Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd voor upgrade Raspberry Pi4 naar thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DT87
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-11 15:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu een Raspberry Pi4 waar Home Assistant OS op draait. Ik wil hier wat extra functionaliteit aan toevoegen (oa Frigate, Unifi controller, Adguard) en over het algemeen het systeem wat robuuster/sneller maken. Naast mijn Pi heb ik een Synology DS416 draaien. Wat ik me nu afvraag is of ik wellicht de functionaliteit van beiden in één systeem kan krijgen, om op die manier een sneller en energiezuiniger geheel te krijgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 400 euro als het systeem alleen een server voor Home Assistant + VMs oplevert. Als ik de functionaliteit van de Synology DS416 mee kan nemen en daardoor naar 1 enkel systeem kan gaan (met winst in snelheid/energieverbruik) evt meer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Evt 2x WD RED 3TB schijven die nu in de NAS zitten indien NAS functionaliteit kan worden overgenomen. Ik zou uit een oude laptop nog een SSD kunnen halen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit vind ik erg lastig: ik ben vooral op zoek naar een upgrade qua snelheid/mogelijkheden t.o.v. de Raspberry Pi 4, zonder dat dit te veel ten koste gaat van (hoog) energieverbruik. Hierbij kwam ik voor mezelf bij de vraag uit: "wat als ik ook de NAS-functionaliteit in ditzelfde systeem kan krijgen?". Advies hier is zeer welkom, ik vind het moeilijk in te schatten wat hier aan te raden is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte zou het systeem in de meterkast moeten passen, dus zeg ~20x20x20 cm. Laag energieverbruik is een pre, maar doordat ik zonnepanelen heb is het waarschijnlijk niet de moeite waard om enorm veel extra uit te geven om het energieverbruik te minimaliseren.

Ga je overklokken?
In principe niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral advies te krijgen op de volgende vraag: is het aan te raden om de functionaliteit van de NAS (Synology DS416) en de Raspberry Pi (Home Assistant + evt paar VMs) in één systeem te krijgen (met name met het oog op grootte systeem + energieverbruik)? Of zou men hier aanraden om de NAS gewoon aan te houden en alleen een systeem aan te schaffen voor HA + VMs? Ik gebruik de NAS nu vooral als (personal cloud) opslag van foto's en films en documenten, verder heb ik eigenlijk ook geen functionaliteit nodig.

Alle reacties

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 14:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je voorwaarden voor locaties van de PI/NAS? Bijvoorbeeld, moet het vanwege directe USB verbindingen in de meterkast en zou je daar ook je NAS willen hebben?

Verder dub ik ook over deze keus. Ik heb wel een Pi4+SSD voor HA, en een aparte NAS waar de database en backups naar toegaan. Maar ik merk ook dat ik eigenlijk wel wat meer dockers zou willen draaien wat me nu niet goed lukt ook. Ben benieuwd wat er zoals aan tips en suggeties voorbij komen.

• DT87
superduper schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:16:
Heb je voorwaarden voor locaties van de PI/NAS? Bijvoorbeeld, moet het vanwege directe USB verbindingen in de meterkast en zou je daar ook je NAS willen hebben?

Verder dub ik ook over deze keus. Ik heb wel een Pi4+SSD voor HA, en een aparte NAS waar de database en backups naar toegaan. Maar ik merk ook dat ik eigenlijk wel wat meer dockers zou willen draaien wat me nu niet goed lukt ook. Ben benieuwd wat er zoals aan tips en suggeties voorbij komen.
Ja, ik zou het systeem graag in de meterkast willen plaatsen. Dit o.a. vanwege USB-kabel naar de slimme meter. De Pi4 en DS416 staan daar nu ook.

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-11 17:03
Als je alles in 1 apparaat wil kan je het beste eens kijken naar Truenas of Unraid. Beide opties hebben hun eigen voor en nadelen maar je kan er wel ontzettend veel mee. Hiervoor hoef je eigenlijk niks meer qua hardware te hebben dan een normale computer, let alleen ff op de sata poorten die je nodig hebt voor de schijven.

