Airco afdichting bij gigantisch raam wat in diep kozijn zit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Hela mede-tweakers!

Ik ben recent verhuisd naar een nieuwbouw woning en merk dat het toch nét wat te heet en benauwd wordt op de 1e verdieping met de warmere dagen.

Nu heb ik nog een mobiele airco unit van mijn oude woning (rated voor 120m³) en wilde ik deze aansluiten, om erachter te komen dat zelfs de langste afdichtkits te klein zijn voor mijn gigantische nieuwbouw ramen. Ook mijn deuren zijn gigantisch (2,55m hoog). Niet alleen is dit een probleem, maar de ramen bevinden zich ook nog eens in een kozijn met een diepte van ~20cm+ zonder ruimtelijke speling. Dat wil dus zeggen dat mijn airco slang er doorheen duwen, zelfs als ik er zo'n afdichtingskit omheen krijg, een ramp zal zijn omdat het raam behoorlijk ver open zal moeten. Nu zag ik echter dat er dus ook deur afdichtingen zijn welke je vóór je deur aan de buitenkant van het kozijn.

Dus de vraag:

Stel ik pak gewoon zo'n deur afdichting die je aan de buitenkant van het kozijn kunt vastmaken (zie bijgevoegde foto), plak die over dat diepe kozijn, gooi de slang erdoorheen en zet het raam zelf op stormstand open (van bovenaf) --- Zou dit afdoende zijn?

Ziet iemand hier problemen mee? Ik vrees namelijk dat, omdat het HR++ glas is (met gas er tussen, waardoor je het niet mag afplakken omdat het dan te heet wordt en springt) de hitte welke de airco uitstoot mogelijk kan zorgen dat het glas springt in dat geval.

Heeft iemand anders mogelijk een betere oplossing?
Een gat in de muur rammen is helaas geen optie.

Mijn kleinste raam is 75cm * 165cm.

Mijn andere ramen zijn 144cm * 165cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI4vH2PqnP6s2Y_PUtdGJVJATpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m2jmzNu0B3u4QYN5iF03pj2C.png?f=user_large

Foto van situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLQbEVvkUFev-lT0Jzui6P9U1cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN9NiA8hxLuDsrci2JuK1AG1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door NoobishPro op 08-07-2023 15:09 . Reden: Foto ]

Beste antwoord (via NoobishPro op 08-07-2023 19:19)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Ik heb mijn twijfels of mijn verhuurder er iets over mag zeggen als dit nog steeds feitelijk 'binnen' is en niet buiten (ook al is het maar 2 mm binnen haha). Wij hebben namelijk allemaal regeltjes over hoe de voorgevel eruit moet zien.

Als ik je goed begrijp, zet jij dus je raam volledig open en dan klem jij de plaat tussen de kier van het openstaande raam?
Hoe heb je dit afgewerkt bij de scharnieren, als ik vragen mag? Is dit gewoon heel precies?

Bij mijn ramen zit er boven tussen het kozijn en raam zelf een "hang stang" zodat het er niet uit kan donderen. Kwestie van opmeten en de plaat er heel precies omheen werken? Met zachte isolatie randjes oid?

En hoe dik is jouw plaat dan precies, en welk soort hout? Ik vermoed dat met dit formaat iets als spaanplaat gewoon zou buigen bij een windstootje, of niet? Triplex?

@Draakje5 nouja, ze blijven hier dus heel geduldig bij mijn achterdeur wachten en zodra deze opengaat knallen ze met een stuk of 20 naar binnen, vandaar. Maar als ik éérst een hor aan de buitenkant maak die ik er niet uit hoef te halen en dan de plaat erachter is dit inderdaad geen slecht idee.
toon volledige bericht
Als je het raam helemaal open doet, zie je op het kozijn een soort klemmen. Daar klemt normaal gesproken het raam in (dat zit in contact met de handgreep). Tussen die klemmen en het kozijn kun je de houten plaat klemmen.
Het is idd triplex van ik gok 7mm. Helemaal luchtdicht is het niet, maar wel 99%. Dat is voor mij voldoende. Geen zachte isolatierandjes gebruikt.

