3D Filament Recyclen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paco3D
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik heb zelf een klein 3D print bedrijf (ik ga geen reclame dus de naam hou ik even voor mezelf), ik merk dat ik erg veel afval heb en dit gaat nu direct de plastic bak in. Dit vind ik in ieder geval zonde en heb een idee, het lijkt me een leuk avontuur om een inzamelpunt op te zetten voor 3D print afval en dit te recyclen en om te zetten in nieuw filament.

Wat is jullie mening hier over? Heel concreet, zouden jullie hier aan mee willen doen en jullie filament laten recyclen als ik hier mee van start ga? Wel een belangrijke toevoeging, ik wil dit opzetten als een non-profit om te zorgen dat we me z'n allen wat 'groener' kunnen printen.

Ik heb in principe al best veel uitgewerkt, maar ben vooral benieuwd of de echte hobbyisten en misschien bedrijven hier ook mee willen doen.

Bedankt voor het lezen in ieder geval, en hopelijk ook reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het niet lastig om het zuiver te houden? Verschillende kleuren en materialen (PLA, PETG, ABS).
Als je je eigen afval verwerkt heb je er nog controle over, maar andermans afval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Paco3D schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:15:
Ik heb zelf een klein 3D print bedrijf (ik ga geen reclame dus de naam hou ik even voor mezelf), ik merk dat ik erg veel afval heb en dit gaat nu direct de plastic bak in. Dit vind ik in ieder geval zonde en heb een idee, het lijkt me een leuk avontuur om een inzamelpunt op te zetten voor 3D print afval en dit te recyclen en om te zetten in nieuw filament.

Wat is jullie mening hier over? Heel concreet, zouden jullie hier aan mee willen doen en jullie filament laten recyclen als ik hier mee van start ga? Wel een belangrijke toevoeging, ik wil dit opzetten als een non-profit om te zorgen dat we me z'n allen wat 'groener' kunnen printen.

Ik heb in principe al best veel uitgewerkt, maar ben vooral benieuwd of de echte hobbyisten en misschien bedrijven hier ook mee willen doen.

Bedankt voor het lezen in ieder geval, en hopelijk ook reacties!
Wat voor afval heb je dan? PLA? Dat is geen plastic maar biologisch afbreekbaar. Daarnaast kun je van je PLA afval gewoon nieuw fillament maken met zo'n machientje

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco3D
Ja daar heb je zeker een punt, je zal goed moeten scheiden en bepaalde 'regels' aanhouden. De inzender moet bijvoorbeeld voor sorteren op materiaal (en mogelijk zelfs kleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco3D
bonzz.netninja schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Wat voor afval heb je dan? PLA? Dat is geen plastic maar biologisch afbreekbaar. Daarnaast kun je van je PLA afval gewoon nieuw fillament maken met zo'n machientje
Zeker! en dat is natuurlijk leuk voor een groter bedrijf, maar als hobbyist kan het natuurlijk ook leuk en interessant zijn om het te gaan recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:23
Al het materiaal wat je zelf gebruikt is gemakkelijk te scheiden omdat je weet wat je gebruikt.
het materiaal wat je van andere krijgt, moet je maar hopen dat ze zelf nog weten wat het is, en of ze het goed gescheiden hebben gehouden.

Dan is er nog een punt dat er nu meer additieven in zitten om beter materiaal te maken, en dat verschilt per fabrikant.
en loop je de kans om goed materiaal met Chinese meuk te mixen terwijl er PLA oid op de doos staat.

Ook het maken van materiaal is niet zo easy, om een goede betrouwbare consistentie, en zeker goede dikte maken, ben je wel geld kwijt, en is niet een eenvoudige opstelling, en kost tijd.

Ik zou eerst je eigen afval recyclen, en dat goed lukt pas andermans afval te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Sebazzz

3dp

bonzz.netninja schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Wat voor afval heb je dan? PLA? Dat is geen plastic maar biologisch afbreekbaar.
Niet in jouw composthoop hoor ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik kwam vandaag dit bedrijf tegen: https://recyclingfabrik.com/

Die beweren het wel te kunnen. En hebben ook een korting programma voor als je het inlevert.

Ik zou het zeker willen recyclen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:45
Gotiniens schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:08:
Ik kwam vandaag dit bedrijf tegen: https://recyclingfabrik.com/

Die beweren het wel te kunnen. En hebben ook een korting programma voor als je het inlevert.

Ik zou het zeker willen recyclen
€15 verzend kosten is wel een beetje veel .
Vanuit NL naar DE hebt je minimaal 15kg filament nodig dat haal ik niet in 10 jaar . :)

[ Voor 11% gewijzigd door wim62 op 10-07-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:20
Mooi initiatief! Ik werk op een school met een heel aantal printers en wij zijn al enige tijd bezig met het recyclen van ons eigen print afval. We verzamelen op dit moment enkel PLA (dat wordt het meeste geprint). Echter is het zelfs in zo'n gecontroleerde omgeving (met duidelijke 'bebording') lastig om te voorkomen dat er toch geen ander filament in beland. Hier zul je rekening mee moeten houden, want als je opnieuw filament gaat maken komt het allemaal behoorlijk precies. We sorteren daarom ook op kleur (meer werk) aangezien we toch merken dat er veel verschil zit in verschillende kleuren PLA. Deze factoren maken het lastig om kwalitatief goed gerecycled filament te maken met standaard filament makers (wij gebruiken 3devo filament makers). Met virgin materials werkt het allemaal best prima, maar zelfs dan zie je dat je niet de precisie krijgt van professioneel gefabriceerd filament. Voor 'fun' dingen is het echter best prima hoor. Je hebt alleen wel meer kans op verstopte nozzles soms (kan bij bepaalde type printers best in de kosten lopen).