Als je het niet zo spannend vind om meer met de data kant te doen, dus als je de functionaliteit van je nas nu genoeg vindt, zou ik je eerder aanraden om simpelweg een snellere vervanger voor de RPI4 te nemen. Een erg leuke goedkope optie is een minipc met een intel N100 uit China van ongeveer 150-200 euro. Hierop lekker ubuntu server zetten en al je apps in docker (compose) zetten.

Mocht je voor de laatste optie nog meer inspiratie willen dan kan je altijd kijken naar de recente Desktop-BBG hier op Tweakers

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Tegen welke limiet van je raspberry loop je aan? Frigate kun je iedere CPU mee lam leggen, dan kun je beter een Coral nemen.

Neem eens een kijkje in het zuinige server topics, ook genoeg builds voor relatief lichte workloads met net een beetje meer power dan een rpi. Ik ben persoonlijk wel fan van de odroid H3, maar zonder meer informatie over wat je allemaal wil draaien en waar je tegen aanloopt is dat een zinloos advies.

• DT87
gastje01 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:31:
Tegen welke limiet van je raspberry loop je aan? Frigate kun je iedere CPU mee lam leggen, dan kun je beter een Coral nemen.

Neem eens een kijkje in het zuinige server topics, ook genoeg builds voor relatief lichte workloads met net een beetje meer power dan een rpi. Ik ben persoonlijk wel fan van de odroid H3, maar zonder meer informatie over wat je allemaal wil draaien en waar je tegen aanloopt is dat een zinloos advies.
Bedankt voor je reactie. Dat ik een Coral nodig heb als ik Frigate wil draaien wordt herkend! Het zuinige server topic heb ik ook doorgelezen, maar hier loop ik tegen het feit aan dat verkrijgbaarheid van veel componenten beroerd is. Daarnaast is het me niet duidelijk of ik bij een dergelijk systeem met zo'n laag verbruik nog genoeg 'kracht' overhoud voor wat ik wil doen (+ toekomstbestendig). De Odroid H3 die je noemt staat bijvoorbeeld op mijn radar, maar van zo'n systeem kan ik heel moeilijk inschatten hoe je qua rekenkracht uitkomt. Hier mis ik gewoon de kennis om dit te bepalen.

Als ik probeer samen te vatten wat ik nu mis:
  1. Omdat ik nu HA OS draai, betekent een reboot of crash van HA nu dat ik ook de integraties die ik draai verlies. Hier valt o.a. Wireguard, Adguard, Zigbee2MQTT en Unifi Controller onder. Ik zou dit liever in verschillende VMs draaien. Misschien vergis ik me, maar een Raspberry Pi4 lijkt me hier niet geschikt voor.
  2. Misschien is het een beetje onderbuikgevoel, maar de response binnen Home Assistant voelt vaak niet erg "snappy" aan. Updates, maar ook de interface voelen vaak traag aan. Ik heb even gespeeld met een HA instantie via Proxmox op een oude laptop en dit voelde direct een stuk sneller aan.
In eerste instantie dacht ik voor bovenstaande aan een mini PC zoals eerder werd voorgesteld, toen begon ik me echter af te vragen of het wellicht qua energieverbruik/snelheid handig is om een server op te zetten die ook de NAS-functionaliteit kan overnemen. Mijn onderbuikgevoel zegt dat een all-in-one systeem efficiënter zou moeten zijn dan 2 losse system, maar ik kom nu niet verder dan dit onderbuikgevoel.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Het zuinigst voor jouw wensen lijkt me een NAS met een Intel CPU zoals de Synology DiskStation DS423+, in deze NAS is dat dezelfde die in de door Frigate voor niet al te complexe setups aangeraden Minisforum GK41 zit. Neem wel een extra SODIMM, dan kun je Dockers draaien waar je al je spullen in kwijt kan. Frigate noemt een NUC als je wat meer wilt als optie, maar die hebben in het algemeen weinig ruimte voor harde schijven, daarom is de Desktop Best Buy Guide/Juli 2023/Thuisserver voorzien van software als ^^ door @Markiboj97 genoemd (beide ondersteuenen Docker) een beter idee als je wat meer power nodig hebt, ten koste van een hoger stroomgebruik dan wat de NAS heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 07-07-2023 17:14 ]

