zijn Samsung ssd’s 1 van 500gb en andere van 1tb]

[b]Wat denk je allemaal nodig te hebben?[eigenlijk niks ik heb al beeldschermen en toetsenbord en muis alleen de pc]

[i]Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.[ik wil een systeem waar ik voor een lange tijd mee door kan gaan en geen dingen of te upgraden. Ik ga een studio maken op m’n slaapkamer en heb alleen nog een goede pc nodig, ik ga voornamelijk muziek maken maar ook veel krachtige games spelen]

[b]Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?[ik wil een white build dus alle componenten moeten wit zijn. Voor de processor een amd am5 minimaal een ryzen 7. Voor de video kaart een Nvidia rtx 40 series minimaal met 12 gb ]

[i]Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. [voor de processor zou ik graag bij amd blijven dat voelt voor mij gewoon het beste. De videokaart wil ik bij Nvidia blijven ik heb altijd een Nvidia video kaart dus het zo fijn zijn voor mij om daar bij te blijven het liefst wil ik niet van merk veranderen. Qua koeling maakt het niet zoveel uit als het een goed merk is vind ik het goed, en voor voeding maakt ook niet zoveel uit daar heb ik geen voorkeur voor.]

[b]Heb je nog bepaalde eisen/wensen? [ik wil minimaal als videokaart een Nvidia 40 series en als processor een amd ryzen 5 of 7 am5. Voor het ram geheugen wil ik ddr5 en minimaal 32 gb. Voor de koeling wil ik een all in one koeler en die wil ik dan aan de boven kant monteren. Ik wil minimaal 4tb aan opslag en Windows 11 pro als besturingssysteem. ]

[i]Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.[qua geluid maakt het niet zoveel uit als het maar wel een beetje stilletjes blijft het liefst helemaal stil natuurlijk. Ik heb een bureau van 2 meter dus de grote maakt niet zoveel uit of het een mix tower of atx is maakt mij niet veel uit als de case maar wit is:) en qua energie verbruik maakt het ook niet uit. ]

[b]Ga je overklokken?[ik ben het momenteel niet van plan maar misschien in de toekomst wel
]
[i]Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?[ik ga voor maximum prestaties. Ik wil soepel kunnen werken in mijn projecten voor mijn muziek, en wil ook dat mijn games gewoon soepel kunnen draaien.

Wat verwacht je van ons?[Ik verwacht dat jullie mij wel een beetje op weg kunnen helpen met een mooie pc samen te stellen. ]

De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen? [ik wil een snelle pc en moet er ook mooi uit zien dat is voor mij wel belangrijk, het nieuwste van het nieuwste hoeft voor mij niet perse. Mijn budget is €2000 mag wel 100 of 200 er overheen, dat is exclusief verzendkosten. Ik zou graag willen weten hoe ik mijn build zou kunnen aanpassen om aan mijn wensen te voldoen.

Bedankt voor het helpen alvast.

Vriendelijke groet,

Sylven]

Alle reacties

• chalrune
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-11 20:51
Misschien wil je even wat opmaak herstellen? Dan is het beter leesbaar.

Ook wordt er verwacht dat je zelf ook onderzoek doet en met een voorstel van een pc door een lijst met componenten te plaatsen.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Paar puntjes: altijd lastig om een goede witte build samen te stellen. Er zijn veel minder componenten en daarom lever je over het algemeen in op bang for buck. Ben je daar van bewust.

Verder adviseer ik een DAC (externe geluidskaart) als je veel met muziekproductie bezig bent.

Je zou zoiets kunnen overwegen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 322,96€ 322,96
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 177,-€ 177,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti AERO OC 12G€ 939,-€ 939,-
1GeluidskaartenBehringer U-Phoria UM2€ 50,29€ 50,29
1BehuizingenNZXT H5 Flow RGB Wit€ 116,64€ 116,64
1ProcessorkoelingDeepCool AK400 White€ 37,99€ 37,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,89€ 104,89
1VoedingenASUS ROG Strix 750W Gold€ 80,87€ 80,87
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 94,99€ 94,99
Totaal€ 1.924,63

• Sylven
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07-2023
De Behringer U-Phoria UM2 is een audio interface als ik het goed heb die heb ik al ik heb een focusrite

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
wat voor games wil je op welke resolutie en refresh-rate spelen? Dat maakt nl veel uit voor de gekozen videokaart.

