Airco afdichting bij gigantisch raam wat in diep kozijn zit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Hela mede-tweakers!

Ik ben recent verhuisd naar een nieuwbouw woning en merk dat het toch nét wat te heet en benauwd wordt op de 1e verdieping met de warmere dagen.

Nu heb ik nog een mobiele airco unit van mijn oude woning (rated voor 120m³) en wilde ik deze aansluiten, om erachter te komen dat zelfs de langste afdichtkits te klein zijn voor mijn gigantische nieuwbouw ramen. Ook mijn deuren zijn gigantisch (2,55m hoog). Niet alleen is dit een probleem, maar de ramen bevinden zich ook nog eens in een kozijn met een diepte van ~20cm+ zonder ruimtelijke speling. Dat wil dus zeggen dat mijn airco slang er doorheen duwen, zelfs als ik er zo'n afdichtingskit omheen krijg, een ramp zal zijn omdat het raam behoorlijk ver open zal moeten. Nu zag ik echter dat er dus ook deur afdichtingen zijn welke je vóór je deur aan de buitenkant van het kozijn.

Dus de vraag:

Stel ik pak gewoon zo'n deur afdichting die je aan de buitenkant van het kozijn kunt vastmaken (zie bijgevoegde foto), plak die over dat diepe kozijn, gooi de slang erdoorheen en zet het raam zelf op stormstand open (van bovenaf) --- Zou dit afdoende zijn?

Ziet iemand hier problemen mee? Ik vrees namelijk dat, omdat het HR++ glas is (met gas er tussen, waardoor je het niet mag afplakken omdat het dan te heet wordt en springt) de hitte welke de airco uitstoot mogelijk kan zorgen dat het glas springt in dat geval.

Heeft iemand anders mogelijk een betere oplossing?
Een gat in de muur rammen is helaas geen optie.

Mijn kleinste raam is 75cm * 165cm.

Mijn andere ramen zijn 144cm * 165cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI4vH2PqnP6s2Y_PUtdGJVJATpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m2jmzNu0B3u4QYN5iF03pj2C.png?f=user_large

Foto van situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLQbEVvkUFev-lT0Jzui6P9U1cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN9NiA8hxLuDsrci2JuK1AG1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door NoobishPro op 08-07-2023 15:09 . Reden: Foto ]

Beste antwoord (via NoobishPro op 08-07-2023 19:19)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Ik heb mijn twijfels of mijn verhuurder er iets over mag zeggen als dit nog steeds feitelijk 'binnen' is en niet buiten (ook al is het maar 2 mm binnen haha). Wij hebben namelijk allemaal regeltjes over hoe de voorgevel eruit moet zien.

Als ik je goed begrijp, zet jij dus je raam volledig open en dan klem jij de plaat tussen de kier van het openstaande raam?
Hoe heb je dit afgewerkt bij de scharnieren, als ik vragen mag? Is dit gewoon heel precies?

Bij mijn ramen zit er boven tussen het kozijn en raam zelf een "hang stang" zodat het er niet uit kan donderen. Kwestie van opmeten en de plaat er heel precies omheen werken? Met zachte isolatie randjes oid?

En hoe dik is jouw plaat dan precies, en welk soort hout? Ik vermoed dat met dit formaat iets als spaanplaat gewoon zou buigen bij een windstootje, of niet? Triplex?

@Draakje5 nouja, ze blijven hier dus heel geduldig bij mijn achterdeur wachten en zodra deze opengaat knallen ze met een stuk of 20 naar binnen, vandaar. Maar als ik éérst een hor aan de buitenkant maak die ik er niet uit hoef te halen en dan de plaat erachter is dit inderdaad geen slecht idee.
Als je het raam helemaal open doet, zie je op het kozijn een soort klemmen. Daar klemt normaal gesproken het raam in (dat zit in contact met de handgreep). Tussen die klemmen en het kozijn kun je de houten plaat klemmen.
Het is idd triplex van ik gok 7mm. Helemaal luchtdicht is het niet, maar wel 99%. Dat is voor mij voldoende. Geen zachte isolatierandjes gebruikt.

Edit
En hier zit inderdaad ook nog een inzethor (die blijft gewoon op zijn plek)

Hoi!

Alle reacties

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit dus @NoobishPro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7a2GX8lmb7nC_Ry35HXubuTrkg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz4VN1w89IzkR5hoOX2dVJrT.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoi!

Pagina: 1