• DT87
martyw schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:06:
Het zuinigst voor jouw wensen lijkt me een NAS met een Intel CPU zoals de Synology DiskStation DS423+, in deze NAS is dat dezelfde die in de door Frigate voor niet al te complexe setups aangeraden Minisforum GK41 zit. Neem wel een extra SODIMM, dan kun je Dockers draaien waar je al je spullen in kwijt kan. Frigate noemt een NUC als je wat meer wilt als optie, maar die hebben in het algemeen weinig ruimte voor harde schijven, daarom is de Desktop Best Buy Guide/Juli 2023/Thuisserver voorzien van software als ^^ door @Markiboj97 genoemd (beide ondersteuenen Docker) een beter idee als je wat meer power nodig hebt, ten koste van een hoger stroomgebruik dan wat de NAS heeft.
Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een Synology NAS niet echt overwogen heb. Voor mijn gevoel betaal je dan de hoofdprijs vanwege de software voor relatief zwakke HW, terwijl ik met een zelfbouw met TrueNAS en/of Proxmox volgens mij prima uit de voeten kan. Wellicht onderschat ik echter hoe goed de Synology systemen zijn qua energieverbruik. Ik lees dat de DS423+ idle op zo'n 8W zit terwijl de server uit de BBG op zo'n 20W zit, dat is wel een behoorlijk verschil. Stof tot nadenken...

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:53
10 Watt continu bij 40 cent per kWh kost je 70 euro cent in de week

Ik wil juist precies het omgekeerde, ik heb een DS1512+ waar HomeAssistant in Docker draait. Die HA installatie gebruikt MariaDB 10 (Synology package) voor de hassdb en InfluxDB in een Docker container. Ik heb nu een oud mini ITX systeem dat in een 10" kast met de P1 kabel in de meterkast hangt. inclusief switch en fan kom ik op 30W continue verbruik.

Dit werkt prima, maar het heeft als nadeel dat elke keer dat de NAS moet rebooten, HomeAssistant uit moet. (Deze NAS krijgt niet zoveel updates meer, maar een nieuwere natuurlijk wel)
Onze voordeur zit zo dicht bij de meterkast dat ik de NAS eigenlijk niet in de meterkast wil hebben. Het kan wel, maar als de voordeur dichtslaat, krijgen de schijven het flink te verduren.

• gastje01
DT87 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat ik een Coral nodig heb als ik Frigate wil draaien wordt herkend! Het zuinige server topic heb ik ook doorgelezen, maar hier loop ik tegen het feit aan dat verkrijgbaarheid van veel componenten beroerd is. Daarnaast is het me niet duidelijk of ik bij een dergelijk systeem met zo'n laag verbruik nog genoeg 'kracht' overhoud voor wat ik wil doen (+ toekomstbestendig). De Odroid H3 die je noemt staat bijvoorbeeld op mijn radar, maar van zo'n systeem kan ik heel moeilijk inschatten hoe je qua rekenkracht uitkomt. Hier mis ik gewoon de kennis om dit te bepalen.