Verder zijn er velen die de 4070 Ti vlees noch vis vinden (mede omdat de 4070 Ti bijna als een instap 4080 gemarket werd), ik zou dan eerder kijken naar een 7900XTX of 4080 als je een 4070 te zwak vind.

Gebruik je veel sample-libaries (orkesten enzo), zo ja, dan zou je kunnen overwegen of 64GB Ram niet handiger is.

Star Citizen Referral Code

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Metaalhoofd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:14:
wat voor games wil je op welke resolutie en refresh-rate spelen? Dat maakt nl veel uit voor de gekozen videokaart.

Verder zijn er velen die de 4070 Ti vlees noch vis vinden (mede omdat de 4070 Ti bijna als een instap 4080 gemarket werd), ik zou dan eerder kijken naar een 7900XTX of 4080 als je een 4070 te zwak vind.

Gebruik je veel sample-libaries (orkesten enzo), zo ja, dan zou je kunnen overwegen of 64GB Ram niet handiger is.
Dat wordt wel zeer uitdagend gezien het budget en de wens m.b.t. een witte build.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
Kasj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Dat wordt wel zeer uitdagend gezien het budget en de wens m.b.t. een witte build.
Tja, de reepjes in jouw voorstel zijn ook niet wit

qua witte 4070 kan uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 AERO OC 12G, maar het gaat erom dat OP aangeeft wat hij gaat doen met de pc. als hij 1080p op 60hz gamed is wat anders dan 4k 144hz.

Muziekproductie is ook een ruim begrip, een .wav opnemen/afspelen vergt niet zoveel, maar hoeveel tracks tellen zijn projecten, hoeveel plugins heeft hij op al die tracks (reverb, eq, compressor etc). Gaat hij regelmatig tracks die af zijn opnieuw renderen naar een nieuwe track, zodat de track met plugins gedisabled kan worden of wil hij zo lang mogelijk de vrijheid hebben om toch aanpassingen te doen.
Gebruikt hij veel virtuele instrumenten (zoals bijv een orkest dat richting 1TB gaat) of juist niet.

Als dat duidelijker wordt dan wordt ook duidelijk of en wat voor concessies hij moet doen. Uiteindelijk is de grootste kostenpost de videokaart tegenwoordig.

iig denk ik dat een 8 core processor voldoende is voor menig hobbyende muziekproducer. 32GB ram ook, tenzij je in elk project standaard een volledig CineSamples/Spitfire orkest wil inladen + solo instrumenten met diverse microfoon posities, dan is 64GB aan te raden.

Star Citizen Referral Code

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Pak de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed voor producen. Moderne DAW’s profiteren immens van een grote CPU cache. Dit zorgt ervoor dat audio streams zeer snel uit het werkgeheugen geladen worden tijdens het bewerken met effecten.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het eigenlijk wel eens met @Djarune - als je het geld hebt is meer cache altijd beter cache .. heb je dat nu niet - dan zou ik willen voorstellen dat je wellicht beter af bent met een goedkopere build en een uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed aangezien de paar games die genoemd zijn van dusdanige aard zijn dat een 8core weinig meerwaarde zal bieden boven een 6core,

Ook de aanbevolen GPU is voor de genoemde games absolute overkill.

Volgens mij is er geen enkele reden om niet een veel goedkopere asrock-radeon-rx-6950-xt-phantom-gaming-d-16g.html oid te kiezen, ook die is voor de genoemde games absolute overkill maar is met ongeveer 650 euro wel zo'n 300 goedkoper.

punt is wel nog even @Sylven dat je je topic startpost nog niet hebt aangepast. nu kunnen we wat mij betreft prima de build van @Kasj gebruiken, maar doordat je niet hebt aangegeven welke (precies) schijven je hebt, en het kennelijke feit dat je ook al een geluidskaart had die je mogelijk kunt overzetten, heb je kasj onnodig werk laten doen.. bovendien zal het aanzienlijk verschil uit maken of je huidige schijven m.2 of sataIII zijn, (in verband met de nodige m.2 interfaces die je op het bord moet hebben

als laatste opmerking het aanbevolen mobo biedt ruimte voor 4x 32gb ram, dus een 64gb kit om mee te starten zou mogelijk een aanbeveling kunnen zijn vooral als je de wat zwaardere midi aplicaties aan de slag wilt. of heel veel samples wilt kunnen verwerken.
Pagina: 1