Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-06 20:02
Wij willen een multi split airco laten installeren, voornamelijk voor het koelen maar ook verwarmen, het liefst van Daikin. De binnenunits zullen komen te hangen in de volgende ruimtes in ons hoekhuis uit de jaren 50:
  • Woonkamer, 117m3, isolatie: vloer RC5, zijgevel RC1,5-2?, ramen kunststof kozijn HR++
  • Slaapkamer 1e verdieping, 36m3, isolatie, gevel RC1,5-2?, ramen kunststof kozijn HR++
  • Zolder, 40m3, isolatie, dak: RC2-2,5?, ramen kunststof kozijn HR++
De buitenunit kan geplaatst worden op de uitbouw, aan de achterkant van het huis, of aan de achtergevel boven de aanbouw. Het idee is om vanaf hier via de achtergevel de leidingen voor zowel de slaapkamer als de zolder (houten constructievloer) aan te leggen. De woonkamer kan bereikt worden middels een bocht naar de zijgevel. Ik schat zelf dat er totaal, voor alle 3 de binnenunits, 20m leidingen voldoende is.

Voor wat het waard is, ons gasverbruik was vorig jaar 1067m3 voor verwarming en warm water (thermostaat staat gemiddeld op 20c in de wintermaanden).

Dan de, tot dusver ontvangen offertes:

Offerte 1
  • Daikin FTXP50 - woonkamer
  • Daikin FTXP25 - slaapkamer
  • Daikin FTXP25 - zolder
  • Daikin 3MXM52 buitenunit
  • Volledige installatie inclusief koelleidingen, kabelgoot, kunststofprofielen, dempers, werkschakelaar, inbedrijfstellen etc.
  • Opmerkingen:
    • Buitenunit wordt aangesloten naast de CV-ketel, geen extra groep nodig
    • 40% aanbetaling
  • Prijs: € 9.900,00 incl.BTW
Offerte 2
  • Daikin FTXM42R- woonkamer
  • Daikin FTXM25R- slaapkamer
  • Daikin FTXM25R- zolder
  • Daikin 4MXM80A buitenunit
  • Volledige installatie inclusief koelleidingen, kabelgoot, kunststofprofielen, dempers, werkschakelaar, inbedrijfstellen etc.
  • Opmerkingen:
    • Buitenunit dient op een apart groep geïnstalleerd te worden, de kosten hiervan weet ik momenteel niet, maar dit komt er nog bij
    • 50% aanbetaling
  • Prijs: € 8800 incl.BTW
Wellicht belangrijk om te weten, dit is regio Den Haag. Het lijkt er op dat er in andere regio's de prijzen iets lager liggen, maar dat vindt men te ver rijden naar Den Haag toe :/.

Ik vind beide offertes te hoog, ik heb DEI doorzocht, tussen 2021 en 2023 zijn de prijzen gestegen. Meeste offertes liggen lager dan 7,5 en sommige in dezelfde range. Heb de genoemde binnen- en buitenunits opgezocht bij een aantal webshops, de prijzen variëren tussen de 4k - 4,5 (exclusief leidingen, goten etc). De hele klus schijnt 2 dagen te duren, maar dan nog 8)7 .

Dan mijn vragen:
  • Wat vinden jullie van de prijs?
  • 40-50% aanbetaling lijkt me erg hoog (ja, ik weet dat 50% het wettelijk maximum is), is dit normaal in deze business?
  • De 2,5kW voor zowel slaapkamer als zolder lijkt me goed, de 4-5kW voor woonkamer lijkt me ietwat teveel, koeler dan 22 hoeft niet, dus dan zou ik voor een 3,5kW gaan.
  • Andere opmerkingen :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:42

Freakie1NL

Grote Baas

Sowieso niet voor de eerste gaan. Hoog en dan zo'n onzin opmerking over een groep er bij.

Een cv heeft zelden tot nooit een eigen groep. Ergo ze zeggen we pakken willekeurig ergens stroom vandaan.

Nu is Daikin ook wel (heb zelf ook 2x Daikin) heer en meester in het te hoog opgeven van aansluitwaarde. Maar een multi split voor 3 units zou ik toch zeker wel op een eigen groep willen. Liefst met ALAMAT.

In 2020 2 aircos laten plaatsen, maar andere regio en andere tijd (corona en veel bedrijven dicht) maar circa de helft kwijt voor 1 binnen unit minder. Daikin Stylish.