Als ik probeer samen te vatten wat ik nu mis:
  1. Omdat ik nu HA OS draai, betekent een reboot of crash van HA nu dat ik ook de integraties die ik draai verlies. Hier valt o.a. Wireguard, Adguard, Zigbee2MQTT en Unifi Controller onder. Ik zou dit liever in verschillende VMs draaien. Misschien vergis ik me, maar een Raspberry Pi4 lijkt me hier niet geschikt voor.
  2. Misschien is het een beetje onderbuikgevoel, maar de response binnen Home Assistant voelt vaak niet erg "snappy" aan. Updates, maar ook de interface voelen vaak traag aan. Ik heb even gespeeld met een HA instantie via Proxmox op een oude laptop en dit voelde direct een stuk sneller aan.
In eerste instantie dacht ik voor bovenstaande aan een mini PC zoals eerder werd voorgesteld, toen begon ik me echter af te vragen of het wellicht qua energieverbruik/snelheid handig is om een server op te zetten die ook de NAS-functionaliteit kan overnemen. Mijn onderbuikgevoel zegt dat een all-in-one systeem efficiënter zou moeten zijn dan 2 losse system, maar ik kom nu niet verder dan dit onderbuikgevoel.
Ik heb zelf een H3 draaien, nu (nog) op hass os en draai in principe dezelfde zaken die jij nu noemt: homeassistant, frigate, UniFi, WireGuard, adguard, MariaDB voor kodi, sonarr en radarr, nzbget en transmission. Gemiddeld zit ik (met 4 camera’s, daar zit het verbuik) rond de 15% CPU.

Ik ga t hele zooitje overzetten naar proxmox, alles blijft in Hass OS draaien, OpenMediaVault er naast en een pfsense VM, scheelt me 2 apparaten, lekker consolideren die hap. Daar heeft ie in principe meer dan genoeg power voor. Als je twijfelt kun je nog naar een plus variant kijken, maar die vond ik de meerprijs niet waard.

Edit: al overwogen om je pi van een ssd te voorzien? Scheelt ook enorm in de performance.

• DT87
gastje01 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb zelf een H3 draaien, nu (nog) op hass os en draai in principe dezelfde zaken die jij nu noemt: homeassistant, frigate, UniFi, WireGuard, adguard, MariaDB voor kodi, sonarr en radarr, nzbget en transmission. Gemiddeld zit ik (met 4 camera’s, daar zit het verbuik) rond de 15% CPU.

Ik ga t hele zooitje overzetten naar proxmox, alles blijft in Hass OS draaien, OpenMediaVault er naast en een pfsense VM, scheelt me 2 apparaten, lekker consolideren die hap. Daar heeft ie in principe meer dan genoeg power voor. Als je twijfelt kun je nog naar een plus variant kijken, maar die vond ik de meerprijs niet waard.
Thanks, ik ga denk ik maar eens serieuzer naar een H3 (plus) kijken. Zo te lezen zijn onze use cases inderdaad vergelijkbaar. Heb nu zelf nog een Ubiquiti USG staan, eens kijken of pfsense goed samengaat met Ubiquiti managed switch en APs, dan zou dit evt nog een apparaat kunnen schelen.
Heb jij je verbruik trouwens wel eens gemeten? Las op het zuinige server topic dat zeer laag (idle) verbruik van ca 2W mogelijk is, ben benieuwd wat jij in de praktijk haalt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
De N5105 in de Odroid H3 is krachtiger dan de Celeron uit de NAS die ik hierboven noemde (https://www.cpubenchmark....05-vs-Intel-Celeron-J4125) Wel heb je maar twee SATA poorten: https://www.ct.nl/reviews/hardkernel-odroid-h3-review/

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:47
Je zou je vraag ook eens voor kunnen leggen in het grote zuinige server topic: Het grote zuinige server topic - deel 3

who put a "stop payment" on my reality check

• gastje01
DT87 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:42:
[...]

Thanks, ik ga denk ik maar eens serieuzer naar een H3 (plus) kijken. Zo te lezen zijn onze use cases inderdaad vergelijkbaar. Heb nu zelf nog een Ubiquiti USG staan, eens kijken of pfsense goed samengaat met Ubiquiti managed switch en APs, dan zou dit evt nog een apparaat kunnen schelen.
Heb jij je verbruik trouwens wel eens gemeten? Las op het zuinige server topic dat zeer laag (idle) verbruik van ca 2W mogelijk is, ben benieuwd wat jij in de praktijk haalt.
Yes hij hang aan een ZigBee stekker die het verbruik meet. Ervaring is wel dat dit soort stekkers notoir onbetrouwbaar zijn bij lage belastingen, maar voor een indicatie is t goed genoeg. Ik zit nu gemiddeld aan 10W waarbij frigate en de coral de grootste slurpers zijn. ZigBee adapter heb ik nooit gemeten wat die nog lust. CPU komt zelden boven de 15% uit, met frigate uitgeschakeld 1-3%. Echt hoge c-states haal ik dus niet, het systeem is altijd wel iets aan het doen.

