Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/umaos5qll0J69rh1dDRIxXCl.png?f=user_large)
Oost/west opstelling, in ieder geval 12 op west (links), 11 of 12 op oost afhankelijk van paneel grote. De CV en MV uitlaten zitten namelijk op het dak (rechtsboven). Midden op het dak zit een schoorsteen die niet meer ingebruik is.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie plaatje hierboven, huis is redelijk vierkant. Bij alle offertes en berekeningen toe nu toe is het geen probleem om 23/24 panelen te plaatsenSchaduw
Geen bomen of andere dingen die schaduw kunnen werpen in de buurt, enigste schaduw komt van de schoorsteen en evt de CV+MV uitlatenJaarverbruik
Afgelopen jaar was het ~8500KWh, maar daar zit wel een verbouwing bij waarbij er een ontvochtiger ~1 maand aan heeft gestaan.. Warmtepomp installatie aanwezig voor verwarming en koeling. Dus eigenlijk vind ik 8500KWh geen gek getal om te proberen op te wekken!Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A moderne meterkastBudget en doel
Budget is er om het neer te leggen, echter is het zeker niet oneindig en neig ik naar de goedkoopste oplossing. Verwachting is dat we tussen de 5-15 jaar hier nog wel zullen wonen, maar zeker wel een keer weg gaan. Ons huidige (oude) energiecontract loopt nog tot volgend jaar juni, zeker voor die tijd moet er dus wel wat gebeuren!Wie gaat het project uitvoeren
De installateurBijhouden van data
Fantastisch leuk, maar niet waard om €1.000 extra voor neer te leggenReeds verkregen offertes
Hopelijk is het leesbaar, opklik voor groot!/f/image/LTn0yxYfbcpLyg30XmrdacLP.png?f=fotoalbum_medium)
Regio
TielVerdere informatie / vragen
Wat mij het meest verbaast is dat de verwachte productieaantallen behoorlijk variëren! Blijkbaar toch erg gevoelig voor de input die de operators geven. Misschien dat ik hier nog naar moet normaliseren voor de prijzen?Sommige zijn bizar duur, voor SW valt mij tegen, ik had het een NLse producent wel gegund. Tot nu toe neig ik voor de Mi (1ste) oplossing, al vind ik de panelen met een hogere garantie op 25 jaar ook interessant. Echter vraag ik mij af of dat genoeg meerwaarde oplevert aangezien we nu al weten hier niet eeuwig te blijven, het is toch weer zo'n 3k extra.. De CB met het goedkope paneel vind ik ook wel interessant, vooral omdat die een stuk sneller kunnen leveren dan Mi. Daarnasst is de installatie garantie van CB ook gewoon uitgesproken, dat moet ik bij Mi nog achterhalen
SolerEdge vs Enphase kom ik ook niet echt uit wat nou wijsheid is. Ik vind opzich Enphase een mooi systeem, maar wel consequent een stuk duurder. De SolarEdge gaat volgens mij ook prima voldoen voor deze setup, echter vind ik de optimizers ergens zonde ivm de DC/DC verliezen, vooral voor de panelen die geen last hebben van schaduw... Maargoed, ik begrijp uit dit topic dat de optimizers nodig zijn voor bepaalde veiligheidsfuncties.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen, of jullie voor Enphase of SolarEdge zouden gaan, en welke panelen! Zijn er nog parameters die ik vergeet in mijn vergelijking?