Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Peterdejong8
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
Goedemiddag mede Tweakers,

Onlangs ben ik een nieuwbouwproject aangegaan voor een nieuwe woning, dit is volledig projectbouw en ik heb qua zonnepanelen alleen de keuze hoeveel panelen en wél of geen omvormer.

In het kort mijn vraag;
Is het rendabel om optimizers te nemen in mijn situatie? En wat zou de terugverdientijd zijn?

Het linker huis met zadelkap hebben wij gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMob4VJpVb-BboEmpZvjvtwdXOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNi0TuqF9tCVnxnLvrruammE.png?f=fotoalbum_large

We leggen alleen de voorkant vol met 15 zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMn-jvRtLmagJu0AxizXQxbq49g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D7Mk6OqIHpzmxTllP3N0Oojl.png?f=user_large

De ligging van het huis (Zuid-West):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQPXxBmlfnDvo8U6qfNRi2U9gZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qaq6V5gdw6fuC6O7pXsZNTK.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien verwacht ik dat er schaduw van de buren met de dwarskap op de panelen gaat vallen.
Maar hoeveel schaduw en hoelang gedurende de dag vindt ik lastig te berekenen.
Heeft iemand hier een goede rekenmethode voor?

De optimizers kosten €99,- per stuk dus in totaal €1485,-.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Optimizers voor 99 per stuk? WTF!!!

Dat kosten ze echt niet.

Verder gewoon even de juiste moeite doen graag, nu is geen gefundeerd antwoord te geven: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Optimizers werken ook met een omvormer. Bedoel je geen micro-omvormers?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Peterdejong8
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
@Proton_
De informatie die ik heb gekregen is: De omvormers zijn stringomvormers van SAJ en de optimizers zijn SMA TIGO ts4.

@Ronald
Ja, de prijs zal ongetwijfeld hoog zijn maar dat is helaas het geval met al het meerwerk van projectbouw.
Ik had het idee de meeste relevante informatie te hebben toegevoegd, desondanks het sjabloon maar even toegevoegd:
Foto's
Zijn toegevoegd.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik ga voor de maximale 15 panelen.
Schaduw
Zoals te zien op de tekening de dwarskap van de buurman.
Jaarverbruik
Nog onbekend, ik krijg straks een warmtepomp dus verwacht alle panelen nodig te hebben en heb dus ook voor 15 panelen gekozen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er komt een 3-fase aansluiting.
Budget en doel
Budget is nvt, ik ben benieuwd of het rendabel is om optimizers te nemen icm de schaduw van de buurman.
Wie gaat het project uitvoeren
De projectbouwer
Bijhouden van data
nvt
Reeds verkregen offertes
Enkel de projectbouwer op dit moment.
Regio

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
De vraag is dan: wat is het gunstigste voor jouw: vol laten leggen door de doorgaans aan afzetterij grenzende prijzen van de projectbouwer en 6 tussen partijen...

Of een onafhankelijke installateur zoeken.

Voor hoeveel panelen ben je gebonden aan deze partij? En wat rekenen ze überhaupt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.