Verder komt er een 14TB schijf in die 99% van de dag in spindown staat en zal de pfsense VM ook nog wat verbruik toevoegen. Al met al zal dit niet het zuinigste systeem zijn, maar het vervangt een NAS (1817+, 110W idle, 60W spindown) en als t goed gaat ook een PC engines Apu (8W). De winst zit voor mij in het feit dat ik naar minder apparaten ga en dus minder verbruik, maar het kan altijd zuiniger. Ik heb ook een aantal keuzes gemaakt op basis van gemak, zoals een OMV VM als NAS ipv services direct op de host installeren.

Ik zou als je wil upgraden vooral eens kijken naar wat extra performance aan verbruik toevoegt en of je daar de meerprijs voor over hebt. Voor mij was dat de doorslag om een H3 in plaats van een H3+ te nemen. Ja het uitpakken van een NZBget download gaat sneller en het installeren van updates ook, maar dit doet ie allemaal vanzelf, de eventuele tijdswinst merk ik in de praktijk dus niets van en maakt het voor mij daarom niet de moeite waard.

Toch denk ik dat er nog best wat uit die raspberry te slepen valt qua performance. Die dingen kunnen stiekem meer hebben dan je denkt, alleen het gebrek aan snelle storage nekt je vrij snel. Aan de andere kant zijn ze nu nog lekker veel geld waard en kun je dat fijn bijleggen aan nieuw speelgoed.

• DT87
gastje01 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Yes hij hang aan een ZigBee stekker die het verbruik meet. Ervaring is wel dat dit soort stekkers notoir onbetrouwbaar zijn bij lage belastingen, maar voor een indicatie is t goed genoeg. Ik zit nu gemiddeld aan 10W waarbij frigate en de coral de grootste slurpers zijn. ZigBee adapter heb ik nooit gemeten wat die nog lust. CPU komt zelden boven de 15% uit, met frigate uitgeschakeld 1-3%. Echt hoge c-states haal ik dus niet, het systeem is altijd wel iets aan het doen.

Verder komt er een 14TB schijf in die 99% van de dag in spindown staat en zal de pfsense VM ook nog wat verbruik toevoegen. Al met al zal dit niet het zuinigste systeem zijn, maar het vervangt een NAS (1817+, 110W idle, 60W spindown) en als t goed gaat ook een PC engines Apu (8W). De winst zit voor mij in het feit dat ik naar minder apparaten ga en dus minder verbruik, maar het kan altijd zuiniger. Ik heb ook een aantal keuzes gemaakt op basis van gemak, zoals een OMV VM als NAS ipv services direct op de host installeren.

Ik zou als je wil upgraden vooral eens kijken naar wat extra performance aan verbruik toevoegt en of je daar de meerprijs voor over hebt. Voor mij was dat de doorslag om een H3 in plaats van een H3+ te nemen. Ja het uitpakken van een NZBget download gaat sneller en het installeren van updates ook, maar dit doet ie allemaal vanzelf, de eventuele tijdswinst merk ik in de praktijk dus niets van en maakt het voor mij daarom niet de moeite waard.

Toch denk ik dat er nog best wat uit die raspberry te slepen valt qua performance. Die dingen kunnen stiekem meer hebben dan je denkt, alleen het gebrek aan snelle storage nekt je vrij snel. Aan de andere kant zijn ze nu nog lekker veel geld waard en kun je dat fijn bijleggen aan nieuw speelgoed.
Ik ben me er van bewust dat er waarschijnlijk meer uit de Pi te slepen, dat heb ik ook zeker overwogen, maar zoals je zelf al zegt zou ik een eventuele verkoop ook als meerprijs voor mijn nieuwe systeem kunnen gebruiken. Bovendien zou ik met de Pi niet de NAS-functionaliteit kunnen overnemen.

