Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PV installatie offertes, verschillen verwachte opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-11 15:45
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiI_P1g-mIYa9kS8rJUGyLhpIqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/umaos5qll0J69rh1dDRIxXCl.png?f=user_large
Oost/west opstelling, in ieder geval 12 op west (links), 11 of 12 op oost afhankelijk van paneel grote. De CV en MV uitlaten zitten namelijk op het dak (rechtsboven). Midden op het dak zit een schoorsteen die niet meer ingebruik is.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie plaatje hierboven, huis is redelijk vierkant. Bij alle offertes en berekeningen toe nu toe is het geen probleem om 23/24 panelen te plaatsen
Schaduw
Geen bomen of andere dingen die schaduw kunnen werpen in de buurt, enigste schaduw komt van de schoorsteen en evt de CV+MV uitlaten
Jaarverbruik
Afgelopen jaar was het ~8500KWh, maar daar zit wel een verbouwing bij waarbij er een ontvochtiger ~1 maand aan heeft gestaan.. Warmtepomp installatie aanwezig voor verwarming en koeling. Dus eigenlijk vind ik 8500KWh geen gek getal om te proberen op te wekken!
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A moderne meterkast
Budget en doel
Budget is er om het neer te leggen, echter is het zeker niet oneindig en neig ik naar de goedkoopste oplossing. Verwachting is dat we tussen de 5-15 jaar hier nog wel zullen wonen, maar zeker wel een keer weg gaan. Ons huidige (oude) energiecontract loopt nog tot volgend jaar juni, zeker voor die tijd moet er dus wel wat gebeuren!
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur :)
Bijhouden van data
Fantastisch leuk, maar niet waard om €1.000 extra voor neer te leggen :) Heb wel een Domoticz systeempje draaien, dus is wel interessant om bij hoge opbrengst apparatuur in te kunnen schakelen
Reeds verkregen offertes
Hopelijk is het leesbaar, opklik voor groot!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-_xhhUorBndK90IHRBZXMwxQZU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LTn0yxYfbcpLyg30XmrdacLP.png?f=fotoalbum_medium
Regio
Tiel
Verdere informatie / vragen
Wat mij het meest verbaast is dat de verwachte productieaantallen behoorlijk variëren! Blijkbaar toch erg gevoelig voor de input die de operators geven. Misschien dat ik hier nog naar moet normaliseren voor de prijzen?

Sommige zijn bizar duur, voor SW valt mij tegen, ik had het een NLse producent wel gegund. Tot nu toe neig ik voor de Mi (1ste) oplossing, al vind ik de panelen met een hogere garantie op 25 jaar ook interessant. Echter vraag ik mij af of dat genoeg meerwaarde oplevert aangezien we nu al weten hier niet eeuwig te blijven, het is toch weer zo'n 3k extra.. De CB met het goedkope paneel vind ik ook wel interessant, vooral omdat die een stuk sneller kunnen leveren dan Mi. Daarnasst is de installatie garantie van CB ook gewoon uitgesproken, dat moet ik bij Mi nog achterhalen

SolerEdge vs Enphase kom ik ook niet echt uit wat nou wijsheid is. Ik vind opzich Enphase een mooi systeem, maar wel consequent een stuk duurder. De SolarEdge gaat volgens mij ook prima voldoen voor deze setup, echter vind ik de optimizers ergens zonde ivm de DC/DC verliezen, vooral voor de panelen die geen last hebben van schaduw... Maargoed, ik begrijp uit dit topic dat de optimizers nodig zijn voor bepaalde veiligheidsfuncties.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, of jullie voor Enphase of SolarEdge zouden gaan, en welke panelen! Zijn er nog parameters die ik vergeet in mijn vergelijking?

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou voor een string omvormer met schaduw management gaan.
Goedkoper, simpeler, net zo veel bang, minder bucks.
Mijn 11 jaar oude panelen gaan binnenkort een keer vervangen worden omdat 190 watt mono paneeltjes van 13,9% efficiëntie niet meer zo je van het is.
Straar je dus niet blind op lange garanties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Solaredge de voordeligste… het moet niet gekker worden.

Garantie onderdelen op dak: nutteloos als de installateur niet kosteloos komt vervangen.

Bij zo weinig schaduw zou een string omvormer zo mogelijk efficiënter kunnen zijn. En elk geval minder spul op dak. Bespreek dat eens met Miosole, kan zo 1000-1250 euro materiaal schelen.

Verschillen in opbrengst gewoon vergeten. Zijn niet onderling te vergelijken vanwege verschillende parameters en software.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 07-07-2023 22:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat komt er nog op het schuurtje?

Je kan ook voor een SMA tripower x gaan met 3 mppt en shadefix

https://www.mg-solar-shop...-stp-12-50-solar-inverter

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• IceBlackz
Lardman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:51:
Ik zou voor een string omvormer met schaduw management gaan.
Goedkoper, simpeler, net zo veel bang, minder bucks.
Mijn 11 jaar oude panelen gaan binnenkort een keer vervangen worden omdat 190 watt mono paneeltjes van 13,9% efficiëntie niet meer zo je van het is.
Straar je dus niet blind op lange garanties.
Ja ik denk eigenlijk ook dat de Enphase overbodige luxe is voor mijn setup, vind ik ik 19 weken Mi vs 4 weken CB nog wel de overweging waard. En goed om te weten dat die efficiëntie cijfers dus met een korrel zout te nemen zijn!
Ronald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:07:
Solaredge de voordeligste… het moet niet gekker worden.

Garantie onderdelen op dak: nutteloos als de installateur niet kosteloos komt vervangen.

Bij zo weinig schaduw zou een string omvormer zo mogelijk efficiënter kunnen zijn. En elk geval minder spul op dak. Bespreek dat eens met Miosole, kan zo 1000-1250 euro materiaal schelen.