Conclusie: het is erg veel werk (arbeidsintensief) om gerecycled filament te maken. De vraag is dus of je al deze tijd eraan tijd wil / kan zijn. Wij kunnen uiteindelijk realistisch gezien maar een fractie recyclen van al het afval dat we produceren (helaas). Daarom gooien we veel (kwalitatief minder) PLA door een grove shredder om er vervolgens plaat materiaal van te maken dat onder andere gebruikt kan worden voor de lasersnijders.

• wim62
Van Paco3D horen we ook niets meer van .
Zal wel een een dags vlieg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:39
zynex schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:52:
Conclusie: het is erg veel werk (arbeidsintensief) om gerecycled filament te maken. De vraag is dus of je al deze tijd eraan tijd wil / kan zijn. Wij kunnen uiteindelijk realistisch gezien maar een fractie recyclen van al het afval dat we produceren (helaas). Daarom gooien we veel (kwalitatief minder) PLA door een grove shredder om er vervolgens plaat materiaal van te maken dat onder andere gebruikt kan worden voor de lasersnijders.
Ik zit ook in dezelfde situatie. Maar hoe maken jullie er dan een plaat van voor de lasersnijder?

En welke machine gebruik je voor het maken van het fillament?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:20
MaNDaRK schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Ik zit ook in dezelfde situatie. Maar hoe maken jullie er dan een plaat van voor de lasersnijder?

En welke machine gebruik je voor het maken van het fillament?
Voor het maken van filament gebruiken we een 3Devo filament maker. Daarnaast heb je ook nog een shredder en droger nodig.

Voor het maken van plaatmateriaal komt het allemaal een stuk minder precies, maar dat betekent ook dat de dikte van de plaat nooit exact is. Er zijn verschillende manieren om het te doen, maar het komt meestal neer op hitte en druk. Als je een goedkoop T-shirt druk apparaat hebt, kun je al simpel experimenteren met dunne plaatjes. Leg wat bakpapier op het apparaat neer, strooi daar de geshredde stukjes plastic op, dek dat weer af met bakpapier en je bent klaar om te persen. Met de druk en hitte moet je experimenteren. Het leuke van deze techniek is dat het heel toegankelijk is en je door kleuren te mixen hele interessante plaatjes kan maken. (ook hier moet het plastic goed droog zijn trouwens)

In de basis is dit een 'sheet press' waarvan Preciousplastics ook een open source ontwerp heeft om zelf te bouwen: https://preciousplastic.c.../showcase/sheetpress.html

En wij gebruiken dit commerciële apparaat: https://www.crclarke.co.u...ng-system/r30-sheet-press

Het recyclen is leuk om te doen, maar ik moet bekennen dat ik het uiteindelijk weinig doe vanwege de hoeveelheid werk die erin zit. Ook kost de hierboven genoemde apparatuur vele duizenden euro's waardoor het voor individuen helemaal niet interessant is. (ik zie op social media ook veel goedkope zelfbouw oplossingen langskomen, maar ik vraag mezelf altijd sterk af wat de kwaliteit is van het materiaal dat daar uit komt. Vaak wordt er PET gebruikt en starten ze dan een 'vase mode' print. Leuk voor een viral video, maar ik vind het interessanter om te zien of ze ook lange prints accuraat en stevig kunnen printen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 10:30
Hallo,

Ik heb hier een vacuüm zak die ergens lek is en gebruik dit nu als afval zak PLA/PLA+. ongeveer 15 kilo.
Wil hier graag van af, maar wil geen verzend kosten betalen om het te verzenden. kan ik iemand hiermee een plezier meedoen? anders gaat het de container in.

Dus ophalen omgeving Den Haag.

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
Probeer contact te maken met Paco3D , die was er mee bezig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

isman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:21:
Hallo,

Ik heb hier een vacuüm zak die ergens lek is en gebruik dit nu als afval zak PLA/PLA+. ongeveer 15 kilo.
Wil hier graag van af, maar wil geen verzend kosten betalen om het te verzenden. kan ik iemand hiermee een plezier meedoen? anders gaat het de container in.

Dus ophalen omgeving Den Haag.
Wellicht wil https://world.prusa3d.com/user/vanplestik-239926 het wel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

wim62 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:34:
Probeer contact te maken met Paco3D , die was er mee bezig .
Er was iets dergelijks ook in dit topic: 3D prints - Wat te doen met mislukte printjes?

[ Voor 17% gewijzigd door memphis op 17-05-2024 14:20 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 10:30
Oo nice ik dacht dat dit mensen waren die een prusa apparaat hadden en waar mee je je ervaring mee kon delen. hopen dat ze gaan reageren.

bedankt alvast! _/-\o_

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Pagina: 1