Als ik jouw reactie zo zie zou een H3 prima geschikt zijn om alles te doen wat ik nu ook doe + de NAS functionaliteit over te nemen. Ik zou dan zelfs kunnen overwegen om (op den duur) mijn Unifi Security Gateway ook te vervangen (door pfSense), dan begint het lekker op te ruimen ;) Bovendien zou ik dan voor zo'n 350 euro klaar zijn (200 euro voor de H3 met case, nog zo'n 100-150 euro voor voeding, SSD en RAM). Welke voeding gebruik jij trouwens?

Het enige nadeel dat ik nu zie voor de H3 is dat er maar 2 SATA poorten zijn. Voor nu is dat niet zo'n probleem, als ik later wil uitbreiden zou dat wellicht lastig zijn en Google leert me dat de ervaringen met port multipliers of USB3.0 verbindingen niet geweldig zijn. Alternatieven (compleet systeem) met 4x SATA zitten echter rond de 500 euro met bovendien hoger verbruik, dus daar staan wel wat nadelen tegenover. Wellicht is het dan handiger om over X jaar gewoon twee schijven met meer TBs in het systeem te zetten...

• gastje01
Ik heb de 15V/4A adapter in verband met de 3.5 inch schijf die er in zit, gewoon mee besteld bij SOS destijds, geen idee of dat nog steeds de beste keuze is. Ik gebruik geen Raid, op deze schijf staat voornamelijk gedownloade media, de belangrijke bestanden worden offsite gebackupt.

Ik heb er nu een 14TB in zitten, die kon ik praktisch gratis overnemen, maar in het zuinige server topic wordt er gelinkt naar een relatief zuinige 18TB, die verbruikt het minst in W/TB, gecombineerd met een 1 TB nvme ssd heb ik eigenlijk ruimte zat.

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 20:24

jubeth

%^)

Ik kocht 4 jaar geleden dit ding; https://www.amazon.de/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1 en ben er zeer tevreden mee. Nu overigens zo te zien 2 keer zo duur geworden..
RAM moest wel vrij snel vervangen, want het bleek deels stuk, en ging alsmaar meer stuk. Best vreemd om dat mee te maken overigens, hoe onbetrouwbaar een systeem kan worden enkel door haperend RAM.
Ik heb er dhcp, dns (unbound/pihole), debian, domoticz, syncthing en cloudflare tunnels op draaien, o.a.
Zitten 4 Intel I211 Gigabit NICs in. Goed spul!

Kwam hier terecht omdat ik dit redundant wil maken, en dat is het nu niet. Ik zoek eigenlijk iets met maar 2 gigabit ethernet poorten, geen audio/video of hooguit VGA zoals eerdergenoemde, met optie voor 16 GB RAM zodat er minder slijtage op storage nodig is (ramdisks/log2ram enzo). Valt nog tegen hoe veel er op dit gebied te koop is, vind ik, in de mini home-server markt. Meeste is ontzettend overkill.

[ Voor 4% gewijzigd door jubeth op 17-07-2023 16:07 ]

• DT87
Update: Ik heb inmiddels een Odroid H3+ besteld en ontvangen (ik weet het, waarschijnlijk overkill maar relatief kleine meerprijs overtuigde me). Nu nog even wachten tot mijn geheugen en SSD binnen zijn en dan kan ik aan de slag! Ben voor nu voor de 19V/7A voeding gegaan zodat ik mijn 2 HDDs erin kan zetten. Wellicht ga ik dit in de toekomst nog upgraden naar SSDs maar dat zien we dan wel weer. Bedankt allemaal voor de adviezen in ieder geval, die hebben zeker geholpen!
Pagina: 1