Wij willen een multi split airco laten installeren, voornamelijk voor het koelen maar ook verwarmen, het liefst van Daikin. De binnenunits zullen komen te hangen in de volgende ruimtes in ons hoekhuis uit de jaren 50:
Voor wat het waard is, ons gasverbruik was vorig jaar 1067m3 voor verwarming en warm water (thermostaat staat gemiddeld op 20c in de wintermaanden).
Dan de, tot dusver ontvangen offertes:
Offerte 1
.
Ik vind beide offertes te hoog, ik heb DEI doorzocht, tussen 2021 en 2023 zijn de prijzen gestegen. Meeste offertes liggen lager dan 7,5 en sommige in dezelfde range. Heb de genoemde binnen- en buitenunits opgezocht bij een aantal webshops, de prijzen variëren tussen de 4k - 4,5 (exclusief leidingen, goten etc). De hele klus schijnt 2 dagen te duren, maar dan nog
.
Dan mijn vragen:
- Woonkamer, 117m3, isolatie: vloer RC5, zijgevel RC1,5-2?, ramen kunststof kozijn HR++
- Slaapkamer 1e verdieping, 36m3, isolatie, gevel RC1,5-2?, ramen kunststof kozijn HR++
- Zolder, 40m3, isolatie, dak: RC2-2,5?, ramen kunststof kozijn HR++
Voor wat het waard is, ons gasverbruik was vorig jaar 1067m3 voor verwarming en warm water (thermostaat staat gemiddeld op 20c in de wintermaanden).
Dan de, tot dusver ontvangen offertes:
Offerte 1
- Daikin FTXP50 - woonkamer
- Daikin FTXP25 - slaapkamer
- Daikin FTXP25 - zolder
- Daikin 3MXM52 buitenunit
- Volledige installatie inclusief koelleidingen, kabelgoot, kunststofprofielen, dempers, werkschakelaar, inbedrijfstellen etc.
- Opmerkingen:
- Buitenunit wordt aangesloten naast de CV-ketel, geen extra groep nodig
- 40% aanbetaling
- Prijs: € 9.900,00 incl.BTW
- Daikin FTXM42R- woonkamer
- Daikin FTXM25R- slaapkamer
- Daikin FTXM25R- zolder
- Daikin 4MXM80A buitenunit
- Volledige installatie inclusief koelleidingen, kabelgoot, kunststofprofielen, dempers, werkschakelaar, inbedrijfstellen etc.
- Opmerkingen:
- Buitenunit dient op een apart groep geïnstalleerd te worden, de kosten hiervan weet ik momenteel niet, maar dit komt er nog bij
- 50% aanbetaling
- Prijs: € 8800 incl.BTW

Ik vind beide offertes te hoog, ik heb DEI doorzocht, tussen 2021 en 2023 zijn de prijzen gestegen. Meeste offertes liggen lager dan 7,5 en sommige in dezelfde range. Heb de genoemde binnen- en buitenunits opgezocht bij een aantal webshops, de prijzen variëren tussen de 4k - 4,5 (exclusief leidingen, goten etc). De hele klus schijnt 2 dagen te duren, maar dan nog

Dan mijn vragen:
- Wat vinden jullie van de prijs?
- 40-50% aanbetaling lijkt me erg hoog (ja, ik weet dat 50% het wettelijk maximum is), is dit normaal in deze business?
- De 2,5kW voor zowel slaapkamer als zolder lijkt me goed, de 4-5kW voor woonkamer lijkt me ietwat teveel, koeler dan 22 hoeft niet, dus dan zou ik voor een 3,5kW gaan.
- Andere opmerkingen