Edit
En hier zit inderdaad ook nog een inzethor (die blijft gewoon op zijn plek)

Hoi!

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

- Waarom je geen mobiele airco moet kopen
- Mobiele airco: weggegooid geld
- Mobiele airco's verspillen zinloos stroom en zuigen nieuw warme lucht naar binnen

Je wilt het misschien niet horen omdat je deze nu eenmaal al hebt, maar doe dat ding weg en koop een split unit airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoobishPro
Dit is geen behulpzame opmerking, sorry.

Ten eerste heb ik al aangegeven dat het voor mij geen optie is om een gat in de muur te slaan. Dat moet geloof ik toch écht met een split airco. Daarnaast wil ik dit geld niet uitgeven voor de totale 4 weken per jaar dat het ding aan zal staan, waarschijnlijk max een uurtje per dag. Het is in mijn nieuwbouw woning namelijk best goed te doen en ik heb ook al passieve koeling vanuit mijn warmtepomp wat enorm helpt. De airco moet vooral de benauwdheid wegnemen en een graadje of 3 koelen op enkel de 1e verdieping --- wat best te doen is. Het is vooral ook nodig omdat de warmte, eenmaal opgebouwd, niet meer wegtrekt uit deze extreem geïsoleerde nieuwbouw woning. En ik hoor je al bijna roepen "waarom niet even luchten 's nachts dan?!" en dat is heel simpel; ik woon naast weilanden. Één minuut het raam open = 15.000 vliegen en muggen binnen.

Er komen nog oplossingen zoals horren, maar die zaken hebben tijd nodig. Ook weer vanwege mijn bijzonder grote maten ramen en deuren. Ik wil nu even een snelle quickfix voor de hete dagen zodat ik de rest van het jaar klusjes als horren op kan pakken.

Ten 2e klopt het eerste aangehaalde punt in één van die artikelen al niet. "Omdat je het raam open zet komt er weer warme lucht binnen". Met de moderne afdichtingskits kom je al een heel eind. Dat maakt zeer zeker een verschil. Ik kom uit een appartement waar het maar liefst 56 graden werd in de zomer. Ook daar mocht een split unit niet van de verhuurder. Met deze mobiele airco daalde dit naar 30 graden overdag, 23 's nachts. Volgens mij is dat toch écht enorm effectief.

Het botst overigens ook enorm met mijn persoonlijke ervaringen met het ding.

Ten eerste draait mijn airco maar op zo'n 10% van z'n kracht. Dat verandert de hele formule al.

Ten tweede zorgt het nog steeds voor lucht ontvochtiging, wat enorm scheelt in de benauwdheid.

Ten derde staan er ook zaken in zoals dat een split unit airco automatisch terugschakelt wanneer de gewenste temperatuur bereikt is enz... Dat doet mijn mobiele unit ook.

Om hier boven te koelen met wat improvisatie afdekking (irritant om steeds te moeten slopen als het gaat regenen), is het binnen 30-60 minuten op de gewenste temperatuur en heb ik zo'n 500W aan stroom verbruikt (Wat opgewekt is door mijn zonnepanelen). Vervolgens springt het ding zo nu en dan weer even aan wanneer de temperatuur weer een graad gestegen is, en dat was het wel... Sorry hoor, maar mijn persoonlijke ervaring spreekt dat artikel enorm tegen. Niet iedere situatie is dan ook hetzelfde.

Dat hele onderdruk verhaal van het artikel klopt overigens ook al niet meer met mijn nieuwbouw woning, gezien mijn lucht hier gefilterd binnenkomt via de passieve koeling. O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:33:

Ten 2e klopt het eerste aangehaalde punt in één van die artikelen al niet. "Omdat je het raam open zet komt er weer warme lucht binnen". Met de moderne afdichtingskits kom je al een heel eind. Dat maakt zeer zeker een verschil. Ik kom uit een appartement waar het maar liefst 56 graden werd in de zomer. Ook daar mocht een split unit niet van de verhuurder. Met deze mobiele airco daalde dit naar 30 graden overdag, 23 's nachts. Volgens mij is dat toch écht enorm effectief.
Een mobiele unit zuigt lucht uit de ruimte, blaast de ene helft koud de ruimte in en de andere helft warm het raam uit. Aangezien je je kamer niet vacuum aan het trekken bent zal die ene helft toch op 1 of andere manier weer naar binnen moeten komen. Je kunt het effectief noemen, maar efficiënt is het zeker niet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens een paar foto's van de echte situatie, ipv een stockfoto met uitzicht op een stad vanuit een appartement.