Verschillen in opbrengst gewoon vergeten. Zijn niet onderling te vergelijken vanwege verschillende parameters en software.
De garantie van de onderdelen is inderdaad een beetje een overbodige kolom, maar Mi noemt bijvoorbeeld helemaal geen garantietermijn op de installatie zelf, CB geeft heel duidelijk aan 10 jaar lang geen gezeik, geen voorrijkosten etc. Daar zit behoorlijk verschil in tussen de leveranciers en is ook niet altijd te achterhalen.

Alleen een stringomvormer vind ik toch wat te tricky, vooral als er dan 1 panneel kapot is, doet gelijk niks het meer.. Hoe zit dat eigenlijk met de SolarEdge? Ik begreep dat die ook een aantal panelen 'actief' moet hebben om te starten? Ik kan het alleen niet zo duidelijk opmaken uit de datasheets..
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:32:
Wat komt er nog op het schuurtje?

Je kan ook voor een SMA tripower x gaan met 3 mppt en shadefix

https://www.mg-solar-shop...-stp-12-50-solar-inverter
De garage ga ik voorlopig niks op plaatsen, daar moet eerst het dak van vervangen worden. Daarnaast ligt die nu helemaal niet zo gunstig meer, we hebben een uitbouw gedaan van 2 verdiepingen aan de achterzijde (op de foto nog in aanbouw bij het blauw). Daardoor komt daar nu relatief veel schaduw.

Wat betreft SMA; dit is geen enkele keer aangeboden door een installateur. Dus daarom ook niet meegenomen in de overwegingen. Ik zie dat er 1 leverancier hier in de buurt zit, die zal ik eens om een offerte vragen, thanks voor de tip!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het “vanaf het begin” af loggen van de Vmpp kan al wat duidelijkheid geven of er iets (of deel van paneel) stuk is.
Bijvoorbeeld op pvoutput.

Gebruik zelf een odroid c4 met home assistant voor alle domotica en loggen omvormers.
Enige controle over de omvormer is ook wel fijn. Stel dynamisch kontrakt en negatieve stroomprijs -> terugleveren naar 0
Dat kan via modbus tcp/ip op de sma (maar meerdere merken kunnen dat ook)
Maar daar heb je dan wel een odroid of iets dergelijks voor nodig.

Maar een paneel gaat niet snel stuk…
Vaak is het de optimizer…
Met string hoeft men niet meer het dak op bij een probleem. Uitgaande dat het paneel nog prima is.

Garantie is vaak een wassen neus.
Tenzij je bij een installateur afneemt die niet failliet gaat.

Laatst kwam er iemand naar me toe met het probleem van de hoge netspanning.
Bij een SMA had ik de persoon zo kunnen helpen met de volt to watt methode
Nu moet de installateur er (weer) aan te pas komen om in te stellen, want solaredge en de omvormer is niet volledig van jou (die hem betaald heeft)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2023 08:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
IceBlackz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:17:.

Alleen een stringomvormer vind ik toch wat te tricky, vooral als er dan 1 panneel kapot is, doet gelijk niks het meer.. Hoe zit dat eigenlijk met de SolarEdge? Ik begreep dat die ook een aantal panelen 'actief' moet hebben om te starten? Ik kan het alleen niet zo duidelijk opmaken uit de datasheets..
Kapot paneel kun je ook met string zien. Alleen niet welke.
Als er defect is in de cellen gaat het deel in bypass en dat zie je door verlaagde string spanning. Zijn diodes zelf stuk, zeldzaam dan zie je het heel snel in opbrengst.
Ook bij solaredge zal je daarvoor de monitoring moeten bijhouden. Installateurs maken bijna nooit gebruik van de automatische meldingen die installateur kan instellen (ook naar eigenaar, nog zeldzamer)

SE moet minimaal 5/7/10/13 actief hebben afhankelijk van omvormer en optimizers

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:55
@IceBlackz complimenten voor jouw heldere overzicht (en vergelijkingen met offertes) - je bent aardig los gegaan.

Welke opstelling heb je gekozen bij welke leverancier?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• IceBlackz
Hammetje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:48:
@IceBlackz complimenten voor jouw heldere overzicht (en vergelijkingen met offertes) - je bent aardig los gegaan.

Welke opstelling heb je gekozen bij welke leverancier?
Dank! Uiteindelijk ben ik gegaan voor de SolarEdge oplossing bij MijnEnergieWens. Die hadden een heel korte levertijd en konden nog iets meer met de prijs doen (uiteindelijk ~€10500 voor 23x 430WP panelen).

Het is gisteren geïnstalleerd, ze waren om 07:00 aanwezig en om 10:30 hadden ze eigenlijk alles wel geïnstalleerd. Toen moest echter nog de omvormer geconfigureerd worden wat niet helemaal mee zat, eerst moesten ze nog heen en weer om 2 strings op 1 aan te sluiten (koppelstuk niet in de bus), daarna bleek er een optimizer DoA, waarvan ze ook geen reserve in de bus hadden liggen.

Uiteindelijk is het zo rond 15:00 allemaal gaan werken, ze komen nog een keertje (vrijdag) terug om de laatste puntjes op de i te zetten (plaatsing net iets anders).

Kortom, eigenlijk wel erg tevreden voor de korte periode tot nu toe!

Overweging voor SolarEdge gemaakt vanwege kosten en daarmee ook maar besloten voor wat goedkopere panelen te gaan, met wel een hogere wattpiek. De argumentatie 'over 15 jaar wil je het wrs toch allemaal veranderen met de veranderende wereld' werd meerdere keren gemaakt en ik kon mij daar eigenlijk wel in vinden.
Pagina: 1