Aanbetaling ben ik zelf altijd huiverig in. Dit spul hebben ze zo op de plank liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Freakie1NL op 10-07-2023 08:04 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:20
Ik heb onlangs nog offertes opgevraagd voor een multi-split met 2 binnenunits voor de etages.
(Zie topic)
(MHI SCM 40 ZS-W + SRK 25 ZS-W + SRK 20/25 ZS-W)
Ongeveer de helft van het geld. En 25% aanbetalen. Of zelfs helemaal niet.

En bedrijf 2. zit in Oldenzaal en dat zo'n 200km bij ons vandaan.
Die hebben overigens ook een online calculator:
https://www.aircovoorinhu...co-inclusief-installatie/

[ Voor 23% gewijzigd door RudolfR op 10-07-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb in de regio Den Haag voor een 3-split-unit van Daikin met drie Stylish-binnenunits en een dakdoorvoer die gebrand moest worden €6690 betaald in maart 2021. Aparte groep was tijdens de verbouwing al aangelegd. In totaal een 20 uur werk in huis om alles te monteren.

Bij een webshop met minimale marges ben je all in net geen 6K kwijt als je gehele installatie precies binnen de lijntjes past. Als je een andere afwerking wenst, of er moeten meer dan drie gaten worden geboord, of je elektra moet worden verlengd, dan zul je meer moeten betalen. Ik denk dat je dan ernstig dicht in de buurt van de 8,8K gaat komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59
Ik heb een maand geleden 3300 betaald voor een dubbele split unit van LG (2x binnenunit 1x buitenunit). Inclusief betonboren (3x) en installatie. Offertes lijken mij dus een beetje duur.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

chaoscontrol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:13:
Ik heb een maand geleden 3300 betaald voor een dubbele split unit van LG (2x binnenunit 1x buitenunit). Inclusief betonboren (3x) en installatie. Offertes lijken mij dus een beetje duur.
Voor een vergelijkbare setup van LG ben je alleen aan units ook al 4K kwijt. Voor Daikin ongeveer 5K. LG zal goedkoper zijn, maar is in vergelijking met Daikin of MHI ook wel een budgetoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-06 17:22

kolderindekop

yeaahhhh

3.5 kw is te weinig ik heb 3.5kw en mijn woonkamer is 44m2 en dat is net aan om te verwarmen, koelen gaat prima omdat 22 graden perfect is in de zomer als het buiten 28gr is

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vind beide offertes schofterig duur. Ik heb in 2020 een Daikin installatie laten installeren, toevallig ook triplesplit.

MXM68M buitenunit
Stylish binnenunit in woonkamer
Perfera units in slaapkamer en kantoor

Inclusief het boren van alle gaten en complete installatie heb ik 6400,- euro betaald.

Die eerste offerte zou voor mij sowieso af vallen. Er is een aparte groep nodig en liefst wil je die op een aardlekautomaat (ALAMAT) hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik heb vorig jaar de units zelf besteld en opgehangen. Alleen in bedrijf laten stellen door een aircoboer.

1x Daikin 3MXM68A
2x Daikin FTXM20R
1x Daikin FTXM50R
Leidingen, montagemateriaal, afvoer, etc... er allemaal bij, inclusief transport:
3750 euro.

In bedrijfstelling: 500 euro.

Dat is 4250 euro totaal, met natuurlijk wat eigen werk.

Zelfs na inflatie van 20% (wat erg hoog is) zou je uitkomen om 4500 euro aan materiaal.
Dan zou je 5400 euro betalen voor installatie, welke ook nog eens pruts wordt uitgevoerd (eigen groep nodig!).

De tweede optie wordt sowieso nog eens 300 tot 400 euro duurder als je een groep laat plaatsen en kabel naar buiten haalt, dus dan zit je ook op 9200 euro.
Ik vind het nogal aan de prijs. (Beiden)

Ik zou overigens voor de woonkamer wel de 5kW pakken. Niet zozeer voor het koelen, maar zeker voor het verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door OverSoft op 10-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:29
FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Voor een vergelijkbare setup van LG ben je alleen aan units ook al 4K kwijt. Voor Daikin ongeveer 5K. LG zal goedkoper zijn, maar is in vergelijking met Daikin of MHI ook wel een budgetoplossing.
Onzin, LG systemen zijn geen budget apparaten. Goede kwaliteit met goede support, zoals ik hier lees op tweakers beter dan andere merken (@support).