Als je een voldoende grote plank of plaat koopt, gat er in en doorvoer maakt ben je er ook. Desnoods wat buisisolatie er omheen om de boel vast te zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Een split unit heeft idd een gat nodig in de muur, maar maar voor 2 leidingen, stukken kleiner dan het gat voor je mobiele unit. Je mobiele oplossing zal vast wat helpen maar enorm veel meer energie kosten.

Je raam dat open staat zal ondanks je afdichting toch slechter isoleren, en het feit dat je airco lucht naar buiten blaast betekent dat dezelfde hoeveelheid warme buitenlucht naar binnen komt. Als die binnenkomende lucht elders gekoeld wordt kost dat extra energie. Verder genereert de pomp zelf nog extra warmte, bij een split unit is dat de buitenunit, scheelt nog meer efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

The Eagle schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:46:
Doe eens een paar foto's van de echte situatie, ipv een stockfoto met uitzicht op een stad vanuit een appartement.

Als je een voldoende grote plank of plaat koopt, gat er in en doorvoer maakt ben je er ook. Desnoods wat buisisolatie er omheen om de boel vast te zetten.
Ja zo heb ik het ook, plank van de juiste maat en gat er in waar de slang door kan met zo'n min mogelijke afstand en bochten.

Lucht wordt via wtw aangevoerd/aangezogen, dus voor de 2 dagen dat het meestal nodig is valt het opwarmen mee, als het gekker wordt zal hier ook een split komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
The Eagle schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:46:

Ik heb een foto van de situatie toegevoegd aan de main post. De foto welke ik heb toegevoegd, was van zo'n afsluitproduct. Mijn idee was dus om zo'n ding over het kozijn (binnen) te plakken en dan het raam op stormstand open te zetten. Ik vraag me dus vooral af of dit gevaarlijk kan zijn ivm het HR++ glas.

Een plank of plaat had ik graag gedaan (heb ik ook liggen), maar de ramen gaan dus naar binnen toe open. Aan de buitenkant mag ik deze dan weer niet plaatsen per regels van de verhuurder. Anders was dit het eerste wat ik gedaan had. Ik struikel ook een beetje over het verwijder en terugplaats gemak van een plaat... En uiteraard het gemak van het raam openen en dicht doen. De airco zal in principe 's nachts altijd weer uit gaan met de ramen dicht, zodat vanaf dat punt het klimaatsysteem van de woning het weer kan managen.
W1LL3M schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:51:
Als die binnenkomende lucht elders gekoeld wordt kost dat extra energie. Verder genereert de pomp zelf nog extra warmte, bij een split unit is dat de buitenunit, scheelt nog meer efficiëntie.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb 3.2kw aan zonnepanelen en de passieve(!) koeling verbruikt maar iets van 500W (kan het niet precies inzien, dus gokje vanuit mijn totale verbruik en dan koelkast enz eraf rekenen). En die staat de hele dag aan, of er nou meer of minder lucht binnen komt. Dat triggert gewoon wanneer de buiten temperatuur X graden wordt ofzo (instelbaar). Met de saldering die steeds minder wordt van de zonnepanelen en mijn overschot van zo'n 15KW per dag op dit moment zit dat denk ik wel snor, dus dat is geen zorg.

Puntje bij paaltje werkt de mobiele koeling voor wat ik er van verwacht dat het doet en dus wil ik die nog even gebruiken voor de warmste dagen. Ik wilde geen hele discussie voeren over hoe efficiënt ze nou eigenlijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door NoobishPro op 08-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Een inzethor op maat maken en ipv hor zelf een plank in zetten / maken met een gat ?
Of ipv de plank zo'n (matte) plastic plaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 08-07-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
Draakje5 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:01:
Een inzethor op maat maken en ipv hor zelf een plank in zetten / maken met een gat ?
Of ipv de plank zo'n (matte) plastic plaat.
Heb ik over nagedacht en bijna gedaan!

