3D prints - Wat te doen met mislukte printjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.455 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 13:43
Hi, ik zag dat onder dit forum nog wel eens wat 3D print vragen werden gesteld, dus ik hoop dat ik 'm hier op de goede plek post.

Ik ben recentelijk begonnen met 3D printen en - omdat ik er nieuw mee ben - mislukt er nog wel eens wat. Dit heeft meestal te doen met dat ik incapabel ben als het aankomt op CAD/tekeningen maken, en ik gewoon best wel veel foututen maak/vaak moet testen of iets past. Mijn printer maakt gelukkig niet al te veel gekke fouten uit zichzelf met m'n huidige instellingen, en daar ben ik erg blij mee, maar zoals iedereen wel eens ervaart, lukt niet altijd elke print in 1x.

Nou was ik benieuwd wat jullie doen met jullie mislukte 3D prints. Ik weet dat er in sommige landen wel iets van een manier is om deze op te sturen naar fabrikanten van filament, om korting te krijgen op een nieuwe rol. Maar ik heb geen idee of dit in NL kan, of wat ik anders ermee moet behalve het in de vuilnis te gooien.

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of er nog meer nuttige dingen zijn waarvoor ik mijn mislukte prints kan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:09

Rmg

Gaat allemaal in de grijze kliko hier op het moment, het het gft proces van de groene bak haalt de temperaturen de tijd niet om pla te composteren.

En daarnaast is het altijd wel een mix van asa, abs, pla, petg hier.

Georganiseerde recycling waar het makkelijk(!) in te leveren is heb ik nog niet gevonden.

De waf van een shredder en filament machine is laag, en er zijn wel wat experimentjes te vinden met 3d printer waste om te smelten naar platen in de oven of contact grill maar om daar nou weer een oven voor te kopen, en dan het probleem, wat moet je we dan mee he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

de Peer

under peer review

Kliko..
Het gaat ook niet om kilo's natuurlijk

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
de Peer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:12:
Kliko..
Het gaat ook niet om kilo's natuurlijk
Rmg schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:03:
Gaat allemaal in de grijze kliko hier op het moment, het het gft proces van de groene bak haalt de temperaturen de tijd niet om pla te composteren.

En daarnaast is het altijd wel een mix van asa, abs, pla, petg hier.

Georganiseerde recycling waar het makkelijk(!) in te leveren is heb ik nog niet gevonden.

De waf van een shredder en filament machine is laag, en er zijn wel wat experimentjes te vinden met 3d printer waste om te smelten naar platen in de oven of contact grill maar om daar nou weer een oven voor te kopen, en dan het probleem, wat moet je we dan mee he
Dat klopt zeker, het zijn maar een aantal kleine printjes. Als ik op dit moment 100 gram aan mislukte printjes heb liggen, is het misschien al veel. Maar over de tijd heen zal ik vast veel meer foute printjes krijgen.

Ik zou het verzamelen/bewaren als er iets mee te doen was. Maar als er niks makkelijks voor is dan zal ik het wel netjes in de plastic afval container gooien. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb een stapeltje mislukte prints liggen die ik gebruik voor plastic reparatie.

Als een reparatie stevig maar niet mooi hoeft te zijn kan je met een klein brandertje wat stukken restplastic erin/eromheen smelten, is een stuk degelijker dan hotglue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:09

Rmg

Niek H. schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Ik zou het verzamelen/bewaren als er iets mee te doen was. Maar als er niks makkelijks voor is dan zal ik het wel netjes in de plastic afval container gooien. Thanks.
Het valt onder hard plastic en moest van cure, de recylaar hier in de grijze kliko niet tussen het pmd vanwege contaminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Weer filament van maken?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Recycle your failed 3D prints! Make new filament at home.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:47
In duitsland is er een bedrijf dat gefaalde 3D prints recycled door er weer filament van te maken.
https://recyclingfabrik.com/fuer-private/
Ik weet niet of ze ook onderdelen vanuit nederland accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Hier kan je zien waar je je resterend materiaal kan inleveren https://world.prusa3d.com/ en de blog daarover hier: https://blog.prusa3d.com/prusa-recycling-world-map_83216/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oesie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:41:
Hier kan je zien waar je je resterend materiaal kan inleveren https://world.prusa3d.com/ en de blog daarover hier: https://blog.prusa3d.com/prusa-recycling-world-map_83216/
Ik zat net hetzelfde te tikken. In Nederland helaas alleen nog locaties in Nijmegen, Den Haag, Leiden en Amsterdam. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn maar die staan nog niet op de kaart.
Hier gaat het inderdaad in een aparte bak en als ik in de buurt van zo'n punt ben dan gaat het daar naar toe.

Wat eventueel ook thuis kan, je kan ze in een oude ovenschaal omsmelten naar een soort van platen die je weer kan gebruiken in bijvoorbeeld een CNC frees.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPinguin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 09:40
Ik gooi het in de grijze kliko. Klopt het dat, aangezien PLA van suikerriet wordt gemaakt, het in principe CO2 neutraal is om het gewoon te verbranden of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-05 13:04

MeesterPieter

PnP Pinball

Troep doe ik weg, halve prints bewaar ik nog wel eens om iets van te maken, met een 3d pen kan je ook meerdere stukjes aan elkaar smelten.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 14:02
MetalPinguin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:27:
Ik gooi het in de grijze kliko. Klopt het dat, aangezien PLA van suikerriet wordt gemaakt, het in principe CO2 neutraal is om het gewoon te verbranden of zie ik iets over het hoofd?
Plastic verbranden resulteert in vrij ongezonde dampen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Het planten, oogsten, en verweken kost ook allemaal energie. Volgens deze site kost het 500g CO2 per kilo om PLA te maken. Wat hoogst waarschijnlijk de ruwe korrels zijn, dus daar komt verdere transport en verwerking tot filament ook nog bij. Dan niet te vergeten dat hele riedeltje voor je kleurstoffen, spoel, verpakking enz. te herhalen. Plus dat de persoon die je order pickt wellicht met de auto naar z'n werk komt, telt allemaal mee.

Kortom, beter geen fikkie mee stoken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
Rmg schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Het valt onder hard plastic en moest van cure, de recylaar hier in de grijze kliko niet tussen het pmd vanwege contaminatie.
Goed om te weten, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-06 17:34
Bij elke verbranding komt co2 en eventuele giftige dampen vrij ongeacht of van een natuur product is.
Aardolie is ook een natuur product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambanaan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 02-04 17:28
Hoi allemaal,

Ik ben Bram Ueberbach, student van het Raayland college Venray. Ik moet voor een schoolopdracht een manier vinden om een bepaald materiaal naar keuze te kunnen recyclen. Ik heb daarvoor PLA-materiaal gekozen omdat ik ook een 3D-printer heb. Voor die opdracht heb ik dus PLA waste/rommel nodig, denk dan aan kapotte prints, printer poop en mislukte prints (geen PETG of iets anders als PLA omdat daarvan giftige gassen vrijkomen). Ik heb zelf ook al een beetje verzameld, maar omdat ik best veel nodig heb, vraag ik om 3D-printer waste op het internet. Hebben jij 3D-print waste? Zo ja, ik wil het wel hebben (ik betaal natuurlijk voor de verzendkosten). Mail me maar als je wat hebt (Bram.ueb@gmail.com). Ik kan ook ophalen in Venray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welkom,

Voor dit soort verzoekjes is het forum helaas niet de juiste plek. Ondanks de goede intenties. Wellicht kun je wat makerlabs contacten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.