[ Voor 12% gewijzigd door Nopheros op 10-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nopheros schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Onzin, LG systemen zijn geen budget apparaten. Goede kwaliteit met goede support, zoals ik hier lees op tweakers beter dan andere merken (@support).
Het valt niet te ontkennen dat ze een budgetvriendelijkere keus zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:29
FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Het valt niet te ontkennen dat ze een budgetvriendelijkere keus zijn toch?
Ik ken de prijzen niet dus als je aangeeft dat ze goedkoper zijn dan zal dat zo zijn. Maar dat is iets anders als een budgetoplossing toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:36
Interessant, ook apart (denk ik) dat ze niet aangeven hoeveel meter aan koelleiding nodig is. stond wel op mijn offerte.

Ik heb zo'n jaar geleden Daikin airco's laten installeren, allemaal net iets minder vermogen dan jij:

3MXM68A (buitenunit)
FTXM42R
FTXM20R
CTXM15R

er wat 13m aan koelleiding nodig.

Prijs zonder extra groep, maar verder met alles erbij was zo'n EUR 5600 (omg. groot amsterdam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
1 buitenunit met drie binnenunits voor 5600? Inclusief installatie? Wow. Dat ga je nu echt nergens meer vinden. Reken op minimaal duizend meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hier 2 binnenunits (3.5kW en 2.5kW) + 1 buitenunit (alles LG) inclusief montage en alles zo'n twee maanden geleden laten installeren voor net iets meer dan 3500 euro. Enkel aparte groep in de meterkast en elektrokabel buiten aanleggen zelf gedaan. Omgeving Den Haag.

Daikin is natuurlijk wel wat duurder en een extra binnenunit (+ waarschijnlijk een iets zwaardere buitenunit) maar het zijn stevige offertes.

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 21:07
Jezus, wat een prijzen. Ik heb in en om huis alles LG gedaan omdat het toch nog wat goedkoper was dan Daikin.

Eind 2021 eerste set:
MU3R21 buitenunit
PC12SQ (3.5kW) woonkamer
2xPC09SQ (2.5kW) slaapkamers.
Dit setje kostte me €1900. Vervolgens leidingen, elektra.. Heb zelf een betonboring gedaan (boor huren €50) en inbedrijfstelling kon voor €180. Totaal was ik €2800 kwijt voor 3 units.

Nu ben ik bezig met een 2e set:
MU3R19 buitenunit
PC12SK (3.5kW) kantoor
2xPC09SQ (2.5kW) slaapkamers
Setje was €1700. Leidingen etc zo'n €300. Als ik straks klaar ben met alles monteren weer in bedrijf laten stellen en meteen onderhoudsbeurtje voor de eerste 3 units, denk €300 ofzo.

Totaal dus 6 airco's voor ~€5k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:35
hjkv schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:19:
Jezus, wat een prijzen. Ik heb in en om huis alles LG gedaan omdat het toch nog wat goedkoper was dan Daikin.

Eind 2021 eerste set:
MU3R21 buitenunit
PC12SQ (3.5kW) woonkamer
2xPC09SQ (2.5kW) slaapkamers.
Dit setje kostte me €1900. Vervolgens leidingen, elektra.. Heb zelf een betonboring gedaan (boor huren €50) en inbedrijfstelling kon voor €180. Totaal was ik €2800 kwijt voor 3 units.

Nu ben ik bezig met een 2e set:
MU3R19 buitenunit
PC12SK (3.5kW) kantoor
2xPC09SQ (2.5kW) slaapkamers
Setje was €1700. Leidingen etc zo'n €300. Als ik straks klaar ben met alles monteren weer in bedrijf laten stellen en meteen onderhoudsbeurtje voor de eerste 3 units, denk €300 ofzo.

Totaal dus 6 airco's voor ~€5k
Dit is wel een beetje appels met peren vergelijken. Want als alle werkzaamheden die je noemt worden uitgevoerd door iemand die 50 euro in het uur kost kom je op een heel ander kosten plaatje uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 21:07
saaltink schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:23:
[...]