Maar is dan niet het probleem dat die rotbeesten zich allemaal verzamelen achter dat ding, en zodra ik het raam wil sluiten, ze in één klap naar binnen vliegen?

(Een plaat mag niet aan de buitenkant wegens de architectuur regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Heb ik over nagedacht en bijna gedaan!

Maar is dan niet het probleem dat die rotbeesten zich allemaal verzamelen achter dat ding, en zodra ik het raam wil sluiten, ze in één klap naar binnen vliegen?

(Een plaat mag niet aan de buitenkant wegens de architectuur regels)
Achter de hor? Waarom zouden ze?
Maar een inzethor zou ik lekker laten zitten, bespaar de moeite om het iedere dag erin te zetten en er uit te halen. Een draai kiep kantel raam kan er gewoon mee dicht ( als je de (plastic) plaat aan de buitenkant vd inzethor maakt en niet de binnenkant) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Ik heb hier een houten plaat gemaakt met opening waar de slurf doorheen kan, met twee handvaten eraan om hem makkelijk te manoeuvreren in het kozijn.

Die klem ik binnen, op het kozijn. Geen centje pijn en kan jouw verhuurder niets van zeggen. En ik heb ook zo'n raam als jij dat naar binnen open gaat, maar dan veel groter (170x80 gok ik) .
Dat raam staat dus 100% open als de plaat erin zit.

[ Voor 40% gewijzigd door EWK op 08-07-2023 16:55 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobishPro
EWK schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:50:
Ik heb hier een houten plaat gemaakt met opening waar de slurf doorheen kan, met twee handvaten eraan om hem makkelijk te manoeuvreren in het kozijn.

Die klem ik binnen, op het kozijn. Geen centje pijn en kan jouw verhuurder niets van zeggen. En ik heb ook zo'n raam als jij dat naar binnen open gaat, maar dan veel groter (170x80 gok ik) .
Dat raam staat dus 100% open als de plaat erin zit.
Ik heb mijn twijfels of mijn verhuurder er iets over mag zeggen als dit nog steeds feitelijk 'binnen' is en niet buiten (ook al is het maar 2 mm binnen haha). Wij hebben namelijk allemaal regeltjes over hoe de voorgevel eruit moet zien.

Als ik je goed begrijp, zet jij dus je raam volledig open en dan klem jij de plaat tussen de kier van het openstaande raam?
Hoe heb je dit afgewerkt bij de scharnieren, als ik vragen mag? Is dit gewoon heel precies?

Bij mijn ramen zit er boven tussen het kozijn en raam zelf een "hang stang" zodat het er niet uit kan donderen. Kwestie van opmeten en de plaat er heel precies omheen werken? Met zachte isolatie randjes oid?

En hoe dik is jouw plaat dan precies, en welk soort hout? Ik vermoed dat met dit formaat iets als spaanplaat gewoon zou buigen bij een windstootje, of niet? Triplex?

@Draakje5 nouja, ze blijven hier dus heel geduldig bij mijn achterdeur wachten en zodra deze opengaat knallen ze met een stuk of 20 naar binnen, vandaar. Maar als ik éérst een hor aan de buitenkant maak die ik er niet uit hoef te halen en dan de plaat erachter is dit inderdaad geen slecht idee.

[ Voor 16% gewijzigd door NoobishPro op 08-07-2023 18:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:17:
[...]

toon volledige bericht
Als je het raam helemaal open doet, zie je op het kozijn een soort klemmen. Daar klemt normaal gesproken het raam in (dat zit in contact met de handgreep). Tussen die klemmen en het kozijn kun je de houten plaat klemmen.
Het is idd triplex van ik gok 7mm. Helemaal luchtdicht is het niet, maar wel 99%. Dat is voor mij voldoende. Geen zachte isolatierandjes gebruikt.

Edit
En hier zit inderdaad ook nog een inzethor (die blijft gewoon op zijn plek)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
De mobiele airco heeft juist lucht van buiten nodig om zich te koelen.
Als je de ruimte 100% luchtdicht maakt zou deze dus niet meer werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
NoobishPro schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Dit is geen behulpzame opmerking, sorry.

Ten eerste heb ik al aangegeven dat het voor mij geen optie is om een gat in de muur te slaan. Dat moet geloof ik toch écht met een split airco. Daarnaast wil ik dit geld niet uitgeven voor de totale 4 weken per jaar dat het ding aan zal staan, waarschijnlijk max een uurtje per dag. Het is in mijn nieuwbouw woning namelijk best goed te doen en ik heb ook al passieve koeling vanuit mijn warmtepomp wat enorm helpt. De airco moet vooral de benauwdheid wegnemen en een graadje of 3 koelen op enkel de 1e verdieping --- wat best te doen is. Het is vooral ook nodig omdat de warmte, eenmaal opgebouwd, niet meer wegtrekt uit deze extreem geïsoleerde nieuwbouw woning. En ik hoor je al bijna roepen "waarom niet even luchten 's nachts dan?!" en dat is heel simpel; ik woon naast weilanden. Één minuut het raam open = 15.000 vliegen en muggen binnen.

Er komen nog oplossingen zoals horren, maar die zaken hebben tijd nodig. Ook weer vanwege mijn bijzonder grote maten ramen en deuren. Ik wil nu even een snelle quickfix voor de hete dagen zodat ik de rest van het jaar klusjes als horren op kan pakken.

Het botst overigens ook enorm met mijn persoonlijke ervaringen met het ding.

Ten eerste draait mijn airco maar op zo'n 10% van z'n kracht. Dat verandert de hele formule al.

Ten tweede zorgt het nog steeds voor lucht ontvochtiging, wat enorm scheelt in de benauwdheid.

Ten derde staan er ook zaken in zoals dat een split unit airco automatisch terugschakelt wanneer de gewenste temperatuur bereikt is enz... Dat doet mijn mobiele unit ook.

Om hier boven te koelen met wat improvisatie afdekking (irritant om steeds te moeten slopen als het gaat regenen), is het binnen 30-60 minuten op de gewenste temperatuur en heb ik zo'n 500W aan stroom verbruikt (Wat opgewekt is door mijn zonnepanelen). Vervolgens springt het ding zo nu en dan weer even aan wanneer de temperatuur weer een graad gestegen is, en dat was het wel... Sorry hoor, maar mijn persoonlijke ervaring spreekt dat artikel enorm tegen. Niet iedere situatie is dan ook hetzelfde.

Dat hele onderdruk verhaal van het artikel klopt overigens ook al niet meer met mijn nieuwbouw woning, gezien mijn lucht hier gefilterd binnenkomt via de passieve koeling. O-)
toon volledige bericht
Het is wel een behulpzame opmerking, alleen heb je niet de hele context van je probleem gedeeld (namelijk dat je een quick fix wilt). Die context kunnen wij niet ruiken natuurlijk :) .

Mijn ervaring is dat een mobiele airco (ook met 2 slangen) heel matig werkt. Je kunt er een kleine ruimte mee afkoelen, maar de mobiele airco maakt heel veel geluid en zodra je deze uitzet wordt het meteen weer warm.

Als je passieve koeling hebt kun je m.i. het beste kijken naar screens en horren. Screens om de zon buiten te houden zodat je minder hoeft te koelen, en horren zodat je 's nachts extra kunt koelen door ramen op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Omdat mobiele airco's lucht aanzuigen vanuit de ruimte waar ze staan, heb je ergens luchttoevoer nodig in je woning. Als je je slaapkamer helemaal potdicht maakt, zal deze lucht van onder je deur komen vanuit de rest van je woning en uiteindelijk van buiten. Gevolg is dat de rest van je woning verder op zal warmen, terwijl je slaapkamer iets in temperatuur zal afnemen. Nu is lucht aanzuigen vanuit het raam waar je ook de warme afvoerlucht van de airco naar buiten blaast misschien niet de beste oplossing, maar ik zou bij gebruik dus in de ruimte waar de airco staat ook direct de aanvoer van buiten voorzien om opwarming van de rest van je woning te voorkomen.