Dit is wel een beetje appels met peren vergelijken. Want als alle werkzaamheden die je noemt worden uitgevoerd door iemand die 50 euro in het uur kost kom je op een heel ander kosten plaatje uit.
Klopt, maar geen €20k. Ik heb voordat ik besloot het zelf te doen ook rondgekeken. Als ik iemand kon vinden die het kon installeren voor ~€60 in het uur had ik het uitbesteed. Ook bij mij waren alle offertes echter flink hoger dan dat.

Dus ja, de aircoboeren rekenen hoge prijzen. Gelijk hebben ze, aangezien heel Nederland ineens een airco wil hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 19:49
Het is net als met zonnepanelen er is veel vraag, dus men probeert het gewoon. Er zijn er genoeg die gewoon ja zeggen en zich er verder niet in verdiepen. Airco's zijn in ieder geval inkoop niet duurder geworden zo is mij verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:54
Je vraagt een offerte op in het hoogseizoen na heel veel hete dagen. Dat drijft de prijs op. Doe diezelfde offerteaanvraag eens na de zomer als het alweer een tijdje koud is. Ga je goedkoper uitkomen.

Zelf drie jaar geleden een laten installeren. De eigenaar die langskwam voor de offerte kwam op de eerste beetje warme dag. Zijn reactie: zodra het warm wordt word ik doorlopend gebeld en zit binnen een week vol voor het zomerseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-06 20:02
Bedankt allemaal voor de reacties! Het geeft zeker meer inzicht.

Het komt er op neer dat het aansluiten op een eigen groep plus aardlekautomaat een vereiste is.

Zelf bestellen en alles installeren/regelen tot aan het vullen en inbedrijfstellen zeker goedkoper is, dat is alleen voor ons geen optie.

De twee offertes die wij ontvangen hebben zijn te duur. Waarschijnlijk loont het om een paar maanden te wachten en dan weer een paar offertes uit te vragen.

Voor de mensen die het hebben laten doen tussen de 4-6k, is dat door “grote” bedrijven gedaan? In ons geval gaat het om bedrijven met 20+ man aan personeel, als je het moment van het jaar, inflatie, materialen die duurder zijn geworden en waarschijnlijk gestegen loonkosten meeneemt dan kan dat wel verklaren waarom de offertes zo hoog uitvallen 😅.

Eerst maar eens alvast een aparte groep met aardlekautomaat laten aanleggen 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 11:56
Nopheros schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Ik ken de prijzen niet dus als je aangeeft dat ze goedkoper zijn dan zal dat zo zijn. Maar dat is iets anders als een budgetoplossing toch?
Eind vorig jaar ook een Multisplit laten opgehangen met 2 binnenunits van LG. Ik wilde eigenlijk perse Daikin omdat ik deze ook in mijn vorige huis had. De Daikin offertes waren 4600 euro ongeveer, LG was 3800 euro. Bij Daikin werd het duurder omdat daar geen Wi-Fi zit in de instapmodellen, dan moet je a bijna 500 euro aftikken voor die Wi-Fi modules.. Anders was verhoudingsgewijs die Daikin niet zoveel duurder en was ik misschien daar wel voor gegaan. LG is meer compleet uitgevoerd en ik vond deze ook iets beter afgewerkt en ik vond dit het prijsverschil niet waard. De App werkt ook zeer prettig. Tot nu zeer tevreden ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Nopheros schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:20:
[...]

LG is goedkoper dan de echte A-merken, buitendelen maken meer geluid dan andere merken en roesten snel.
Beter dan de Daikin (vanaf Comfora)/Toshiba/MHI? Nee.
Goede support bij LG? Absoluut niet.
Bij Daikin overigens ook niet.
mkleinman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:57:
Ik vind beide offertes schofterig duur. Ik heb in 2020 een Daikin installatie laten installeren, toevallig ook triplesplit.

MXM68M buitenunit
Stylish binnenunit in woonkamer
Perfera units in slaapkamer en kantoor

Inclusief het boren van alle gaten en complete installatie heb ik 6400,- euro betaald.

Die eerste offerte zou voor mij sowieso af vallen. Er is een aparte groep nodig en liefst wil je die op een aardlekautomaat (ALAMAT) hebben.
Daikin inkoopprijzen zijn wel 23% gestegen in de tussentijd en arbeidsloon ook gestegen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door RoyTrax op 19-07-2023 21:36 ]

Pagina: 1