Mijn ervaring is dat een mobiele airco daarom dus zeer slecht werkt zodra het buiten warmer is dan binnen, het is dan echt dweilen met de kraan open. Zodra het buiten wat afkoelt profiteer je namelijk direct van het effect dat er ook koelere lucht van buiten naar binnen wordt aangezogen (en dan maakt het dus ook niet zoveel uit waar je je lucht vandaan haalt).

Dus eigenlijk heb je niet zoveel raam afdichting nodig, want je hebt toch luchtaanvoer nodig. Zorg voor een afvoerslang die ruim lang genoeg is en ver uit je raam kan hangen zodat je de uitgeblazen lucht niet direct naar binnen kan aanzuigen. Maak verder de grootste vlakken dicht, maar zorg voor voldoende kiering voor de noodzakelijke aanzuiging. Veel beter dan dit kan je het toch niet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door frennek op 11-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MarcoC schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Het is wel een behulpzame opmerking, alleen heb je niet de hele context van je probleem gedeeld (namelijk dat je een quick fix wilt). Die context kunnen wij niet ruiken natuurlijk :) .

Mijn ervaring is dat een mobiele airco (ook met 2 slangen) heel matig werkt. Je kunt er een kleine ruimte mee afkoelen, maar de mobiele airco maakt heel veel geluid en zodra je deze uitzet wordt het meteen weer warm.

Als je passieve koeling hebt kun je m.i. het beste kijken naar screens en horren. Screens om de zon buiten te houden zodat je minder hoeft te koelen, en horren zodat je 's nachts extra kunt koelen door ramen op te zetten.
je hebt ook zon werende horren, of screen welke geschikt is als hor, net hoe je het wil noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je een mooie plaat maakt voor in het raam, en er 2 gaten in voorzien (en dan de ombouw doet van je mobiele airco zodat die aanzuigt en wegblaast naar buiten); kan je de nadelen van de mobiele airco minimaliseren.

En maak een goed plan voor je langetermijnfix. Wij hebben een enorm raam op het westen, daar hebben we meteen screens in voorzien, rest van de ramen hebben rolluiken. En een aantal ramen hebben horren (door de ramenboer mee voorzien, was heel goedkoop), metalen rand gelakt in de kleur van de ramen en die klemmen met metalen L-profielen buitenaan het raam; die blijven eigenlijk continue zitten. We luchten 's nachts goed door (geen insecten dankzij horren, wonen ook op de boerebuiten maar gelukkig komen er wat vleermuizen jagen rond ons huis, scheelt ook), en overdag alles potdicht; zo blijven we onder de 25° zelfs bij extreme hittegolven. O ja, ventilatie is type D, dus overdag wordt de koelte gerecupereerd en 's nachts helpt de bypass koelen.

- Kijk voor die horren, helpt enorm als je wil slapen (beetje tocht voelt zoveel aangenamer, los van temperatuur).
- Check hoe je de zon kan buiten tegenhouden (rolluiken, screens (desnoods met zuignappen), een loofboom die 's zomers schaduw geeft en door bladverlies in de winter de zon binnenlaat, ...).
- Bekijk je ventilatie, is die met WTW en werkende bypass? Kan je flink doorluchten 's avonds (liefst enkele uren, zodat de warmte uit de muren wegraakt)?
- Pas dan, als het echt niet ander kan, kan je naar een airco kijken (voor die 5 dagen op een jaar). Wil je die ook voor verarming gebruiken, kan dat ook flink besparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Dit dus @NoobishPro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7a2GX8lmb7nC_Ry35HXubuTrkg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz4VN1w89IzkR5hoOX2dVJrT.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De meeste mobiele airco’s zijn niet erg zuinig. Vaak zit er gewoon oude technologie in die niet erg zuinig is. Een hoge stroomrekening is het gevolg, tegen een beperkt comfort. Sommige modellen hebben zelfs helemaal geen echte koeling, maar moeten worden gevuld met ijsblokjes die je uit je eigen vriezer moet halen.
Coach Rob mag eerst eens het verschil opzoeken tussen een airco(nditioner) en een aircooler.

Een mobiele airco is prima als je geen mogelijkheid hebt voor een split-unit.
Zoals bvb een huurhuis of nieuwbouw waar je niet zomaar een gat in de muur wilt maken.
Pagina: 1